Jump to content

Fjerning av bunnstoff, hva er godt nok?


HiWard

Recommended Posts

Jeg er i gang med å fjerne flere lag med gammelt bunnstoff siden det har begynt å flasse av flere steder. Det jeg kan se så langt, er at jeg har selvpolerende bunnstoff over flere lag med hardt bunnstoff, så et grå-/sølvaktig lag som virker seigere enn tørt bunnstoff (kommer av i strimler heller en flak) og til slutt et grått lag som jeg mener er epoxybarrieren, så gelcoat.

 

Etter å ha testet litt forskjellige fremgangsmåter har jeg landet på at skrape fungerer best i mitt tilfelle. Jeg har skrapet meg inn til barrierelag og gelcoat flere steder og trenger en vurdering fra dere som har gjort dette tidligere om jeg er nødt til å fjerne alt av det gamle barrierelaget før jeg legger på nytt (Jotun Yachting Barrier).

 

Her er noe bilder av fremgangen så langt:

IMG_7349.jpeg.38cf9d0c8b5e19ea51c9ddf5d076b22f.jpeg

Grå epoxybarriere (min antagelse) og gjennom til gelcoat flere steder.

IMG_7350.jpeg.adf17caeccf43fce90150af4453205bb.jpeg

Nærbilde av barrierelaget.

IMG_7351.jpeg.b467e1311fd86528d52bbcd1641f605f.jpeg

Her ser man alle lagene.

IMG_7352.jpeg.8f3b52c76a943e96d9c0d82ebd55898e.jpeg

Etter litt pussing. Spørsmålet mitt er om dette er god nok standard på arbeidet eller om alt må bort.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det der er godt nok. Vil nok aldri løsne. Jeg ville lagt på 3-4 strøk med god 2-komponent primer, eksempel International sin. Så kanskje forsøkt å få på det første laget med bunnstoff før siste lag med primer er fullt herdet. Ikke så lett å beregne i temperatur under 5 grader, men Internasjonal sine kan du dra på ned i slike temperaturer uten problemer, derfor jeg nevner dette merket. (ikke sponset) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Planen min er å legge Jotun Barrier Primer, to strøk i henhold til teknisk datablad, så to strøk med Jotun Nonstop Supreme i ulike farger (grå over svart). Lengste overmalingsintervall uten å rubbe opp er 12 timer ved 10C. Der står det også at denne epoxyprimeren kan påføres over kompatible epoxyprodukter, spørsmålet er jo hva som menes med kompatibel.

 

Nå blir det å bruke resten av vinteren på å skrape bunnstoff ved tid og anledning, økter på 3-4 timer er hva armer og rygg tillater uten store protester. Tenkte å påføre bunnstoff-fjerner basert på kaustisk soda etter skraping bare for å fjerne det som måtte være av mindre rester og flekker, så våtslipe med 120-papir, avfette og på med ny epoxyprimer når temperaturen stiger litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også det er bra nok. Gjorde samme jobben sist vinter, men jeg hadde nok et dårligere utgangspunkt. Skrapet vekk det som lot seg skrape vekk, og tok resten med eksentersliper og 80-papir. Fikk ikke vekk alt jeg heller selv om jeg gikk ganske hardt til verks.

 

Du ser det er litt som sitter igjen på bildet under, men jeg tror det viktigste er at overflaten er jevnet ut og ‘røffet’ opp så epoxy primeren får feste. Det til høyre er forskjellige lag med gammel morro som satt igjen etter å ha skrapet vekk x antall lag med bunnstoff.

IMG_3647.jpeg.39f2913f3714f85b920853ca497fc223.jpeg

 

Jeg er veldig fornøyd med resultatet så langt. Bunnstoffet har ikke sluppet noen steder. La 3 strøk med Seajet sin epoxy primer og 1 strøk med Seajet 033.

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo veldig likt ut som på mine bilder. Godt jobba med fjerning av bunnstoff! Jeg har brukt en 2" skrape fra Bahco så langt, den er mer effektiv enn eksentersliperen synes jeg og jeg har mer kontroll. Skraper ikke inn til gelcoat like lett. Tenkte, som jeg skrev, å "rydde opp" de siste små restene med en bunnstoff fjerner før rubbing med 120.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...