Jump to content

Har jeg bestilt sjøsetting for tidlig iår?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg bestiller alltid utsetting tidlig, og da blir båten plassert ytterst på opplagsplassen slik at jeg er må være klar før neste båt skal ut. I år har jeg tid i uke 13, påskeuken som er siste uke i mars. Så langt ser det ikke lyst ut etter yr sitt 21 dagers varsel. Jeg får håpe på litt varmere vær etter det slik at det kan bli vask/polering og stoffing. Og så må jo isen forsvinne i havnen, den er solid nå.

 

vaer_21dager_feb_2024.jpg.e03e840c1a08f473187c835f61e77b28.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mye kan skje frem mot slutten av mars. Om du er bekymret kan det jo lønne seg å ta en telefon til opplaget før heller enn siden, så ordner det seg nok. Selv har jeg bestilt utsett i uke 19, men blir ikke lei meg om det drøyer en uke eller to. Har nok av ting på gjøremålslista, inkludert skraping av bunn og ny primer, så jeg krysser fingrene for en mild vår!

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en av de siste på land om høsten for å komme tidlig ut på våren. Og så langt, har jeg alltid vært klar før båten innenfor vil ut.

 

Jeg har strøm frem til båten hele vinteren som jeg kan slå på hjemmefra ved behov om jeg trenger lading av batteriene utover hva solcellepanelene på fordekket under lys presenning gir.

 

Det har jeg kontroll på vha. en såkalt SafeCurrent duppedit som er koblet på batteribanken. Den måler spenning og temperatur (i batterirommet) hver 4. time og sender data til en base der jeg kan hente ut data når jeg vil.

 

På utskriften nedenfor vises temperatur og spenning de siste dagene. Her er tendensen klar. Solen kommer stadig høyere på himmelen slik at solcellepanelet får mer å jobbe med. Kurven sier også mye om været. I midten av januar var det tydeligvis lite sol og kaldt. Så ble det en periode med ikke så kaldt, stort sett lading hver dag bortsett fra et par dager i månedskiftet til februar. Litt ut i februar kom kulden tilbake, men stort sett greit med lading fra panelene.

 

SafeCurrent duppeditten ser jeg på som svært nyttig når jeg bor 7 mil unna båthavnen. Men om et års tid er det slutt for den da den kun funker for 2G nettet som forsvinner i 2025.

 

 

safecurrent_jan_feg_2024.jpg.78d2f4a4d9d4c1f5ca15e4bc2715ff00.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også litt bekymret for hvordan denne vinteren herjer på Østlandet. Har en plan om å stoffe og polere og ellers shine båten i påsken. Sjøsette uken etter. Dette gjorde jeg ifjor også, men det var litt senere enn iår.

 

Kan noen minne meg på temperatur man bør ha i skroget for stoffing og polering?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi har også omtrent samme mønster på opptak og utsetting som deg og ett år måtte jeg ha med spett for å hakke vekk isen for å få på drevene

Som @Hulda nevner er vannmangel en utfordring både opp og ned. Du ligger vel i Son og de kommunale plassene er jo ikke klare før en god stund etter påske.

Har derfor fått låne privat plass hos Sonskilen

Snø og is i skog og mark er flott i påsken, men ikke i Son

Værsåsnill :pray:

D5L

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 1 time siden:

Jeg kan tipse om denne løsningen for de som trenger å ta båtvasken før vannet i havna er skrudd på.

76532E74-A221-471C-8356-2196DDADFE88.jpeg.d068801d5e72d9a281ef3a4ff0f7fa35.jpeg

 

 

Det er mange år siden det har vært påsatt vann i havnen når jeg har tatt vårpussen. Dette er mitt opplegg, flere 25 liters dunker med godt varmt vann hjemmefra, 12V batteri og spylepumpe (Jabsco?) og litt slanger og spylemunnstykke.

 

vannpumpe.jpg.e139d6577aad1e39d05ffd331ddc1591.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Lars H. said:

 

 

Det er mange år siden det har vært påsatt vann i havnen når jeg har tatt vårpussen. Dette er mitt opplegg, flere 25 liters dunker med godt varmt vann hjemmefra, 12V batteri og spylepumpe (Jabsco?) og litt slanger og spylemunnstykke.

 

vannpumpe.jpg.e139d6577aad1e39d05ffd331ddc1591.jpg

Skulle vært Like fungsjon!  Lars H ville fått mange på sine innlegg altså! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 14.2.2024 at 12.54:

Mye kan skje frem mot slutten av mars. Om du er bekymret kan det jo lønne seg å ta en telefon til opplaget før heller enn siden, så ordner det seg nok.

Jeg er egentlig ikke bekymret, bare gørr lei av vinter og denne hvite forurensningen. Trenger jeg noe hjelp, har jeg alltid fått det av folket i båthavnen, jeg kjenner de og de meg etter at jeg har hatt plass hos dem (Sonskilen båthavn) i 37 år.

 

Hulda skrev for 15 timer siden:

Du er jo vant med å ta vårpussen før vannet er satt på. Og du har vel også lånt isfri plass før, om jeg ikke husker feil. 

 

Ja, det er blitt noen ganger det, ja.

 

Bellil skrev for 8 timer siden:

Vi har også omtrent samme mønster på opptak og utsetting som deg og ett år måtte jeg ha med spett for å hakke vekk isen for å få på drevene

 

Jeg har noen år gått løs på isen på bakken rundt båten med diverse redskap, ikke for å få løs drev (som jeg ikke har), men ledningen fra båten bort til strømstolpen. Noen ganger har jeg måttet la den ligge til isen/snøen på bakken var tint.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Bellil skrev for 11 timer siden:

Vi har også omtrent samme mønster på opptak og utsetting som deg og ett år måtte jeg ha med spett for å hakke vekk isen for å få på drevene

 

Jeg har noen år gått løs på isen på bakken rundt båten med diverse redskap, ikke for å få løs drev (som jeg ikke har), men ledningen fra båten bort til strømstolpen. Noen ganger har jeg måttet la den ligge til isen/snøen på bakken var tint.

Her skrev jeg noe upresist. Det var for å få plass til å få på drevene at jeg måtte hakke vekk is

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...