Jump to content

Pussing av båt


KapteinCM

Recommended Posts

Hei! God søndag, jeg trenger litt hjelp, jeg har kjøpt denne seilbåten og som dere ser så trenger den en god og grundig oppussing. Men jeg har 0 anelse. Det jeg lurer på. Fra uttsiden hva må jeg gjøre? Og isåfall kan jeg gjøre det mens den er i vannet? Alt slags meldinger av tips tar jeg gjerne imot:)

IMG_1966.png

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båtkjøp!

Slår et slag for YouTube, her finner du mye tips. 

Er flere tråder om båtpuss her inne så bruk søkefunksjonen

 

https://www.youtube.com/results?search_query=pusse+båt

Ligger en del infovideoer fra f.eks Jotun. Tviler nok litt på at du blir ekspert på 60 sekunder...

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

KapteinCM skrev for 4 timer siden:

som dere ser så trenger den en god og grundig oppussing

 

For det første, velkommen til baatplassen, Nordens beste båtforum! Her kan du få svar på det meste, bare du spør saklig selv :flag_bp: 

 

 

Når det gjelder oppussing av den båten så tror jeg kanskje du må være litt mer konkret. Jeg ser jo at det er en seilbåt som er møkkete, men du sier ingenting om tilstanden.

 

Men ut fra hvor møkkete og grønskegrodd den er, så må du helt klart ha den på land. Den er helt sikkert mer eller mindre grodd under vannlinja også. Det første du gjør er da å spyle den kraftig under. Så går du på med varmt vann og kraftvask, og vasker hele båten fra overbygget og ned til vannlinja med en børste med langt skaft. Billig og god kraftvask kan du kjøpe på Europris, den som heter Effekt. Bruk glovarmt vann i bøtte, det er veldig mye mer effektivt enn kaldt vann. 

 

Så kjøper du ei flaske med saltsyre, f.eks. på Megaflis. Hell litt opp i en plastboks, og bruk en malekost til å påføre skroget i vannlinja. Syra vil fjerne misfarging veldig effektivt før du skal polere. Bruk syre også der det har blitt rustrenner fra skruer eller annet i rustfritt stål. Det kan gi brune rustrenner i gelcoaten. Det er ikke farlig å ta denne syra rett på rustfritt stål, men ikke ta den på aluminium. Bruk gummihansker og vernebriller, syra er farlig! Til slutt skyller du vekk syra med rennende vann og en svamp som du gnir litt med. Gjenta prosessen til alle flekker er borte. Kan også brukes på misfarging på overbygget, f.eks. grønske du ikke har klart å vaske vekk. 

 

Så går du på med rubbing, polering, og legger til slutt på et lag med beskyttende voks. Poleringsprosessen er rikelig omtalt i andre tråder her inne så det begynner jeg ikke å beskrive, andre har beskrevet dette godt tidligere. Men på en såpass medtatt båt vil jeg anbefale deg å gå på med en roterende maskin, hvis ikke blir du aldri ferdig. 

 

Men dette var kun det kosmetiske utvendig. I tillegg kommer jo innredning, motor, og evt. teknisk utstyr ombord. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...