Jump to content

Steinar Bastesen er død - falt i sjøen


Pequod

Recommended Posts

Å komme seg opp uten stige er bortimot umulig. Jeg og kona berget en kar i hjemmehavna for noen år siden. Det var i januar, surt og kaldt. Karen lå under flytebrygga med kun nesen over vann. Så det var nok like før det gikk galt. Han var helt blå og surklete da vi fikk ham opp på flytebrygga. Han hadde havnet mellom båten og utliggeren da han skulle i land. Fort gjort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De fleste båter har vel stige akter?  Jeg har i allefall lett nedfellbar stige der.  Det er selvfølgelig ikke noen garanti for at man greier å komme seg opp, jeg fikk meg en aha-opplevelse da mannskap (en voksen, veltrent kar) med oppblåst "pølsevest" rundt nakken ikke greide å komme seg opp stigen uten hjelp - men i allefall betydelig enklere enn å prøve å trekke seg tilbake opp på flytebrygga.

Link to post
Share on other sites

Jeg er alltid ekstremt forsiktig om vinteren. På grunn av dårlig balanse etter amputasjon av både bein og tær, bruker jeg krykke når jeg skal ut på utriggeren om vinteren.(Men utover sommersesongen går jeg tryggere og tryggere på utriggerne etter hvert som jeg venner meg til det fordi jeg ofte er ute på tur!)

 

Og jeg vet at om jeg faller uti, så er det nok slutten. Jeg er nemlig veldig dårlig til å svømme - det var jeg når jeg hadde to ben også - og tror ikke jeg ville klare meg mange minuttene i sjøen, sommer eller vinter.

 

Det er hovedgrunnen til at jeg aldri bader i sjøen eller fra båten, også selv om jeg ikke er alene i båten. Da må jeg i så fall ha vest på! Det er også en av årsakene til at jeg foretrekker å ligge langsides så ofte som mulig, rett og slett for å begrense risikoen, men også fordi det er enklest for en enbeint skipper!

 

Jeg bader i basseng, men da helst på den siden av bassenget som er så grunt at jeg kan nå bunnen med den foten jeg har igjen! 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 15 minutter siden:

Jeg er alltid ekstremt forsiktig om vinteren.

Det skjønner jeg veldig godt. Hvis du skal klatre opp på ei flytebrygge så får du vel ikke det samme frasparket som oss med begge bakbeina i behold. 

 

Jeg har forøvrig litt øvelse i å klatre opp på flytebrygger, men da gjerne iført dykkerdrakt. Med drakt ut uten utstyr flyter man som en dupp, og med store svømmeføtter får man kraftig fraspark. Men jeg kjenner jo at jeg ikke er 18 år lenger når jeg gjør den øvelsen :rolleyes: 

Skal man derimot sprette opp på ei flytebrygge iført vått vintertøy og sko tror jeg mange ville fått seg et karamellsjokk. Vått tøy blir ekstremt tungt, og med vanlige sko får man elendig fraspark i vannet. Tror de aller fleste godt voksne mannfolk rett og slett ville druknet i en slik situasjon dersom man ikke kunne svømt inn på grunt vann e.l. For damer er det nok enda verre, de er jo gjennomgående svakere i armene i forhold til kroppsvekt. Men de er vel ikke de hyppigste gjestene ute på bryggene vinterstid heller da. 

Link to post
Share on other sites

Det var nøyaktik det jeg tenkte på da jeg skrev innlegget over @Komodo Du beskriver veldig godt det jeg lurte på/forestilte meg. En mulig "escape" er kanskje om man klarer å få dratt seg bort til en (seil)båt som har badetrapp eller nødstige. Man blir jo en elendig svømmer med slik utrustning også.

 

Jeg husker den historien om de fire gutta som fikk senket den lille båten de var ute og fisket med. Han som overlevde hadde kledd av seg det meste, og klart å svømme et godt stykke. Han gikk vel over en øy også, og svømte videre derfra for å få tak i hjelp til kameratene.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

Vått tøy blir ekstremt tungt, og med vanlige sko får man elendig fraspark i vannet.

Jeg falt i vannet fra utriggeren en sommerdag, skulle skritte i land med startbatteriet i handa, på sleipt treverk. Brått lå jeg i vannet med fullt tøy. Null sjans til å dra meg opp på brygga. Heldigvis var det kun 15 m inn til grunna.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Jeg falt i vannet fra utriggeren en sommerdag, skulle skritte i land med startbatteriet i handa, på sleipt treverk. Brått lå jeg i vannet med fullt tøy. Null sjans til å dra meg opp på brygga. Heldigvis var det kun 15 m inn til grunna.

Husket du på å slippe batteriet? :giggle: 

Link to post
Share on other sites

For 3 år siden eller så reddet kona og jeg en voksen person, på kvelden, som hadde falt uti vannet. Beruset. Ikke sjanse at han hadde klart det selv. Fikk et tau under ham som var festet i bryggen på én ende, og dratt opp på den andre siden, så litt slik "talje utveksling".

 

Nå er det montert flere nedfellbare stiger på brygga, men allikevel langt mellom dem. Burde vært påbudt, slik at de blir medregnet i byggekostnader.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...