Jump to content

Steinar Bastesen er død - falt i sjøen


Pequod

Recommended Posts

Bastesen er den andre godt voksne herremann som har omkommet i småbåthavner i Brønnøysund denne vinteren.
 

Det skjer alt for ofte at folk ramler i sjøen når de «bare» skal se ettet båten. Og ofte er det de godt voksne dette skjer med. En påminnelse til oss alle om å være forsiktige når vi utøver båtlivet, uansett årstid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Uansett et friskt pust i norsk politikk de årene han satt på Stortinget. 

 

Han mistet vel broren sin i sannsynligvis samme type ulykke i havn i Oslo - men han ble vel aldri funnet. 

Link to post
Share on other sites

Trasig sak, kondolerer til de etterlatte. Har var en fargerik personlighet.

 

Vi har installert stiger litt rundt omkring i marinaen men det er lett å se at det fort vil bli alt for langt å ta seg fram til nærmeste stige om uhellet skulle være ute og det er heller ikke sikkert at man har plasseringen av nærmeste stige innprentet i hodet om/når uhellet evt. skulle være ute.

 

Egentlig burde man hatt stige/redningsleider på hver eneste båtplass. Så er det selvfølgelig omstendigheter man ikke kan forutse slik som at man kan bli skadet i fallet eller at stigene kan være problematiske å operere om de f.eks. er utfellbare i frost og snø.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chiefengineer said:

Så er det selvfølgelig omstendigheter man ikke kan forutse slik som at man kan bli skadet i fallet eller at stigene kan være problematiske å operere om de f.eks. er utfellbare i frost og snø.

 

Jeg var relativt alene på den ytre flytebrygga i Strömstad med relativt mye brennmaneter og relativt kaldt vann i sjøen, kanskje september.  Jeg gikk frem og tilbake på brygga på jakt etter et sted uten brennmaneter, og hoppet i sjøen ca midt på brygga. Jeg bare tok det for gitt at det var leidere på brygga, talentløst av meg å hoppe utti uten å sjekke dét. Joda, det var sikkerhetsstiger der, men de står tørt på brygga og forutsetter at noen på brygga løsner stigen!

Link to post
Share on other sites

I Strömstad er det faste redningsstiger på alle bryggehoder. I tillegg kommer de løse stigene. Der man bare heiser seg opp på brygga, går bort og setter ned en stige og klatrer opp.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

I tillegg kommer de løse stigene. Der man bare heiser seg opp på brygga, går bort og setter ned en stige og klatrer opp.

 

Høres ut som en genial løsning:crazy:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Brigg said:

Det skjer alt for ofte at folk ramler i sjøen når de «bare» skal se ettet båten. Og ofte er det de godt voksne dette skjer med. 

Man blir både mer ustødig og tregere i bevegelsene med alderen - det er fort gjort å trå feil/skli eller på annet vis feilvurdere en situasjon og da blir resultatet straks verre for en 80-åring enn for en på 25, enten det skjer på kaia eller øverst i loft-trappa.  
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Tragisk.

 

Det er dessverre stor mangelvare på stiger å bruke for å komme seg opp mange steder også. Burde vært påbudt med mange stiger, spesielt på kaianlegg. Bare det å komme opp på en flytebrygge krever veldig med krefter hvis man ikke har noe å tråkke på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Hulda said:

I Strömstad er det faste redningsstiger på alle bryggehoder.

 

Mellom seilklubben og fergeterminalen er det en flytebryggelengde på sørsiden på i underkant av 200 meter uten bryggehoder - dermed er det heller ikke faste redningsstiger der.  Når det er fullt inne i havna, så ligger båtene langsetter også på sydsiden av denne flytebryggen.  Dette var utenfor sesong (eller kanskje det var under covid-restriksjonene), så det var ingen båter der.  Som sagt, det er redningsstiger tilgjengelig, men de må man sørge for å felle ned i vannet før man faller utti vannet.  Det kunne jeg jo ha gjort hvis jeg hadde vært smart nok, ettersom jeg falt høyst så frivillig i vannet - men så smart var jeg ikke.  Så da ble det å svømme til seilerklubben ("Strömstad Segelsällskap Badplats" står det på google maps) og komme seg i land der.  Vannet var kaldt og jeg var livredd for å komme borti brennmaneter, så det var langt nok ...

Link to post
Share on other sites

Trist slutt for en fargerik person som hadde den sjeldne egenskap som å snakke rett fra levra! Kondolerer til de etterlatte. 
Som flere har nevnt, bør dette også være en påminnelse om å være forsiktig når en er nær sjøen alene spesielt om vinteren. For det er mange som "bare" skal se etter båten og aldri kom hjem i live.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, 5nacks said:

Trist! Mangler stiger i havna vår også, gidder ikke å mase mer om det. Som med mye annet, må det nok skje en ulykke før de kommer på plass, dessverre. 

Jeg har båten på Tjøme. Jeg vet at brygga har en stige siden den brukes til bading. Jeg var faktisk der på lørdag pga abstinenser og ville ta en titt. Men jeg vet ikke om den har flere.

 

En observasjon er at det ikke er langt ned til vannet fra brygga. Men det er kanskje langt nok i massevis dersom man faller uti vinterkledd med jakke og støvler i iskaldt vann? Er vel ikke mange som er sterke nok til å dra seg opp uten stige etter sjokket med kaldt vann.

 

Nå var forøvrig dette en havn der det ligger seilbåter, så kanskje en plan kan være å forsøke seg på nødstigene de evt har, men kanskje noe vanskelig siden de ligger med hekken inn. Jeg vet ikke.

 

Jeg ble uansett mer bevisst på dette nå etter besøket på en snødekket brygge og nyheten om Bastensen som jeg ønsker får hvile ifred. Han hadde noen gode poenger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, dennrick said:

Er vel ikke mange som er sterke nok til å dra seg opp uten stige etter sjokket med kaldt vann.

Jeg ramlet i sjøen en kald januardag for ca. 3 år siden. Dette var riktignok fra en båt, men etter å ha plasket rundt i det iskalde vannet i noen minutter, var det utrolig seigt å dra seg opp i en "redningsjolle" som ble kastet ut til meg. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 23 timer siden:

Jeg ramlet i sjøen en kald januardag for ca. 3 år siden. Dette var riktignok fra en båt, men etter å ha plasket rundt i det iskalde vannet i noen minutter, var det utrolig seigt å dra seg opp i en "redningsjolle" som ble kastet ut til meg. 

Fikk en virkelig aha opplevelse for mange år siden når vi var på ferie med båten. Vi var vel tre fire familier som kjørte jolletur og fant ut at vi skulle bade. Uti med oss alle sammen, både store og små. Midt utpå. Vi hadde en Steady og de andre hadde gummibåter. Når vi da skulle oppi disse båtene begynte problemene. Det var rett og slett utrolig vanskelig å komme oppi, og dette var en varm sommerdag med kun badetøy på. Ungene klarte vi og vippe oppi, men vi voksne måtte klatre på motoren for å komme oss oppi. Det satte en liten støkk kan man si.

Link to post
Share on other sites

Opplevde en tragisk ulykke i Hammerfest, da jeg jobba mot melkøya. Prosjektsjefen hos oss falt utfor kaia der opp på vinteren. Pælebrygger med 3-4m høyde, så ikke sjangs å ta seg opp der. Var alene så ingen som hørte han heller. Mye sjøstøy i havna der og det var midt på natta og mørkt Endte i et tragisk dødsfall desverre!  Da vi skifta flytebrygger var det ikke noe diskusjon om vi skulle ha badestige eller ikke! Husker den var ganske kostbar!

RIP Steinar Bastesen! Fargerik flott person med sterke meninger! Traff han på Cutty Shark i Trondheim! Første gangen jeg smakte fiskeburger! 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, -morten- said:

Husker den var ganske kostbar!

 

Badestiger burde vel i utgangspunktet være ganske enkle konstruksjoner?  (Sånn rent bortsett fra at de må tåle å stå halveis nede i sjøen i årevis uten å korrodere i stykker).  Synd om liv går tapt fordi man anså stigene for å være for dyre.

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, tobixen said:

 

Badestiger burde vel i utgangspunktet være ganske enkle konstruksjoner?  (Sånn rent bortsett fra at de må tåle å stå halveis nede i sjøen i årevis uten å korrodere i stykker).  Synd om liv går tapt fordi man anså stigene for å være for dyre.

Ja det er jo sant, men dette er solide saker med tykk rørkonstruksjon fra Ørsta Stål. Pulverlakkert  den har stått i mange  år ja. Brukes jevnlig av dykkere. Husker det ble bemerket pris, men vi skulle ha det uansett! Vi må ha solide brygger pga, ganske hardt vær og klima, Så Ørsta Stål leverer kvalitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Man kan jo henge på sin egen badestige i sin egen bås. En mobil / demonterbar sak man tar med når leieforholdet opphører. Kjappere å få tillatelse til det enn å få båtforeningen til å investere.

Link to post
Share on other sites

Just now, tobixen said:

Hva er forskjellen på fiskeburger og fiskekake?

Fiskeburger og fiskekake er vel litt som Karbonade og Hamburger. Fiskeburger er grovere og mere smak! Fiskekake er gjerne veldig finmalt og en del jevning, men her er jo ingen fasit! Uansett er den beste sjømaten den man lager selv!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...