Jump to content

Hvor kjøper jeg (billig) glødeplugg til Wallas kokeapparat?


Lars H.

Recommended Posts

Mitt Wallas 95D kokeapparat (diesel) har noen ganger problem med å starte. Så langt jeg har sjekket og målt ser det ut til at glødepluggen er "sliten" og trenger å byttes. Dessverre er slike plugger ikke av det billigste slaget. Det ser ut til at jeg kan få original fra Sunwind til 749,- kroner, men er det noen som vet om noe billigere enn det?

 

glodeplugg_95d.jpg.2812452ce7102ca9700c617a12e0bd3c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har den et Bosch partnummer? (Eller annet fabrikat?). Er vel stor sjans for å finne den til hyggeligere pris i så fall. Står noe her:

 

https://forums.ybw.com/threads/diesel-heater-glow-plug-conundrum.469768/page-2

 

Det ligger drøssevis med glødeplugger til salgs for en billig penge på AliExpress. Men tricky å finne den rette uten originalt partnummer antakelig.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere tips. Jeg får sjekke litt opp. Den må jo passe rent fysisk, og så er det vel forskjellig effekt på slike plugger?Jeg har sendt et spørsmål til SunWing om hvor mange ampere Wallas glødepluggen skal trekke, så har de litt å gruble på der.

En annen ting, noen som vet hvordan en slik glødeplugg er bygget opp innvendig?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den der så ikke ulik ut originalen. Men jeg lurer litt på effekten. I manualen for kokeapparatet står det at det skal trekke 10A ved gløding i 4,5min, men NKG pluggen er oppgitt til 7A.

 

Nå venter jeg på svar fra Sunwind for bekreftelse på dette strømtrekket. Den gamle glødepluggen jeg har nå trekker ikke mer enn 4,8A/12,8V og 5A/14,4V, så den er nok "sliten", og det er litt flaks når apparatet starter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min 95DU i 2004.

Etter 2 år etter begynte sikringene å gå, og løsningen var da å bytte glødeplugg, samt at jeg lærte at fritidsparafin var løsningen for å unngå unødig slitasje og soting.

12 år etter det igjen begynte den på ny å slite med oppstarten, og igjen startet den som da den var ny da jeg satte inn den andre glødepluggen jeg hadde kjøpt 12 år tidligere.

Jeg kjøpte deretter en plugg til, slik at jeg har en i backup.

Hvis jeg bare får somlet meg til å ta service på den, (jeg kjøpte service-kit fra vår alles fantastiske Wallas Service/Rune som jo dessverre har seilt bort for godt), så varer den nok ende lenger, men den er jo 20 år i år, så selv om den jo kostet litt i innkjøp, så kan jeg  virkelig ikke på driftskostnadene.

Allikevel er jo prisen på pluggene gått kraftig opp ser jeg, så følger denne tråden, ja:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Min glødeplugg er fra høsten 2017, kjøpt hos Rune i Ålesund. Nå har jeg ikke problemer med en pris på 750 kroner, det er jo ikke mer enn to dunker rødvin, men det irriterer meg at det finnes slike lignende plugger som gjør lik jobb til en firedel av prisen!

 

En annen reservedel til Wallas er glassfibermatten i brennkammeret som koster 400 kroner! En slik har jeg heldigvis liggende i båten, også kjøpt hos Rune.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

https://www.eurodel.no/glodeplugg-ngk-3226?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAloavBhBOEiwAbtAJO1kbpIGlUdo473XO4WJPbTNq0LkJXMcmwHi3tJGGitjz53haoFv-MBoCoyQQAvD_BwE

 

her burde du få rett svar på hvilken plugg som passer.

 

PS:

Lager i Oslo så sparer du 100kr i frakt.  

 

Ps. Kjenner jeg deg rett så har du regningen på den du kjøpte sist ,der burde nummeret stå.

 

image.png.77f6e3e80192ad6f47990c8cc57ad758.png

 

her er flere

'https://www.google.com/search?q=Wallas+95D+glødeplugg&oq=Wallas+95D+glødeplugg&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCDkzMjdqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 11 timer siden:

 

men ikke nok til att du gidder å skru ut pluggen og lese av fabrikat/delenummer ?

 

Her er det ikke snakk om å gidde. Wallasen står rett fremfor meg her hjemme etter rens og testing. Da jeg hadde glødepluggen ute og renset den, kom jeg ikke på å se etter noe nummer eller fabrikat. Om jeg hadde måttet kjøre til båthavnen 7mil unna en ekstra tur, hadde det jeg kan spare på uoriginal plugg fort gått opp i spinningen når en slik tur koster meg nærmere 300 kroner i bensin og bompenger. Nå fikk jeg nettopp svar fra Sunwind om at glødepluggen skal trekke ca.10A, så når min trekker 5A, er den klar for bytte. Nå skal jeg skru den ut igjen og se etter eventuell merking og ta fysiske mål. Så kan jeg sammenligne med alle de gode tipsene jeg har fått av dere her på BP.

 

Nå fikk jeg også testet min nye Victron lader. Den fungerte utmerket i strømforsynings modus.

 

wallas_95d_hjemme_2024.jpg.77ef66d8c45b635f4d6db44299797000.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Biltema sine glødeplugger, men om gjengene er 12x1,25 så ser det ikke ut til at de har den. De har for det meste M10x1mm og M10x1,25. Fordelen er at de koster rundt hundrelappen. Jeg kjøpte fire originale nye den gang jeg hadde Ford Sabb for mange år siden, mener jeg betalte 375,- pr stk. Da de begynte å svikte kort tid etter, fant jeg ut at Biltema hadde tilsvarende nye til 39,- pr stk...:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så var pluggen ute for leting efter type og nummer. Jeg måtte sannelig til med urmakerlupen for å se noe som helst. Jeg hadde jo rengjort pluggen, men pusset den litt for mye, så det var ikke lett å lese noen tall. Men her er ihvertfall det jeg tror det står, og det er ihvertfall en Beru plugg. Så får jeg saumfare nettet og se om jeg finner den der. Men det er jo lettvint å bare legge inn en bestilling hos Sunwind, he he.

 

Beru Germany 620

180 221 251

 

beru_pluss_lupe.jpg.e30d27dd68fecca1e636096ca1147183.jpg

 

beru_detalj2.jpg.2d615efdafdd08522ff840d03834fec5.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Men det er jo lettvint å bare legge inn en bestilling hos Sunwind, he he.

 

Det er jo det enkleste. Men om du finner ut hvilke bilmotorer som bruker denne f.eks, kan den fort plukkes opp hos en egnet delepusher til lavere pris. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette blir vel etter hvert som "storm i et vannglass", men noe må en jo ha å tenke på før det blir litt mer vårlig og klatr for klargjøring av båten for sommeren. Jeg har bestilt utsetting om 4 uker.

 

Det jeg nå lurer på nå er hvem som produserer glødepluggene en kan få fra Wallas. Wallas lager sikkert ikke disse selv, like lite som Volvo lager motorolje. På bildet av Wallas sin plugg står det 11V og tallet  . . 336.

 

Den pluggen jeg skal skifte ut nå har jeg jo funnet ut er av type Beru. Den kjøpte jeg av Wallas Service/Rune i Ålesund og kan godt være en ekvivalent han hadde kjøpt inn. Kan kvaliteten på den være dårligere enn den jeg kan kjøpe og som Wallas leverer? Den holdt jo bare snaut 7 år før den ga kun 50% effekt og også var litt bøyd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

Jeg har god erfaring med Biltema sine glødeplugger, men om gjengene er 12x1,25 så ser det ikke ut til at de har den. De har for det meste M10x1mm og M10x1,25. Fordelen er at de koster rundt hundrelappen. Jeg kjøpte fire originale nye den gang jeg hadde Ford Sabb for mange år siden, mener jeg betalte 375,- pr stk. Da de begynte å svikte kort tid etter, fant jeg ut at Biltema hadde tilsvarende nye til 39,- pr stk...:rolleyes:

Du må være forumet mest uheldige da du ofte kjøper merkevare som går i stykker etter kort tid for så finne samme varen grisebillig på BT som selvfølgelig bare varer og varer.
De fleste jeg kjenner gjør gjerne motsatt.
Kjøper først noe kina greier som feiler så gidder de ikke mer og får tak i noe med høyere kvalitet.
Men kjøpe glødeplugger på utsende er en risiko sport da spenningen og varigheten på glødingen kan være veldig forskjellig så pluggen må være konstruert for riktig spenning og lengde gløde rele ligger inne.
Moderne motorer har gjerne hurtig gløding mens eldre så går nå tiden mens man gløder.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 3 timer siden:

Du må være forumet mest uheldige da du ofte kjøper merkevare som går i stykker etter kort tid for så finne samme varen grisebillig på BT som selvfølgelig bare varer og varer.

 

Du må ha en veldig rar måte å lese innleggene mine på. Glødepluggene fra Biltema var ikke bedre enn de originale, bare billigere. Men motoren jeg hadde da måtte ha optimal gløding på alle fire for å starte. Og den spiste plugger.  Så jeg kjøpte heller plugger til 39 enn 375. Du hadde sikkert gjort det motsatt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja ja, så ble det bestilt original Wallas glødeplugg. Kanskje det blir samme runden om jeg en gang trenger ny glødeplugg til Eberspächer'n?

 

Ha en god helg, og takk for alle innspill.

 

sunwind_bestilling.jpg.78a7268c92871c73ddfc135e6d7bfcc1.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Ja ja, så ble det bestilt original Wallas glødeplugg.

Blir bra det Lars. 
Kjenner jeg deg rett så legger du sikkert ut nummeret og fabrikatet på OE pluggen til glede for de som lurer på det samme og noen av oss som er nerder.

Blir ikke overasket hvis det er Beru som produserer men jeg har tatt feil før.

Link to post
Share on other sites

Glødeplugger er tydeligvis et komplekst område med mange varianter. Fant en informativ brosjyre fra Beru/BorgWarner. All about glowplugs

 

Fant også en søkeside for glødeplugger der man kan finne plugger basert kjente data som mål og elektriske egenskaper. Kan bli skremt av mindre enn dette. :smiley:

 

Er nok greit å kjøpe original plugg!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...