Jump to content

Service Scand baltic - Volvo penta Tamd41A


Petter1337

Recommended Posts

Hei,

 

Før sesongen sparker i gang så er jeg inne hva som burde gjøres på min Scand Baltic (87) Tamd 41 A.

Kjøpte båten i fjor og før opplag ble olje og alle filter byttet så det er nå OK.

 

Har prøvd å lage meg et oversiktsskjema på hva som må gjøres og har ikke klart å finne ut av alt sammen, intervaller / nødvendighet osv.

Se under:

 

image.png.18b16d9df8299dc102476f3d1a75e26f.png

Tar gjerne mot kommentarer fra dere om dette er innenfor, eller om noe burde endres på / legges til / fjernes osv.

 

I tillegg til dette så sliter jeg litt med å finne ut beste måte å bytte frostvæsken på (ferskvann) - Hvor finnes tappepluggene?

 

Link to post
Share on other sites

Ville lagt til å kontrollere eksossiden på turbo for slitasje og slakk, da tar du samtidig en kikk på eksosbendet etter rustskader. Ville også sjekket aftercooler for lekkasje hvert år. Blir fort dyrt hvis den står full av vann ved oppstart…

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det kan være for sjelden å rengjøre sjøvannsfilteret årlig.Om det ikke er klart, gjennomsiktig lokk , må lokket skrues av regelmessig for å sjekke om silen innvendig er tilstoppet av gress, skjell eller annet som kan tette for kjølevannet. Skylles med vann og skrues på plass, pass på at o-ring tetter lokket riktig for å unngå falsk luft.

Link to post
Share on other sites

Spesifisere litt, så enklere å huske alle?

Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det)
Bytte sinkanode i motor
Bytte sinkanode baugpropell
Bytte sinkanode aksling/ flyndre

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 23 minutter siden:

Spesifisere litt, så enklere å huske alle?

Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det)
Bytte sinkanode i motor
Bytte sinkanode baugpropell
Bytte sinkanode aksling/ flyndre

Spørs litt hva gir en har. Er feks ingen anode på mitt ZF45A gir. Har gir løse/separat oljekjøler, så sitter det ikke anode på gir. Mulig noen av disse oljekjølere kan ha egen anode, men vil nok variere dette, alt etter hviket fabrikat den er.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Mange av disse som er byttet ut @Grand Banks jr Så har en goe del fått disse store klumper av VP sitt HS1 og mange igjen kjøpt zf45 når gamle gir trengte å pensjonere seg. 

Ellers var nok de fleste MS4. På 40 satt det mye MS3. Husk MS3 er egentlig for svagt til den motor. Derfor VP kom med HS1 som er hydraulisk gir.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Spesifisere litt, så enklere å huske alle?

Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det)
Bytte sinkanode i motor
Bytte sinkanode baugpropell
Bytte sinkanode aksling/ flyndre

Er dette noe spesefike sinkanoder for volvo, eller finner eg dette på min Ford 2704 et motor/gir?

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Grand Banks jr said:

Spesifisere litt, så enklere å huske alle?

Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det)
Bytte sinkanode i motor
Bytte sinkanode baugpropell
Bytte sinkanode aksling/ flyndre

Ja, ingen dum ide å notere seg ned alle de forskjellige skiftene. Er usikker på hvor på motoren disse sitter ettersom jeg ikke har byttet de enda men fikk vite at det sitter 1 ved varmeveksler og 1 ved oljekjøler. Og så klart på baugpropeller og aksling ute

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, mag-la said:

Det kan være for sjelden å rengjøre sjøvannsfilteret årlig.Om det ikke er klart, gjennomsiktig lokk , må lokket skrues av regelmessig for å sjekke om silen innvendig er tilstoppet av gress, skjell eller annet som kan tette for kjølevannet. Skylles med vann og skrues på plass, pass på at o-ring tetter lokket riktig for å unngå falsk luft.

Enig i det.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Kanalkapteinen said:

Ville lagt til å kontrollere eksossiden på turbo for slitasje og slakk, da tar du samtidig en kikk på eksosbendet etter rustskader. Ville også sjekket aftercooler for lekkasje hvert år. Blir fort dyrt hvis den står full av vann ved oppstart…

Okei, takk for tips. Der trenger jeg å gjøre litt mer research evt. for å gjøre det skikkelig for den er jeg litt blank på.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Petter1337 said:

Om det er andre tips og råd vedrørende servicepunkter så setter jeg stooor pris på innslag! :)

Oppdatert Vedlikeholdsoversikt Scand Baltic TAMD 41 A ++ Annet årlig snadder.

 

image.png.a5162c4c0022d4227cd9488f671318e2.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...