Petter1337 Startet 4.Mars Del på Facebook Startet 4.Mars Hei, Før sesongen sparker i gang så er jeg inne hva som burde gjøres på min Scand Baltic (87) Tamd 41 A. Kjøpte båten i fjor og før opplag ble olje og alle filter byttet så det er nå OK. Har prøvd å lage meg et oversiktsskjema på hva som må gjøres og har ikke klart å finne ut av alt sammen, intervaller / nødvendighet osv. Se under: Tar gjerne mot kommentarer fra dere om dette er innenfor, eller om noe burde endres på / legges til / fjernes osv. I tillegg til dette så sliter jeg litt med å finne ut beste måte å bytte frostvæsken på (ferskvann) - Hvor finnes tappepluggene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Meiner det er tappekran i nedre kant bak på sb side Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Det står vel i brukermanualen hvordan du tapper ut. Registerreim finner du vel neppe, men du tenker kanskje på kilereim til dynamo og vannpumpe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Finnes ikke noe Regreim på disse nei. Er tannhjull på alt der. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 4.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars Ja, helt rett i det. Blinksa litt der Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Ville lagt til å kontrollere eksossiden på turbo for slitasje og slakk, da tar du samtidig en kikk på eksosbendet etter rustskader. Ville også sjekket aftercooler for lekkasje hvert år. Blir fort dyrt hvis den står full av vann ved oppstart… Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
mag-la Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Det kan være for sjelden å rengjøre sjøvannsfilteret årlig.Om det ikke er klart, gjennomsiktig lokk , må lokket skrues av regelmessig for å sjekke om silen innvendig er tilstoppet av gress, skjell eller annet som kan tette for kjølevannet. Skylles med vann og skrues på plass, pass på at o-ring tetter lokket riktig for å unngå falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Spesifisere litt, så enklere å huske alle? Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det) Bytte sinkanode i motor Bytte sinkanode baugpropell Bytte sinkanode aksling/ flyndre Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Grand Banks jr skrev 23 minutter siden: Spesifisere litt, så enklere å huske alle? Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det) Bytte sinkanode i motor Bytte sinkanode baugpropell Bytte sinkanode aksling/ flyndre Spørs litt hva gir en har. Er feks ingen anode på mitt ZF45A gir. Har gir løse/separat oljekjøler, så sitter det ikke anode på gir. Mulig noen av disse oljekjølere kan ha egen anode, men vil nok variere dette, alt etter hviket fabrikat den er. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars På en TAMD41A er det nok et MS3B eller C. Der er det vel anode @Okkaby? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 4.Mars Del på Facebook Svart 4.Mars Mange av disse som er byttet ut @Grand Banks jr Så har en goe del fått disse store klumper av VP sitt HS1 og mange igjen kjøpt zf45 når gamle gir trengte å pensjonere seg. Ellers var nok de fleste MS4. På 40 satt det mye MS3. Husk MS3 er egentlig for svagt til den motor. Derfor VP kom med HS1 som er hydraulisk gir. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
SverreOlsen Svart 5.Mars Del på Facebook Svart 5.Mars Grand Banks jr skrev for 13 timer siden: Spesifisere litt, så enklere å huske alle? Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det) Bytte sinkanode i motor Bytte sinkanode baugpropell Bytte sinkanode aksling/ flyndre Er dette noe spesefike sinkanoder for volvo, eller finner eg dette på min Ford 2704 et motor/gir? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 5.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars 15 hours ago, Grand Banks jr said: Spesifisere litt, så enklere å huske alle? Bytte sinkanode i gir (nevner det spesifikt, da mange glemmer det) Bytte sinkanode i motor Bytte sinkanode baugpropell Bytte sinkanode aksling/ flyndre Ja, ingen dum ide å notere seg ned alle de forskjellige skiftene. Er usikker på hvor på motoren disse sitter ettersom jeg ikke har byttet de enda men fikk vite at det sitter 1 ved varmeveksler og 1 ved oljekjøler. Og så klart på baugpropeller og aksling ute Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 5.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars 15 hours ago, mag-la said: Det kan være for sjelden å rengjøre sjøvannsfilteret årlig.Om det ikke er klart, gjennomsiktig lokk , må lokket skrues av regelmessig for å sjekke om silen innvendig er tilstoppet av gress, skjell eller annet som kan tette for kjølevannet. Skylles med vann og skrues på plass, pass på at o-ring tetter lokket riktig for å unngå falsk luft. Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 5.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars 16 hours ago, Kanalkapteinen said: Ville lagt til å kontrollere eksossiden på turbo for slitasje og slakk, da tar du samtidig en kikk på eksosbendet etter rustskader. Ville også sjekket aftercooler for lekkasje hvert år. Blir fort dyrt hvis den står full av vann ved oppstart… Okei, takk for tips. Der trenger jeg å gjøre litt mer research evt. for å gjøre det skikkelig for den er jeg litt blank på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 6.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars Om det er andre tips og råd vedrørende servicepunkter så setter jeg stooor pris på innslag! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petter1337 Svart 6.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars 4 hours ago, Petter1337 said: Om det er andre tips og råd vedrørende servicepunkter så setter jeg stooor pris på innslag! :) Oppdatert Vedlikeholdsoversikt Scand Baltic TAMD 41 A ++ Annet årlig snadder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.