Jump to content

Bare en kjapp undersøkelse om polering


Eika

Recommended Posts

Hvor mye er du villig til og betale for en proff polering der man også fikser litt gelcoat skader her og der, kommer 2 stk med alt profft utstyr, bruker 2-4 dager på båten med de beste produktene som holder lengst

 

Skriv størrelse på båten og makspris du kunne tenkt deg. 

 

Standrd behandling: sliper ut de værste ripene og bulkene, legger på litt gelcoat ved behov, sliper ut gelcoat'n grovrubber båten, fin rubber den,vasker etter rubbing, før voksong med fuzzocoat. En skikkelig polering, er vel så bra og billigere enn lakk 

 

Men vi har også utstyr til og vannsklipe skrog, slipe teak, ozon generator, slipe/vannsandblåse skrog, prime og stoffe under vannlinja 

 

Kan ta "små"skader på div båt også 

 

Sorry @Pequod for at jeg tok bildet ditt, som før og etter 

Screenshot_2022-08-14-22-25-04-464_com.android.chrome.jpg

Snapchat-1811447269.jpg

IMG_20211002_162940.jpg

IMG_20210912_144336.jpg.92b28acf20ba5bb08a21edf45bd9f83d.jpg

IMG_20210912_143959.jpg.62968622225a667dc0ba35557146ae63.jpg

Screenshot_20200421-125858_Snapchat.jpg.d99ea08a9e0d570fd83a58aabe79a06f.jpg

IMG_20220516_165821.jpg

Snapchat-1576994019.jpg

IMG_20220613_185704.jpg

IMG_20220614_130730.jpg

Snapchat-535854687.jpg

20190606_170851.jpg.933e5559a6749b43ae3095fdc4a5ad5f.jpg

IMG_20220726_093256.jpg

Snapchat-401998070.jpg

IMG_20220810_145606.jpg

IMG_20220812_170036.jpg

IMG_20220812_152306.jpg

6A184C82-814B-46C3-9CDF-408DE400F1ED.jpeg.de65da91fdf8e8f7e826e04ac7015ded.jpeg

 

IMG_20220919_174815.jpg

IMG_20230105_152506.jpg

Link to post
Eika skrev 43 minutter siden:

Hvor mye er du villig til og betale for en proff polering der man også fikser litt gelcoat skader, kommer 2 stk med alt profft utstyr, bruker 2-3 dager på båten med de beste produktene som holder lengst

 

Skriv størrelse på båten og makspris

 

 

 

Sorry @Pequod for at jeg tok bildet ditt, som før og etter 

Screenshot_2022-08-14-22-25-04-464_com.android.chrome.jpg

Snapchat-1811447269.jpg

IMG_20211002_162940.jpg

IMG_20210912_144336.jpg.92b28acf20ba5bb08a21edf45bd9f83d.jpg

IMG_20210912_143959.jpg.62968622225a667dc0ba35557146ae63.jpg

Screenshot_20200421-125858_Snapchat.jpg.d99ea08a9e0d570fd83a58aabe79a06f.jpg

IMG_20220516_165821.jpg

Snapchat-1576994019.jpg

IMG_20220613_185704.jpg

IMG_20220614_130730.jpg

Snapchat-535854687.jpg

20190606_170851.jpg.933e5559a6749b43ae3095fdc4a5ad5f.jpg

IMG_20220726_093256.jpg

Snapchat-401998070.jpg

IMG_20220810_145606.jpg

IMG_20220812_170036.jpg

IMG_20220812_152306.jpg

6A184C82-814B-46C3-9CDF-408DE400F1ED.jpeg.de65da91fdf8e8f7e826e04ac7015ded.jpeg

Screenshot_2022-08-25-22-30-23-859_com.miui.gallery.jpg

IMG_20220919_174815.jpg

IMG_20230105_152506.jpg

 

Bårdp skrev 40 minutter siden:

Da snakker vi om borti 50t arbeide. Blir vel fort 60-70.000,- vil jeg tro.

 

Fastpris er mer aktuelt enn timer, en med yrkesstolthet legger 5-10tindr ekstra i jobber hvis det er god nok betaling og det blir mye skryt til andre båtfolk så det blir mer jobb. 1-2 naboer er bedre reklame enn 100stk på face eller andre sosiale medier 

 

Men nå lurer jeg på hva som maks budsjettet for og få en båt så fin igjen ? Kan "nullstille" gelcoat'n så den blir "som ny" igjen 

 

Link to post

Utstyret er kjøpt, remedier er i orden, de rette jobbene kan man skru ned timeprisen for og få jobben og reklaneeffeten. Men billigt, det er det ikke 

 

Men skal man selge en båt som ser shabby ut, ser den nye bedre ut og er lettere å selge hvis den er pen, mange har også kjøpt stygge båter til en fornuftig pris som kan bli pene igjen. 

 

men er det 5000kroners kjappe poleringer er ute etter eller detailing og mye mer nøie arbeid for 25-70k ?

Link to post
Eika skrev 19 minutter siden:

men er det 5000kroners kjappe poleringer er ute etter eller detailing og mye mer nøie arbeid for 25-70k ?

For egen del så ingen av alternativene.
Polering til 5k kan jeg like gjerne gjøre selv da resultatet antagelig ikke blir noe dårligere
Polering til noen ti tusen lapper har jeg ikke budsjett til men hadde jeg hatt det hadde det jo vært morsomt med havnas blankeste båt.
 

Link to post
pipe skrev 30 minutter siden:

For egen del så ingen av alternativene.
Polering til 5k kan jeg like gjerne gjøre selv da resultatet antagelig ikke blir noe dårligere
Polering til noen ti tusen lapper har jeg ikke budsjett til men hadde jeg hatt det hadde det jo vært morsomt med havnas blankeste båt.
 

Jeg ser dilemmaet, men hvis du skal selge den og vil shine den opp og trur det kan gjøre noe med pris eller salg, hyl ut 

 

Men penger er ikke alt, plutselig har man noe fornuftigt og bytte med :p båthenger, en 9.9-25, stålpropell, en motor som trenger overhaling, stereo, atv med 4wd og tilhenger krok (helst i nesa) 

 

Og hvis noen måtte lure, så blir det hvitt, kamerat har firma og bil med hengerfeste til campingvogn, han jobber til vaneligt med glassfiber, gelcoat og polering, han andre kameraten min har jobba med detailing på bil i mamge.år og endelig fått interessen for båt. jeg har 7 poleringsmaskiner, 150 pads 30 remedier, 20-30 hvite gelcoatr + brekkfarger, masse glassfiber, vinylester, utstyr til å lage baugpropeller, alt av slipemaskiner osv osv, kan bygge om dashbord, luker fra cockpit til badeplattform osv

Link to post

Selv kommer jeg aldri til å betale for polering av hverken bil, MC eller båt! For meg er dette en hobby, og jeg synes dette er morro å holde på med! selv for en liten båt tar dette 2-3 dager. som regel trenger jo båten en sikkelig vask og rens etter vinterdvale før man i det heletatt kan begynne å pusse!   Men å fastslå pris på dette blir jo litt vanskelig, for det er jo så mange grader av polering og shining og ikke minst hvilke produkter som benyttes!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har såpass liten båt, og den holder ikke akkurat smykkestandard, så jeg farer over den selv.

Men om jeg hadde en båt hvor jeg måtte satt bort arbeidet hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å la deg ta jobben.

Ut i fra det jeg har sett i dine innlegg tidligere her på forumet, har jeg jeg det bestemte inntrykk av at du tilhører den etter hvert sjeldne typen som ikke får sove om natta og lider store kvaler om du ikke får gjort jobben 110% skikkelig.  :smiley:

Link to post

Skulle ønske jeg hadde budsjett til å sleppe @Eika løs med polermaskinen :cool:

 

Sliter med skuldre, armer osv så 42foter er for mye å polere selv, fikk en annen til å polere i fjor. Betalte 10.000 for kun skroget, ble greit nok det.

Men det greiene @Eika driver med her er i eliteserien i forhold :cool: 

 

@Eika tok hele undervannskroget for meg i fjor fjernet MANGE lag med bunnstoff klar til ny epoxyprimer. Vi ble enige om fastpris før han begynte og resultatet ble knall og til avtalt pris! Når jeg kom nedom stod det en blåstøvet blid kar og slipte bunnstoff med hodelykt i mørket :thumbsup: tror ikke det hadde vært mye blid kar om jeg skulle stått der time etter time med slipemaskin over hodet :giggle: så jeg kan trygt gå god for fyren!!

Link to post

Jeg har en ganske så sliten Windy 23 FC.

Den har ikke sett polering på minst 7 år, eller bunnstoff.

På min vil det være vask. rubbing, polering og voks, innvendig og utvendig

Et par gelcoat skader, på størrelse med en 5 kroning.

Jeg tar den jobben selv.

Men det er jobb som jeg glatt hadde betalt 15.000,- om pengene hadde vært der til det.

Jeg har sett jobbene Eika har gjort.

Og du trenger ikke reklame.

Link to post

Jeg kjøpte en Saga 315 høsten 2023. 2010 modell som ble klargjort på verftet i Selje før levering. Under vann er det som nytt og over vann veldig fint. Før utsett vil jeg likevel polere og vokse skroget. Jeg gjør det selv,men kom det en som tilbød seg å gjøre arbeidet for 5000 så hadde jeg kanskje takket ja.

For tiden gjør jeg det meste selv etter som strømregningen oktober - mars ligger på 9000 i måneden etter fradrag for strømstøtte. Mulig staten burde betalt for polering av båt?

Link to post

Full pakke på min båt kommer fort på 30K, uendelig mye billigere å ta en uke eller to med permisjon fra jobben og gjøre det selv( med ok resultat)

Mener ikke at innleide folk er grådige, men avgiftsystemet vårt gjør jo alle tjenester sinnsykt dyre. Hvor er logikken i at en fagarbeider må jobbe 4 dager for å tjene inn en annen fagarbeiders jobb for en dag?

Dette er hemskoen til hele servicenæringen..

Selv om folk blir latere og mere ubrukelige generelt, så er det mere slunkent lommeboka også, er redd mange båtbusjett blir skåret ned og det går ut over alle aktører, dessverre.

 

Link to post
El barco de Sol skrev for 1 time siden:Jeg gjør det selv,men kom det en som tilbød seg å gjøre arbeidet for 5000 så hadde jeg kanskje takket ja.

For 5000 er det mest sannsynlig svart arbeide og det bare forverrer situasjonen for AS Norge :-) Som @hanto1 sier så er avgiftsmekanismene ødeleggende for deler av servicenæringen

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg betalte ca. 26.000kr i 2011 for å få de mest utsatte områdene over fenderlista vannslipt og behandlet med en spesiell voks. Ble lagt på med varme. Helt fantastisk resultat. Behandlingen startet etter at en gelcoatprodusent hadde tatt bilder av gelcoaten på disse områdene med et spesialkamera. Disse bildene (med sterk forstørrelse) viste tydelig hvordan gelcoaten hadde en appelsinaktig overflate. Vannslipingen tok bort denne appelsinhuden og resulterte i en helt glatt overflate. Jeg fikk spørsmål fra mange om hvordan i all verden jeg kunne ha en så blank båt.

Definitivt vel anvendte penger :thumbsup:

Link to post
Windy37GM skrev 7 minutter siden:

For 5000 er det mest sannsynlig svart arbeide og det bare forverrer situasjonen for AS Norge :-) Som @hanto1 sier så er avgiftsmekanismene ødeleggende for deler av servicenæringen

mvh

Windy37GM

Er så enig der. Servicenæringen sliter kraftig og det ser ikke bra ut framover for næringen i landet.

 

 

 

Link to post
33 minutes ago, Bonus said:

Jeg betalte ca. 26.000kr i 2011 for å få de mest utsatte områdene over fenderlista vannslipt og behandlet med en spesiell voks. Ble lagt på med varme. Helt fantastisk resultat. Behandlingen startet etter at en gelcoatprodusent hadde tatt bilder av gelcoaten på disse områdene med et spesialkamera. Disse bildene (med sterk forstørrelse) viste tydelig hvordan gelcoaten hadde en appelsinaktig overflate. Vannslipingen tok bort denne appelsinhuden og resulterte i en helt glatt overflate. Jeg fikk spørsmål fra mange om hvordan i all verden jeg kunne ha en så blank båt.

Definitivt vel anvendte penger :thumbsup:

Hvilken båt var dette, og hvor lenge beholdt den seg blank?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 29 minutter siden:

Hvilken båt var dette, og hvor lenge beholdt den seg blank?

2006 Windy 37 Grand Mistral Hardtop. Med normalt vedlikehold og lett voksing (kosejobb) av og til, holdt den seg speilblank til jeg solgte den i 2018. Noen år videre også ... Poenget var vel at gelcoatoverflaten på mange båter ikke er helt glatt, men litt appelsinhud. Jeg har hørt at noen produsenter av superkostbare båter, eks. Riva, gjennomførte en slik vannsliping direkte etter at skrogene var støpt.

Link to post
Bonus skrev 7 minutter siden:

2006 Windy 37 Grand Mistral Hardtop. Med normalt vedlikehold og lett voksing (kosejobb) av og til, holdt den seg speilblank til jeg solgte den i 2018. Noen år videre også ... Poenget var vel at gelcoatoverflaten på mange båter ikke er helt glatt, men litt appelsinhud. Jeg har hørt at noen produsenter av superkostbare båter, eks. Riva, gjennomførte en slik vannsliping direkte etter at skrogene var støpt.

Hvem utførte jobben? Husker du det?

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
12 minutes ago, Bonus said:

2006 Windy 37 Grand Mistral Hardtop. Med normalt vedlikehold og lett voksing (kosejobb) av og til, holdt den seg speilblank til jeg solgte den i 2018. Noen år videre også ... Poenget var vel at gelcoatoverflaten på mange båter ikke er helt glatt, men litt appelsinhud. Jeg har hørt at noen produsenter av superkostbare båter, eks. Riva, gjennomførte en slik vannsliping direkte etter at skrogene var støpt.

Ja Riva kunne jeg ikke hatt! :giggle: Da hadde jeg gnikket og gnuret hver dag og ingen fikk komme ombord uten tøfler!  Riva Aquariva super er min drømmebåt men ca 9millioner over budsjett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Maika skrev for 3 timer siden:

Spør fordi jeg ikke kan dette: Er det en praktisk grunn til å polere en båt, eller gjør man det kun for utseendets skyld?

Jeg prøver meg igjen med å spørre på en annen måte siden jeg ikke fikk noen svar; tar skroget skade av at det ikke poleres, blir den generelt lettere å holde ren, gjør man det for å få en båt man selv/andre syns er penere, mer lettsolgt, og/eller andre grunner?

Link to post

Lettere å holde ren. For egen del med kråkesyndromet (liker alt som er blankt) er blank båt viktig. Lettere å selge en blank båt enn en lik båt som ikke er det (skulle jeg tro)

mvh

Windy37GM

Selvdiagnostisert kråke

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...