Jump to content

Bare en kjapp undersøkelse om polering


Eika

Recommended Posts

Synes at spørsmålstillingen er litt vag. Skulle jeg gitt pris ville jeg i alle dall sett båten først. Det er jo rubbing av falmet gelcoat som er den største delen av jobben, og ikke minst hvor my krinkelkroker man skal inn i., Selve poleringen er jo enkel om båten er blank å fin fra før.

 

Selv polerer jeg høst, vår og sommer med TC Nano. Blir kanskje ikke like blankt som denne leverandøren har, men slibber i alle fall rubbejobben. Høst og Vår bruker jeg 2 dager på hele båten. Midtsommer bruker jeg 1 dag på overbygget.

 

Men for å svare, for min Viksund 340 Fly kunne jeg tenkt meg 40.000,- om jeg selv ikke hadde gjort noe de siste 3 årene

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 16 timer siden:

Synes at spørsmålstillingen er litt vag. Skulle jeg gitt pris ville jeg i alle dall sett båten først. Det er jo rubbing av falmet gelcoat som er den største delen av jobben, og ikke minst hvor my krinkelkroker man skal inn i., Selve poleringen er jo enkel om båten er blank å fin fra før.

 

Selv polerer jeg høst, vår og sommer med TC Nano. Blir kanskje ikke like blankt som denne leverandøren har, men slibber i alle fall rubbejobben. Høst og Vår bruker jeg 2 dager på hele båten. Midtsommer bruker jeg 1 dag på overbygget.

 

Men for å svare, for min Viksund 340 Fly kunne jeg tenkt meg 40.000,- om jeg selv ikke hadde gjort noe de siste 3 årene

 

Men spørsmålet var ikke prisen det vil koste og få en falma båt fint, men hva som er "maks" budsjettet medlemmer her er villig til og gi for en vask/grovrubbing/finrubbing/vask/voks sånn så båten ser tilnærma ny ut. Da er det bare og vedlikeholdsvaske med wash & wax fra jula i lang tid etterpå. 

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 22 timer siden:

Skulle ønske jeg hadde budsjett til å sleppe @Eika løs med polermaskinen :cool:

 

Sliter med skuldre, armer osv så 42foter er for mye å polere selv, fikk en annen til å polere i fjor. Betalte 10.000 for kun skroget, ble greit nok det.

Men det greiene @Eika driver med her er i eliteserien i forhold :cool: 

 

@Eika tok hele undervannskroget for meg i fjor fjernet MANGE lag med bunnstoff klar til ny epoxyprimer. Vi ble enige om fastpris før han begynte og resultatet ble knall og til avtalt pris! Når jeg kom nedom stod det en blåstøvet blid kar og slipte bunnstoff med hodelykt i mørket :thumbsup: tror ikke det hadde vært mye blid kar om jeg skulle stått der time etter time med slipemaskin over hodet :giggle: så jeg kan trygt gå god for fyren!!

 

Den jobben der, tar meg ca 1/5 av tiden nå med det nye utstyret som er kjøpt inn :giggle: seilbåt er ett mareritt, uansett hva man gjør utvendigt på de, så er det hendene over hodet. Men god plass nedi de da, det skal de ha, når båten sto på land, kunne jeg jo sette brusen på bordet også 

 

Jeg fiser og nyser fortsatt blå støvskyer :crazy: 6 støvsuger poser med bunnstoff og primer blei det vel totalt

 

Og ang poleringa i fjor, kun skrogsider til 10k er ikke så ille, store fine flater, kjørt over på noen timer. værre når man må på dekk å ta alle kriker og kroker

Link to post
Share on other sites

haig skrev 50 minutter siden:

39 fot kan tenke meg 10-12 tusen for skroget, blå sider

Kun skrog, ikke over fenderlist, til den prisen ? Hvordan type båt ? Noen er lave, andre er høye 

 

Jeg bare kartlegger litt hva folk er villige til og betale 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er vanskelig å prise- tipper 20-25 for å få den opp på et nivå som er lettere å holde. Nå driver jeg på å koser meg med denne jobben selv, har tatt noen timer hver helg gjennom vinteren under kalesjen, og har fått den ganske bra. Dette er seilbåt, og et mareritt over dekk....

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 5.3.2024 at 10.43:

Hvor er logikken i at en fagarbeider må jobbe 4 dager for å tjene inn en annen fagarbeiders jobb for en dag?

@hanto1 Hvordan har du regnet for å få det så ille?

Sier ikke at du har feil, men er nysgjerrig på hvordan du har regnet.

Link to post
Share on other sites

Mekaniker koster vel ca 1000kr timen. En vanlig håndverker/verftarbeider har vel mellom 250 å 300 i timen.

Så skal det betales skatt av lønna. Så er det ca 200 igjen i timen. Da må en jobbe 5 timer for å betale mekaniker en time. Så faktisk ikke så vanskelig å komme frem til dette. 

Ja noen tjener mye mer enn 300 i timen. Noen sitter på ræva å får 1000 i timen. Men var snakk om vanlige mannen i gata.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har jobba med dette i mange år, han andre kameraten min har jobba med det i mange år, han siste har jobba med polering og lakk korrigering hos ett av de firamene som selger de dyreste bilene i landet, men de firmaene vi jobber i eller har jobba i, har ekstremt mange og dyre båter og da har ikke prisen noe og si. Men da kosta jeg 1370 + moms i timen, andre firmaer vet jeg tar 3500 pr for "rund" båt, blir dyr rubbing og polering det

 

Men undersøker litt nå, hva som er ett mer folkelig prisnivå 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 5.3.2024 at 20.47:

Jeg prøver meg igjen med å spørre på en annen måte siden jeg ikke fikk noen svar; tar skroget skade av at det ikke poleres, blir den generelt lettere å holde ren, gjør man det for å få en båt man selv/andre syns er penere, mer lettsolgt, og/eller andre grunner?

Det ligger hundrevis av sjarker i nord-norge som aldri har fått en dråpe polish. Det samme gjelder tusener av livbåter på skip som opererer i forskjellig klima. Skroget tar således ikke noe skade utover at farge blir falmet, det en visuell finish og ønske om en lettstelt overflate som gjør at lystbåter får slik behandling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en dyktig Polakk som tar skroget for meg, under fenderlist...ca 5 til 6 tusen..

Jeg spyler av sjøvann på skroget når det er mulig, og vasker med shampo med voks noen ganger i løpet av sesongene

Da holder den ca 3 til 4 år til neste polering

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 17 timer siden:

Jeg har en dyktig Polakk som tar skroget for meg, under fenderlist...ca 5 til 6 tusen..

Jeg spyler av sjøvann på skroget når det er mulig, og vasker med shampo med voks noen ganger i løpet av sesongene

Da holder den ca 3 til 4 år til neste polering

 

Sånne priser går desverre ikke med dagens skatt og moms nivå. Bare polering og slipemaskinene koster nærmere 15x prisen du betaler rett i lomma 

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 1 time siden:


6.000,-  x 15 = 90.000,- for slipe og poleringsmaskiner? :confused: Det var da en voldsom pris du. :crazy:

 

Søk på mirka og Milwaukee, se hva det koster hvis man skal ha ett stort utvalg av maskiner, støvsuger, 10m støvsugerslange med strøm innebygd til maskinene. Forskjell på hobby og alt man trenger for å fikse alt av glassfiber og gelcoat skader som yrke 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Glad jeg har gammel båt, som nok ikke har vært polert skikkeligt på 15 år. Så den får bare den vanlige vasken sammen med bunnsmøring. Er like fornøyde ute på tur uansett.


Da er vi i "samme båt" Okkaby. :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 3 minutter siden:

Mange som er i "den båten" men mange som vil ha de så blanke og fine som muligt. Spess før salg 

Dette kan sikkert lønne seg for noen båter ja. Men for feks min gamle In-Lander fra 85. Så vil det å bruke 40K på en sådan jobb, på ingen måte øke salgsprisen tilsvarende. Så dette vil variere veldig fra båt til båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev Just now:

Dette kan sikkert lønne seg for noen båter ja. Men for feks min gamle In-Lander fra 85. Så vil det å bruke 40K på en sådan jobb, på ingen måte øke salgsprisen tilsvarende. Så dette vil variere veldig fra båt til båt.

 

Hvis båten er pen ellers og bra teknisk, men ser skikkelig falma og fæl ut, så kan nok en "polerings jobb" til 20-30-40k utgjøre endel i pris forskjell. Mange som liker gamle klassikere som er skikkelig blanke og fine 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

 

Hvis båten er pen ellers og bra teknisk, men ser skikkelig falma og fæl ut, så kan nok en "polerings jobb" til 20-30-40k utgjøre endel i pris forskjell. Mange som liker gamle klassikere som er skikkelig blanke og fine 

Her snakker vi båt, som ble kjøpt til ca 65k om jeg ikke husker feil. At det så er puttet 300K plus i den etterhvert er galskap nok. I en sådan båt, vil det være det tekniske som teller. Var jo en liten gammel dritter jeg kjøpte. Nå  er den fremdeles en gammel dritter, men bare i bedre teknisk stand hehe

Å her vi går langs Jæren å Ryfylke, så er ikke blank båt det viktigste. Båten er en bruks ting for os, å den ligger på sjøen året rundt.  Men skal faktisk betale noen for å fuge alle vinduer så disse kan holde noen sesonger. 

 

Men skal den selges nå, så blir det stort tap, samme hva hehe Så må nok beholde den 2-3 sesonger ennå til garanti på motor har gått ut.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...