Jump to content

Bare en kjapp undersøkelse om polering


Eika

Recommended Posts

Eika skrev for 7 timer siden:

 

Sånne priser går desverre ikke med dagens skatt og moms nivå. Bare polering og slipemaskinene koster nærmere 15x prisen du betaler rett i lomma 

 

Jo, sant nok, jeg får ingen kvittering... men fyren lever av dette, så det meste må han nok oppgi.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er marked for en slik nisje som dere satser på her, men jeg er usikker på om BP er det rette stedet å spørre. Veldig mange her inne er av "gjør-det-selv"-typen og bruker forumet for å få tips på hvordan ting kan gjøres billigst mulig. Det er ikke en potensiell kundegruppe for dere. Videre er det jo slik at når man driver et slikt firma og skal betale skatt og alle avgifter, så må nødvendigvis timeprisen være av en viss størrelse, og da koster det litt å få shinet opp båten sin. Båter som det jeg har (Viksund fra 1984) er ikke i den kundegruppen. Det gjelder nok også 99% av alle de andre som har båten i opplag i båtforeninger som er basert på dugnad for å holde prisen nede.

 

Jeg tror derfor dere bør satse på markedsføring gjennom kontakt med profesjonelle marinaer. Du har jo selv jobbet slike steder, og de som setter inn båtene der gjør det fordi de ikke har kapasitet til å ta seg av båten selv. Samtidig er de vant til å betale for å få ting gjort med båten, og vet hva ting koster. 

 

Hva som er akseptabel pris for det du ramser opp kommer jo helt an på hva man vil ha gjort. Du snakker både om gelcoatskader og vårpuss. Skal man fikse opp diverse geocoatskader kan det fort bli en helt annet tidsbruk enn bare det å vaske og polere. Rep av gelcoatskader fordrer også at blanding av farger utføres proft, og at de blir slipt på en måte så de ikke blir synlige etterpå. Samtidig vil nok folk forvente at også overbygget blir tatt, ikke bare skroget. Og etter min erfaring er det overbygget som tar tid, det er der alle krinkelkroker er.

 

Prisen for en slik jobb må nødvendigvis gjenspeile tidsforbruket. Usikker på hva andre fagfolk fakturerer for tiden, men prisen for å holde en tømrer, rørlegger eller elektriker i arbeid i dag ligger vel et sted mellom 500 og 1000 kr timen. En jobb med lang varighet vil normalt ha lavere timesats da man får fylt opp arbeidsuka i større grad. Jobber av kort varighet faktureres ofte med høyere timesats, da det ligger i kalkylen at man ikke får fylt opp 37,5 timers arbeidsuke, og at mer tid går bort til kjøring og indirekte arbeid, som rydding og fakturering. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Blouberg skrev On 1.4.2024 at 9.19:

I år har jeg betalt ca 9k for polering av Bavaria 32 Sport opp til fenderlist, det over tar jeg selv mens båten ligger i sjøen.

Synes dette er en helt grei pris. 

 

Var det en helt ordinær vårpolering eller med rubbing og annet?

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...