lr-80 Startet 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2024 Hei Leste et innlegg om en som ble påkjørt av hurtigbåten, og dette er vel dråpen som gjør at en lengre utsatt investering nå materialiserer seg. Altså innkjøp av AIS tranceiver. Etter jeg byttet plotter til N2K med overgangskabel til mitt SeaTalkNG-nettverk forstår ikke VHF GPS-signalene, og boksen som skal gjøre dette mulig er dyrere enn ny GPS/DSC med innebygget eller N2K-kompatibel GPS. Så da trenger jeg enten en 1. VHF med AIS-transceiver, fra 13-14000 kr. Eller 2. en billigere VHF med DSC og separat AIS transceiver. Går jeg for alternativ 2, må jeg kjøpe en med integrert aktiv splitter, separat splitter, eller ekstra antenne. Jeg bruker ikke mer penger enn nødvendig. Nåværende VHF har bra signal ved oppkall for radiosjekk, har aldri målt. Antar antenna er fra båten var ny i 2011. Jeg heller mot enten alternativ 1, eller rimelig VHF/DSC, rimeligst mulig AIS-transceiver med egen antenne på pushpit, så kan den være reserve for vhf om riggen skulle gå overbord. (Jeg har ikke kunnskap nok til å vite om jeg bør bytte hele backbone til N2K, men frykter det blir kostbart og trøblete med eksisterende vind/logg/autopilot.) Hva ville du gjort? Har du noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Slik som du beskriver situasjonen ville jeg gått for et modifiser forslag 2: Separat VHF med DSC (ikke nødvendigvis den billigste) Separat AIS og separat antenne for denne. Jeg har nemlig sett litt for mange eksempler på hvor en sviktende splitter har ført til at VHF'en kremerer inngangskretsen på AIS'en. En ekstra fordel med separat antenne for hver av disse, det er at da har du samtidig en fiks ferdig reservere/nød-antenne, som du selv er inne på. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lr-80 Svart 5.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Takk @Poseidon Forslag til konkrete produkter? Og er det ok med antenna på pushpit? En trenger vel ikke se eller bli sett til Skagen før en er der? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Ulempen med separate antenner på en seilbåt er at det er vanskelig å få begge i mastetoppen. Men en kan velge en VHF som har innebygd AIS mottaker, og sende data til plotteren fra den. Det kan gi lengre rekkevidde på mottak av AIS fra andre. Se ellers her hva @abbor anbefaler: https://baatplassen.no/i/topic/172993-ønsker-tips-om-portabel-ais/#comment-2446909 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev for 2 timer siden: Takk @Poseidon Forslag til konkrete produkter? Og er det ok med antenna på pushpit? En trenger vel ikke se eller bli sett til Skagen før en er der? Når det gjelder konkrete produkter er det vanskelig å bli bastant. Men for min egen del har jeg en "filosofi" som går i retning av at "kvaliteten huskes, lenge etter at prisen er glemt". Derfor er tre av de faste VHF'ene ombord i POSEIDON II av merket Sailor, mens den fjerde er Furuno. Mht antenner har jeg gjort diverse dårlige erfaringer med italiensk skrammel som ikke tåler bruk i nærheten av saltvann, og fastmonterte coax'er som trekker fuktighet.... Men på den andre siden har jeg bare gode erfaringer med Comrod-antenner. Og om disse begynner å få et dårlig standbølgeforhold er det vanligvis nok å gå over selve antennen med en klut med godt Zalovann. AIS-antenne på pushpit, ja absolutt. Det gir rikelig rekkevidde til at skip i nærheten oppfanger dine AIS-signaler, og samtidig har du en lett tilgjengelig reserveantenne for VHF'en om riggen skulle gå overbord i en kritisk situasjon. Sørg bare for å ha en gjennomtenkt plan for kabling av disse to antennene, slik at du lett kan skifte om og krysskoble hvis du kommer i en nødsituasjon og må bruke AIS-antennen som VHF-antenne. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lr-80 Svart 5.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Supert @Poseidon. Takk for hjelpen. @J-Å to antenner i masta hjelper om en antenne ryker, men ikke om riggen ryker. Siden egen antenne på pushpit neppe blir dyrere enn splitter, går jeg for det lagt opp på en måte så det er lett å bytte om en situasjon der det trengs skulle oppstå. Som du nevner er ulempen dårligere rekkevidde, men det trengs ikke om en er på «kollisjons-hold». Abbors løsning ser smart ut, mest mulig redundans med to antenner, alternativer for vhf og AIS (-mottak). Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev for 2 timer siden: Takk @Poseidon Forslag til konkrete produkter? Og er det ok med antenna på pushpit? En trenger vel ikke se eller bli sett til Skagen før en er der? Jeg bruker denne antennen, en for VHF og en for AIS: Glomex Proff VHF antenne 1m - Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 På forrige båten hadde vi reserveantenne på pushpit. Funket helt utmerket. Intensjonen er å ha det på Hulda også, men det er begrenset hva man rekker på 23 år. Antennen henger i garasjen. Hulda er utstyrt med Garmin. Der Garmin splitter snakker med Garmin plottere (2 stk). Systemet kjører helt sømløst med en svensk VHF over NMEA0183. Splitteren prioriterer trafikk på VHF'en. Splitteren fra Garmin kostet gull, for drøyt 10 år siden. Vi seiler i et nokså trafikkert farvann. Jeg synes det er greit å fange opp hurtiggående skip i god tid før de dukker opp som troll av eske på horisonten i 20 knop. Så jeg liker å ha AIS i toppen av masten. Men kunne nok, under tvil, hatt antennen på pushpit. Mottaket på VHF'en er såpass at når jeg ligger midt uti her, fanger jeg opp Kystradio Sør, Lyngby Radio, Stockholm radio og russisk folkemusikk samtidig på K16. Så splitteren kan umulig ha særlig reduserende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Noen som kan forklare meg hvorfor den ene av disse to VHF/AIS antennene er dobbelt så dyr som den andre? Men klart, er man glad i å bruke penger, er jo valget greit. Og flere penger kan det bli om man går under en lav bru. Da knekker den av glassfiber og man får anledning til å bruke kredittkortet igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ytterstad Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev for 3 timer siden: Hei Leste et innlegg om en som ble påkjørt av hurtigbåten, og dette er vel dråpen som gjør at en lengre utsatt investering nå materialiserer seg. Altså innkjøp av AIS tranceiver. Etter jeg byttet plotter til N2K med overgangskabel til mitt SeaTalkNG-nettverk forstår ikke VHF GPS-signalene, og boksen som skal gjøre dette mulig er dyrere enn ny GPS/DSC med innebygget eller N2K-kompatibel GPS. ALLE båter burde ha AIS tranciver, uansett størrelse! Hvis jeg forstår deg rett er kartplotteren din SeaTalkNG/NMEA2000 mens den gamle VHF-en din NMEA0183. Du kan hente ut GPS-posisjon i NMEA0183 fra f.eks Raymarine AIS700 Tranciver og dele med eksisterende VHF for DSC-funksjon. Sakset fra manualen: Sitat 9.1 Data connections overview The AIS unit includes 2 bidirectional NMEA 0183 connections, as well as NMEA 2000 / SeaTalkng, and USB connections. The AIS unit can multiplex the data received on its NMEA 0183 inputs with its AIS data, and then output this combined data to an external NMEA 0183 device, via the AIS unit’s high speed (38,400) NMEA 0183 output. It is important to choose the right combination of input and output connections on your AIS unit, in order to exchange the types of data that you require. The following table shows the types of data that can be exchanged via the AIS unit, for each combination of input and output. As an example of how to use the table below, examine the input listed as NMEA 0183 (4,800) GNSS in the “Inputs” column, in the first row of the table. Reading across that same row, you can see that the GNSS GPS data received on that input cannot be exchanged with the NMEA 0183 (4,800) output, but it can be exchanged with the NMEA 0183 (38,400) output. Important: The AIS unit has its own GNSS (GPS) receiver. This GPS data can be multiplexed with the AIS data and output on the high speed (38,400) NMEA 0183 output. However, this feature is intended for diagnostic and troubleshooting purposes only. To prevent potential GPS data conflicts or loops and / or performance issues, the AIS unit’s internal GPS receiver is intended to provide GPS data to the AIS unit only. Therefore, the AIS unit’s GNSS (GPS) receiver should NOT be used to provide GNSS (GPS) data to multifunction displays or any other external device Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 @Lars H. Da jeg valgte antenner for min båt, ble jeg fortalt at "proff"antennene hadde bedre komponentvalg. Flere leverandører og verksteder jeg var i kontakt med kommenterte noenlunde det samme: De hadde utallige eksempler på at antenner til fritidsbåter måtte skiftes ut etter relativt kort tid, av forskjellige årsaker. For meg var valget enkelt. Betalte heller mer for å få best mulig kvalitet. VHF er jo et sikkerhetssystem. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Trond123 skrev for 17 timer siden: @Lars H. Da jeg valgte antenner for min båt, ble jeg fortalt at "proff"antennene hadde bedre komponentvalg. Flere leverandører og verksteder jeg var i kontakt med kommenterte noenlunde det samme: De hadde utallige eksempler på at antenner til fritidsbåter måtte skiftes ut etter relativt kort tid, av forskjellige årsaker. For meg var valget enkelt. Betalte heller mer for å få best mulig kvalitet. VHF er jo et sikkerhetssystem. Der er jeg 110% enig, minst! Vi tenker kanskje i første omgang på antennen, men kabel og plugger er minst like viktig - og sårbart. På billigantenner benyttes coax med simpel isolasjon som ofte tåler hverken sol eller regn før de eldes og trekker vann. Når noen billigantenner benytter man coaxkontakter hvor senterlederen er kontakt og så må man håpe på det beste når det gjelder skjermen som bare vris på plass i kontakten - en sørgelig dårlig patent. Takke meg til gode, gamle PL259 - og loddebolt har vel fortsatt alle liggende i båten Hvis man i tillegg spanderer noen runder med selvvulkaniserende tape, da har man gjort det man kan gjøre for å sikre seg et godt og pålitelig anlegg. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Nå tror jeg at jeg nok at har hatt den Glomex stålpisken i et 2-sifret antall år uten problemer. Jeg hadde en billigsak de første 10 årene der kontakten irret. Når det gjelder komponentvalg, så er det vel ikke så mange komponenter i en slik antenne? Metallet i selve pisken kan vel ikke svikte? Kobbertråden i spolen i foten er vel også grei? Kontakten er et problem. men her snakker vi ikke om den dårlige kontakten i Glomex sin RA106 antenne. Jeg betaler også mer for kvalitet, men tar det ikke for god fisk at om ordet "proff" eller "yrkesbruk" i reklamen betinger at kvaliteten tilsvarer dobbel pris. Så jeg skulle gjerne visst forskjellen på de to antennene jeg la ut bilde av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trond123 Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Lars H. skrev 7 minutter siden: Jeg betaler også mer for kvalitet, men tar det ikke for god fisk at om ordet "proff" eller "yrkesbruk" i reklamen betinger at kvaliteten tilsvarer dobbel pris. Der er vi helt enig. Navnet "proff" betyr ingenting. Det er komponentene som avgjør, noe som også @Poseidon var inne på. Tenker at dersom kvalitetsforskjellene var små /neglisjerbare mellom antenner laget for "fritidsflåten" og de som dyrere, ville vel yrkesfartøyene gått for de billigste også. Er en grunn til at man sjelden/ aldri ser slike antenner på yrkesfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 J-Å skrev for 4 timer siden: Ulempen med separate antenner på en seilbåt er at det er vanskelig å få begge i mastetoppen. Trenger ikke ha alt mastetoppen, har fylt opp mesanmasta med antenner VHF 1 i toppen, så en kpmbi AIS/GPS antenne. så Internett, så VHF til VHF 2' Under uten for bilde en Raymarine ACU-100 Dette fungerer meget bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lr-80 Svart 5.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Ytterstad skrev for 6 timer siden: Hvis jeg forstår deg rett er kartplotteren din SeaTalkNG/NMEA2000 mens den gamle VHF-en din NMEA0183. Du kan hente ut GPS-posisjon i NMEA0183 fra f.eks Raymarine AIS700 Tranciver og dele med eksisterende VHF for DSC-funksjon. Ja nettopp. Plotter er Orca med NMEA2000 med overgang til STng. Dette var nyttig info, vhf fungerer jo fint bortsett fra gps til dsc. Edit: Siden Orca har en superpresis gps/gyro på nettverket, vil jeg gjerne beholde denne - men da får jeg kanskje ikke NMEA0183 gps-signal samtidig? 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev 24 minutter siden: Edit: Siden Orca har en superpresis gps/gyro på nettverket, vil jeg gjerne beholde denne - men da får jeg kanskje ikke NMEA0183 gps-signal samtidig? 👍 Jeg har også et sammensurium av 2000-varianter og 0183 ombord i mine båter. Men Actisence har gode overganger som arbeider problemfritt begge veier, så det får du til. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
J-Å Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev for 7 timer siden: @J-Å to antenner i masta hjelper om en antenne ryker, men ikke om riggen ryker. Siden egen antenne på pushpit neppe blir dyrere enn splitter, går jeg for det lagt opp på en måte så det er lett å bytte om en situasjon der det trengs skulle oppstå Sant nok, men du kan ha begge deler selvsagt. Det er verdt å merke seg @Poseidon sin dårlige erfaring med splittere. Muligens er risikoen mindre hvis AIS og splitter er integrert i samme enhet. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 5.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 lr-80 skrev for 2 timer siden: Ja nettopp. Plotter er Orca med NMEA2000 med overgang til STng. Dette var nyttig info, vhf fungerer jo fint bortsett fra gps til dsc. Edit: Siden Orca har en superpresis gps/gyro på nettverket, vil jeg gjerne beholde denne - men da får jeg kanskje ikke NMEA0183 gps-signal samtidig? 👍 Den superpresise GPSen din bruker du fortsatt til navigering på padden din som i dag, du deler bare GPS fra AIS til VHF i et helt separat NMEA0183-nettverk. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 6.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2024 16 hours ago, Poseidon said: Mht antenner har jeg gjort diverse dårlige erfaringer med italiensk skrammel som ikke tåler bruk i nærheten av saltvann, og fastmonterte coax'er som trekker fuktighet.... Fantastisk at noen endelig sier det som det er ... om vi legger til enda et ord, slik at utsagnet blir "overpriset italiensk skrammel", så er det en god beskrivelse. Quote Sørg bare for å ha en gjennomtenkt plan for kabling av disse to antennene, slik at du lett kan skifte om og krysskoble hvis du kommer i en nødsituasjon og må bruke AIS-antennen som VHF-antenne. ...herunder god merking av kabler. Til glede for deg selv noen år inn i fremtiden, evt. for neste eier av båten. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 6.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2024 14 hours ago, Poseidon said: Nå noen billigantenner benytter man coaxkontakter hvor senterlederen er kontakt og så må man håpe på det beste når det gjelder skjermen som bare vris på plass i kontakten - en sørgelig dårlig patent. På grensen til å være kriminelt. Ville aldri brukt noe slikt i en sikkerhetskritisk installasjon som i tillegg er utsatt for vibrasjoner, bevegelser og temperaturendringer. COMROD ble nevnt her. Jeg erfarte at produkter derfra kan være litt vanskelige å få tak i til "forbrukermarkedet". Det kostet både mer tid og penger enn tidligere omtalte italienske skrammel. Mulig det har endret seg nå. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
lr-80 Svart 7.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2024 Takk for svar. Jeg fikk svar fra Raymarine, AIS700 sender enten på N2K eller NMEA0183, ikke begge deler. De mener jeg ikke vil få inn signalene på plotteren om jeg velger å sende til VHF. Så da kjøper jeg ny VHF og AIS med egen antenne til pushpit. Uten splitter blir det rimeligere og gir bedre redundans (2 antenner, mister ikke alt om noe ryker). Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Raymarine tar feil Jeg har AIS700 som er koblet mot plotter med NMEA2000 og til telefonen min gjennom NMEA0183 (via et Bluetooth kort jeg har laget). Jeg får AIS og GPS over NMEA0183 og AIS over NMEA2000. Det står eksplisitt at plotter ikke skal få GPS fra AIS-mottakeren. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 shipahoy skrev for 5 timer siden: Jeg får AIS og GPS over NMEA0183 og AIS over NMEA2000. Det står eksplisitt at plotter ikke skal få GPS fra AIS-mottakeren. Em-trak har ikke denne begrensningen. Men Raymarine har nå alltid vært litt spesielle mhp tilkoblinger. Sitat Em-trak manual 3.7 Connectivity 3.7.1 Connecting to an NMEA 2000 network The transceiver can be connected to an existing NMEA 2000 network to provide AIS and position data to other connected devices such as chartplotters, instruments, sensors, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 J-Å skrev 1 time siden: Em-trak har ikke denne begrensningen. Men Raymarine har nå alltid vært litt spesielle mhp tilkoblinger. Mulig jeg tar feil, men trodde det det eneste som skilte Raymarine og Em-Trak AIS var navnet og innkapslingen? Begge bruker i alle fall ProAIS2 for å programmere enhetene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.