Jump to content

Hentetur Austevoll-Færder


free

Recommended Posts

Turen starter i morgen tidlig. Jeg har planlagt for å hente båten men det har ikke latt seg gjøre før nå, å det meste er i mellomtiden glemt så jeg setter pris på alle eventuell tips.  Hvor jeg kan fylle god diesel med kortbetaling er særlig nyttig. Jeg overtar båten i kveld , om et par timers tid, så er det klargjøring og litt søvn.

Så får vi se hvor langt jeg kommer med tanke på vær og vind. 
Båten er på 31 fot og er lukket, går økonomisk i ca 7-8 knop med toppfart på 12-13 knop omtrent. 

Link to post
Share on other sites

Som en start for diesel ligger disse først på turen:

  • Marina Naustbakken (nord for Mosterhavn) 59,720442, 5,353027
  • Kopervik storkiosk (nord for Kopervik)          59,291775, 5,303907
  • Kvitsøytanken Marina                                      59,05803, 5,41771
  • Egersund Marina                                              58,453612, 5,98163

Fint vær så kanskje du kan gå på vestsiden av Bømlo.

Link to post
Share on other sites

sailorboy skrev for 2 timer siden:

Fint vær så kanskje du kan gå på vestsiden av Bømlo.

 

Ja, det kan han sikkert, men hva ville fordelen være?
Å gå på vestsiden, dvs ute i åpne havet, med en båt man har overtatt noen få timer tidligere, det klinger ikke spesielt anbefalelsesverdig. Det er meldt østlig vind for de nærmeste dagene og skulle noe stoppe, da er det "Shetland next"...
Det faller mer naturlig å gå rett sør fra Austvoll, dvs Nyleiå og Stokksundet, da paserer han også den bunkersen i Naustbakkjen som du nevnte  -  om det skulle være nødvendig å bunkre så snart.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da ble det full tank på Naustbakken, takk for tipsene. Det tok hele kvelden med gjennomgang og kontrakt, det ble lite tid til forberedelser jeg gjerne skulle hatt i orden før avreise men de viktigste tingene er noenlunde. Mangler på luksus som oppegående wifi , og disse tingene som gjør det letter å kommunisere. Dessuten går det litt på skakke, full diesel og tom vanntank … Har det godt å varmt og været spiller på lag. Kopervik ser ut til å bli neste mål.

Link to post
Share on other sites

Flott! gjennomgang og kontrakt tar som regel ganske mye lengre tid enn man tror på båt!! :lol:

håper resten av turen også går fint! Hvilken båt ble det? og hvilken maskin?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

free skrev 1 time siden:

Har det godt å varmt og været spiller på lag. Kopervik ser ut til å bli neste mål.

 

Ja, dere kunne ikke ha vært stort heldigere med været enn dette. Blikk stille over Sletta!

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så ble det Tananger for i natt. Har et håp om å gå tidlig i morgen, men det er skjær i sjøen, har oppdaget et par alvorlige elektriske feil, som er såpass at det ikke er forsvarlig å gå å legge seg  med batterier innkoblet, og langt ifra gå fra kai med. Så her er det bekmørkt og hodelykt på, så får jeg se hva jeg klarer før jeg sovner. 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen som kjenner til jumper setting på victron smartsolar mppt 75/10 så hadde det vert kjekt, måtte nappe ut sikringen og da fulgte jumperen med. Ledningene til solpanelet datt ut av festene.. har ikke tid til å Google så mye nå.. jeg har nok det jeg trenger for å frakoble. 

Link to post
Share on other sites

Ørliten snerk på vannet i havna i Tananger når jeggikk derifra, vet ikke om jeg kommer lengre en Egersund, sjøen skal ta seg opp hører jeg . Solcellene er frakoblet og tampene til batteri sikret. Feisteinnfyr nå

Link to post
Share on other sites

Noen steder med drivstoff på veien østover:

Nærbutikken Korshamn 58,022972, 7,000419 tel: 94 16 83 26

Nautic Marine, Mandal 58,021628, 7,45899  tel: 38 26 65 00

Høllen brygge               58,07734, 7,809122  tel: 38 16 67 46

Kuholmen Marina,Kr.sand 58,145326, 8,026469 tel: 95 82 24 68

Lillesand Marina 58,247031, 8,384918  tel: 48 02 53 02 

Barbu brygge, Arendal    58,462011, 8,777781  tel: 

YX Kilsund   58,551196, 8,973476  tel: 37 03 41 57

Risør Fiskemottak  58,722051, 9,243105  tel: 37 15 23 50

Nevlunghavn Marina   58,968269, 9,869207  tel: 934 93 659

 

Link to post
Share on other sites

Takk dere! Sjøen tok seg opp litt etter Egersund så det fristet ikke å gå inn til Kirkehamn, så ble det heller rekkeviddeangst og veien innom Korshavn. Der hadde dieselpumpen gjemt seg i ei sjøbu og man må ringe for å få låst opp for fylling, dieselmannen stod i dusjen men somlet ikke med å komme, artig sted. Det naturlige valget ble så Spangereidkanalen. Det er godt sjømannskap å gjøre alt klart før en går fra kai, eller i det minste i smult farvann, men jeg er ingen god sjømann og fikk en påminnelse om det når jeg gikk videre fra Spangereid. Det ble litt humpete etter Lista og sjøen slo godt over båten, det hadde vært lurt å vaske over vinduene når jeg hadde sjansen, etter Spangereid hadde det toget gått og snart ble det skumring og slitsomt å se gjennom nedsaltede vinduer. videre så gikk den ene kartplotteren tom for kart, backup på Ipad var klar med ferdig lagede ruter, alternative ruter og nødhavnruter og alt det der, så det skulle egentlig gått helt greit men jeg trøkka på feil rute så da havna jeg i Ny Hellesund, å har lagt meg til her for kvelden. Med tanke på vinden som kommer skulle jeg gjerne ha kommet enda lenger men jeg har nå fått unna det drøyeste og det kan jo hende sjøen ikke blir så mye større i morgen, det får jeg ta en vurdering på i morgen. Det meste har funket greit ombord men VHF har elendig rekkevidde og ryker på havet (slapp av, leverer til gjenvinning) ved første anledning, samme med kokeapparatet på sprit, det var ikke mye å skryte av.  Ellers kan jeg melde om lite kø, jeg møtte en båt i Spangereid og det var det, hvis jeg ser bort i fra noen få fiskebåter og et par skip.  Så får vi se hva morgendagen bringer..

Link to post
Share on other sites

Frisk tur i dag, har pløyd gjennom en gjennomsnittlig sørlandsferie på en dag. Det ble straks tindrende klart at det ikke var anledning til snarveier i åpent hav, og der jeg kunne gå innaskjærs var det helt greit, nesten flatt, å så mange fine steder, når jeg måtte ut i åpent hav så var det veldig arbeidsomt å beregne høyde for å krysse bølgene på ideel angrepsvinkel, så var det å gønne på hvis jeg fant en noenlunde unison bølge å surfe med, å så ned i fart og hopp og sprett.  Av med visker på med visker, passe kurs og forutse bølgene som krever nesten full stopp. Sjøene som slo over dekk fant veien ned i ventilen til forcabin og rett ned i overkøya, heldigvis sover ikke jeg der... sjøene som slo over styrhuset fant veien ned i instrumentpanelet, heldigvis bare dråper men dette må undersøkes nærmere fordi det ikke er åpenbart hvor vannet kommer inn, mulig det ikke er tett mellom sturhustak og vindskjerm. Lillesand hadde ikke diesel, den var i ustand, men det gikk en times tid til ruteplanlegging og gjøre klart for huskestue, så gikk veien til Grimstad for diesel, der hadde de også vann så nå ligger båten i vater, det var deilig. Så var det Arendal, lurte på å bare gønne forbi på utsiden men det var bare å glemme, så det ble inn forbi Arendal og så inn mot Tvedestrand, kjempefint bakimellom der, jeg så mitt snitt til å rekke over til Risør før mørket og det rakk jeg akkurat. Her fant jeg etterhvert litt landstrøm så da blir det litt varme i natt å det trenger jeg, det snødde i Grimstad... Så fikk jeg fatt i en pizza som jeg nesten rulla sammen å trøkka ned i gapet. 

IMG_6461.jpg.847809d56112b53529105512fb1c0314.jpg

Her ligger den i Risør. Motor virker tørr og fin, det skal sies at før denne reisen er enkelte forberedelser gjort, jeg har fått byttet register reim med strammer og løpehjul, det skulle vert gjort for to-tre år siden og det var helt uaktuelt for meg å gå fra kai med et sånt usikkerhetsmoment, der gikk jeg på en smell på 10.000 og et halvår med venting på at båten er klar og vær og anledning til å hente. men det måtte til. . Dieseltanken har vert ute og er sveiset opp og helt ren og helt tett, samme med vanntanken. Sjøegenskapene står til forventningene, absolutt. Valget av båt type er et kompromiss, valget av akkurat denne båten har med maskinen å gjøre, nyere maskin med ca 990 timer i følge selger.  Ikke alt har stått helt til forventningene, mer lading enn det maskin har stått for disse dagene skal du lete lenge etter men batteriene hadde lite å by på i morges, jeg tror ikke de er bra, men jeg må se litt mer over alt surret i det elektriske først for å se om det har andre årsaker. Jeg planla for økonomiske 8 knop, men på grunn av vær dagslys og tiden tilgjengelig  har jeg så langt lagt meg litt høyere når sjansen har bydd seg.  mye på rundtomkring 10 knop. Båten burde vert slippet før denne lange turen men det ble det ikke anledning til, det var mye pels under etter sommer og vinter ute, nå er mye av det borte men det er endel rur under å det detter ikke så lett av, har ikke sett propellen men jeg regner med det er litt å hente på rengjøring. Toppfarten er på rundt 13 knop tenker jeg, når den er litt renere under.  Nå blir det å gå å finne ut av betalingen for gjesteplassen å så litt søvn, om det er noen vei videre herifra i morgen er usikkert, ser ikke strålende ut. Så jeg får se i morgen om det blir å finne en plass båten kan ligge noen dager, eller om det lar seg gjøre å gå ut å litt leger hjemover..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...