Jump to content

Hentetur Austevoll-Færder


free

Recommended Posts

Fantino skrev On 9.3.2024 at 22.37:

Kudos til @free  Dette virker gjennomtenkt og proft. Kjekt å følge med

Er ikke helt enig der, gjennomtenkt har det jo vert på en måte, hadde planlagt en hel del og hadde med en god del sikkerhetsutstyr som jeg heldigvis ikke fikk bruk for, men proft var det ikke.  Proft er å ligge på sofan å se på tv, å så ta turen i forbindelse med ferien eller i det minste når hele turen kunne gjennomføres i strålende vær.  

 

husky dane 85 skrev On 10.3.2024 at 7.36:

Deler til motoren kjøpte eg på bil verksted, strammer, hjul og reim ,topp ,topp pakning og topp boltar,gløde plugger

Takk for info. Det er mulig at jeg kommer til å spørre deg om noen delenr. etterhvert.  Har du forresten sett prisen på en sprayboks med orginal Nanni blå lakk... 

Link to post
Share on other sites

Ganske kort tid etter å ha forlatt Risør forstod jeg at det ikke var liv laga for å fortsette turen,  bølgene var ikke i nærheten av beskrivelsen på windy, og det var veldig krevende å finne mønstre å manøvrere i , men etterhvert så fikk jeg en bedre oversikt og fant et slags krysningsmønster som fikk meg til Kragerø, denne strekningen tok over dobbelt så lang tid som planlagt. Når jeg forlot Risør i grålysningen var ingen forretninger åpne, jeg måtte derfor gå inn til Kragerø, der måtte jeg lete byen rundt for å finne en åpen kiosk. Kragerø er en liten by så det gikk heldigvis fort å jeg slapp inn i en kiosk som snart skulle åpne, å der hadde de kaffe å herlige nybakte saker. For sikkerhets skyld toppet jeg opp med diesel før jeg gikk gjennom Kreppa og satte kursen for Langesund, som ville bli reisen slutt.  Når det ble mer åpent så jeg at sjøen åpnet for litt muligheter så jeg droppet Langesund og gikk mot Helgeroa , derfra var veien kort til indre lei over Rakke. På Rakke var sjøen nede i det som var meldt på windy, helt uaktuelle forhold for familietur men greit hånterbart, inn forbi Stavern og oppover likeledes eller bedrende forhold hele veien, etter Tønsberg Tønne var det rolige forhold hele veien inn til hjemmehavn der vi ankom litt etter 16 i går.  Et par fånyttes forsøk på å bakke inn i båsen ble det men i lukket båt kjenner en ikke vinden , men dette var bare å gi opp. Kanskje hjelper det med trening, men manøvringsrommet foran plassen er litt uegnet så vi får se.  Skal se om jeg ikke får til en slags oppsummering etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk at du klarte å komme deg helt hjem i såpass krevende vær! Men "kvart på ti'en" har ordentlige sjøegenskaper, så den gir seg ikke så lett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...