Jump to content

Hvor stort solcelle anlegg til å holde kjøleskap igang?


Okkaby

Recommended Posts

Skal ha båten på en plass i sommer(mai til oktober) hvor strøm kun er til sporadisk bruk, grunnet manglende måler til hver uttak.

Så tenkte å kanskje kjøpe et lite panel som kan stues bort når vi er på tur eller tilbake i hjemhavn. Så skal da bare kunne holde tritt med kjøleskap forbruk, samt det blir liggende innen for vinduer i front av salongen.

 

Noe stort fastmontert er totalt uaktuelt. Har mer enn nok strøm til å klare os mange dager i uthavn om det utenkelige skule skje vi ligger mer enn en natt i uthavn 2-3 ganger på sesongen. så et enkelt lite billig panel som enkelt kan kobles til å lade litt. så hvor stort må dette være?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er mange faktorer som spiller inn her ... hvor mye sol forventer du, hvor stor er batterikapasiteten, etc.  Skal båten stå uten tilsyn med verdifull mat i kjøleskapet i lengre perioder med dårlig vær, eller snakker vi om en godt overvåket båt hvor man kan gjøre noe dersom batterispenningen blir for lav?  Etc ...

 

Det kommer jo an på kjøleskapet også.  Mitt trekker 40W når det går - så har det jo termostat, skrur jeg den til slik at det ikke er så veldig kaldt i kjøleskapet (8C?), og båten heller ikke er så veldig varm, så bruker den kanskje i snitt 20W.  Når det er varmt og jeg har termostaten på max (2C?) så bruker den 40W konstant.  Kjølebokser med pelzier-element er veldig lite effektive, bruker mye srøm uten at det blir noe særlig kaldt i boksen.

 

Så har man panel som ikke peker rett mot sola, sola som ikke skinner 24/7 (særlig ikke i Nord-Norge, midnattsola er oppskrytt, ikke gir den særlig effekt til panelet, og uansett er det overskyet), så kan man sikkert gange med fem eller mer for å få svar på hva slags panelstørrelse man trenger.  Altså minimum 100W, gjerne 200W eller mer.

Link to post
Share on other sites

Nok ikke Kobe biff som lagres i kjøleskapet nei hehe

Å kjøleskapet er 1 år gammelt Vitrifrigo, så ikke noe billig greier, men med kvalitets kompressor som om jeg ikke husker feil, er fra Danfos. så det bruker nok ike så veldig mye strøm når det står på ca 4 grader.

 

Båten vil ligge i stor marina den, å jeg er vel 5min unna i bil de uker jeg jobber å 3min unna til bens når jeg er i jobb leiligheten. Men båten vil ikke bli brukt de uker jeg jobber, siden det er 12+ timer til dagen på jobb. Å de vil ikke ha en ligger med motor på tomgang for å lade. 

Så er kun så ikke lithium banken blir tappet helt ned mellom turene.  Alternativ er å tømme kjøleskapet å ta ting med opp i jobb leiligheten. Lithium banken er 550ah, så den har jo litt å å på den.

 

Så skal dette bli noe av, så er det kun om det har noe for seg med et lite panel, som kan stues bort når en skal på tur.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hadde et 100W panel sydvendt og vinklet kanskje 20-30 grader opp fra horisontalt. Det holdt kjøleskapet i gang og ladet også batteriene fra mai til august. Startet alltid helgeturen fulladet. Dette var i Hommersåk, så ikke så langt fra deg. Brukte Victron mttp-regulator for god utnyttelse av panelet. Helt til oktober blir nok vanskeligere å klare. Da hadde jeg tømt kjøleskapet. 

Link to post
Share on other sites

Har lite tro på å ha panelet liggende under vindskjermen. Det vil gi mye skygge og tap pga refleksjon i vindskjermen. Hvis det er et krav ville jeg skrinlagt prosjektet. Dersom du kan stroppe panelet flatt oppå kalesje eller lignende kan det nok fønke, og rundt 150W er nok et bra tips. Jeg får snaut 1 kWh/døgn i gråvær med 620W på taket (Stavanger). Om du har et gjerrig kjøleskap kan gjerne 100W være tilskrekkelig. Om du har batterimonitor så sjekker du jo enkelt hvor mye kjøleskapet spiser pr døgn. Viktig med lufting bak kjøleskap så ikke effekten går til å varme opp skapet det står i. 

Link to post
Share on other sites

Med 550 Ah lititum har du kapasitet for en stund, om ingenting annet enn kompressoren drar strøm.

 

Så går jo ikke kompressoren kontinuerlig. Avhengig av temp i sjø og luft går den sannsynligvis max 50% av tiden, mindre om det er kjølig.

Om den bruker 4 A ved drift, får man grovt regnet: 4 Ah x 12 t = 48 Ah per døgn. La oss si du kan tappe 500 Ah av batteriene, gir det vel 10 døgn med forbruk uten lading, men da må du kjøre en god del motor eller landstrøm for å fylle banken igjen...

Et lite solcellepanel vil nok forlenge kapasiteten litt, men det er sannsynligvis enklere å bare kjøpe en kjølebag som du frakter matvarene til og fra båten med mellom turene. Ketchup, øl, brus osv. kan stå igjen uansett om kjøleboksen er på eller av.

Link to post
Share on other sites

Ide med solcelle, var kun for å ikke tømme kjøleskapet å slå det av mellom turene. Men får flytte ting opp i leiligheten mellom turene.  

Siden jeg ikke har noe bruk for solceller til andre formål ombord, så blir det unødvendig mye styr med utvendig feste til kalesje. Så får la den ide ligge:-)

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 6 timer siden:

Har ikke Inlander 27 targabøyle over kalesjen? Perfekt sted å hatt 2 smale paneler, kanskje fått plass til en ca 100-watter på hver side? Kjøp med fast ramme, best og billigst 😊

Den har bøyle over ja. Men der er det alt nok av utstyr. Antenner/lys/radar/horn. Så der skal det ikke på mer utstyr og vekt. Så belaster ikke den med mer. 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 10.3.2024 at 10.00:

Tror dette blir for mye styr å lite resultat. Så blir nok å tømme kjøleskapet mellom turene i stedet.

 

Det tror jeg er den tryggeste og beste løsningen. Så sparer du batteribanken, og har med deg det du trenger hver gang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hej

En panel som ligger horisontellt ger mer ström än en som är riktad mot söder från någon gång i början på maj till slutet av juli, solen går då upp i NO och ner i HV och tills den är förbi O och efter V lyser solen på en vinklad panel mot söder på baksidan av panelen, lite beroende på hur långt norrut man befinner sig. En horisontellt placerad panel på 150 W hade nog klarat det rätt bra, det finns vikbara.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 26 minutter siden:

Kanskje du kan plassera eit permanent panel på brygga, og så pluggar du panelet til/frå når du kjem til/ går frå hamna?

Er kun en plass jeg skal bruke i sommer. Den følger med en leilighet jeg leier i forbindelse med jobb å er del at en marina som hører til sameiet leiligheten ligger i. Tviler på de vil ha solcelle anlegg på betong brygga. Men siden det uansett må ha en vis størrelse for å kunne holde kjøleskap i drift, så blir det enklere å hive ting opp i leiligheten. Der brukes kjøleskap uansett kun til litt drikke, siden jeg spiser på jobben. så plenty av plass der.  

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 9.3.2024 at 15.43:

Så tenkte å kanskje kjøpe et lite panel som kan stues bort når vi er på tur eller tilbake i hjemhavn.

Den tiden jeg lå i bøye året rundt greide et 100W panel og holde kjøleskapet i drift slutten fra slutten April til  slutten av August.

I 2009 logget jeg dette .

Et 100W panel stivt panel.

Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap.

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet
eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A"

Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring,

men da får en ikke isbiter i drinken.

Fin måte å avrime fryseboksen på.

 

I vinter har jeg  etter ladet  3 ganger ( for sikkerhets skyld) har et par alarm systemer i drift.

Kjøleskapet er avslått og har  nå 2 X 100Wat Paneler

 

Her en tabell fra .sparelys. om hva en kan forvente av et panel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en portabel kompressor kjøleboks. Den er ganske anvendelig. Den bruker betydelig mindre strøm enn den faste kjøleboksen ombord  ved kjøleskaptemperatur. Den kan også brukes som fryser. Og den kan tas med hjem ved behov. Fungerer i bilen også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...