Okkaby Startet 9.Mars Del på Facebook Startet 9.Mars Skal ha båten på en plass i sommer(mai til oktober) hvor strøm kun er til sporadisk bruk, grunnet manglende måler til hver uttak. Så tenkte å kanskje kjøpe et lite panel som kan stues bort når vi er på tur eller tilbake i hjemhavn. Så skal da bare kunne holde tritt med kjøleskap forbruk, samt det blir liggende innen for vinduer i front av salongen. Noe stort fastmontert er totalt uaktuelt. Har mer enn nok strøm til å klare os mange dager i uthavn om det utenkelige skule skje vi ligger mer enn en natt i uthavn 2-3 ganger på sesongen. så et enkelt lite billig panel som enkelt kan kobles til å lade litt. så hvor stort må dette være? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars For og holde et kjøleskap i drift må du ha 150-200W solselle og en bra MPPT regulator. Husk på at det ikke er alle dager det er like mye sol. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Det er mange faktorer som spiller inn her ... hvor mye sol forventer du, hvor stor er batterikapasiteten, etc. Skal båten stå uten tilsyn med verdifull mat i kjøleskapet i lengre perioder med dårlig vær, eller snakker vi om en godt overvåket båt hvor man kan gjøre noe dersom batterispenningen blir for lav? Etc ... Det kommer jo an på kjøleskapet også. Mitt trekker 40W når det går - så har det jo termostat, skrur jeg den til slik at det ikke er så veldig kaldt i kjøleskapet (8C?), og båten heller ikke er så veldig varm, så bruker den kanskje i snitt 20W. Når det er varmt og jeg har termostaten på max (2C?) så bruker den 40W konstant. Kjølebokser med pelzier-element er veldig lite effektive, bruker mye srøm uten at det blir noe særlig kaldt i boksen. Så har man panel som ikke peker rett mot sola, sola som ikke skinner 24/7 (særlig ikke i Nord-Norge, midnattsola er oppskrytt, ikke gir den særlig effekt til panelet, og uansett er det overskyet), så kan man sikkert gange med fem eller mer for å få svar på hva slags panelstørrelse man trenger. Altså minimum 100W, gjerne 200W eller mer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Okkaby Svart 9.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars Nok ikke Kobe biff som lagres i kjøleskapet nei hehe Å kjøleskapet er 1 år gammelt Vitrifrigo, så ikke noe billig greier, men med kvalitets kompressor som om jeg ikke husker feil, er fra Danfos. så det bruker nok ike så veldig mye strøm når det står på ca 4 grader. Båten vil ligge i stor marina den, å jeg er vel 5min unna i bil de uker jeg jobber å 3min unna til bens når jeg er i jobb leiligheten. Men båten vil ikke bli brukt de uker jeg jobber, siden det er 12+ timer til dagen på jobb. Å de vil ikke ha en ligger med motor på tomgang for å lade. Så er kun så ikke lithium banken blir tappet helt ned mellom turene. Alternativ er å tømme kjøleskapet å ta ting med opp i jobb leiligheten. Lithium banken er 550ah, så den har jo litt å å på den. Så skal dette bli noe av, så er det kun om det har noe for seg med et lite panel, som kan stues bort når en skal på tur. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars I min forrige båt hadde jeg et 100W panel det klarte ikke og mate kjøleskapet over noe tid. Nå har jeg et på 160w og dett klarer stort sett jobben. Kjøleskapet er et forholdsvis strømgjerrig Isoterm skap. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars Hadde håpt en 100w holdt. Får se å vurdere litt fremover Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tilplan Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Hadde et 100W panel sydvendt og vinklet kanskje 20-30 grader opp fra horisontalt. Det holdt kjøleskapet i gang og ladet også batteriene fra mai til august. Startet alltid helgeturen fulladet. Dette var i Hommersåk, så ikke så langt fra deg. Brukte Victron mttp-regulator for god utnyttelse av panelet. Helt til oktober blir nok vanskeligere å klare. Da hadde jeg tømt kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Har lite tro på å ha panelet liggende under vindskjermen. Det vil gi mye skygge og tap pga refleksjon i vindskjermen. Hvis det er et krav ville jeg skrinlagt prosjektet. Dersom du kan stroppe panelet flatt oppå kalesje eller lignende kan det nok fønke, og rundt 150W er nok et bra tips. Jeg får snaut 1 kWh/døgn i gråvær med 620W på taket (Stavanger). Om du har et gjerrig kjøleskap kan gjerne 100W være tilskrekkelig. Om du har batterimonitor så sjekker du jo enkelt hvor mye kjøleskapet spiser pr døgn. Viktig med lufting bak kjøleskap så ikke effekten går til å varme opp skapet det står i. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Med 550 Ah lititum har du kapasitet for en stund, om ingenting annet enn kompressoren drar strøm. Så går jo ikke kompressoren kontinuerlig. Avhengig av temp i sjø og luft går den sannsynligvis max 50% av tiden, mindre om det er kjølig. Om den bruker 4 A ved drift, får man grovt regnet: 4 Ah x 12 t = 48 Ah per døgn. La oss si du kan tappe 500 Ah av batteriene, gir det vel 10 døgn med forbruk uten lading, men da må du kjøre en god del motor eller landstrøm for å fylle banken igjen... Et lite solcellepanel vil nok forlenge kapasiteten litt, men det er sannsynligvis enklere å bare kjøpe en kjølebag som du frakter matvarene til og fra båten med mellom turene. Ketchup, øl, brus osv. kan stå igjen uansett om kjøleboksen er på eller av. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Okkaby Svart 10.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars Tror dette blir for mye styr å lite resultat. Så blir nok å tømme kjøleskapet mellom turene i stedet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
baatglede Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Kjøp en billig strømmåler og sett på landstrømskabelen og betal for brukt strøm, hvis de som eier kaianlegget aksepterer det? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars Ide med solcelle, var kun for å ikke tømme kjøleskapet å slå det av mellom turene. Men får flytte ting opp i leiligheten mellom turene. Siden jeg ikke har noe bruk for solceller til andre formål ombord, så blir det unødvendig mye styr med utvendig feste til kalesje. Så får la den ide ligge:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars Hansen Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Har ikke Inlander 27 targabøyle over kalesjen? Perfekt sted å hatt 2 smale paneler, kanskje fått plass til en ca 100-watter på hver side? Kjøp med fast ramme, best og billigst 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars Lars Hansen skrev for 6 timer siden: Har ikke Inlander 27 targabøyle over kalesjen? Perfekt sted å hatt 2 smale paneler, kanskje fått plass til en ca 100-watter på hver side? Kjøp med fast ramme, best og billigst 😊 Den har bøyle over ja. Men der er det alt nok av utstyr. Antenner/lys/radar/horn. Så der skal det ikke på mer utstyr og vekt. Så belaster ikke den med mer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 11.Mars Del på Facebook Svart 11.Mars Okkaby skrev On 10.3.2024 at 10.00: Tror dette blir for mye styr å lite resultat. Så blir nok å tømme kjøleskapet mellom turene i stedet. Det tror jeg er den tryggeste og beste løsningen. Så sparer du batteribanken, og har med deg det du trenger hver gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 11.Mars Del på Facebook Svart 11.Mars Og så får du tørket rent etter eventuelt søl. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 11.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars Lars H. skrev for 3 timer siden: Og så får du tørket rent etter eventuelt søl. Hadde glemt et par bokser med cola i det i vinter. De likte ikke kulda. Så måtte i gang men en tørke jobb kan du si hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ask Svart 11.Mars Del på Facebook Svart 11.Mars Kanskje du kan plassera eit permanent panel på brygga, og så pluggar du panelet til/frå når du kjem til/ går frå hamna? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 11.Mars Del på Facebook Svart 11.Mars Hej En panel som ligger horisontellt ger mer ström än en som är riktad mot söder från någon gång i början på maj till slutet av juli, solen går då upp i NO och ner i HV och tills den är förbi O och efter V lyser solen på en vinklad panel mot söder på baksidan av panelen, lite beroende på hur långt norrut man befinner sig. En horisontellt placerad panel på 150 W hade nog klarat det rätt bra, det finns vikbara. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars Ask skrev 26 minutter siden: Kanskje du kan plassera eit permanent panel på brygga, og så pluggar du panelet til/frå når du kjem til/ går frå hamna? Er kun en plass jeg skal bruke i sommer. Den følger med en leilighet jeg leier i forbindelse med jobb å er del at en marina som hører til sameiet leiligheten ligger i. Tviler på de vil ha solcelle anlegg på betong brygga. Men siden det uansett må ha en vis størrelse for å kunne holde kjøleskap i drift, så blir det enklere å hive ting opp i leiligheten. Der brukes kjøleskap uansett kun til litt drikke, siden jeg spiser på jobben. så plenty av plass der. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 12.Mars Del på Facebook Svart 12.Mars Okkaby skrev On 9.3.2024 at 15.43: Så tenkte å kanskje kjøpe et lite panel som kan stues bort når vi er på tur eller tilbake i hjemhavn. Den tiden jeg lå i bøye året rundt greide et 100W panel og holde kjøleskapet i drift slutten fra slutten April til slutten av August. I 2009 logget jeg dette . Et 100W panel stivt panel. Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. I vinter har jeg etter ladet 3 ganger ( for sikkerhets skyld) har et par alarm systemer i drift. Kjøleskapet er avslått og har nå 2 X 100Wat Paneler Her en tabell fra .sparelys. om hva en kan forvente av et panel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 12.Mars Del på Facebook Svart 12.Mars Jeg har en portabel kompressor kjøleboks. Den er ganske anvendelig. Den bruker betydelig mindre strøm enn den faste kjøleboksen ombord ved kjøleskaptemperatur. Den kan også brukes som fryser. Og den kan tas med hjem ved behov. Fungerer i bilen også. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars Har kjøle/fryseboks jeg også. Den brukes til drikke på tur. Men er på ca50L, så trekker noe strøm den også. Men har slått meg til ro med at mat/drikke blir flyttet opp i leiligheten når jeg jobber. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.