Jump to content

Problemstilling rundt krav til do og septiktank.


Arne2

Recommended Posts

Hulda har 10 år gamle eksosslager på utløp og en hvit septikslange fra toalett til septiktank. De lukter like lite eller mye. Ingen forskjell, men det skal opplyses at Hulda har eget motorrom der alt som stinker er plassert. Hulda og dass er i bruk hele året. I peroden tømmestasjonen er åpen, blir den brukt. Og jeg fyller en skvett ferskvann på tanke, slik at tømmeventil til sjø skal stå mest mulig i ferskvann på den ene siden av kula. Ventilen er den samme som da jeg installerte systemet for gud-vet-hvor-mange-år-siden. Ventilen er rusfritt stål.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

Det gjør de. Og da er tiden inne for å bytte slanger, ikke vaske dem. 

 

Jeg mener å huske at jeg byttet slanger én gang for mange år siden fordi "noe" stinket og fordi jeg hadde lest at disse slangene må byttes ofte.  Det viste seg å være en lekkasje på selve doen, og septikvann som samlet seg på et ganske lite tilgjengelig sted.

 

Etter det har slangen gått tett to ganger pga urinsten, senest i forgårs.  Det hadde kanskje vært enklere å kjøpe ny slange enn å få vasket den jeg har - jeg burde tenkt på det i går da jeg allikevel hadde meg en innkjøpsrunde - men det var et alternativ jeg først vurderte på et senere tidspunkt.  Jeg har fått fjernet det meste av urinsten nå med syre, dypping i sjøvann, hammer og grisebank.  Det lukter mer gummi enn septik fra slangen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Septiktank med fall til sjø synest å vera betre enn plassering under vasslina slik at ein må ha ei pumpa for å få tømt tanken.

 

Kor stor høgdeforskjell, mellom dassen og tanken kan det vera utan fare for problem?

 

 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 14.3.2024 at 18.24:

 

Ja, det er vel ikke så mange vannslanger utasjærs. Tenkte faktisk ikke på det. Men der i mot kanner med vann som kan tømmes nedi, for å få litt bedre opprensing, det finnes jo. Da må man modifisere løsningen fra maritim.no slik at man faktisk kan tømme vann, på toppen, ved hjelp av en kanne med vann og langt utenfor havna. Da bør man heller ha en åpning direkte ned i tanken slik at man kan suge opp, eller skylle med fersk vann fra kanne, eller en bøtte med sjøvann.

Jeg pleier å spyle inn i luftingen når jeg er på tømmestasjon. Det er som regel en vannslange der. Tømme til det er tomt, spyle vann inn i luftingen til tanken, og så sette på sug igjen. Funker. 

 

Har sett kystvakten i Sverige kontrollere bruk av motorjoller og ankring ved fuglereservater eks på Koster. Tipper de følger med på bremsespor også. Hvaler nasjonalpark har jo også allerede forbud mot tømming.

 

En grei plasttank og noen stusser er ikke så komplisert eller dyrt. Slanger derimot koster litt. 

 

Lykke til med prosjektet:)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

Min ligger ca like over vannlinja, tror jeg.  Jeg ser ikke hva slags problemer man skulle kunne avverge ved å regulere høyden?  Risiko for problemer har man uansett hva slags toalettløsning man måtte ha ombord.  Lekk septiktank, for eksempel ...

Hei.

 

Det har med plass å gjera.

Ved å ha septiktank i eit stuerom med drenering ut så er problemet ved ein eventuell lekk tank, eller lukt frå tank, vesentleg mindre.

 

Hulda.  Når du skriv ca. ein meter. Kor måler du frå då? 

Link to post
Share on other sites

Skal en ha falltank må bunn tank være over vannlinjen, jo høyere jo bedre.

jeg laget en tank trykktestet med 7 bar i 1987. tømte den med 3 bar fra en luftkompressor.

Bygget om til tømming over dekk. da  vi begynte å utforske Danmark.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og jeg prøver å unngå å fylle søppelposer med ekkelt stinkende innhold.  Å tømme søppel er tidvis et større problem enn å tømme septiktank, særlig i land som Sverige og Italia.

 

Toalettvaner er forøvrig vonde å vende, har hørt rykter om norsk vaskepersonale som nærmest har fått PTSD når de har funnet brunt toalettpapir i søpla på fellesdo i Norge.  På lokaltoget i Oslo har de nå instruksjoner om at man ikke skal stå på doringen mens man gjør sitt fornødne.  Jeg husker selv at jeg ble helt satt ut første gang jeg var på et sted hvor man ikke skulle kaste dopapir i doen.  Fortsatt hender det at jeg går inn på et do, ser en tydelig henstilling på plakat over doen om at dopapir ikke skal kastes i do, "ja, det må jeg huske" - setter meg ned og en liten stund senere .... "oups, dét glemte jeg - hvorfor har de ikke slik plakat på dodøren?".

 

Jeg har jo hatt en del vilkårlig mannskap og gjester med meg ombord, og jeg pleier normalt ikke å gi noen innføring i hvordan toalettet virker.  For enkelte er det naturlig å fylle søppelcontaineren på badet med brunt dopapir, for andre er det naturlig å kaste det i doen.

 

Worst case er forøvrig kjøkkenpapir i den den elektriske kverndoen (nei, det ble feil.  Historien med noen som hadde kastet en tampong med lang snor .... den tar kaka).  Kvernbladet er ikke skarpt, det duger for dopapir og andre ting med "løs" konsistens, men ting som kjøkkenpapir, tampongsnorer og hår, det setter seg fast rundt akselen og bremser eller stopper blad (og impeller) i å gå rund.  Så jeg hadde noen slektninger av fruen ombord fra København til Oslo.  Jeg prøvde å diskutere med fruen hvordan vi skulle organisere nattskiftet, men hun bare ... "nei, vi er jo fire voksne ombord, så dét er ikke noe problem, vi kan a to timer vakt hver og ferdig med dét".  Javisst - begge ble totalt slått ut av sjøsyke så snart vi hadde passert Helsingør/Helsingborg, hun la seg nedpå og ble liggende til Göteborg, han låste seg inne på do og ble der frem til Göteborg - spydde over hele toalettrommet, prøvde å tørke opp med kjøkkenpapir, og kastet det i do - så da vi kom i smult vann måtte jeg skru fra hverandre doen og ta en skikkelig såpevask av hele badet.  Denne historien drar jeg frem til skrekk og advarsel for nytt mannskap: hvis man blir sjøsyk og må spy, så skal man spy i en bøtte i cockpit og IKKE låse seg inne på do!

Link to post
Share on other sites

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) er en angsttilstand som man kan utvikle etter å ha vært utsatt for, deltatt i eller vært vitne til en skremmende eller farlig hendelse. En type PTSD kan også utvikles dersom man har vært utsatt for gjentatte belastende hendelser av noe mindre farlighetsgrad.

 

Tekst hentet fra Rådet for Psykisk helse.

Det er normalt å bli redd i og etter skremmende situasjoner. Det er bare hvis følelsene vedvarer selv etter flere uker eller blir verre og etter hvert går ut over evnen til å fungere i hverdags­livet at det kan være snakk om posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Hendelser som kan utløse PTSD kan være krig og voldtekt, men også at nære personer plutselig dør. At man blir utsatt for overfall eller ulykker kan gi PTSD. Langvarig mobbing kan også gi slike symptomer.

Noen utvikler PTSD like etter hendelsen, mens hos andre kan symptomene dukke opp flere måneder eller år etterpå.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Roger jo said:

Den trenger en forklaring.

Man har, hvis jeg har forstått det riktig, rett til å tømme septik gratis selv om man ikke er gjest i gjestehavna som har septiktømmestasjonen. For å kvitte seg med søppel krever imidlertid de fleste havnene at man betaler full gjestehavnsavgift for et døgns opphold - og dersom man bare ønsker å kvitte seg med noe søppel, så er det ofte en litt urimelig pris.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 12 minutter siden:

 For å kvitte seg med søppel krever imidlertid de fleste havnene at man betaler full gjestehavnsavgift for et døgns opphold - og dersom man bare ønsker å kvitte seg med noe søppel, så er det ofte en litt urimelig pris.

 Vel, for mange steder kan en også nøye seg med billigere avgift for dagbesøk. Mange av gjestehavnene har innført kode på tømmestasjonene da de ble brukt og fylt opp av fastboende og hytteeiere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lars H. said:

Vel, for mange steder kan en også nøye seg med billigere avgift for dagbesøk.

 

I noen av dem innebærer dagsavgift kun tilgang til selve bryggen, og ikke tilgang til fasciliteter, som f.eks. kode til søppelcontainere.

 

Sverige og Italia ... der samler jeg opp søpla i små frukt/grøntposer, da er det mulig å kaste det gratis i småavfallsdunker dersom man ikke finner andre løsninger.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, tobixen said:

Sverige og Italia ... der samler jeg opp søpla i små frukt/grøntposer, da er det mulig å kaste det gratis i småavfallsdunker dersom man ikke finner andre løsninger.

 

Spesielt Tanum, helt håpløst. Budsjettet for avfallshåndtering av småbeholdere må jo være skyhøyt i forhold til resten av sverige. Interreg hadde en stund finansierte søppelcontainere i Grebbestad og Havstensund, de er nå borte tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 28 minutter siden:

I noen av dem innebærer dagsavgift kun tilgang til selve bryggen, og ikke tilgang til fasciliteter, som f.eks. kode til søppelcontainere.

 

Sverige og Italia ... der samler jeg opp søpla i små frukt/grøntposer, da er det mulig å kaste det gratis i småavfallsdunker dersom man ikke finner andre løsninger.

Ser du har løsningen  med mindre poser.

Alle  søppeldunker  er til å åpne, så en kommer til med full pose, 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...