Jump to content

Problemstilling rundt krav til do og septiktank.


Arne2

Recommended Posts

tobixen skrev for 1 time siden:

I noen av dem innebærer dagsavgift kun tilgang til selve bryggen, og ikke tilgang til fasciliteter, som f.eks. kode til søppelcontainere.

 Hvor da?

 

Ellers, når det gjelder septiktømming, så er det kode på tømmingen i min hjemmehavn Son. Der får en koden når en betaler havneavgift. Om en får den ved "dagparkering" vet jeg ikke. Vi andre mange hundre båteiere som har faste plasser i Son må ringe havnekapteinen for å få koden. Son ligger i Vestby kommune, og der er det allerede totalt forbud mot å tømme tanken til sjø.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Lars H. said:

Hvor da?

Jeg husker ikke, det er lenge siden. Muligens Malmö sydenfor Kungshamn.

 

Selv når man besøker gjestehavn kan det være problematisk. Jeg tror det var i Smögen at jeg fortøyde, tok med meg posene med søppel og gikk for å betale gjesteavgift. På det tidspunktet hadde jeg lite erfaring med svenske tilstander. Riktig prosedyre ville vært å først finne ut av hvordan gjestehavnsavgift skulle betales (gikk relativt langt, fant skilting der jeg trodde det skulle betales at det skulle betales et helt annet sted), deretter få den betalt, finne ut av kode for søppel skap, finne ut av hvor søppelskapet befant seg og hvordan man åpnet det, for deretter å ta med seg posene med søppel.

Link to post
Share on other sites

On 3/15/2024 at 6:53 PM, willmasta said:

Har sett kystvakten i Sverige kontrollere bruk av motorjoller og ankring ved fuglereservater eks på Koster. Tipper de følger med på bremsespor også.

 

Jeg tviler på at det drives noe særlig aktiv kontroll av dette, men jeg skulle tro at hvis man blir tatt med synlige "bremsespor" bak båten, så kan man ha et stort problem.  Er det litt bølger, sjø og uklart vann, dersom man er langt unna andre båter, evt seiler i kveldsmørke eller nattemørke så er oppdagelsesrisikoen veldig nært null.  Jeg ble nettopp fortalt at i området hvor jeg er nå, hvor vannet er blått og klart, så medfører faktisk tømming av septiktank under fart til synlige "bremsespor", blir man tatt av tyrkisk kystvakt så har man da et meget stort problem.  Allikevel, de kommersielle båtene som frakter dagsturister, de lager av og til synlige bremsespor.

 

Dopapir fører nok til mer synlig forurensing, men de gangene jeg har prøvd å følge med har jeg ikke sett noe som helst.

 

Jeg har derimot hørt om de som har notert seg synlige flak med dopapir mens de har vært på svømmetur i Middagsbukta.  Det er selvfølgelig svært ekkelt.  Da snakker vi nok om båter med manuelt pumpetoalett og uten septiktank ...

 

(Så er det også stor forskjell på å ha frittfalltømming under vannlnja og ha pumping med utslippsgjennomføring over vannlinja, det siste blir jo fort ganske synlig.  For vår del har vi ingen måler på tanken, og blir den full så renner det over gjennom luftehullet på babord side - svært pinlig dersom man ligger til havn, særlig siden jeg alltid ligger med babord side inn dersom jeg har valgmuligheter)

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har både tømming til sjø og pumpeuttak på dekk. Så er mitt spørsmål, finnes det noen oversikt over tømmestasjoner i havner? Dette er vel som med alt annet nytt, at det bare finnes på østlandet og sørlandet!? Rekner med at det er lite i Trøndelag.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Ms Fortuna said:

@tobixenden ble nok tatt ned for et år siden dessverre

Om det ikke legges til rette for tømming blir det jo bare tull, og da er det enkelt å åpne kuleventilen når man er i leia!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, tobixen said:

Derfor jeg også akkurat har sendt inn en høringsuttalelse hvor jeg påpeker at lokale/regionale tømmeforbud må gå som hånd i hanske med dekningen av tømmestasjoner, samt at det må finnes en nasjonal vedlikeholdt og oppdatert database over tilgjengelige og operative tømmestasjoner.

Ja er jo typisk moldboland å innføre lover og regler uten at loggistikken er bygget ut først! sitter en rekke inkompetente folk å bestemmer ting som er umulig å få til i praksis!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel ikke si at det er fullt dekkende. Tømmestasjonen i Son har dypgående der vanlige seilbåter går på grunn. Så er det en privat tømmestasjon noen nautiske mot syd, beregnet for dem som hører til den havnen. Nærmeste offentlige tømmestasjon anbefales Horten, som ligger skrått over Oslofjorden. Med Hulda-fart tre timer hver vei. Så det er vel ikke bare de som lager regelverket, det er også de som bygger tømmestasjoner. Som ikke forstår at båter må kunne flyte inn til stasjonen og også kunne fortøye. Og det er ikke bare i Norge det er slik, det er like bra i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...