Jump to content

Problemstilling rundt krav til do og septiktank.


Arne2

Recommended Posts

Den første båten jeg kjøpte hadde septiktank, med defekt pumpe for tømming. Etter å ha hatt gleden av å jobbe litt med den saken, så bestemte jeg meg for at jeg aldri noen gang mer skulle ha en båt der man transporterer rundt på 40-50 liter med kloak, eller hvor mye det nå er. Septiktanken ble tømt og spylt rein, og stengt av, og de to neste båtene har også hatt toalett med tømming rett til sjø.  

 

Ser jo nå at det nå diskuteres et lovforslag som gjør det ulovlig å tømme til sjø (i Oslofjorden), og i Sverige/Danmark, så er det vel allerede forbudt, å tømme til sjø, slik som jeg forstår det (?!) 

 

Hvordan går man da fram, sånn rent praktisk for å bli lovlydig og for å kunne reise/seile til Sverige/Danmark?

 

Man skulle jo tro at hvis man må sette inn en septiktank, med tømming til sjø, så er det litt komplisert. Skal det i tillegg være mulig å tømme ved pumpestasjon, så må det da bli ganske komplisert og kreve en ganske kostbar teknisk installasjon, som det kan være ganske vanskelig å få til på en gammel båt (?!).

 

Hvordan fungerer dette i praksis? Kan man for eksempel få besøk av en do-kontrollør ved kryssing av grensen til Sverige, eller innseiling til Oslofjorden, som kontrollerer at doen er stengt av og plombert, (Slik at man må bruke en bøtte som må tømmes i hemmelighet om natten.)

 

Hva er den praktiske løsningen for å ferdes i farvann med forbud mot tømming av kloakk til sjø, hvis utgangspunktet er at den båten man har, har en do som har tømming rett til sjø som eneste mulighet?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen krav til plombering hverken i Sverige eller i reservatene i Norge. Det som er forbudt, er å tømme tanken til sjøen eller tømme rett fra dassen. Man kan derfor helt lovlig grysse grensen til Sverige med full tank, men det er ikke lov å tømme den der (så sant du ikke drar 12Nm ut der det er lov å tømme).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt, eller du kan bygge om systemet slik at du kan bruke tømmestasjonene. Men det er nok mange som ser seg godt om om kvelden og tømmer til sjø likevel.:crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om du vil gjøre det enkelt så bytter du dassen ut med en PortaPotti. Så tar du den bare i land for tømming. Om du velger å gå for septiktank så er det ikke vanskelig, bare en tømmeslange opp til en tømmestuss i dollbordet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Arne2 said:

Kan man for eksempel få besøk av en do-kontrollør ved kryssing av grensen til Sverige, eller innseiling til Oslofjorden, som kontrollerer at doen er stengt av og plombert,

 

Det er (enn så lenge) ingen krav til plombering av toalett, og det er heller ikke på trappene.  Jeg mener å ha lest noe sted at det er krav til dette i Finland, men jeg aner ikke.

 

Jeg har reist fra Oslofjorden til Tyrkia uten å møte på noen "dokontrollører".  En båt som trolig sjekket badevannkvaliteten var ganske nært oss da vi lå ankret ganske nært en badestrand midt i turistsesongen i Spania.  I Tyrkia er det forbudt både å slippe ut septik og gråvann i sjøen, det kontrolleres ved at besøk til tømmestasjoner blir loggført, ellers ikke noe.  Båten min har ikke noe gråvannstank annet enn en samlegreie på noen få liter, og ingen mulighet til å tømme gråvann over dekk.  I praksis ikke noe problem, bare man sørger for ikke å synlig slippe ut tannkrem, såpeskum o.l. i en trang ankringsplass mens det er dagslys.

 

Forskjellige regler i forskjellige land, men i praksis er det ikke noe man snakker om, i praksis er ikke tømmestasjoner noe som blir brukt i noen stor grad - bortsett fra i Tyrkia.

 

24 minutes ago, Arne2 said:

(Slik at man må bruke en bøtte som må tømmes i hemmelighet om natten.)

 

I Sverige er det i allefall eksplisitt unntak i regelverket for bruk av bøtte - dersom man ikke har do ombord og gjør sitt fornødne i en bøtte, så kan den tømmes overbord.  Man kan jo også alltids ta med seg en porta-potti.

 

Forøvrig er det mitt inntrykk at forbudet i Oslofjorden ikke kommer til å ha signifikant innvirkning på folks tømmevaner.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, index said:

Om du vil gjøre det enkelt så bytter du dassen ut med en PortaPotti. Så tar du den bare i land for tømming. Om du velger å gå for septiktank så er det ikke vanskelig, bare en tømmeslange opp til en tømmestuss i dollbordet. 

 

Ja, det er kanskje ikke så kjempekomplisert, men noe å tenke på er det jo. Ser at det faktisk vurderes et pålegg om ombygging av gamle båter, som ikke har eksisterende mulighet for tømming ved tømmestasjon:

 

Quote

For mange med eldre båter betyr det et pålegg om ombygging dersom båten ikke har anlegg for å tømme kloakk.

 

https://www.nrk.no/ostfold/anbefaler-forbud-mot-utslipp-av-kloakk-fra-fritidsbater-i-oslofjorden-1.16281357

 

Rent praktisk så kan det vel løses slik at man først må montere en septiktank, og så blir det vel bare å montere et rør eller en slange fra bunnen av septiktanken og opp til dekk, eller "dollbord" slik at det er mulig å suge ut.

 

Skal tro om det finnes noen spesifikasjoner på hva som er riktig tilkobling, ventitype, dimensjon, osv?

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, tobixen said:

Jeg har reist fra Oslofjorden til Tyrkia uten å møte på noen "dokonrollører".  En båt som trolig sjekket badevannkvaliteten var ganske nært oss da vi lå ankret ganske nært en badestrand midt i turistsesongen i Spania.  I Tyrkia er det forbudt både å slippe ut septik og gråvann i sjøen, det kontrolleres ved at besøk til tømmestasjoner blir loggført, ellers ikke noe.  Båten min har ikke noe gråvannstank annet enn en samlegreie på noen få liter, og ingen mulighet til å tømme gråvann over dekk.  I praksis ikke noe problem, bare man sørger for ikke å synlig slippe ut tannkrem, såpeskum o.l. i en trang ankringsplass mens det er dagslys.

 

Takker! - Det var oppklarende!

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 4 minutter siden:

Skal tro om det finnes noen spesifikasjoner på hva som er riktig tilkobling, ventitype, dimensjon, osv?

 

De fleste bruker vel bare en 38mm septikslange og en dekksforskuvning av samme type som til drivstoff og vanntank. Men helst merket med SEPTIK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, vil forsøke å søke litt. Den båten som jeg har nå ser ut til å hatt septiktank tidligere. Det kan se ut som at den har sittet bak toalettet og opp mot "dollbordet". (Har ikke åpnet opp, har bare sett at det er en plate der som er uorginal og at kloakken nå går rett ut i sjøen. )

 

Tenkte først at det måtte bli noe risikofylt å sette opp en tank som ligger litt høyere enn toalettet, for plutselig så har man det hele i revers. Løsningen må selvfølgelig bli å fylle på i toppen, og å tømme ut i bunnen. 

 

Da er deg kanskje ikke så komplisert - En tank bak toalettet, og opp under dollbordet, påfylling fra topp vha eksisterende håndpumpe i toalettet, og så rømming via en 38 mm slange opp til dekk/dollbord og mulighet for å suge ut der i fra.

 

Som vanlig meget gode tilbakemeldinger i dette forumet. Hadde ingen peiling verken på regelverket eller mulighet for en praktisk løsning ved starten av denne tråden.

Link to post
Share on other sites

En liten ting til angående regler. Med dagens regler og slik du har det nå med tømming rett fra dassen til sjø, så husk at du må 300m ut fra land før du tømmer skålen. Men det vet du vel, det er ikke greit å tømme hverken i en naturhavn eller en gjestehavn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Lars H. said:

En liten ting til angående regler. Med dagens regler og slik du har det nå med tømming rett fra dassen til sjø, så husk at du må 300m ut fra land før du tømmer skålen.

 

Ja det er så. Kikker litt på det tekniske for en ombyggning. Finner for det meste veldig gamle tråder, med linker om ikke virker, ved bruk av søkefunksjon, men her er noe litt konkret som kan brukes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt å tømme septik i sjøen i Vestby kommune, og kommunegrensen går 'midtfjords'. Og det er vel tre kommuner som deler grense uti der.

 

Septiken til Hulda her. I kort: Septiktank helt oppunder dekk. Gravitasjonstømming til sjø, kun en kuleventil. Et T-stykke der slange går opp til utsug på dekk. Fra do og inn på tanken i toppen av tanken. Dette har fungert helt siden vi monterte septiktank for mange år siden. Et tips, eksosslange er billigere enn dedikert septikslange, og holder like bra. 

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Septiken til Hulda her. I kort: Septiktank helt oppunder dekk. Gravitasjonstømming til sjø, kun en kuleventil. Et T-stykke der slange går opp til utsug på dekk. Fra do og inn på tanken i toppen av tanken. Dette har fungert helt siden vi monterte septiktank for mange år siden. Et tips, eksosslange er billigere enn dedikert septikslange, og holder like bra. 

 

Du verden. Det er jo nesten likt det som jeg fabulerte litt over i innleggene over. Tenkte ikke på at man i all enkelhet kunne ha gravitasjonstømming når man plasserer tanken litt høyt, eller at man kunne bruke en eksosslange til septik, men det bør jo også fungere helt fint. Med graviasjonstømming nede og tømming fra land oppe, så blir det jo også ganske enkelt å gjøre tanken rein ved å la vann strømme inn fra sugehullet og ned gjennom gravitasjonstømmingen.

 

Får nok litt mindre kapasitet på grunn av at jeg ikke har så veldig mye plass i området, men det bør nok fungere. Synes denne planen nå ikke framstår som veldig vanskelig, men heller som "ganske greit".

 

Hvordan ser den "stussen" ut som man suger septik med? Er dette et rør, a la det som er på en dieselpumpe, bare lengre, eller er det noen annen spesiell utforming eller type av ventil? Hvis man bare lager en rørstuss på 38 mm med et skrubart lokk på, kan man da bare føre røret fra septik tømmeren ned i, og så er det bare suge opp? (Har aldri noen gang prøvd å tømme til land.) 

Link to post
Share on other sites

Var nylig i Addis Ababa, men det ligger høyt oppe i fjellene, så den byen er lite egnet for båttur.

 

Men jeg googlet litt, og nå synes jeg at det hele begynner å bli forholdsvis klart. Ser faktisk ut til å være noe som det er godt mulig å få til.

 

https://www.maritim.no/toalett-i-bat

 

https://b-v.no/bateier/nyttig-pa-batturen/septiktomming-stepp-for-stepp/

 

https://batutstyrnorge.no/butikk/vvs-og-lenseutstyr/toaletter-og-septikutstyr/septiktank-plast

 

Mange takk for god hjelp og gode ideer !

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 13 timer siden:

Med graviasjonstømming nede og tømming fra land oppe, så blir det jo også ganske enkelt å gjøre tanken rein ved å la vann strømme inn fra sugehullet og ned gjennom gravitasjonstømmingen.

 

Da spyler du ut all dritten som er igjen i tanken inne i havna, og det vil du vel ikke?

 

Tømmeslangene har en gummikon som presses ned i hullet i båten. Ikke mer avansert enn det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, index said:

Da spyler du ut all dritten som er igjen i tanken inne i havna, og det vil du vel ikke?

 

Ja, det er vel ikke så mange vannslanger utasjærs. Tenkte faktisk ikke på det. Men der i mot kanner med vann som kan tømmes nedi, for å få litt bedre opprensing, det finnes jo. Da må man modifisere løsningen fra maritim.no slik at man faktisk kan tømme vann, på toppen, ved hjelp av en kanne med vann og langt utenfor havna. Da bør man heller ha en åpning direkte ned i tanken slik at man kan suge opp, eller skylle med fersk vann fra kanne, eller en bøtte med sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Mange av tømmestasjonene har ferskvannsslange tilgjengelig.  Man kan gjøre det som dette:

 

  • Tømme septiktanken til tømmestasjon
  • Mens tømmingen pågår, spyle ned ekstra med ferskvann/sjøvann gjennom doen, for å få skylt tank og slanger litt.
  • Fylle opp septiktanken med ferskvann gjennom tømmehullet
  • Tømme septiktanken (som nå inneholder bare litt møkkete vann) til sjø når man har kommet seg et stykke ut av havna.

Hos meg så går slangen for å tømme over dekk gjennom skap i pantry, og det blir luktproblemer dersom det blir stående kloakkrester på denne, så jeg må få skylt denne slangen på noe vis etter tømming.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev On 13.3.2024 at 13.05:

Hvordan går man da fram, sånn rent praktisk for å bli lovlydig og for å kunne reise/seile til Sverige/Danmark?

 

Man skulle jo tro at hvis man må sette inn en septiktank, med tømming til sjø, så er det litt komplisert. Skal det i tillegg være mulig å tømme ved pumpestasjon,

 

Mulig noen tips her.

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2024/03/TEK-halltankmaj2014.pdftekniska/TEK-halltankmaj2014.pdf

'https://www.maritim.no/toalett-i-bat

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, tobixen said:
  • Fylle opp septiktanken med ferskvann gjennom tømmehullet
  • Tømme septiktanken (som nå inneholder bare litt møkkete vann) til sjø når man har kommet seg et stykke ut av havna.

 

Ja, det bør jo også fungere.

 

Den første båten jeg hadde, hadde septiktank under vannlinjen, ingen stengeventil mellom tank og pumpe, og så røyk pumpa. Etter den reparasjonen så bestemte jeg meg for at jeg aldri ville ha en septiktank i en båt noen gang mer. Jeg ser jo det nå at med tanken plassert over vannlinjen og med gravitasjonstømming til sjø, så blir det til en litt bedre og "sikrere" løsning.

 

En erfaring fra første båt var også at det kunne lukte litt gjennom plasten i slangene, når de blir gamle, selv om de var tett, slik at det kan være en god ide å ha muligheten for å renske litt opp. 

 

Mange takk for mange gode innspill for innsyn i kloakkens mysterier. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 4 timer siden:

En erfaring fra første båt var også at det kunne lukte litt gjennom plasten i slangene, når de blir gamle, selv om de var tett, slik at det kan være en god ide å ha muligheten for å renske litt opp. 

 

Det gjør de. Og da er tiden inne for å bytte slanger, ikke vaske dem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da vi kjøpte båten i 2004, var det montert inn septiktank to år før. (Fjordcruiser, 150l tank). Det var brukt eksosslanger som septikslanger og disse stinket allerede ille. Vi skiftet til hvite septikslanger og ble kvitt problemet.

Men matte, hvite slanger ble etter noen år misfarget på utsiden, og den manuelle tømmepumpen i sort plast luktet litt. Bygde da om til vakuumtømming med blanke hvite slanger, Trudesign gjennomføring og kran, og sugedeksel i rustfritt fra tegning her på forumet. Det har holdt i mange år (10?).

Ikke bruk eksosslanger. Du kan tydeligvis være heldig, men…

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 5 timer siden:

 

Ja, det bør jo også fungere.

 

Den første båten jeg hadde, hadde septiktank under vannlinjen, ingen stengeventil mellom tank og pumpe, og så røyk pumpa. Etter den reparasjonen så bestemte jeg meg for at jeg aldri ville ha en septiktank i en båt noen gang mer. Jeg ser jo det nå at med tanken plassert over vannlinjen og med gravitasjonstømming til sjø, så blir det til en litt bedre og "sikrere" løsning.

 

En erfaring fra første båt var også at det kunne lukte litt gjennom plasten i slangene, når de blir gamle, selv om de var tett, slik at det kan være en god ide å ha muligheten for å renske litt opp. 

 

Mange takk for mange gode innspill for innsyn i kloakkens mysterier. 

-Ha alltid stengeventil i på tank når utløpet er i bunn, og lag tank med stor lufting.

Slik gjør jeg:

-Jeg legger aldri fra meg båten med septik i tanken.

-Kjører alltid igjennom noen skåler med ferskvann fra toalett til tank etter tømming og når båten ligger i havna.

-Noen ganger i sesongen fyller jeg tanken med ferskvann som ligger på tanken og tømmes på neste tur.

-Fyller slange mellom tank og toalett med 30% eddik og lar stå en uke annethvert år.

-Sparer ikke på vannet under bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...