Jump to content

Finnes det korte VHF antenner, maks 40cm?


Veøya

Recommended Posts

Men det mest vanlige er ½ bølgeantenner på ca. 90cm. Slike er det godt utvalg i, både glassfiber og stålpisker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Åtminstone just den antennmodellen skulle jag vilja varna för !

 

Några båtägare i min hemmahamn som just köpt denna antenn kontaktade mig för något år sedan eftersom de tyckte räckvidden var lite dålig. Vid uppmätning skulle det visa sig att antennernas resonans låg helt fel i frekvens (120-130 MHz) och SWR vid marin-VHF (155-162) var minst 8:1. Den fungerade alltså sämre än om man använde en spik som VHF-antenn....

 

För att göra en lång historia kort så slutade det med en teknisk uppmätning/rapport av ett helt lager av Glomexantenner (ett tiotal RA-304) och en testrapport. Inte en enda av RA-304-antennerna var ok. Motsvarande gain låg på på -15...-22dB (!) (-20dB innebär att bara 1% av uteffekten lämnar antennen). Ett exemplar hade dessutom en mekaniskt defekt antennkontakt (mittstiftet), men var ändå kontrollerad och "ok". Glomex fick ta del av rapporten och alla antenner i lager hos den Marinbutiken skickades tillbaka till Glomex.

 

Dessa antenner tillverkades numera inte i Italien utan i Asien, och Glomex medgav att det fanns "vissa brister" hos antennerna som skickats tillbaka. Sedan lades "locket på" och ingen mer information släpptes ut. Jag tror inte det gick ut någon information till Marinbutikerna, och definitivt inte till kunderna som köpt den.

 

Hur många som idag har denna antenn (och därför mycket sämre räckvidd än vad de borde ha), vet nog ingen. Ofta testar man ju mot en basstation och de närmaste båtgrannarna, men för detta behövs inte mycket till antenn.

Inte många har (idag) möjlighet att mäta upp sin antenninstallation, tyvärr.

 

@Lars H. ger ett gott råd ovan - en enkel "standardantenn" är oftast det bästa valet.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor en snur og vender på dette kommer det til slutt til at størrelsen "Lengden" på en VHF antenne er avgjørende for hvor bra den virker. Så får en jo vurdere hva som er viktigst utseende eller funksjon. En standard 1/2 bølgeantenne er jo et sikkert kjøp vil en ha enda bedre ytelse går en for en 5/8 antenne. Eventuelt en 1/4 bølge GP antenne men den må ha radialer for og fungere skikkelig. Alle disse korte antennene som selges er stort sett bare skrot og vil aldri få tilnærmet samme ytelse som en 1/2 bølge antenne.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 17 minutter siden:

Uansett hvor en snur og vender på dette kommer det til slutt til at størrelsen "Lengden" på en VHF antenne er avgjørende for hvor bra den virker. Så får en jo vurdere hva som er viktigst utseende eller funksjon. En standard 1/2 bølgeantenne er jo et sikkert kjøp vil en ha enda bedre ytelse går en for en 5/8 antenne. Eventuelt en 1/4 bølge GP antenne men den må ha radialer for og fungere skikkelig. Alle disse korte antennene som selges er stort sett bare skrot og vil aldri få tilnærmet samme ytelse som en 1/2 bølge antenne.

Helt enig.

 

Och undvik också extra långa antenner med hög gain, eftersom detta "gain" - som kanske kan se väldigt bra ut i specifikationen - skapas genom att koncentrera antennloben/strålningen i vissa riktningar. Ungefär som man har en ballong och klämmer på den så den blir större i vissa riktningar men mindre i andra. En standard 1/2 (eller 5/8) ser ut som en fet/tjock "donut", men ju högre gain desto plattare och mer tilltryckt blir denna "donut"-form.

 

På en båt som i vissa fall lutar en del (planande motorbåt och särskilt segelbåt) kan därför en sådan antenn - med högt gain - istället vara väldigt dålig, eftersom antennloben vid t ex segling på kryss kan peka rakt ner i havet på ena sidan och upp i himlen på andra.

Många motorbåtar har antennerna kraftigt bakåtlutade eftersom det ser "coolt" ut. Men räckvidden blir inte alltid lika "cool"....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde både den omtalte 25 cm antennen, og storebroren Glomex RA300 ( 120 cm). Hørte ingen forskjell verken på mottak eller sending (kystradioen ga samme tilbakemelding angående deres mottak da jeg sendte, på begge antennene). Dette gjaldt både kanal 16 og arbeidskanal.

Nå skal det det legges til at jeg under testen hadde fri sikt mot basestasjon, og avstanden var 21 km.

Jeg valgte til slutt den lengste antenna, da jeg innbiller meg at den har størst rekkevidde mot andre båter i og med at den kommer høyere opp.

Som sagt. Dette var en enkel test. Jeg har ikke målt noe som helst med noe som helst apparat.

Jeg er meget fornøyd med antenna. Krystallklar lyd med Standard Horizon radio og ekstra høyttaler (mye bråk i min båt). Det området jeg ferdes i har så og si alltid fri sikt mot basestasjon som ligger ca. 500 m over havet, og jeg har selvfølgelig antenna montert loddrett, ikke kjekt på skrå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Veøya skrev for 15 timer siden:

Hei, har kjøpt ny båt med en enorm vhf antenne. 

 

Hvor lang er en enorm VHF antenne? Min er 90 cm, synes ikke det er så all verdens stort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lærte i sin tid at antennenes fysiske lengde ikke oppfattes av sender og mottaker, men deres "elektriske lengde" ved vedkommende frekvens er det som teller,  slik at kortere antenner kunne lages med en spole nederst og funke like bra som en som så lengre ut hvis de var plassert like høyt over jordplanet.

p.

Link to post
Share on other sites

ph. skrev 3 minutter siden:

Jeg lærte i sin tid at antennenes fysiske lengde ikke oppfattes av sender og mottaker, men deres "elektriske lengde" ved vedkommende frekvens er det som teller,  slik at kortere antenner kunne lages med en spole nederst og funke like bra som en som så lengre ut hvis de var plassert like høyt over jordplanet.

p.

Nej, det är inte riktigt så.

Antennens effektivitet beror på hur bra den kan omvandla signalen i luften, det elektriska fältet (V/m), till en elektrisk spänning (V) i antennkabeln och tvärtom.

 

Visst kan man förkorta en antenn fysiskt genom att addera andra komponenter såsom spolar så antennen "ser" rätt ut vad gäller resonansfrekvens och impedans. Men en sådan förkortad antenn blir inte lika effektiv, och gör man inte detta helt rätt blir det som med de RA304-antenner jag provade - det kan bli väldigt fel.

 

Det mest extrema exemplet där "antennen" är elektriskt rätt men inte fysiskt är ju en konstlast. Den är väldigt liten, uppfattas som alldeles utmärkt av sändare/mottagare, men har ingen kopplingsfunktion alls till luften :giggle:.

 

EDIT: @Bårdp hann före.....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig dårlige forhold på min VHF med innebygget AIS, så tenker å kjøpe ny antenne og kabel.

Sitter i mastetoppen, så om den er 90 elller 125 cm har ingen betydning visuelt. Ca 19 moh.

Trenger nok minst 25m kabel.

Noen med anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

Om du monterer en 1/2 eller en 5/8 antenne er ikke veldig avgjørende her men om du først er ute etter bra forhold så gå for 5/8 antenne. Det viktige for deg vil være at du trekker en skikkelig god kabel til antennen. 

Jeg kan anbefale denne da får du veldig bra forhold mellom ytelse og kabeltykkelse.

https://www.holund.no/kabel/koakskabel/50-ohm-lavtapskabel/aircell-7-koaksialkabel-lavtap-202m

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev On 15.3.2024 at 23.41:

Jeg har veldig dårlige forhold på min VHF med innebygget AIS, så tenker å kjøpe ny antenne og kabel.

Sitter i mastetoppen, så om den er 90 elller 125 cm har ingen betydning visuelt. Ca 19 moh.

Trenger nok minst 25m kabel.

Noen med anbefalinger?

 

 Anbefaler på det sterkeste en RG-213-kabel, med tilhørende gode plugger, når kabelen blir så lang!  RG-58 eller RG-8x er greit for mindre fritidsbåter der kabelen ikke blir så for lang, men ikke på en seilbåt.  

 

Jeg er på langtur nå og måtte bytte kabel og antenne i en tilfeldig havn. Glomex antenne og Glomex RG-8X 25m kabel   var det neste som var tilgjengelig og det eneste jeg klarer å trekke gjennom masten slik den står nå.  Det fungerer, men det er ikke noe jeg kan på noen som helst måte anbefale som en god løsning med tanke på rekkevidde. Det går i søppla neste gang masten er nede.   

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 1 time siden:

 

 Anbefaler på det sterkeste en RG-213-kabel, med tilhørende gode plugger, når kabelen blir så lang!  RG-58 eller RG-8x er greit for mindre fritidsbåter der kabelen ikke blir så for lang, men ikke på en seilbåt.  

 

Jeg er på langtur nå og måtte bytte kabel og antenne i en tilfeldig havn. Glomex antenne og Glomex RG-8X 25m kabel   var det neste som var tilgjengelig og det eneste jeg klarer å trekke gjennom masten slik den står nå.  Det fungerer, men det er ikke noe jeg kan på noen som helst måte anbefale som en god løsning med tanke på rekkevidde. Det går i søppla neste gang masten er nede.   

 

 

 

Og da er Aircell 7 som du linket til et bra valg mener du? Selger de til private?

Går ut i fra at det er en kabel som ikke finnes i noen båtbutikk...

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 22 minutter siden:

RG 213 og RG58 er steinalderkabel og ikke noe som er gangbart i dag

Jodå, de är fortfarande några av de vanligaste koaxialkablarna som används kommersiellt när det gäller radiokommunikation. Visst finns det speciella lågförlustkablar som är lite bättre, men det gäller att hitta exakt rätt kontakt till dem också.

Bårdp skrev 22 minutter siden:

Finnes jo moderne kanel men halve tykkelsen og 1/4 at tapet i forhold til RG213

Intressant, vilken är då denna fantastiska kabel som bara är 5mm tjock och endast har 2dB(!) dämpning per 100m (@150MHz) ? 

 

(RG213 är nämligen  c:a 10mm och har c:a 8dB dämpning/100m @150MHz)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg har jobbet med coax/fiber siden 1979 som både montør og de siste 35 årene som ingeniør med feilsøking på coax på KTV (Kabel-TV og det som media kaller bredbånd). 

Leser ofte på forskjellige fora at man mister halvparten av effekt/spenning osv på skjøter på 3dB/6dB mm. Effekt og logaritmer har sammenheng, men mange misforstår.

Eksempel; 1 mV inn og 1000 mv ut. Dvs forsterkning på 1000 som gir 10xLg3 som igjen gir 60dB da dette er spenning (som mange kaller kun Volt pga 20 x ). For effekt så blir forholdet 2x (altså 10 Lg i sted for 20 Lg, 10x). Vi i mitt yrke jobber i felt med dB, uansett om det er dBm (altså milliwatt, f. eks på fiber) eller dbuV (spenning på coax over 75 Ohm vekselstrømsimpedans mikrovolt).  Da er det enkelt å regne tap fra hybrid til hybrid, enten det er en ren RF forsterker eller fibersender/mottaker i tap begge veier.

Ser at mange misforstår begrepet tap i skjøter på enten RF coax 75(KTV) eller 50 ohm (antenne).

 

Så man mister ikke halve signalet med en skjøt. Bruk logaritme utregning på dBm og DBuV hhv 10 og 20 lg, da ser man forskjellen. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 4 timer siden:

RG 213 og RG58 er steinalderkabel og ikke noe som er gangbart i dag. Finnes jo moderne kanel men halve tykkelsen og 1/4 at tapet i forhold til RG213.

 

Mye mulig. Det er 20 år siden jeg jobbet noe med antenner sist.  

 

Men poenget mitt står fortsatt.  25m Glomex RG8x er noe dritt.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 5 minutter siden:

Men poenget mitt står fortsatt.  25m Glomex RG8x er noe dritt.. :cheers:

Ja det kan vi være enig om. Det finnes mye meget bra kabel og få om en vil ha skikkelig kvalitet. Men den billigkabelen som selges er ikke blant disse. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...