Jump to content

Finnes det korte VHF antenner, maks 40cm?


Veøya

Recommended Posts

Code0 skrev for 16 timer siden:

Trådstarter virker ikke interessert:

 

Trådstarter spurte om det finnes VHF-antenne kortere enn 40 cm, og det har han fått svar på.

Utredninger om lengre antenner er i følge er i følge overskriften ikke interessant. (Dessuten har han allerede ei lengre antenne).

Link to post
Share on other sites

Antennelengden er som regel ikke det springende punktet når det gjelder rekkevidde på maritim VHF (så lenge antennen er tilpasset frekvensen og har dugende SWR-verdi). Pga. jordens krumming blir rekkevidden derimot veldig påvirket av hvor høyt på båten antennen er montert. "Line of sight" gir bedre rekkevidde enn både antennelengde og antall watt sendeeffekt.

 

I en seilbåt med antennen montert 20 meter over vannflaten vil rekkevidden naturlig nok være betraktelig større enn i f.eks den vesle sjarken min der styrehustaket med antennefoten "ruver" bare 2-2,5 meter over vannflaten - forutsatt at mottakerstasjonen også befinner seg på vannet. Snakker jeg derimot med kystradioen, mener jeg at basestasjonen deres her i området står i en mast på en fjelltopp ca 1.000 moh som gir flott dekning i flere fjordarmer pga at "line of sight" avstanden øker formidabelt. (Dette er selvfølgelig helt basic for alle dere som har tatt SRC-lappen, men nevner det likevel til glede for ferske båtfolk.)

 

De maritime VHF-frekvensene vi bruker mest ligger i området 155-162 Mhz. Til sammenligning ligger jaktradio ikke langt unna i spektrumet, rundt 138-144 Mhz (2 meter båndet), og der er det som kjent mye håndholdte apparater med kvartbølgeantenne dvs. rundt 0,5 meter lengde og typisk max 5W sendeeffekt.

 

Det største problemet vi har med jaktradio er at selv med kun kvartbølgeantennene hører vi andre jaktlag på frekvensen med "line of sight" fryktelig langt unna, og de hører oss. Det er helt vanlig at jeg skrur ned til 1W effekt for å korte ned rekkevidden på sending om ikke annet...

 

Fun fact: Jeg bruker også en håndholdt radio med 0,5m kvartbølgeantenne til å lytte på satellittsignaler rundt 135-138 Mhz sendt fra bane 850 km over jorden. Antennen er da IKKE optimal for den aktuelle frekvensen (skulle vært noen cm lenger). Senderen der ute har kun 5W effekt. FEM watt. Og den høres ofte "sterk og klar" på godt over 1200 km avstand (høyde+horisontal avstand), avtagende derfra til den går under horisonten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...