Jump to content

Hvor langt må man gå med Axiom 12 før systemet "skjønner opplegget" og "finner" baugen på båten?


Hekri

Recommended Posts

Skal helt ny Axiom 12 RV greie å legge kart-ruter før den har blitt med på noen sirkler og åtte-tall på fjorden? 

Tilkoblet 12 v - Tilkoblet ny Quantum radar. Ikke gått en "meter". 

Systemet vil ikke lage rute-forslag fra f.eks. Tønsberg til Fredrikstad. 

Finner null i "boka", om hva som skal til før alt funker.  

Noen som vet? 

Må jeg vente med å "forske" til sesongen starter? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Finne baugen på båten - hva har det med Autoruting å gjøre?

 

Skal du finne baugen på båten - skru på plotteren og gi den noen sekunder etter å ha lest inn kartet, og fått opp GPS signal mao, meget kort tid. Så kjenner den nord. Men om du har kartvisning med nord opp eller baug opp, - det er avhengig av settingene du har valgt.

 

Har du gyldig kartbrikke i plotteren? Den klarer ikke å vise Nord uten å ha gps og kart. Den klarer ikke ha vise deg ruter uten kart.

Link to post
Share on other sites

Ikke skudd i blinde @kdtran, men registrering er også utført. (selv om jeg antar at det er et datateknisk påskudd for at en eller annen base skal sende meg mye reklame på mail...?)

 

@alfaalfa, det hadde bare vært litt praktisk å lage ruter for "trening" og for å lære systemet. 

Jeg har stilt inn "baug opp", og det skal være riktig (selv om båten i vinteropplag tilfeldigvis ligger ganske nøyaktig med baugen rett nord - kurs 359 eller 000) - på magnetkompasset - og plotteren er satt inn "vinkelrett" i båten). 

Kartet vises helt riktig. 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Du kan lage ruter på plotter, mobil eller ipad eller mac/pc. Ruter du har laget på app kan overføres til plotter. Eller omvendt.

Som gjør at du kan trene på dette mens "vinteren raser". Men du må ha kart/app eller det som skal til for å gjøre dette. Så det er tilrettelagt for dette. Men du må ha tilgang/kjøpt kart...

 

Du beskriver at plotteren står rett og kartet vises "riktig". Men har du ikke nord der nord skal være på kartet på plotter? Om den ikke viser rett - gå inn og sjekk nøyaktioghet på GPS, det er egen side som angir hvor mange satelitter den bruker og anslått nøyaktighet på posisjon.  

Link to post
Share on other sites

Kartet vises med nord opp - helt riktig - og "Baug opp" er valgt - og det må jeg anta at vises riktig fordi båten som sagt tilfeldigvis ligger med baugen rett mot nord. 

 

Men greia er jo å prøve å lage ruter. Det er et eller annet som gjør at dette ikke funker.....

Jeg skal pløye gjennom hjemmesida til Navionics - igjen....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Det virker som om du blander plotter og autopilot, en plotter har ikke innebygget kompass og følgelig ingen behov for kalibrering ved at du kjører i sirkler osv. 

Om det er autoruting du savner så er den muligheten avhengig av hvilke kart du kjører på din Axiom. Lighthouse har ikke denne funksjonen mens f. eks. Navionics har det. 

Link to post
Share on other sites

Det var interessant @Lazyjack.

Axiom 12 skal ha innebygget kompass, og det ble sagt at det måtte kjøres en runde eller to for at systemet skulle kalibrere seg, og skjønne båtens kurs og således alltid vise "Baug opp" eller "nord opp" avhengig av innstilling.

 

Ja, det er autorouting jeg ønsker, at kartet lager beste rute fra a - b, eller c. 

Har et gammalt autopilot-system som ikke er kompatibelt med Axiom, så jeg må endre kurs manuelt ved hver "waypoint".

 

Det som er interessant er at jeg kjøpte dette systemet bl.a. fordi jeg ville ha et system som kan lage en rute basert på minste dybde og høyde....... 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Eh, nei kartplotter Axiom har ikke innebygget compass. Men om du skal integrerer med autopilot så kjøper man til Kompass. Som må kalibreres.

 

Automatisk rute lages etter data i kartmaterialet (Navionics) slik at den finner innenfor dybde og fri høyde gitt av deg.  Denne tar stadug vekk feil og må ikke stoles på. Menm er nyttig for å få fram avstander kjapt som er bedre enn luftlinje. Og som utgangspunkt for å redigere og så bruke.

Link to post
Share on other sites

Har aldri fått min Axiom til å lage auto rute. Hverken med Navionics eller Lighthouse kart. ennå en grunn for jeg mener plotter er rene søppel. 

På Gamle Garmin echomap 92 fra 2018 var det dønn enkelt. Bare lete opp plassen en ville gå til, trykke lage rute å den kom opp med rute forslag. Denne ruten fulgte den helt uten hjelp om en satte autopilot til å følge den.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kan være noe vi ikke skjønner @Okkaby, men jeg skal finne ut hva. Bare litt irriterende.....

Jeg har jo etterhvert også tenkt å koble til en av "dingsene" dine.....

 

Ser jo at Raymarine skriver dette:

Alle plottere i Axiom-serien har superrask, firekjerners prosessor, innebygget gyro og tilkobling for alle Raymarines givere, enten direkte eller med overgangskabler.

 

Og kartet viser jo riktige retninger, og ligger riktig i forhold til himmelretningene. 

Så det må jo være en eller annen form for kompass installert. 

 

Men at det ikke skal kunne lage ruter, er jo.......very strange....

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Ja du får si ifra når du finner ut hvordan det gjøres. 

Min stopper opp mitt i prosessen med å lage ruten, å det kommer en melding om at rute ikke kunne lages.

Nøyaktig hvordan melding ser ut husker jeg ikke lengre, da jeg ga opp, å kun bruke Orca til dette. Samt båten ikke har kjørt siden oktober.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 54 minutter siden:

Kan være noe vi ikke skjønner @Okkaby, men jeg skal finne ut hva. Bare litt irriterende.....

Jeg har jo etterhvert også tenkt å koble til en av "dingsene" dine.....

 

Ser jo at Raymarine skriver dette:

Alle plottere i Axiom-serien har superrask, firekjerners prosessor, innebygget gyro og tilkobling for alle Raymarines givere, enten direkte eller med overgangskabler.

 

Og kartet viser jo riktige retninger, og ligger riktig i forhold til himmelretningene. 

Så det må jo være en eller annen form for kompass installert. 

 

Men at det ikke skal kunne lage ruter, er jo.......very strange....

 

Posisjon, fart og retning/kurs regnes ut signalene plotteren mottar fra GPS satellittene, den trenger ikke input fra kompass for det. 

Om du ikke finner funksjonalitet for å lage  autorute så har du kart som ikke støtter dette. Du kan kjøpe Navionics kart til din Axiom så får du tilgang til denne funksjonen. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Posisjon, fart og retning/kurs regnes ut signalene plotteren mottar fra GPS satellittene, den trenger ikke input fra kompass for det. 

Om du ikke finner funksjonalitet for å lage  autorute så har du kart som ikke støtter dette. Du kan kjøpe Navionics kart til din Axiom så får du tilgang til denne funksjonen. 

Så lenge båten står i ro er det bare kompass som kan gi retningen. Dette kan ikke løses med satelitter. Når båten settes i bevegelse så vil GPS lese en ny posisjon og slik kan en retningsvektor lages, som et alternativ til kompass.

Det er ingen problem å lage ruter, det finnes en egen meny for dette. mulig den heter tracks

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, alfaalfa said:

Du beskriver at plotteren står rett og kartet vises "riktig". Men har du ikke nord der nord skal være på kartet på plotter? Om den ikke viser rett - gå inn og sjekk nøyaktioghet på GPS, det er egen side som angir hvor mange satelitter den bruker og anslått nøyaktighet på posisjon.  

 

Lurer også på dette.

 

@Hekri: Får du opp egen posisjon? I form av båtsymbol eller prikk i kartet der du befinner deg? 

Ser du noe "finn båt" eller hjem symbol når du flytter kartet utenfor eget område?

Evt i diagnosemexnyen som nevnt over.

 

En mulighet om du erstatter et eldre raymarine system med feks fastmonter RAY 125 GPS er at antennen backupbatteri er tomt. Da bruker de uhorvelig lang tid på å finne posisjon.

Om plotterendin har/ er satt om med denne antennen som kilde kan slike ting skje.

I en meny kn man velge kilder (antenner, givere osv).

På GPS kan man velge eksterne antenner, intern antenne, begge eller andre GPS kilder som er på nettverket.

 

Har bare skumlest så får unnskylde om temet med GPS fix er berørt tidligere

 

Lykke til

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei @sap_2000, jeg får opp satelitt-kartet med et antall satelitter, husker ikke antallet, men 4-5 stk. Mulig jeg husker feil.

Posisjon vises riktig også med koordinater. Jeg har et separat adskilt Garmin 4010 på fly, og kontrollerer mot dette. 

 

Axiom viser et symbol (prikk eller båt - husker ikke) i riktig posisjon som er båtplassen i boblehavna på Vallø ved Tønsberg Norge. 

Og hvis jeg "drar kartet" vekk, og trykker på "huset" (hjem) fyker kartet tilbake med båten der den er. 

Ingen antenne på Axiom. 

 

Men å lage ruter, nei det går ikke. Hvis det er feil kart, må jeg bare bytte det. 

 

Du trenger ikke å be om unnskyldning SAP2000, jeg skal nok finne ut av dette, og du og dere skal få svar, selv om jeg må innrømme egne megafeil. Men det blir ikke før jeg skal ned til båten i påskeuka. 

Men det er lett å miste motet som @Okkaby, men jeg skal gi det en sjans før nesten 60.000,- havner i saltvannet. :diving:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 14 timer siden:

Heading kan bestemmes kun i fra satellitter også når båten ligger i ro, men da trengs et satellittkompass, noe som ikke finnes integrert i noen multifunksjonsskjerm. 

Det har du rett i.  Ett GPS kompass består av to GPS antenner med en viss avstand mellom seg. På denne måten får du to posisjoner, som om en GPS antenne beveger seg 

Link to post
Share on other sites

Hei

Har du valgt Navioncs kartet i menyen?

 

Om, så skal det gå enkelt. 

Trykk på det punktet du ønsker autoruting til, da kommer det opp en ny "fane" med ett punkt i bunnen som heter flere valg, trykk der, da kan du velge autoruting.

 

En ting som kan gi deg problemer nå - skuta står i hagen skjønner jeg?  - da har den ett heller dårlig utgangspunkt, lite vann og data å hente der for navigering. 

 

Navionics og autoruting på Axiom tar 20 sek å sette opp, så bruker den litt tid på å regne ut rute, avhengig av hvor lang  den er, og hvordan farleden her.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei @Benji !!!

Vi leter fortsatt etter hus og hage nær fjorden et eller annet sted, men båten ligger fortsatt i boblehavna ved Vallø.

Nok vann der på alle kanter! 

 

Alt er montert, unntatt svinger som kommer når båten tas opp april-mai. Skjermen skal plasseres bedre. 

Kobla både skjerm og radar på 12v - fra 24-12 omformeren. Kart vises og radarbilde vises og fungerer. 

 

Ja, vi valgte Navionics kartet. Mener å huske at alternativet var Lighthouse, som ikke kunne aktiveres. 

Skipper registrerte plotter på Raymarine-siden for å opprettholde garanti. 

All annen nødvendig registrering mener jeg ble registrert ved kjøpet. Men det var snakk om en "App"?

 

Jeg har brukt så mye penger på dette at jeg må jobbe litt :wink:.

Kommer tilbake til saken etter påske! 

 

Mvh H. 

 

Plotter.jpg.6b8c78f46160cfa024e495fd3ebd77d0.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 33 minutter siden:

Hei @Benji !!!

Vi leter fortsatt etter hus og hage nær fjorden et eller annet sted, men båten ligger fortsatt i boblehavna ved Vallø.

Nok vann der på alle kanter! 

 

Alt er montert, unntatt svinger som kommer når båten tas opp april-mai. Skjermen skal plasseres bedre. 

Kobla både skjerm og radar på 12v - fra 24-12 omformeren. Kart vises og radarbilde vises og fungerer. 

 

Ja, vi valgte Navionics kartet. Mener å huske at alternativet var Lighthouse, som ikke kunne aktiveres. 

Skipper registrerte plotter på Raymarine-siden for å opprettholde garanti. 

All annen nødvendig registrering mener jeg ble registrert ved kjøpet. Men det var snakk om en "App"?

 

Jeg har brukt så mye penger på dette at jeg må jobbe litt :wink:.

Kommer tilbake til saken etter påske! 

 

Mvh H. 

 

Plotter.jpg.6b8c78f46160cfa024e495fd3ebd77d0.jpg

App, da tenker du vel på Navionics sin App, kart på mobilen.

 

Den har ingen ting med at dere ikke får autoruting til å fungere.

Du får ta med kartet når du flyr forbi en dag så skal vi sette det i en plotter i riggen vår,  så skal jeg vise deg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 15.3.2024 at 12.24:

Har aldri fått min Axiom til å lage auto rute. Hverken med Navionics eller Lighthouse kart. ennå en grunn for jeg mener plotter er rene søppel. 

På Gamle Garmin echomap 92 fra 2018 var det dønn enkelt. Bare lete opp plassen en ville gå til, trykke lage rute å den kom opp med rute forslag. Denne ruten fulgte den helt uten hjelp om en satte autopilot til å følge den.

 

Joda , det fungerer fint det 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...