Jump to content

Frostsprængning eller fejlbetjening - eller "hvor dum har jeg været?"


MajorAndy

Recommended Posts

Fik båden i vandet i går og skulle starte motorerne op. Begge har været konserveret og vand aftappet som i manualen (af mig)

 

Jeg starter først den ene motor i ti sekunder og inspicerer om der er nogen læk. Alt virker tæt. Begge bundhaner er åbne. Starter igen og tjekker for vand i søvandsfilter. De ser fulde ud. Gentager på den anden motor og lader dem køre i 10-15 minutter mens jeg holder øje med temperaturen. Alt virker normalt - tempen stiger langsomt på begge motorer og de ligger på 60-80 grader. Alt er godt - jeg gør klar til at komme afsted, men tjekker lige søvandsfilteret endnu en gang - denne gang med en lommelygte.

 

Oh horror! Ikke en dråbe vand i filteret! De var ikke fulde af vand - de var helt tomme! Jeg sætter fingeren på impellerhuset - det er brandvarmt. :-S

 

Jeg stopper begge motorer og åbner glasset til det ene filter. Der lyder et "fsssst" og filteret (der var knas tørt) fyldes med vand.

 

Tjekker impeller - de ser relativt normale ud men mangler et enkelt blad.

 

Prøver at starte igen, men stadig ingen køling. Hvad nu? Hvad er årsagen??

 

Mulighed 1: Fordi vandet har været helt tappet af, så har impellerne ikke kunnet suge vand. Der er cirka 70 cm højdeforskel mellem søvandsfilter og impellerhus. Impeller er blevet ødelagt ved at køre i 10 minutter uden vand og skal skiftes. Når det er gjort. er alt godt.

 

Mulighed 2: Noget er frostsprængt alligevel Det kan være intercooleren, der sidder mellem søvandsfilter og impeller. Det betyder, at impelleren ikke suger nok, fordi der kommer falsk luft ind gennem en sprængt intercooler. Er det en realistisk mulighed eller min paranoia?

 

Mulighed 3. Noget andet og/eller værre?

 

 

Nogen der har bud?

 

Motorer: 2x Hyundai Seasall D170. 

 

 

d170cooling.jpg.eda19a8beee32c24c94ffaafbafc69b5.jpg

 

IMG_9077.jpg.6db8882822ef243d80c23f86b1ff5ca0.jpg

 

IMG_9078.jpg.dd90209c9529aa5073120604678e5809.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 7 minutter siden:

Jeg stopper begge motorer og åbner glasset til det ene filter. Der lyder et "fsssst" og filteret (der var knas tørt) fyldes med vand.

Hmmm... Om impeller er  i orden og pumpehuset ikke er særlig slitt så burde pumpen klare å pumpe nok luft til å suge opp vann...

 

En liten luftlekkasje kan være nok til å totalt stoppe pumpingen men hvis jeg antar du har våt eksos og eksosutløp under vann så kan det godt være at du ved sjøsetting setter hele eksos og sjøvannskretsene under bittelitt lufttrykk og at det er nok til å holde sjøvannet ute. Fislelyd og fylling av sjøvannsfilteret ved åpning kan tyde på dette. Antar at vannspeilet som viser på bildene er likt med vannivået utenfor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når min båt har vært på land, og deler av sjøvannskretsen da tørr, så er det som regel litt jobb med å få den til å suge vann etter sjøsetting.

Hvis jeg bare starter blir det ikke vannstrøm gjennom kretsen.

 

Metoden jeg bruker :

1 Stenger sjøvann inntak (så ikke noe kan renne tilbake den veien)

2 Åpner Sjøvannsfilter (dette er godt over vannflaten hos meg).

3 Fyller på vann der manuelt, til det er fullt opp.

4 Stenger sjøvannsfilter lokket, så det er tett, og ikke kan suge falsk luft.

5 Åpner sjøvanns inntaket.

6 Starter.

 

Da pleier det komme.

 

Skal ikke garantere det er dette som er fasit om bord hos deg, men en impeller som suger luft har neppe samme løfte kapasitet på vannspeil som en som suger vann.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Annen hver gang på min gamle KAMD43P motor sugde deg selv. Endte ofte opp med å fylle vann som Erik også gjør.

 

På mine D6-310 med drev samme greia. Noen ganger suger de opp selv, andre ganger går det en stund før de suger selv, men det tryggeste er å fylle med vann i impellerhuset først. Hvorfor det variere, når jeg uansett bytter impeller hver vår aner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 14 minutter siden:


Er der et godt råd om hvordan jeg kan teste om dette er fejlen? Fejlsøgning ?

Tror det er svært lite sannsynlig at en mekanisk feil oppstår på likt på begge motorer. Som enkelte andre har svart allerede: noen installasjoner /kjølesystemer må luftes etter opplag, andre må ikke det. 
 

Bytt begge impellere, de er garantert ødelagte etter å ha gått tørt i 10-15 minutter, og prøv på nytt.

 

Jeg tenker at alt er i orden.  

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 20 timer siden:

En litt mer søkt mulighet er at kulen til sjøvannsventilen har satt seg i lukket stilling og at ventilspindelen har røket.

Det er jo noe som skjer i ny og ne men neppe aktuelt her da vi ser at vannet fyller  sjøvannsfiltrene.

 

kdtran skrev 4 minutter siden:

Bytt begge impellere, de er garantert ødelagte etter å ha gått tørt i 10-15 minutter, og prøv på nytt.

Ville jeg også gjort...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Altså, grabbarna, jeg skriver at dette er en sjeldenhet. Men ikke noe man bør utelukke. Spindelen ryker med litt åpning på kula, vann kommer inn, ikke nok til å kjøle motoren. Innerliner i slange som klapper sammen. Skjer aldri? To feil oppstår samtidig, skjer aldri? Les 'Såga om Hulda'. Men en frisk impeller smurt med glyserin ville sugd havna tom for vann. En liiiten luftlekkasje på sugesiden = null vann.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev On 22.3.2024 at 12.03:

Tjekker impeller - de ser relativt normale ud men mangler et enkelt blad.

Hvor er det bladet? Sjekk på trykksiden og se om du finner det.

Bytt impeller,

Som flere har sagt.

Steng sjøvannsventilen ha vannslangen opp i filteret og start opp, etterfyll med vann.

Etter  5 min så vet du at det er i orden fra filteret.

Stopp  motor, smør litt vaselin på pakningen og sett på filter lokk, åpne sjøvannsventilen og start opp.

 

image.png.0292cdccbf2c057bc72cd51a10097cb6.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tak for alle gode råd indtil nu!

 

Nye impellere er bestilt. De manglende blade skal findes (er nok i oliekøleren). 
 

Filtrenes top ligger over vandlinjen, så o-ringe skal bestemt tjekkes. 
 

Så jeg krydser fingre for at alt ordner sig når de nye impellere kommer. Opdatering følger !

 

Overvejer at sætte en vandstøvsuger til lige før impelleren og suge. Da vil en eventuel lækage i intercooleren vel vise sig, ikke?

Link to post
Share on other sites

En sprut med oppvaskmiddel på impelleren gir litt smøring før vannet kommer (og vaskes vekk på et øyeblikk).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Opdatering på denne:  

 

Jeg løsnede slangen melllem impellerhus og intercooler og satte en vandstøvsuger på. 
 

Masser af vand blev suget op gennem filter og intercooler ind i støvsugeren. 
 

Skiftede til ny impeller. 
 

stadig intet vand gennem systemet og ind i impelller. ????

 

Hvordan kan dette ske ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er lokket på impellerhuset tett? Heeeeelt tett? Lett å lage noen grader i pumpehuset når impelleren tas ut og da kan der bli bittelitt avstand mellom lokket og pumpehuset...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 6 timer siden:

stadig intet vand gennem systemet og ind i impelller. ????

Steng sjøvansventilen til filter, skru av lokket på sjøvanspumpen.

Ta av lokket på sjøvansfilteret, ta vannslangen fra land og fyll vann inn i sugeledningen til vannpumpen så vannet renner ut i impellerhuset.

Tett med fille rundt vannslangen.

Tørn motoren og se at impelleren følger med.

Sjekk tetning som @SveinHa sier ( har du O-ring eller  pakning på impellerlokket)?.

Start opp og fyll på med vann fra Vannslangen, kommer det ikke vann i eksosen nå

må en over på plan C.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tak igen for gode råd. 
 

problemet er, at jeg ikke kan se om der kommer vand i eksosen. Udløbet er under vandlinjen og under badeplatformen. Jeg kan kun se at der kommer eksos ud. Så den eneste indikation jeg har på om der kommer køling er om jeg kan se bevægelse i vandet i filteret og om impellerhuset bliver koldt - eller varmt. 
 

Et eller andet sted må der komme falsk luft. Og jeg er bare overrasket over at en vandstøvsuger kan suge mere end søvandspumpen. 
 

Hvad er odds for at der kommer falsk luft på grund af defekt intercooler når vandstøvsugeren fint kan trække vand? 
 

Link to post
Share on other sites

Les det vi skriver. Test pumper og filtre for lekkasjer. En slik pumpe pumper kanskje 10 liter i minuttet. Mens en suger drar kanskje 50 liter, rått parti. 

 

Du kan jo også stenge sjøvannsventilen og bruke en luftpumpe, eks. pumpe for å blåse opp jolle, til å trykkteste systemet. Kanske koble vekk inercooler, eller bare teste intercooler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...