Jump to content

Frostsprængning eller fejlbetjening - eller "hvor dum har jeg været?"


MajorAndy

Recommended Posts

Bitteliten skrev On 6.4.2024 at 23.25:

Har du satt impelleren feil vei?

Bladene på impelleren retter seg etter rotasjonsretningen ila 2 omdreininger.
Det er selvfølgelig ikke gunstig å sette impelleren inn feil vei, men om den ikke er gammel og tørr så overlever den

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 10 timer siden:

Jeg mistænker at hvis jeg havde skiftet impellere og så vandfyldt systemet fra impelleren, så var problemet nok løst af sig selv. 😔

Det høres tungvint ut, har du ikke alarm på høy eksostemp som sier i fra når sjøvannet uteblir. ?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg skimmede lige manualen til dine motorer. De kontraventiler er slet ikke omtalt/vist, og så er det jo heller ikke noget, man tænker på som fejlkilde. 
Godt I fandt ud af det, nu udestår bare at finde en god løsning til priming af pumpen  inden næste forår 😊

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mystisk med den ventil. Og det hjælper ikke når eksosen kommer ud under vandet så man ikke kan se om der er cirkulation.
 

Og ja, @Roger jo, det ville være godt med en udstødningstemperatur. Jeg tænker ikke at der er en sådan, for så ville den nok have reageret da motorerne kørte i 10 min. uden køling. Jeg må tjekke. 
 

Jeg takker igen for alle gode råd - BP er uovertruffen!

 

Link to post
Share on other sites

Kan de ventilene være satt inn for å løse et eller annet problem, eller kanskje heller for å løse et symptom i stedet for å løse det virkelige problemet? F.eks.: En beskjeden lekkasje i impellerpumpen får vannet til å renne tilbake når motoren står og også hindre pumpen i å suge vannet opp igjen og da vil en tilbakeslagsventil "løse" problemet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, SveinHa said:

Kan de ventilene være satt inn for å løse et eller annet problem, eller kanskje heller for å løse et symptom i stedet for å løse det virkelige problemet?

Det er en interessant hypotese. Umiddelbart tænkte jeg, at det måske er fordi intercooleren er monteret vertikalt og tyngdekraften dermed vil presse vandet ned mod søvandsfiltreret. 
 

Ventilen:

 

IMG_9242.jpeg.cfacb20f64d180f341f4c2194c54406b.jpeg

 

 

intercooleren:

 

IMG_9243.jpeg.2115544f1f4fd3068bcc8b3a81d52f73.jpeg

Link to post
Share on other sites

Slike ventiler er skjelden helt tette, så trykket vil nok over tid bygge seg opp, uansett. Vi hadde en del tilbakeslagsventiler offshore. De krevde en del vedlikehold. Grunnen var lekkasjer, eller at spjeldet røk og vi fant biter andre plasser i systemet. Ville tro det er en god idé å finne ut hvorfor det er montert ventil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...