Jump to content

Septiktank, reparere eller bytte?


jake

Recommended Posts

jake skrev 1 time siden:

Den er grei. Da blir det ikke fugemasse. Men skjønner ikke hvorfor det vil gjøre holdbarheten dårligere. Skulle jo tro at det ble bedre da det korrosive miljøet holdes borte fra direkte kontakt med sveiseområdet som er det svake punktet her. 

Etter et par runder med syrebeising vil du få et godt, beskyttende oksidskikt rundt sveisene. Dette oksidskiktet gjør imidlertid at overflatebehandling blir vanskeligere, og du risikerer at du ikke får full binding med fugemassen. Dersom fugemassen så begynner å slippe, vil du få en liten spalte mellom fugemassen og stålet. Der får du nesten garantert et korrosjonsproblem. I verste fall kan da korrosjon spise seg vei videre mellom fugemassen og stålet i sveisen. Og prikken over I-en, dersom fugemassen løsner, blir det skikkelig moro å få slike lange gummistrimler i lensepumpa :sweat: :puke:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg endelig tak i beisepasta. Det ble denne fra Tools til den meget gunstige prisen på ca.150 kroner eller no sånt for en kilo.

 

20240404_161303(1).jpg.fc305fc8f1795b0d86edd344eaa61616.jpg

 

Å vips så var tanken i 3mm syrefast AISI 316 også syrebeiset både innvendig og utvendig. Ble jo riktig så bra så nå er det bare å få montert den inn. 

 

20240405_154415.jpg.14d5ec0da154e6d9ab9ad27f5c07b603.jpg

 

20240405_154245.jpg.3cc66cf62fdc7dc825c23dec7e084383.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja hadde nå både puustemaske, briller og dobbelt sett med gummihansker og tapet meg inn med tykk jakke da jeg hadde hørt litt på forhånd så jeg var litt lett skeptisk ja. Er jo ikke akkurat best på HMS men var forsiktigere enn vanlig her ja. Håper å unngå hjerteflimmer og varige men i etterkant...

Må derimot si at jeg fikk noe henimot både hjerteflimmer, hjertestans og stallsjokk da jeg rett etterpå skulle montere splitter ny Axiom+ RV kartplotter og mistet den i bakken så skjermen knuste i tusen biter. Det var ikke sunt for den mentale helsa kan du si..

Link to post
Share on other sites

jake skrev On 5.4.2024 at 20.34:

Ja hadde nå både puustemaske, briller og dobbelt sett med gummihansker og tapet meg inn med tykk jakke da jeg hadde hørt litt på forhånd så jeg var litt lett skeptisk ja. Er jo ikke akkurat best på HMS men var forsiktigere enn vanlig her ja. Håper å unngå hjerteflimmer og varige men i etterkant...

Må derimot si at jeg fikk noe henimot både hjerteflimmer, hjertestans og stallsjokk da jeg rett etterpå skulle montere splitter ny Axiom+ RV kartplotter og mistet den i bakken så skjermen knuste i tusen biter. Det var ikke sunt for den mentale helsa kan du si..


Oh shit. Den er lei 🙁 Krever nesten kondolanseprotokoll. Evt noen minutter med slegge og noe som _skal_ ødelegges likevel..

Link to post
Share on other sites

Fikk rep av plotteren på forsikring så nå er den sendt til England for rep. Septiktank prosjektet er avsluttet. Satser på at det holder i noen år. Fikk også montert inn motoren i dag så nå begynner det å dra seg til :-) 

 

20240413_130826.jpg.399aa4b5bfbfdfbcbe2828c4fab8b4e7.jpg

Link to post
Share on other sites

Har samme båt ( Forbina 10000).

Fikk du tanken opp og ned igjen gjennom luken under førersete, eller den i dørken bak?

Greit å vite om jeg må gjøre samme jobb med min ( Båten er 2002 modell) Den ser ikke så verst ut foreløpig riktignok.

Hadde bare et bilde tatt inn den vesle luken fra badet.20230527_125940.jpg.058a4c003105373dfbe5bc462675bdc1.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, de lukene er for små. For å få ut tanken må du ta ut hele skapet bak på styrbord side. Rammen løsnes med tre skruer på hver side så kan du dra ut hele sulamitten som en enhet uten å demontere alt. Deretter må du skru ut en støttebrakett i bakkant som er skrudd og limt rett inn i skroget. Tanken kommer ikke ut uten at den blir fjernet. Til slutt må du skru ut skilleveggen som er mellom skapet og tankrommet da har du et digert rom og (relativt) god plass til å få ut tanken gjennom skapet. 

 

Men når skruene for selve tanken er løsnet så sitter den fortsatt dønn fast da den er limt med sika (eller no) hele veien under og inn mot badeveggen. Jobbet temmelig intenst og lenge for å få den løs fra limet men det gikk da til slutt.. 

 

Håper du slipper den jobben men kan jo være andre som kommer over denne tråden som kan ha nytte av beskrivelsen. 

Link to post
Share on other sites

Som du kan se på bildet så laget jeg forresten et ekstra T-stykke på tømmingen med en slange opp til dollbordet og satte inn en tømmestuss der for tømming til septikanlegg så nå kan jeg dra til Sverige også med god samvittighet :flag_sw: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...