Jump to content

Septiktank, reparere eller bytte?


jake

Recommended Posts

Tok ut septiktanken i dag. Etter mye strev måtte den gi tapt og kom ut. Trangt å ligge nedi der og tanken var limt fast i alle bauger og kanter i tillegg til skrudd så den satt som bein selv om alle skruene var løsnet. Men som sagt så kom den da ut til slutt selv om den drog med seg noe finer og glassfiber av veggen. To brekkjern tung hammer og kniv var helt nødvendige verktøy for denne jobben :headbang:

 

Spørsmålet nå er om jeg skal få tak i ny eller reparere denne. Fordelen med rep er at det (antageligvis) blir billig og jeg beholder den nøyaktige passformen. En ny blir jo dyrere og en standard tank kan jo være mye styr med å få til å passe ordentlig også. 

Forbina leverer mye originaldeler så jeg kan nok få kjøpt ny original men redd for at det blir veldig dyrt. 

 

Jeg banket litt på det ene hjørnet og som man kan se så gikk det hull så det var på høy tid å få den ut. 

 

Noen forslag til hvordan jeg kan reparere den. Lurte på om jeg skal plaste den inn i glassfiber. Noen som har prøvd det før? 

Tanken er 38x38x70 cm Som gir nøyaktig 101 liter. 

 

Her er den løsnet og fjernet fra veggen

20240322_181307.jpg.4f08cacc0bcc7a7bd502baf57e3bc9bc.jpg

 

 

Endelig ute i friluft :-) 

20240322_182850.jpg.e3b0ed9eda3fe965c9a7dc3669838334.jpg

 

 

Litt banking på kanten og vips så var vi gjennom den. Just in time med bytte her ja..

20240322_182855.jpg.bf208bf11d8af92b380ccf6376449fe8.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis det er aluminiumstank som det ser ut til utifra bildene har jeg egentlig bare et tips. Bytt til ny. Hvis du begynner å reparere/sveise på denne blir du ferdig når du har skåret ut alle biter av den gamle tanken og erstattet det med nye biter. Enklere å bare lage ny med en gang.

Link to post
Share on other sites

Det er rustfri tank ikke aluminium så det er jo sånn sett en fordel. Det jeg tenkte mest på var å legge glassfiber utenpå tanken men usikker på hvordan det vil feste. Dersom det bare løsner fra stålet etterhvert så blir det jo noe skikkelig gris. Ingen som har prøvd  den metoden?? 

 

Er jo en veldig fordel at tanken er sveist for å passe i skottet så en rep er å foretrekke. Muli å laske på noe syrefast sveis også kanskje men litt usikker på hva jeg ender opp med her. Har sendt mail til forbina for å sjekke prisen på ny men er litt redd for svaret 😄

Link to post
Share on other sites

1) Det eneste som kan sveises til aluminium er aluminium.

2) Antatt en tilnærmet umulig øvelse å få glassfiber til i praksis å feste.

 

Hvorfor tar du ikke tanken til et mek verksted og ber dem lage en maken? I riktig aluminium holder ny tank i 30 år med korrekt sveis.

Link to post
Share on other sites

jake skrev 1 time siden:

Det er rustfri tank

Ta og rengjør tanken innvendig og utvendig.

Ta den med til et plateverksted og få de til å avgjøre rep eller lage ny.

Min syrefaste er 35 år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 1 time siden:

Det er rustfri tank ikke aluminium så det er jo sånn sett en fordel. Det jeg tenkte mest på var å legge glassfiber utenpå tanken men usikker på hvordan det vil feste.

For meg ser det ut som om tanken er oppbrukt. Men du kan jo gjøre som @Roger jo, kanskje den lar seg reparere? Hadde du skrevet i signaturen din hvor du holder til, så hadde du kanskje fått konkrete forslag på verksteder. 

 

Det med å legge på glassfiber må du bare slå fra deg først som sist, det blir det ikke noe greie på. Det du imidlertid kan gjøre er å bygge en tank i glassfiber, men jeg tror ikke jeg hadde tatt den jobben. Jeg skal ha ny septiktank. Tar da ut min gamle, lager en målsatt tegning med toleranser i forhold til hvor den skal passe inn, og gir disse tegningene til et verksted som lager tanken. Bedre å jobbe etter tegninger enn å se på en gammel tank. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Som @Komodo og flere foreslår så gav jeg opp tanken om å legge glassfiber utenpå, enig i at det fort kan bli et mislykket prosjekt. Har imidlertid slipt og vasket ren tanken inn og utvendig så den er klar til videre bearbeiding.

 

20240323_210243.jpg.e0824fc0f877d989b8bc4ecf6e6af5c9.jpg

 

Snakket med en kompis som jobber på plateverksted i dag og han trengte heldigvis noe rep. på bilen så da bytter vi tjenester så lasker og sveiser han den om det lar seg gjøre. Om den er "beyond repair" så får vi lage en ny i syrefast. Den er grei å lage siden den er helt firkantet. Trenger i tilfelle bare å kutte av de to kantene under som er sveist på og flytte de over for at den skal passe perfekt inn på plassen i båten. 

 

En plasttank fra plastinvent hadde sikkert vært greit men antagligvis svært mye dyrere og tatt mye lengre tid å få. Ser heller ikke helt hvordan de skal kunne støpe de festeplatene under som jeg trenger for å få den til å passe så der måtte jeg nok ha laget noe stativ eller noe som tanken kunnen stå på. 

 

Har bestillt tankmåler og giver fra Kus og tenker å sette på en Y kobling på utløps slangen som går opp til en gjennomføring i dollbordet for tømming. Da skulle det vel bli en grønn, bærekraftig og miljøvennlig løsning :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da var ny tank på plass, om enn bare i bagasjerommet foreløpig..

3 mm syrefast mot 1mm som var originalt. Denne holder nok min tid iallefall. Etter litt vurdering frem og tilbake så endte jeg med å gå for trudesign gjennomføring så satser på at det blir en veldig bra løsning. 

 

20240327_212947.jpg.86b989b84f0f697e356fe4c7e483b5dc.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres jo rart ut at 3mm syrefast plate sveist med syrefast sveis ikke skulle holde mer enn 2 år men nå kjenner jeg jo ikke detaljene rundt dette. Er heller ingen ekspert på sveis og sveiselegeringer men dette kan kanskje @Komodo gi et utfyllende svar på. Må tanken behandles på noe vis for at sveisene skal holde?

Link to post
Share on other sites

Her kommer fakta, ikke tro og tvil:

Ved sveising med MIG eller TIG må tanken fylles med bakgass som f.eks. Argon for å unngå karbiddannelse i HAZ.  Altså, det vil ruste ved sveisen i korrosivt miljø, hvilket septik er. Alternativt kan man syrebeise/syrevaske.

Ved pinnesveis, MAG, går det stort sett bra uten, i og med at tilsettmaterialet (dekket på sveisepinnen) danner et oksygenfritt område. 

 

Og så kommer det an på hvor god sveiseren er. Står noe om dette da jeg måtte fikse septiktanken på Hulda. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Her kommer fakta, ikke tro og tvil:

Ved sveising med MIG eller TIG må tanken fylles med bakgass som f.eks. Argon for å unngå karbiddannelse i HAZ.  Altså, det vil ruste ved sveisen i korrosivt miljø, hvilket septik er. Alternativt kan man syrebeise/syrevaske.

Ved pinnesveis, MAG, går det stort sett bra uten, i og med at tilsettmaterialet (dekket på sveisepinnen) danner et oksygenfritt område. 

 

Og så kommer det an på hvor god sveiseren er. Står noe om dette da jeg måtte fikse septiktanken på Hulda. 

Kan det bli feil å syrevaske ved noen av sveisemetodene da?

Link to post
Share on other sites

Nei, normalt ikke. Men det kan bli for mye av det gode også. Uansett, man skal ikke bli paranoid. 

 

Ser sveisen slik ut, er den stort sett grei:

 

Her er det bare å børste over med RUSTFRI stålbørste for å fjerne oksidet.

20210607_162359.jpg.32f5b088143e1b22bb21405ecf9713b6.jpg

Kunne kanskje funnet et bedre bilde...

 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 2 timer siden:

Høres jo rart ut at 3mm syrefast plate sveist med syrefast sveis ikke skulle holde mer enn 2 år men nå kjenner jeg jo ikke detaljene rundt dette. Er heller ingen ekspert på sveis og sveiselegeringer men dette kan kanskje @Komodo gi et utfyllende svar på. Må tanken behandles på noe vis for at sveisene skal holde?

Nå har du jo fått svar alt, men siden du spør meg konkret. 

For det første, tank i 3mm rustfritt/syrefast hørtes litt spesielt ut, det blir tungt. 2mm holder lenge for de fleste. Men det er ikke bare tykkelsen på godset som spiller noen rolle, du må også se på materialkvaliteten som er brukt. Ellers må du nesten ta noen bilder av sveisene på innsiden av tanken for at vi skal kunne si noe mer om kvaliteten. For at holdbarheten i krevende miljøer (septik) skal være bra, bør sveiseren ha fått til en god gjennombrenning. Hvis det er rotfeil på sveisen, vil korrosjonen ha et sted å starte. 

Videre, dersom det er sveiset med TIG skal det brukes bakgass. Hvis ikke vil sveisen kokse på innsiden, og overflaten på sveisen blir seende ut som lava. Dette er en dårlig start på livet for en ny tank. Men dessverre jukser nok mange, for det krever at tanken flushes med argon etter at den er nestet opp, slik at all luft (oksygen) fortrenges. Deretter må det tilføres en jevn mengde med argon mens man sveiser for å holde lufta ute. Til dette går det med mye gass, og det er ekstra jobb. Fuger må teipes, stusser må blendes osv.

 

MIG-sveising av rustfritt har jeg mindre greie på, det er en metode som er utelukket i min bransje. Men siden det ble nevnt over her at man skal bruke bakgass ved MIG-sveising, tok jeg kontakt med en profesjonell tankprodusent som var så elskverdig å svare selv om det er påske. De bruker ikke bakgass ved MIG-sveising, og rotsiden av sveisen blir blank og fin, den kokser ikke. WPQR på MIG har jeg aldri sett. Kanskje @Lars Hansen har noe på det?

 

Ved elektrisk sveising (også kalt pinnesveis, og mer korrekt omtalt som MMA), kreves det ikke bakgass ved sveising på rustfritt. Ved TIG sveising av karbonstål trenger man heller ikke bakgass. 

 

jake skrev for 1 time siden:

Sveisen ser slik ut iallefall. Vet ikke ennå hva de har sveist med. 

Utførelsen ser profesjonell ut! For meg ser dette ut som TIG-sveising, men jeg skal ikke si 100% sikkert at den ikke er sveiset med et pulsmig apparat.

 

Gullfisk skrev 34 minutter siden:

Kan det bli feil å syrevaske ved noen av sveisemetodene da?

Nei. Ikke så lenge du snakker om rustfritt. Stålbørste på rustfrie sveiser har jeg aldri sett spesifisert i noen krav. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det 22 år siden jeg jobbet som sveiser, men noen sveiseprosedyre på mig og rustfritt tror jeg ikke vi brukte. Bare A-mål på kilsveis som vi skulle følge etter hva jeg kan huske, måles med sveiselære. På rustfritt var det 90% TIG jeg sveiset med. FREMO som jeg jobbet hos leverte mye til Nordsjøen, så det meste skulle røntges, ultralydtestes, magnetpulversjekkes eller sjekkes med penetrant.

Alltid bakgass på tig ved sveising av rør og tanker.

Mig ble brukt der hvor vi sveiset på flenser, krager osv.

Pinne på tykkere rustfrie kvaliteter.

Sveisen til Hulda er litt spesiell iom at den er sveiset med elektrode på tynt gods. Ikke lett å få pent, så godt gjort å få det tett👍

1,5-2mm er mer enn tykt nok til tank dersom den sveises med TIG, men tynnere blir vanskeligere å sveise.

Tror veldig mange lager tanker osv uten bakgass, holder nok i mange år uansett. Holder det bare et par år tror jeg noe har gått galt, ikke bare mangelen på bakgass...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...