Jump to content

Lithiumbatteri BMS kutter ved 50% kapasitet avlest på BM 702. Hvordan finner jeg korrekt kapasitet?


Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

Jeg har 2 stk Ritar 100ah lithiumbatterier (uten blåtann) paralellkoblet, og med Victron BM 702 på minussiden. Eget startbatteri, så lithium er kun til forbruk. BM er satt opp iht Victron sine instalasjonmanual, og med kapasitet satt til 200ah. På siste tur kuttet BMSen da BM viste 50%. Jeg har tidligere stusset over at avlest spenning ikke samsvare helt med hva kapasiteten skal være. Nå vet jeg jo også at man ikke kan avlese kapasitet på samme måte som med blybatteri, men jeg har brukt en tabel som tidligere er publisert her på baatplassen.

 

Jeg er ingen ekspert på strøm, snare tvert imott, så det jeg har sjekket til nå er at innstillingene på BM er korrekte og at det er lik spenning på begge batterier, både når de er paralellkoplet og hver for seg. Begge batterier viser 13,2v, sammen og hver for seg. Hva annet kan/bør jeg gjøre for å sjekke om kapasiteten på batteriene er korekkt?

 

Bjørkski

Link to post
Share on other sites

13.2V ubelastet er vel rundt 70%. Ville startet med en full opplading av begge batteri slik at en har et utgangspunkt det både batterier og BM 702 virkelig er 100% og tatt det derfra.

 

Er dette et helt nytt anlegg og hvis ikke: Har BM702 sett ok ut tidligere? Er BM 702 koblet slik at ALL strøm inn/ut av batteriene går gjennom shunten, altså at fra ene siden av shunten går der KUN ledninger til batterienes minuspol og INGEN andre ledninger koblet til der?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 49 minutter siden:

13.2V ubelastet er vel rundt 70%. Ville startet med en full opplading av begge batteri slik at en har et utgangspunkt det både batterier og BM 702 virkelig er 100% og tatt det derfra.

 

Er dette et helt nytt anlegg og hvis ikke: Har BM702 sett ok ut tidligere? Er BM 702 koblet slik at ALL strøm inn/ut av batteriene går gjennom shunten, altså at fra ene siden av shunten går der KUN ledninger til batterienes minuspol og INGEN andre ledninger koblet til der?

Etter jeg målte spenningen er batteriene fulladet, men jeg har ikke målt spenningen etter lading. Jeg er 99% sikker på at all strøm går gjennom shunten. Jeg skal sjekke så den siste 1% usikkerhet er ute av verden, men det blir i morgen..

 

Link to post
Share on other sites

Dessuten, ved mye klattelading greier ikke shunten å telle elektroner ut og inn. Shunten trenger å nulle seg en gang i blant. Hvis ikke går shunten bananas og viser feil verdi (Victron). Jeg setter på laderen og lar den stå på til at den går i 'dvale' og lar den stå slik en stund. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 17 minutter siden:

Dessuten, ved mye klattelading greier ikke shunten å telle elektroner ut og inn. Shunten trenger å nulle seg en gang i blant. Hvis ikke går shunten bananas og viser feil verdi (Victron). Jeg setter på laderen og lar den stå på til at den går i 'dvale' og lar den stå slik en stund. 

Ja, jeg er klar over det, så jeg bruker å "nullstille" når jeg er sikker på at batteriene er fulladet (ladestrømen er tilnærmet "0") ved å trykke + og - samtidig på BM, men er det den rette måte å nullstille?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke batterimonitor. Jeg bruker kun app på mobiltelefonen. Fant det ut den gangen app'en viste 50 %, og BMS stengte ned batteriene. Jeg har 'dumme' lithium fra Skanbatt og shunt fra Victron. Så det var kanskje et svar i tåka.

Link to post
Share on other sites

Den skal nulle seg selv når spenning og strøm er innenfor visse toleranser i noen minutt, du finner disse i Victron appen (eller menyen på 702)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 6 timer siden:

Den skal nulle seg selv når spenning og strøm er innenfor visse toleranser i noen minutt, du finner disse i Victron appen (eller menyen på 702)

Takker, det var nytt for meg. Må nok lese meg manualen en gang til...

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 2 timer siden:

Takker, det var nytt for meg. Må nok lese meg manualen en gang til...


Om ikke standardverdiene ikke er justerte iht batteripakke så kan det fort være årsaken til at BM treffer dårlig. Ville gjort sk nullpunktskalibrering iht manual, valgt korrekte verdier for deteksjon av fulladet batteri (som den trenger for å kalibrere seg selv) og ladet helt opp og verifisert at kalibrerer ved fullt batteri. Peukert bør være nær 1.00 for Lithium men dette mener jeg er nevnt i manual. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:


Om ikke standardverdiene ikke er justerte iht batteripakke så kan det fort være årsaken til at BM treffer dårlig. Ville gjort sk nullpunktskalibrering iht manual, valgt korrekte verdier for deteksjon av fulladet batteri (som den trenger for å kalibrere seg selv) og ladet helt opp og verifisert at kalibrerer ved fullt batteri. Peukert bør være nær 1.00 for Lithium men dette mener jeg er nevnt i manual. 

Takk, jeg skal sjekke settings og nullstille etter jeg har fulladet batteriene.

 

Mr_Stian skrev for 8 timer siden:

Hvor mange Ah sier BM at du har brukt når BMS kutter da? Ikke bare %. Kan gi en indikasjon på hva som kan være galt.

 

Og hvordan lader du batteriene? Hvilke spenninger bruker du? 

Jeg fikk ikke set antall brukte Ah da BMS kuttet.. Jeg lader med dynamo på motoren (standard 80Ah uten ekstern regulator) og et solsellepanel med victron MTTP, samt en eldre Mastervolt landstrømslader. Landstrømsladeren har ikke egen instilling for lithium og brukes kun for å "toppe" batteriene, og jeg slår laderen på/av manuelt. Ingen vedlikeholdslading med Mastervolt laderen. 

Spenningen under lading avlest på BM er mellom 13,8V og 14,2V (fritt etter hukomelsen).

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 2 minutter siden:

Takk, jeg skal sjekke settings og nullstille etter jeg har fulladet batteriene.


 

Merk at nullpunktskalibrering er å sørge for at BMS leser 0 Ampere når alt forbruk er frakoblet. Står beskrevet i manual. Dette er viktig for ellers kan den lese et konstant lite forbruk eller lading.

 

Bjørkski skrev 2 minutter siden:

Jeg fikk ikke set antall brukte Ah da BMS kuttet.. Jeg lader med dynamo på motoren (standard 80Ah uten ekstern regulator) og et solsellepanel med victron MTTP, samt en eldre Mastervolt landstrømslader. Landstrømsladeren har ikke egen instilling for lithium og brukes kun for å "toppe" batteriene, og jeg slår laderen på/av manuelt. Ingen vedlikeholdslading med Mastervolt laderen. 

Spenningen under lading avlest på BM er mellom 13,8V og 14,2V (fritt etter hukomelsen).

 

Dette er jo veldig fornuftig for å spare batteriene men kan også være årsak til at BMS aldri får nullet/kalibrert seg, og da havner den på villspor. Det skal være unødvendig å manuelt sette BM til 100%, dvs innstillingene bør være slik at både dynamo/MPPT/landstrømlader klarer å oppnå spenningen som skal til for at BM konkluderer med 100%.

 

BM 702 har vel også en releutgang som kan programmeres til å slå av et relé for landstrømlader og ikke slå den på igjen før SOC er under en viss % om du vil lage systemet litt mer ‘automagisk’. 

Link to post
Share on other sites

Her er en link til youtube der victron beskriver hvordan man setter parameterene riktig for BMV 700 serien.  Tror det er mange som har hoppet over denne viktige delen av installasjonen. Har man da i tillegg gått fra bly til lithium uten å gjøre endringer, så er det ett stort behov for å gjøre disse endringene.

 

 

 

 

 Det samme gjelder for ladere og hvordan man lader lithium. 12V  Lifepo4 batterier i båt har 4 stykk celler i serie, og dersom disse ikke er balanserte, dvs. like fulle, så kan batteriet gi seg på ladingen fordi den fulleste cella når den maksimale  spenningsgrensa før den svakeste er ladet helt opp. Det kan derfor være lurt å gi batteriet en time på absorpsjon (feks. 14,2V) minimum månedlig, og gjerne sørge for å dyputlade batteriet minimum ett par ganger i året. Det som skjer når det står til topplading over en gitt spenning er at batteriet blir balansert ved at BMS i batteriet sørger for å løfte de svakeste cellene.  Blir batteriet for ubalansert, så risikerer man at den sterkeste cella får så høy spenning før batteriet er fullt at batteriet stenges ned og dermed ikke tar mer lading.  Medisinen da er flere titalls timer med litt lavere ladespenning enn der batteriet stenger for å fylle de svakeste cellene. Feks. 14V istedenfor 14,4V.  Man trenger ingen stor og dyr lader for å gjøre dette, det holder feks. med en liten portabel 7A victron smartlader til en drøy tusenlapp som man kobler rett på batteriet.  Hvis du har ritar, så ville jeg hørt med dem du kjøpte det av dersom ikke kalibrering av batterimeter løser problemet.  Men man må være litt tålmodig ved balansering, for det kan ta opp imot ett par døgn. Anbefaler at du forhører deg med forhandler før en slik prosess da de har erfaring med nøyaktige spenninger og tider. 

 

Så kort oppsummert, man bør topplade regelmessig med en gitt spenning. Både for å resette batterimeteret, og for å balansere cellene.  Ett par skikkelig dype utladinger i året til feks. 10% SOC vil gi deg en god indikasjon på at alt er ok.  

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker dynamoen slik den er fra fabriken, sammen med en Victron Cyrix-li-ct. Jeg har tenkt på å få tak i en ekstern laderegulator ala Java Sea. Vil jeg kunne oppnå bedre/mer stabil lading med ekstern regulator?

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 3 minutter siden:

Her er en link til youtube der victron beskriver hvordan man setter parameterene riktig for BMV 700 serien.  Tror det er mange som har hoppet over denne viktige delen av installasjonen. Har man da i tillegg gått fra bly til lithium uten å gjøre endringer, så er det ett stort behov for å gjøre disse endringene.

 

 

 

 

 Det samme gjelder for ladere og hvordan man lader lithium. 12V  Lifepo4 batterier i båt har 4 stykk celler i serie, og dersom disse ikke er balanserte, dvs. like fulle, så kan batteriet gi seg på ladingen fordi den fulleste cella når den maksimale  spenningsgrensa før den svakeste er ladet helt opp. Det kan derfor være lurt å gi batteriet en time på absorpsjon (feks. 14,2V) minimum månedlig, og gjerne sørge for å dyputlade batteriet minimum ett par ganger i året. Det som skjer når det står til topplading over en gitt spenning er at batteriet blir balansert ved at BMS i batteriet sørger for å løfte de svakeste cellene.  Blir batteriet for ubalansert, så risikerer man at den sterkeste cella får så høy spenning før batteriet er fullt at batteriet stenges ned og dermed ikke tar mer lading.  Medisinen da er flere titalls timer med litt lavere ladespenning enn der batteriet stenger for å fylle de svakeste cellene. Feks. 14V istedenfor 14,4V.  Man trenger ingen stor og dyr lader for å gjøre dette, det holder feks. med en liten portabel 7A victron smartlader til en drøy tusenlapp som man kobler rett på batteriet.  Hvis du har ritar, så ville jeg hørt med dem du kjøpte det av dersom ikke kalibrering av batterimeter løser problemet.  Men man må være litt tålmodig ved balansering, for det kan ta opp imot ett par døgn. Anbefaler at du forhører deg med forhandler før en slik prosess da de har erfaring med nøyaktige spenninger og tider. 

 

Så kort oppsummert, man bør topplade regelmessig med en gitt spenning. Både for å resette batterimeteret, og for å balansere cellene.  Ett par skikkelig dype utladinger i året til feks. 10% SOC vil gi deg en god indikasjon på at alt er ok.  

Takker. Jeg skal se gjennom videoen. 

Link to post
Share on other sites

Før du gjør endringer på dynamo, så husk at lading handler om spenninger og tider.  Hvor lenge kjører du maksimalt av gangen?  Hvor høy spenning har du? 

 

Det er gjerne ideelt å kjøre 1-2 timer mot full batteribank med absorpsjonsspenning av og til, mens mer enn 3-4 timer fra det tidspunktet den ble fulladet regnes som negativt.  Så bruken er gjerne det som er avgjørende for mange. Har man feil bruk eller så store batterier at dynamo blir varm, så bør man vurdere tiltak. 

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 1 time siden:

Jeg bruker dynamoen slik den er fra fabriken, sammen med en Victron Cyrix-li-ct. Jeg har tenkt på å få tak i en ekstern laderegulator ala Java Sea. Vil jeg kunne oppnå bedre/mer stabil lading med ekstern regulator?


Den råeste eksterne regulatoren jeg har sett.  
https://marinehowto.com/an-exciting-new-alternator-regulator/

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 3 timer siden:

Det er gjerne ideelt å kjøre 1-2 timer mot full batteribank med absorpsjonsspenning av og til, mens mer enn 3-4 timer fra det tidspunktet den ble fulladet regnes som negativt.  

Lithiumbatterier har ingen nytte av absorpsjonsfase, er batteriet fullt så er det det... For blybatterier er det en heeelt annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du må uansett få kontroll på lading før du gjør noe mer.

 

Det at BMS kutter er siste skanse for å ikke ødelegge batteriet. Det skal altså helst ikke skje. Få ladet de helt opp med en skikkelig lader og ta en kapasitetstest på batteriet. Da finner du ut om kapasiteten er der. 

Har du mulighet å sjekke spenning på cellene via bms så gjør det for å se om de er like. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 42 minutter siden:

Du må uansett få kontroll på lading før du gjør noe mer.

 

Det at BMS kutter er siste skanse for å ikke ødelegge batteriet. Det skal altså helst ikke skje. Få ladet de helt opp med en skikkelig lader og ta en kapasitetstest på batteriet. Da finner du ut om kapasiteten er der. 

Har du mulighet å sjekke spenning på cellene via bms så gjør det for å se om de er like. 

Jeg fikk ladet opp batteriene med landstrømsladeren i går, men avlest ikke spenningen. Jeg skal en tur i båten i morgen får sjekket da.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 59 minutter siden:

Lithiumbatterier har ingen nytte av absorpsjonsfase, er batteriet fullt så er det det... For blybatterier er det en heeelt annen sak...

 

Både enig og uenig.  De fleste produsenter av ladere, spenningsregulatorer, etc. eksempelvis victron har 1 time med ca. 14,2V i sine ladeprogram. Victron er også en av dem som hevder at mer enn 3-4 timer ved denne spenningen eller høyere utført regelmessig kan skade batteriene.  (mens blybatterier trenger såpass med tid). 

 

Jeg er enig i at Lifepo4 ikke trenger absorpsjon av samme årsak som blybatterier. Det handler kun om å i en liten periode sette igang en celle balanserings prosess styrt av batteriet.  30-60 minutter skal være nok. Men man må lese manualen på de batteriene man har. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur i båten og sjekket settings på BM, og endret iht videoen som er linket til i tidligere innlegg. Nå er settings slik:

Charged voltage setting: 14,1V (jeg har solceller og da var 14,1V anbefalt i videoen)

Tail current: 5%

Charged detection time: 3 min

Peukert exponent: 1,05

 

Etter å ha ladet med landstrømslader til laderen gikk i absorpsjonmode, og koplet fra solcellene viste BM 13.7V (batteriene stod uten belastning eller lading i ca. 15 min. da jeg avleste spenningen på BM. Jeg målte samme spenning direkte på batteriene). 

 

Hva er neste skrit? Bør jeg feks belaste de to batterier hver for seg for å se om de tappes likt? eller er det en annen lur måte å sjekke om begge batterier er (like) friske?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det eneste Skanbatt spesifiserer til mine batterier, er at de skal lades hver for seg til diff.spenning er <0,5 V.  Deretter kan de kobles sammen. Det er vel ingen annen lur måte å sjekke batteriene på enn det du selv foreslår.

Da prøver jeg å belaste hvert batteri for seg.

 

Takk for innspill, linker osv. til dere alle..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...