Jump to content

Hvem er eldste AKTIVE medlem på BP?


Faxen

Recommended Posts

80 er det nye 60, så det kanskje ingen alder å snakke om :saint:

 

En gammel venn av meg (og min avdøde far) er fortsatt oppegående båtmann, og fylte nylig 92 år.

Han er kanskje ikke på forumet her, men han var president i KNBF for drøyt 20 år siden.

Blir jeg like sprek om drøyt 30 år så skal jeg sannelig ikke klage :smiley: 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært her siden 21.11.2009, og er 52 år gammel. Noe jeg har lurt på er alle de medlemmene som opp igjennom har vært aktive og bidratt veldig positivt, og som det plutselig er helt stille fra. Nå er det jo mange grunner til frafall fra et forum som dette da, så det er kanskje ingen grunn til å legge for mye vekt på slike spekulasjoner.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Jeg har vært her siden 21.11.2009, og er 52 år gammel. Noe jeg har lurt på er alle de medlemmene som opp igjennom har vært aktive og bidratt veldig positivt, og som det plutselig er helt stille fra. Nå er det jo mange grunner til frafall fra et forum som dette da, så det er kanskje ingen grunn til å legge for mye vekt på slike spekulasjoner.


Husker @adeneo, han var jo helt rå her på båtforum, hvor ble det av han tro.Også REM OG Dieseldahl. 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å være høyt oppe på den listen. Men som 60-modell er jeg vel langt fra å være eldst her inne…

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Dette ble diskutert for et par år siden også. Lurer på om ikke @NilsPils dro av med seieren da.

 

Melder meg på igjen. Årgang 1941. Det går mot 83 denne båtsesongen. Formen er upåklagelig . . . er i ferd med å klargjøre båtene for ny sesong. Ser jeg er i godt selskap med Hulda og LarsH som begge er svært aktive . . .

 

Bare hyggelig hvis noen enda eldre melder seg . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det artige er at disse eldste som er nevnt over her bidrar på forumet hele veien, er fullt oppegående på alt slags duppeditter og dingser, kanskje vesentlig mer enn mange andre og alderen ser ikke ut til å hefte på disse områdene i det hele tatt.

 

Men det er mange måter å bli 80 år på, noen vil aldri oppleve det. Noen er kraftig svekket mens andre er i svært god form. 

 

I en slik alder vil kontrastene mellom god og redusert helse være ganske store.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, når man har passert 80 år, merker man det. Idag leverte jeg bilen på service (hos NAF) som ikke er lengre unna enn at jeg gikk hjem og tilbake for å hente den noen timer senere. Men nå er jeg sliten etter å ha gått drøyt 3,5km. At "kondissen" ikke er som før må vel skyldes at jeg røyker og har gjort det siden jeg var 14 år.

 

Men jeg tror hodet er bra, jeg har ikke hatt besøk av onkel Altz ennå, tror jeg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Vel, når man har passert 80 år, merker man det. Idag leverte jeg bilen på service (hos NAF) som ikke er lengre unna enn at jeg gikk hjem og tilbake for å hente den noen timer senere. Men nå er jeg sliten etter å ha gått drøyt 3,5km. At "kondissen" ikke er som før må vel skyldes at jeg røyker og har gjort det siden jeg var 14 år.

 

Kanskje det betyr at du burde gå en tur litt oftere . . . ?

 

Jeg er så heldig (les flink) at jeg ikke har røkt på over 50 år. Så kondissen er ganske bra enda. Før jeg fikk problemer med knærne for en del år side måtte jeg slutte å løpe og være forsiktig på ski. Men sykle og gå i terrenget kan jeg, og det har vært gull for knær og kondis. Er faktisk bedre i rygg og knær nå enn på mange år.

 

For et år siden startet jeg med styrktrening på SATS, og det er noe jeg sterkt kan anbefale for eldre. Tar det litt forsiktig, men merker fremgamg. Målet var egentlig å beholde den muskelmassen jeg har så lenge som mulig, men man kan faktisk bygge muskler som 80+ åring. Som arbeidsvekt (3x10 rep) i markløft begrenser jeg meg til 70 - 80 kilo, og da er jeg smågutt i forhold til småjentene på Sats, men dog . . . .

 

Ellers er det veldig bra for ballansen å gå i ulendt terreng. Kona er veldig flink til å ta meg med på tur, både i Romeriksåsene og i jungelen i Thailand. Jeg merker ikke noe til dårlig ballanse enda.Jeg står fremdels øverst på gardintrappa og jobber på taket . . . Nå er det bare løping jeg må avstå fra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En kommentar til inspirasjon for alle @NilsPils

 

Jeg er som nevnt over 52 nå og har noen slitasjer fra en tidligere ro-karriere. Tro det eller ei, så stroket jeg Oxford åtteren mot Cambridge i 1995. Det var med en viss smerte jeg så det 169ende "Boat Race" den 30. mars 2024 endte med at Cambridge vant igjen, og Oxford tapte igjen. Slik jeg opplevde.

 

Men så holder man jo treningen gående som 20-åring og noe, plutselig får man jobb, kone og to barn, og veien til forfall er kort.

 

Tok tak i dette og begynte å løpe til knærne ble vonde, helsestudio ble et alternativ - spinning på sykkel var kjedelig.

 

Jeg tror det handler mye om å finne treningsgleden. Finne en form for trening som er gøy. Jeg har alltid likt å være på skauen. Derfor kan jeg like å gå på skauen, litt fort slik at pulsen går relativt høyt i motbakkene. Ski på vinteren er en mulighet, men litt bingo med både smøreski og felleski, og det irriterer meg litt.

 

Jeg fant først gull ift treningsglede da jeg i 2020 investerte i en solid terreng sykkel (Specialized) med sterk motor og batterikapasitet til å ta meg rundt på enormt gøyale stier i skogene i Drammen i flere timer av gangen. Disse stiene kjøres også opp på vinteren, og ofte er de mer brukbare og morsomme på vinteren enn på sommeren. (Jeg er litt med på stidugnaden av egeninteresse). Er på min tredje sykkel nå siden 2020 siden dette er så gøy:smiley:

 

Konklusjon: Finne på noe treningsgreier som er morsomt, tror jeg er nøkkelen til å holde seg iform. Noe man gleder seg til å gjøre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 25 minutter siden:

spinning på sykkel var kjedelig

 

Hjertens enig. Holder ikke ut å varme opp på trimsykkel. Men tursykling liker jeg. Om vinteren sykler jeg i Nordthailand. Sønnen og jeg pleier å ta en langtur av og til med tilfeldige overnattinger og mest på traktorvier og motorsykkelstier gjennom rismarker og på jungelstier.

 

Det er ellers mye annet å finne på som både er gøy og trim. Av og til er vi også litt maritime i Thailand. Da padler vi kano. Ellers tar vi av og til jungelturer til fots med overnatting.

 

Her på sykkel langs den samme elven vi padlet, Khok River, på vei fra Burmagrensen til Chiangrai.

_SAM3103.JPG.05b419a7a1e577778ee14feee891bf32.JPG

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Kanskje det betyr at du burde gå en tur litt oftere . . . ?

 

Jeg går da tur med han 4-beinte hver kveld, året rundt. Den turen pleide å ta ca.45 min, men nå blir det ikke mer enn ca. 20 min. Han 4-beinte er snart 14 år og gammel gubbe som eieren, så det rekker.

 

Ellers er jeg glad for at mitt 180cm lange legeme ikke veier mer enn 60kg. Det er greit når jeg styrer med båten og hjemme når jeg har krabbet rundt på gulvet og lekt med han 4-beinte og skal opp på beina igjen. Jeg ser andre på min alder som er i 100kg klassen sliter med slikt.

 

Men greit nok, muskelmassen er ikke som før. Det kjentes litt tungt da jeg byttet batterier i båten, 2stk batterier på 35kg hver ut og 2stk nye inn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er 65, og relativt fersk her i teigen. Begynt som smått å se fram til å få mer tid i båten etter hvert.

Er oppmuntrende å se at "gamlegutta" holder koken langt forbi normal pensjoneringsalder.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Makiki skrev 25 minutter siden:

Jeg melder meg på i kampen om å være nærmest døden. 83 år.

 

Døden tenker vi da ikke på, selv om denne portalen inn til kirkegården i Mollesund i Sverige har en slik tekst?

 

tenk_pa_doden.jpg.029c9712caa7af97ad4af77ade7b2ecc.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...