Jump to content

Kjøp av brukt Bavaria seilbåt våren 2024


Sande

Recommended Posts

Hei
Har omsider fått meg båtplass. I den sammenheng er jeg på utkikk etter seilbåt. Har omsider klar å koke ned alternativene til Bavaria Cruiser serien ca 2004-2008. Etter det jeg har lest og erfart er disse høyere innvendig enn sine eldre søsken i samme lengde. Vurderer båter mellom 38 - 42 fot, rulleseil, høy type kalesje og baugpropell.
Noen som har erfaringer om hva som er en god pris for disse?
Grunnen til at jeg spør, er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.
Link to post
Share on other sites

Sande skrev for 1 time siden:

er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.

Oi, javel, lykke til👍 Da har du jammen godt og bredt statistikk- grunnlag, så du har da bedre grunnlag enn andre som leser denne tråden. Det går flere tråder om bruktbåtpriser / sitte på gjerdet / alt er overpriset. Men jeg tror ikke den generelle konsensus er at Bavaria 2004 - 2008 selges med større rabatt enn andre båter. Den generasjonen og størrelse du ser etter er faktisk veldig lett omsettelige til gode priser, evt selges de ut av landet.

og du trenger Bavaria for å melde deg inn i klubben👍

Link to post
Share on other sites

Har autosøk på dette segmentet da jeg har selv en B40 2008, så jeg liker å følge litt med. Mitt inntrykk er at disse båtene selges veldig fort for tiden, ofte markeres de som solgt etter noen dager på Finn. 
 

Kan så klart være rom for pruting uansett, men har selger mange kjøpere å spille på er det jo vanskeligere å få til. 

Link to post
Share on other sites

magnuje3 skrev for 16 timer siden:

Har autosøk på dette segmentet da jeg har selv en B40 2008, så jeg liker å følge litt med. Mitt inntrykk er at disse båtene selges veldig fort for tiden, ofte markeres de som solgt etter noen dager på Finn. 
 

Kan så klart være rom for pruting uansett, men har selger mange kjøpere å spille på er det jo vanskeligere å få til. 

Vurderer du å selge din?

Link to post
Share on other sites

De få seilbåt salgene jeg har hørt om de siste 2 årene har ført til budkrig og en salgspris over det selger hadde forventet, disse var riktig nok nyere båter. Men meg bekjent er (har vært)  det vel svært lavt antall nybåter som har blitt produsert eller blitt tilbudt det norske markede, så priser har holdt seg svært godt.

Link to post
Share on other sites

Sande skrev for 21 timer siden:
Grunnen til at jeg spør, er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.

 

Det kommer vel an på prisen selger setter da. Man setter den prisen man ønsker å selge for, ikke en "utropspris". Om noen vil kjøpe noe av meg men ikke ønsker å betale min pris ønsker jeg dem lykke til videre i jakten;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

magnuje3 skrev for 18 timer siden:

Mitt inntrykk er at disse båtene selges veldig fort for tiden, ofte markeres de som solgt etter noen dager på Finn. 

Der er ikke mitt inntrykk. Også de noe eldre og litt mindre båtene har ligget en god stund på finn nå.

Link to post
Share on other sites

magnuje3 skrev for 23 timer siden:

Mitt inntrykk er at disse båtene selges veldig fort for tiden, ofte markeres de som solgt etter noen dager på Finn. 

 

tacan skrev for 4 timer siden:

Der er ikke mitt inntrykk. Også de noe eldre og litt mindre båtene har ligget en god stund på finn nå.

Inntrykk og inntrykk. Jeg har lagret gamle annonser på min type (Farr 36, den typen med nedfellbar badeplattform og rektangulære skrogvinduer, tror den kom i 2011). De siste to årene er alle merket solgt innen 2 uker. Det er oppunder 20 annonser, men noen båter går igjen flere ganger til vidt forskjellig pris. Spennet i utropspris  er fra 100-500 k over det jeg gav for min til høstpris rett før Covid, og reflekterer nok både egenskaper (utstyr, oppgraderinger, «avantgarde»-versjon etc) og mer eller mindre forutsigbare forhold ved marked (som «høstpris», truffet heldig mtp rente og optimisme etc). Men jeg vet jo ikke hva de har gått for. Selv fikk jeg prisen av vinterhavn trukket fra utropsprisen.

Link to post
Share on other sites

Ca 2011-2018 ble det solgt svært få nye seilbåter i Norge fra forhandlerne. Dette reflekterer nå bruktmarkedet, hvor det er få bruktbåter fra denne perioden. Det er flere båter å velge mellom fra 2018 og nyere (høyere prisklasse), eller fra ca 2011 og eldre.

Flere produsenter kom med nye modeller, skrog, m.m. i perioden 2010-2016 som gjør disse årgangene etterspurte. Etter det jeg sett går de velholdte eksemplarene av årsmodellene ca 2012-2018 ofte til gode priser for selger og er neppe prutningsobjekter. Det samme gjelder de gode eksemplarene ca 2005-2011-modeller, som av samme grunn ofte blir de nyeste årsmodellene som er prismessig aktuelt for mange kjøpere.  

 

Link to post
Share on other sites

Sande skrev On 2.4.2024 at 13.54:
 
Grunnen til at jeg spør, er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.

Det stemmer godt, mange går over prisantydning, det er populære og lettsolgte båter.

Jeg solgte blant annet en 39 og hadde budrunde der den gikk 45000.- over prisantydning mener jeg det var på utropspris som lå kliss lik med andre i markedet.
En 42cr jeg også var involvert i salget på gikk samme dag som den ble lagt ut ca 50 over utrop som var lik markedet forøvrig.
En Vision 44 jeg også var litt innom og hjalp litt med ang salget gikk over 100 000.- over prisantydning som i utgangspunktet var over samme modell som allerede lå i markedet.

Så min erfaring er at du har rett, det hender ofte at bavaria i de årsklassene av populære modeller går for noe annet enn prisantydning.


Hvem på BP i 2008 når de verste bavaria-hetsetrådene var hadde trodd at de skulle være så lettsolgt 15år senere :-)

 

 

Har man noe veldig skjeldent high-end eller en bavaria så er det somregel superlett å selge

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev On 6.4.2024 at 17.10:

Det stemmer godt, mange går over prisantydning, det er populære og lettsolgte båter.

Kan godt være vi misforstår hverandre, men det er de siste årene ikke mange av denne typen båt som går over prisantydning. Kan gjenre være det var tilfelle tidligere. Mitt inntrykk er at båter som er moderat priset går fort, men det er ikke mange. Normalt selges de for 5-15% under prisantydning. Det var i utgangpunktet derfor jeg spurte om det var greit å legge inn et bud godt under prisantydning. 

Link to post
Share on other sites

Sande skrev On 2.4.2024 at 13.54:
Noen som har erfaringer om hva som er en god pris for disse?
Grunnen til at jeg spør, er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.

 

Sande skrev 39 minutter siden:

Normalt selges de for 5-15% under prisantydning. Det var i utgangpunktet derfor jeg spurte om det var greit å legge inn et bud godt under prisantydning. 

Opprinnelig spurte du vel ikke om det ‘var greit å legge inn bud godt under prisantyding’. Du spurte om noe så rundt som en grei pris for 38- 42 fot…, og det er det jo ikke ett svar på…. Å legge inn bud under prisantyding er vel en mye brukt taktikk. Ikke noe galt i det.

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev On 6.4.2024 at 17.10:

Hvem på BP i 2008 når de verste bavaria-hetsetrådene var hadde trodd at de skulle være så lettsolgt 15år senere :-)

Det var vel fordi noen reagerte på at kjølen falt av, mens andre mente det var helt normalt🥱

Link to post
Share on other sites

Sande skrev for 18 timer siden:

Normalt selges de for 5-15% under prisantydning. 

 

Avhenger ikke det av prisantydning da?

 

Ellers så vil jeg jo tro at den svake norske krona gjør at norske båter er mer attraktive i resten av Europa enn på lenge.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Grunnen til at jeg spør, er at utropsprisene på disse båtene sjeldent er hva de egentlig blir solgt for.

Ok så ikke at du spurte om det var ok å legge inn bud under prisantydning, tenkte du med å skrive det du skrev lurte på om båtene skjelden samsvarer med hva de går for. (opp eller ned).


Ditt inntrykk er altså at de går under prisantydning, ok det, min statistikk viser ikke det.

 

Lykke til med båtkjøp enten det er over eller under prisantydning du får tilslaget.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...