Jump to content

Formuesskatt - hvordan kan futen si at båt-"formuen" er det dobbelte av markedsprisen?


Hekri

Recommended Posts

Dette ser jeg på min selvangivelse. Jeg kan velge forsikringssum på et høyere beløp, men formuen blir 2,7 uansett. 

Er Vedums plan å drepe oss småbåteiere? Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg???

 

image.png.29bc8db34de48ae29c02ed06a9ba1b48.png

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som "de kjære røde" har regnet på det som om du har 2 stykk båt. Og de beregnet egentlig båten til 1,35 mill, men hvis du har båten forsikret til 2,7 mill så bruker de jo forsikringsverdien altså 75 % av den.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/fritidsbat/

 

Ellers anbefales det å utflytte landet siden de røde i Norge tåler ikke at folk sparer eller investerer eller skal oppnå noe i livet. Det anbefales å bli gjeldsslaver ved at man gir fradrag for renter og lån og straff for sparing.

Hvordan i huleste verden skal staten oppdra da en økonomisk fornuftig befolkning hvis det lønner seg å være "så dum som mulig" ellers straffes man med skatt. Ellers oppfordrer man jo også folk til økt forbruk av ting siden det "lønner seg ikke å spare" og dermed oppnår også en omvendt miljøeffekt av den ønskelige.

Men jeg betviler at "røde" forstår seg selv engang hvis de noensinne går ideologien sin etter i "sømmene".

Link to post
Share on other sites

Dette er jo forhåndsutfylt!! Jeg blir bare så rasende. Men takk @Blouberg, jeg skal sjekke en gang til. 

Mitt syn på formuesbeskatning er uendret! Kan ikke kalle en 25 år gammel båt for formue. :headbang:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 2 minutter siden:

Dette er jo forhåndsutfylt!! Jeg blir bare så rasende. Men takk @Blouberg, jeg skal sjekke en gang til. 

Mitt syn på formuesbeskatning er uendret! Kan ikke kalle en 25 år gammel båt for formue. :headbang:

Det er jeg enig i" Men futen er nok av en annen oppfatning. :rolleyes:

Bare slett den ene båten 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Utført! Da ble restskatten redusert fra 48 til 39. Akkurat som det er noe å juble for. Men alle monner drar. 

Mulig  futen mener at kona og jeg kjøpte hver vår Princess i 2022 ????

Med solgt boligeiendom i 2023 ble det plutselig formue.

Her må det forskes !!!

Bare et tips til dere andre også. Sjekk før innsendelse. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 36 minutter siden:

Kan ikke kalle en 25 år gammel båt for formue. :headbang:

 

Så lenge den er verdt såpass mye penger, er det nok formue ja.

 

 

 

Hekri skrev 36 minutter siden:

Dette er jo forhåndsutfylt!! Jeg blir bare så rasende.

 

Pass på blodtrykket. Det er bare å roe ned og forandre det om det ikke er riktig.

Edit: Du kom meg i forkjøpet. Ser du allerede har gjort det.

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 1 time siden:

Utført! Da ble restskatten redusert fra 48 til 39. Akkurat som det er noe å juble for. Men alle monner drar. 

Mulig  futen mener at kona og jeg kjøpte hver vår Princess i 2022 ????

Med solgt boligeiendom i 2023 ble det plutselig formue.

Her må det forskes !!!

Bare et tips til dere andre også. Sjekk før innsendelse. 

 

Alle bør sjekke selvangivelsen sin grundig før innsendelse.

 

Grunnregelen er at formuesverdien skal settes til 75% av forsikringssummen på båten.

 

En merkelig regel spør du meg men det er det nærmeste Skatteetaten kommer for å sikre seg at du ikke jukser på takseringen samt at det fjerner all gjenstand for diskusjon eller vurderinger. De føler seg sikre på at den er forsikret for en realistisk verdi.

 

Så er man nok uansett ganske fri til å tilpasse dette littegrann, de sjekker nok ikke opp forsikringssummen din.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

 

 

Så er man nok uansett ganske fri til å tilpasse dette littegrann, de sjekker nok ikke opp forsikringssummen din.

 

Feil. Forsikringsselskapa pliktar å melda slikt til Skatteetaten. Dette skjer automatisk. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 6 minutter siden:

Grunnregelen er at formuesverdien skal settes til 75% av forsikringssummen på båten.

 

Du har nok rett i det @Ask. Det var ferdig utfylt i fjor. Antallet båter har av ukjente grunner blitt doblet for mitt vedkommende.

Da stemmer nok 75% av forsikringsverdien med 2,7 mill  dersom jeg hadde to slike pengesluk, men "heldigvis" har jeg bare ett. 

 

Men jeg undrer meg litt over om denne delen av skatten går tilbake til småbåt-bruken. 

Joda, vi har et kystverk som gjør en bra jobb med merking, og mye mye annet som vi ikke merker eller tenker over underveis.

Jeg skal slutte å sutre.....men enn så lenge sitter det langt inne å betale skatten med glede. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 32 minutter siden:

Men jeg undrer meg litt over om denne delen av skatten går tilbake til småbåt-bruken. 

 

Det gjør den ikke. 

Formueskatt fra båt går ikke til kystverket. Formueskatt fra bil går ikke til vegvesenet. Formueskatt fra bolig........ osv. osv.

Det ville ha blitt et kjempebyråkrati å administrere.

Ville ha kostet en formue.  :giggle:

 

Det går i den store potten.

Link to post
Share on other sites

@Hekri Du skal aldri være glad for at en ransmann raner deg, selv om han lover å gi noen skarve % av utbyttet til veldedige formål.

Det er meninga å gjøre opprør, i Norge kan man det ved å enten velge epler eller lilla farge (håper det ikke ble altfor politisk for forumet, men det blir jo politisk emne at folk ranes der de ranes kan) når man hvert 4 år får lov å velge sin "personlige ransmann".

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 7 timer siden:

har verken båten eller båt plassen på ligninga, er det noe å bekymre seg over?

Er antatt salgsverdi over 50.000 skal det føres opp. Problemet er vel om det blir rapportert til skatt fra andre kilder som forsikringsselskap eller båtforening. Jeg ville ikke følt meg trygg dersom det ikke er oppført

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 8 timer siden:

har verken båten eller båt plassen på ligninga, er det noe å bekymre seg over?

Tja.. Den forrige båten min sto ikke på ligninga, det hadde heller ikke gjort noe fra eller til på utreginga av skatt.

Når jeg så hadde 1,3mill netto på konto etter salg og skulle kjøpe ny båt og trengte finansiering, fikk jeg ikke dette pga bank ikke kunne se hvor jeg hadde fått disse pengene fra, de krevde uskrift fra siste års ligninger og når båten ikke sto der så hadde jeg et problem, jeg fikk rett og slett ikke lån.

Det løste seg til slutt i den banken jeg har hatt lengst kundeforhold i, men til en noe mer ugunstig rente enn jeg opprinelig hadde tenkt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Tja.. Den forrige båten min sto ikke på ligninga, det hadde heller ikke gjort noe fra eller til på utreginga av skatt.

Når jeg så hadde 1,3mill netto på konto etter salg og skulle kjøpe ny båt og trengte finansiering, fikk jeg ikke dette pga bank ikke kunne se hvor jeg hadde fått disse pengene fra, de krevde uskrift fra siste års ligninger og når båten ikke sto der så hadde jeg et problem, jeg fikk rett og slett ikke lån.

Det løste seg til slutt i den banken jeg har hatt lengst kundeforhold i, men til en noe mer ugunstig rente enn jeg opprinelig hadde tenkt.

 

 

Dette er jo litt interessant.

 

Ting kan jo være nedskrevet eller bokført til nesten et nullnivå ligningsmessig men ha en betydelig salgsverdi der store midler "plutselig" kommer inn på konto uten at dette var transparent i likningen.

 

En sekundærboligs skattemessige verdi varierer f.eks. svært mye rundt omkring i landet. I Oslo er den stort sett 100% av salgsverdi men eier du sekundærbolig i en annen by kan du oppleve å få inn 50-70% mer enn den bokførte verdien på et salg til markedspris, uten at det genererer gevinst jfr. kjøpsverdi.

Link to post
Share on other sites

@Furu Dersom folk ikke kjeder seg ved skattetaten og dersom du ikke har enkeltpersonforetak så er det godt mulig ingenting skjer.

Men jeg ville aldri stole på at en stat ikke kommer og henter penga sine, så om de finner ut av at båten din er verdt noe og aldri innrapportert så kan de i verste fall skrive straffeskatt dersom verdiene dine var over verdien for formueskatt.

Dersom du har enkeltmannsforetak så kan de jo være avskrevne til å ikke ha verdi dersom du registrerte å bruke dem i næring, men da vil de ilegge deg skatt ved salg som om dette var inntekt. I Polen er det 19 % flatskatt i Norge er det vel oppmot 47 %.

@Førstefender Dette må ha vært lenge siden, i dag tror jeg ikke skattetaten hadde godtatt at du har solgt noe for 1,3 mill som de ikke visste at du eide.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Dette må ha vært lenge siden, i dag tror jeg ikke skattetaten hadde godtatt at du har solgt noe for 1,3 mill som de ikke visste at du eide.

Skatt har ganske bra verktøy som automatisk sjekker likninga opp mot alle kilder, også tidligere likninger.  Tror nok det ringer ganske kraftig i bjeller om formuen uforklarlig endres betydelig

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

emilskj skrev 8 minutter siden:

Ser det verserer mange forskjellige oppfatninger her, men fasiten er at alle opplysninger om båt i skattemeldingen, er opplysninger du selv har oppgitt tidligere. Skatteetaten får ikke inn noen opplysninger fra andre kilder om båter.

Kjekt å vite, men uansett holder de øye med utviklingen i formue.

Skal tro om skatt er en av pådriverne for obligatorisk båtregister?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

emilskj skrev 36 minutter siden:

Skatteetaten får ikke inn noen opplysninger fra andre kilder om båter.


Skatteetaten får nok ikke opplysninger inn om uregistrerte båter nei (med mindre man opplyser om dette selv). Men er båten skipsregistert medfører dette at nytt eierskap blir tinglyst og båten blir registrert hos ny eier i et statlig register (NIS/NOR) som (i alle fall for min del) tydeligvis kommuniserer med skatteetaten. Hos meg kom båten, med merke og modell, automatisk opp i selvangivelsen året etter kjøp.

Link to post
Share on other sites

Nå kan jo folk la være å melde inn verdi av båt dersom den ikke er forsikret eller registrert, men jeg betviler at skatteetaten finner det normalt om noen plutselig får flere mill på konto.

Det er nok snarere ett heldig unntak om de har gitt blaffen i 1,3 mill som @Førstefender har skrevet om enn at dette er regeln. Altså til og med banken spørr jo allerede hvor penger kommer ifra om man så putter kontanter inn på konto og enda mer vil de jo spørre om man får en overføring fra en "random person" inn på konto.

Skattetaten vet jo ikke om dette er skattbar gave utenfor familien eller om det er muligens lønn for svart arbeid eller om det er ulovlig hasardspill eller belønning for spionasje fra Kina for den saks skyld om noen plutselig får flere millioner uten at vedkommende tilsynelatende har eid noe salgbart som ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...