Jump to content

Formuesskatt - hvordan kan futen si at båt-"formuen" er det dobbelte av markedsprisen?


Hekri

Recommended Posts

1 hour ago, XardasKSP said:

Med andre ord jeg tror skattetaten mener 90 % av eiere vil forsikre båten til riktig sum og resten får man bare "tape" om de er så modige at de tørr å ikke ha forsikring.

 

Jeg tror at ..

 

  • De aller fleste vil forsikre båten til en nogenlunde riktig (eller for høy) sum.
  • Noen vil kanskje spekulere i å ha en litt for lav forsikringsverdi på båten for å spare penger.
  • Noen få har ikke forsikring men opplyser båtverdi til ligningsetaten like samvittighetsfullt som andre opplyser verdien til forsikringsselskapet
  • Noen få har ikke forsikring og opplyser i tillegg alt for lav verdi på båten
  • Svært få (men sikkert noen) har kanskje en forsikring med alt for lav forsikringsverdi, bevisst for å spare formueskatt (og spare penger på forsikringspremie)

 

De tre første er nok helt innafor ... og det er nok mye med slingringsmonn her - men med de to siste mener jeg at man kan risikere kontroll og sanksjoner.

Link to post
Share on other sites

@tobixen Det forutsetter vel at en båt har tidligere vært oppført med en viss verdi, i tilfellet som @Førstefender nevnte var den f.eks ikke oppført og 1,3 mill var altfor lite for skattetaten til å bry seg engang hvorfor noen plutselig fikk en slik overføring inn på konto (da jeg betviler det ble betalt kontant siden folk vil gjerne ikke få kontant betaling).

Men selv om en båt skulle være oppført noen steder og blitt kjøpt er det jo ingenting som hindrer en kjøper som altså ikke vil forsikre båten og mener det er trygt fra å f.eks fortelle "motorne dævva plutselig" og verdien med nærmere ukjent motorsvikt eller total motorhavari av en f.eks 18 år gammel Fairline 58 til nesten 5 mill er vel kanskje 1-2 mill med tanke på at potensielle nye motorer med montering koster mer enn resten av prisen. Så kan eiern også legge til at han jobber med saken og sier ifra når dette funker igjen dersom i det hele tatt.

Det kan jo være noe "så dumt som" ungen til fettern fylte på bensin på motorne siden han synes det var en morsom spøk da han er 10 år gammel. Så visste ingen om det og motorene totalhavarerte ol.

Flertallige måter å jukse på med ting som ikke har liste eller markedspris derfor tror jeg skattetaten rett og slett gikk enklest og rimeligst vei (for skattebetaler også som måtte finansiere hel takstavdeling for hele Norge sikkert) og tror "alle" forsikrer båten da dette er så dyrt at folk ville ikke sovet godt om natta med uforsikra båt.

PS. Så får folk være glade for at skattetaten ikke løser båtspørsmålet på samme måte som med andre ting altså "ta knekken på "jæveln" våger å eie noe". Fordi den kunne bare sagt at båt med samme årstall er verdt det samme og brukt finn.no sine annonser med sinnsykt overprisede båter som grunnlag og eventuelt yachtworld om de ikke finner båt i finn sitt arkiv og eventuelt gitt fratrekk med en standardsats for noen reparasjoner.

DA ville det kostet flesk om noen ikke hadde faktisk båten i tipp topp stand, men det ville være båteiers og ikke statens problem. Men jeg tror noen politikere eier båter derfor har de ikke "gledet" folket med sine standardløsninger, engangsavgifter og tilhørende "gleder".

P.PS. Om noen går inn for det å slippe formueskatt på båt så kan det hende de får forsikret båt hos utenlandske forsikringsselskap som ikke rapporterer til staten. Men da i tilfelle salg av båt eller forsikringsoppgjør så kan de få det smertefullt hos skattetaten om den bryr seg (summen er stor nok).

Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig sikker på at det er svært få som blir tatt ut til kontroll på opplysninger i selvangivelsen, i allefall av ting som ikke er lett kontrollerbare (jeg synser meg frem til at dersom arbeidsgiver innrapporterer en million i inntekt og skatteyter retter det opp til 300kNOK, så vil skatteetaten ha en lav terskel for å ta kontakt med både arbeidsgiver og arbeidstager).  Dette er rett og rimelig - en grundig kontroll koster mye både for skatteetaten, og også skatteyter kan få en betydelig "kostnad" i form av bl.a. dokumentasjonsbyrde og bekymringer - og hele systemet er i bunn og grunn bygget på tillitt.

 

Jeg vet også med sikkerhet at Skatteetaten kan bruke svært mye ressurser på å kontrollere en selvangivelse dersom de først bestemmer seg for å kontrollere noen.

Link to post
Share on other sites

@tobixen Jeg tror skattetaten når det gjelder ting som ikke er enkle som lønn, bil og hus. Som f.eks en båt prøver å bruke som nå enkle standardløsninger så velger staten om de skal være snille som i dag med båt eller f.eks "slemme" og mene båten er verdt det som tilsvarende annonseres for og man gir markeds/reparasjons fradrag.

Og i ett slikt tilfelle så vil vel folk som "jukset" falle igjennom ved eventuell salg av båt dersom dette er en sum som er høy nok til at skattetaten bryr seg. Kanskje de fant ut at i tilfelle 1,3 mill var det for lite å bry seg om og at f.eks eier ellers ikke eide mer enn 1,7 så det ville ikke være formueskatt uansett.

Men jeg er rimelig sikker på at hadde det vært båt solgt for 5 mill som ikke fantes noe steder så ville de enten krevd innbetaling av formueskatt med rente fordi eier har glemt, eller om eier forsøkte seg på noe annet forklaring tatt det enda hardere som arbeidsinntekt (jobb på egen båt utover hobbyvirksomhet når man tjener 5 mill plutselig) og skattlagt det enda verre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

 eller om eier forsøkte seg på noe annet forklaring tatt det enda hardere som arbeidsinntekt (jobb på egen båt utover hobbyvirksomhet når man tjener 5 mill plutselig) og skattlagt det enda verre.

 

Man kan da vel for helvete jobbe så mye man vil på egen båt uten at det blir arbeidsinntekt.

Vi snakker her om privatperson og lystbåt.

Nå lager du en graut av båt i næring og båt i  privat eie.

Faen ikke rart det blir komplisert.

Og. Til slutt. Hvordan forholdene er i Polen, både til vanns og i lufta, interesserer meg til omtrent midt på ryggen. Andre kan nok ha interesse av det, men jeg skriver for meg.

(skulle kanskje ikke ha skrevet dette innlegget, men kunne ikke dy meg).

Link to post
Share on other sites

snedig diskusjon! Det eneste som er sikkert er om du ikke har råd til å eie og drifte båten din så selg den og kjøp en billigere/mindre båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Alt sammen gjaldt jo Norge. Det eneste hvor jeg nevnte Polen var angående forsikringsselskap og hva de betaler for. Når det gjelder båt så er det jo akkurat samme som i Norge "hendelige uhell". Formueskatt finnes jo ikke i Polen så hele diskusjonen er jo om Norge.

 

Quote

Man kan da vel for helvete jobbe så mye man vil på egen båt uten at det blir arbeidsinntekt.

Vi snakker her om privatperson og lystbåt.

2.3 Fritid

Det må dreie seg om arbeid utført i skattyterens vanlige fritid og ferie, herunder overført ferie fra tidligere år. Med fritidsarbeid menes arbeid utført utenfor den ordinære daglige arbeidstid, på vanlige fri- og helligdager, samt i den vanlige ferietiden og normal avspasering. Hva som er fritid sees i forhold til det normale for vedkommende yrkesgruppe. Fritaket for inntektsbeskatning gjelder ikke i den grad skattyter tar seg fri fra sitt ordinære arbeid for å utføre byggearbeid. Se HRD i Utv. 1966/501 (Rt. 1966/1149) (snekkermesters arbeid på eget boligbygg). Selvstendig næringsdrivende kan i likhet med vanlige lønnstakere opparbeide seg fritid i form av avspasering, så lenge dette ligger innenfor rammen av det som er vanlig i arbeidslivet.

Det skal anses som fritidsarbeid når skattyter deltar på kommunalt tiltak hvor han bygger sin egen fremtidige bolig, se FIN 4. oktober 2006 i Utv. 2006/1594.

Ved arbeid ut over hva som må anses som fritidsarbeid må innsatsen fordeles skjønnsmessig i forhold til hvor stor del av arbeidet som anses som fritidsarbeid og hvor stor del av arbeidet som ikke kan anses som fritidsarbeid. Det er likevel antatt at skattytere som har fylt 70 år ikke bør skattlegges for noen del av verdien av arbeid på eget boligbygg. Det samme gjelder alderspensjonister under 70 år som har trådt ut av yrkeslivet og hvor arbeidet på eget boligbygg ikke vil redusere muligheten for ekstrainntekter i kortere eller lengre tid. Såfremt disse vanligvis skaffer seg inntekter utenom pensjonen, og nevnte fritidsarbeid reduserer mulighetene for slike ekstra inntekter i kortere eller lengre tid, vil verdien av slikt arbeid på bolig/fritidsbygg være skattepliktig. Tilsvarende vurdering legges også til grunn ved uføretrygdedes arbeid på eget bolig-/fritidsbygg.

Om når hjemmeværende ektefelle utfører arbeid på eget bolig-/fritidsbygg, se URD 31. oktober 1991 (Ålesund byrett) i Utv. 1992/261. (Retten mente fritak ikke kunne gjøres i større utstrekning enn det som normalt ville være å anse som fritidsarbeid for en vanlig arbeidstaker.)


Dette er sitat fra skattetatens nettside angående egen bolig og de samme reglene må vel anses å være anvendbare til all slags fritidsvirksomhet selv om de ikke er beskrevet ved bil og båt.

Med andre ord dersom du restaurer en båt på ett år så den blir verdt f.eks 5 millioner istedet for 1 million så vil skattetaten tvilsomt tro på at du har gjort dette innenfor din fritid på egenhånd.

Det er godt mulig de gir blaffen, men hvis de ønsker å ta deg så vil de kunne gjøre det. Det er utrolig sjeldent staten taper en sak i retten og det gjelder Norge på samme måten som de fleste land.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Med andre ord dersom du restaurer en båt på ett år så den blir verdt f.eks 5 millioner istedet for 1 million så vil skattetaten tvilsomt tro på at du har gjort dette innenfor din fritid på egenhånd.

 

Nå rører du fælt i grauten.

For at din tankegang skal trå i kraft, må du ha et yrke som dreier seg om restaurering, oppgradering osv. av båter.

En kokk kan jobbe så mye han vil på eget privateide lystfartøy/fritidsbåt, eller bolig for den saks skyld, både på fritida og i arbeidstida, uten at det blir inntektsbeskattet. Skjønt det blir vel normalt lite tid til sånt i arbeidstida for en vanlig norsk arbeidstaker, uansett yrke.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

Man kan da vel for helvete jobbe så mye man vil på egen båt uten at det blir arbeidsinntekt.

 

(skulle kanskje ikke ha skrevet dette innlegget, men kunne ikke dy meg).

 

Ofte kan det lønne seg å tenke seg om før man poster på internett generellt. 

 

Etter skatteloven § 5-1 blir «enhver fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet […]» regnet som skattepliktig inntekt.

Skatteloven definerer ikke hva som ligger i «arbeid», men ifølge teorien må det være snakk om «personlig innsats (eller tjeneste) med økonomisk karakter», det vil si aktiviteter som skaper verdi og ikke forbrukes.

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 17 timer siden:

Ofte kan det lønne seg å tenke seg om før man poster på internett generellt. 

 

Det har du nok rett i.

Jeg ramler nok fortere av hengslene når det gjelder å uttrykke meg enn @XardasKSP som er helt utrolig flink til å holde hodet kaldt, uansett hvor mye og hvor usaklig hans meninger blir kommentert.

 

Men det er fortsatt min mening som står der.

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Jeg tror nok det er du som rører siden hva slags yrke er uføretrygdet da? Og det blir spesifikk nevnt:

 

Quote

Tilsvarende vurdering legges også til grunn ved uføretrygdedes arbeid på eget bolig-/fritidsbygg.


Ellers så vil skattetaten mene du er profesjonell båtfikser eller hva yrket skal nå kalles dersom du f.eks som kokk tjener 1 mill i året (nå tjener sikkert kokker mindre men det var bare eksempel) men samtidig fikser en båt til å være verdt 5 mill som var verdt 1 mill året før ifølge rapporten til skattetaten.

https://conta.no/starte-firma/hobby-eller-naering/
 

Hvis skattetaten ikke gir blaffen og går inn for å ta noen så vil de gjøre det, hadde ting vært såpass enkelt så hadde jeg jo aldri tenkt i timesvis hvordan man f.eks kan slippe en del av MVA på eventuell "gammel driter" om den kjøpes i Sverige eller på hvordan best ansette mekaniker for hjelp ved båten.

Det er stor sjanse for at skattetaten gir blaffen, men om den ikke gjør det og du har ikke gjort ting etter loven så vil jo staten nærmest "korsfeste deg".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Ellers så vil skattetaten mene du er profesjonell båtfikser eller hva yrket skal nå kalles dersom du f.eks som kokk tjener 1 mill i året (nå tjener sikkert kokker mindre men det var bare eksempel) men samtidig fikser en båt til å være verdt 5 mill som var verdt 1 mill året før ifølge rapporten til skattetaten.

 

Om du skal skattlegges som profesjonell båtfikser må du være i en setting hvor du også har rett til fradrag for alle utgifter i forbindelse med denne restaureringen/oppgraderingen.

 

Du kan derfor godt koste på båten din (privateid lystfartøy/fritidsbåt) 4 mill. i utstyr og dippedutter, og montere det selv, uten at det blir lagt til 1 øre ekstra i arbeidsinntekt, eller at du blir kategorisert som profesjonell båtfikser.

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Nå snakker man jo ikke om at noen virkelig fikset båten men om noen f.eks for å slippe formueskatt mente den var verdt 1 mill også ble verdt neste år 5 mill pga. fiksing opp av båten.

Skattetaten om den ikke gav blaffen ville jo spørre om det utstyret og "dippeduttene" siden det kom vel ikke "fra himmeln" og selv om det gjorde så ville det jo være "skattbar gave fra Gud".

Det er ikke så enkelt dersom skattetaten skal ta noen så vil de ta vedkommende om ting ikke er helt etter loven og hvis det skal være hobbyvirksomhet eller fritidsvirksomhet så vil ikke verdiøkning på 4 mill per år gå igjennom uten eventuelle regninger for ting man har kjøpt.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Jannmar said:

Man kan da vel for helvete jobbe så mye man vil på egen båt uten at det blir arbeidsinntekt.

 

Jeg er ikke skattejurist, men jeg ser fort at skatteetaten kan ha innvendinger dersom man kjøper en båt billig, totalrenoverer den og selger den med fortjeneste uten å rapportere noe på selvangivelsen.  Da vil fort kriteriene for "næringsvirksomhet" kunne slå inn.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

Jannmar Nå snakker man jo ikke om at noen virkelig fikset båten men om noen f.eks for å slippe formueskatt mente den var verdt 1 mill også ble verdt neste år 5 mill pga. fiksing opp av båten.

 

Om det er en realitet at båten er verdt 1 mill det ene året og du koster på den 4 mill. slik at den blir verdt 5 mill. det andre året, så versågod.

 

Ingenting skjer. Om du har brukt 4 mill. av sparepengene dine, blir også formuen din den samme.

 

Tilstanden og verdien det ene året, og tilstanden og verdien det andre året må selvfølgelig være reell.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 3 minutter siden:

Jeg er ikke skattejurist, men jeg ser fort at skatteetaten kan ha innvendinger dersom man kjøper en båt billig, totalrenoverer den og selger den med fortjeneste uten å rapportere noe på selvangivelsen.  Da vil fort kriteriene for "næringsvirksomhet" kunne slå inn.

 

Selvfølgelig er det fare for at det kreves en forklaring når formuen plutselig stiger med 4 mill.

Men for en privatperson har ikke det noe som helst med kategorien næringsvirksomhet å gjøre.

Da er det snakk om eventuell skatteunndragelse. 

Link to post
Share on other sites

Kriterier for næringsvirksomhet er at det:

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Hvis man tjener en del på å kjøpe, restaurere og selge båter, så må det vel dreie seg om næringsvirksomhet?

 

Hvis man tjener en del på å kjøpe én båt, restaurere den og selge den med fortjeneste, så er det sikkert hobby.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 15 timer siden:

Hvis man tjener en del på å kjøpe, restaurere og selge båter, så må det vel dreie seg om næringsvirksomhet?

 

Om det har det omfang og den intensjon osv. som du henviser til i forrige innlegg, kan det bli klassifisert som, eller godkjent som næringsvirksomhet. Jeg sier bare lykke til, til den som vil sette i gang. 

Det er nok andre her på forumet som vet mer enn meg om hva en slik virksomhet innebærer med eventuelt regnskap, bokføring, MVA osv. osv.

 

 

 

 

tobixen skrev for 15 timer siden:

Hvis man tjener en del på å kjøpe én båt, restaurere den og selge den med fortjeneste, så er det sikkert hobby.

 

Det er ikke engang en hobby i skattemessig sammenheng. Det er ingenting i skattemessig sammenheng. Det er skattefritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes for noen år siden at det var noen problemer med at dersom man f.eks. var profesjonell rørlegger og gjorde rørleggerarbeid hjemme i eget hus på fritiden, så var man i teorien pliktig til å betale MVA på arbeidsinnsatsen.  Det hørtes helt sprøtt ut den gang da, og det gjør det nå også ... men mulig jeg husker noe feil :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...