Jump to content

HJELP...Skal kjøpe motorbåt.....


Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Ja, jeg skal kjøpe en brukt båt, og trenger hjelp fra dere, som kan noe om båt, om jeg er på rett sti :) Båten jeg har sett meg ut, er en Sea Ray 270 med 300 kh marinediesel. Er det noen av forumets medlemmer som har erfaringer men denne båter og eller motoren? Motoren er fra 2004 med et nytt bravo 3 drev?? båten er fra 88, men ser veldig bra ut :)

Trenger litt tilbakemelding her, da det er mye penger for meg å bruke, da jeg nå går fra en Nidelv 24 til event. Sea Ray. Har nemlig 4 barn, og trenger derfor større plass......

Er det noen som har noen andre forslag????

 

Ser frem til å få tilbakemelding på dette innlegget :)

 

 

Stor hilsen fra båtsmann Hansa666

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har blitt betydlig påkostet i form av motor og drev. Tilstand på motor og drev, lekkasjer

rundt vinduer, evnt grunnstøtinger og elektrisk. Sjekk også at båten har båtkort. Viktig, som

tidligere nevnt på forumet, er det mye ekstra jobb, hvis ikke dette er blitt fulgt opp.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ja, det er rett båt som det er bilde av her :) Holder til i Fana i Bergen og har min nåværende Nidelv liggende i Nordåsen.

Er det noen av dere som har peiling på den motoren som er satt inn her? Tenker da på dette med deler ol. som trengs etter hvert :)

 

Stor hilsen fra Hansa666

Link to post
Share on other sites

Hei!

Greit, da er vi enige i hva et båtkort er :) Fikk et slikt kort da jeg kjøpte Nidelven. Jeg tenkte på et kort som eks. sa noe om servicer ol.

 

Motoren er en Hammerhead som er kjøpt fra www.marinediesel.se og ja, det trengs en opprydning i det elektriske :) Båten står pt. i Trondheims området, så om dette går veien, tar jeg bare et fly MED en som har peiling, for å se på båten :)

Søkte mye på nettet i går, og fant en del info på denne motoren, men ingen i Norge som solgte deler ol. Hva om jeg trenger oljefilter, eller andre deler? Ettersom motoren er en ombygd 6,5L fra GM, tilsvarende den som står i Hummer bilene, tenkte jeg at det ikke kunne være så vanskelig å få tak i deler men...

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips på veien, siden det ikke er nevnt:

Hvis båten er importert fra land utenom eøs etter juni 1998, skal den være CE-merket. Lurer på om det kan være tilfelle med denne båten siden det er byttet motor. Synes også det kan se ut som den har et amerikansk navn på hekken. Har den ikke CE-merking, skal du være veldig forsiktig. Da er båten i utgangspunktet ulovlig å omsette.

 

NB: Jeg skriver ikke dette for å male en viss mann på veggen, det er kun ment som en forsiktig advarsel. Dette med importerte båter kan være rene minefeltet hvis en ikke er klar over det. Er alle papirer i orden, er det ingen problemer å kjøpe en slik båt. Dessuten så den veldig fin ut på bildene ihvertfall. Motoren tror jeg også er kurant, men det er det nok andre her som vet mere om enn meg.

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Greit, da er vi enige i hva et båtkort er :) Fikk et slikt kort da jeg kjøpte Nidelven. Jeg tenkte på et kort som eks. sa noe om servicer ol.

 

Motoren er en Hammerhead som er kjøpt fra www.marinediesel.se og ja, det trengs en opprydning i det elektriske :) Båten står pt. i Trondheims området, så om dette går veien, tar jeg bare et fly MED en som har peiling, for å se på båten :)

Søkte mye på nettet i går, og fant en del info på denne motoren, men ingen i Norge som solgte deler ol. Hva om jeg trenger oljefilter, eller andre deler? Ettersom motoren er en ombygd 6,5L fra GM, tilsvarende den som står i Hummer bilene, tenkte jeg at det ikke kunne være så vanskelig å få tak i deler men...

Hvis dette er en GM motor, er det samme motoren som jeg har i min båt. Andre du kan spørre må vel være f.eks Hulda tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Har det vært 2 motorer tidligere?

Synes at det ser ut som dobbel instrumentering.

Hvordan har denne jobben blitt utført? Er det tilgang på dokumentasjon?

Du kan også se motorfester på hver side av motoren som står der nå. Etter et søk på Boattrader finner jeg at disse er levert med 2 motorer.

Sea Ray er kjent for å ligge i det litt mer eksklusive segmentet av amerikanske båter.

However; de har brukt en balsa sandwich konstruksjon på noen båter som ikke har vært helt heldig. Bruk noe til å banke på skrog overbygg for å høre etter delaminering/råttent kjernemateriale.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for en meeeeengde med svar, og for å begynne et sted, starter jeg med CE merkingen.

Båten er brukt importert fra USA i 2001 ( tror jeg). OG jeg skal sjekke om den er CE godkjent. Kommer ikke til å handle om den ikke er det...

 

Videre vet jeg at Sea Ray har en model med en motor, men har ikke peiling på hva som stod der fra før av, bortsett fra at det var en tørst bensiner, altså, skal sjekke dette også :)

 

Men, har det noen betydning om det stod to motorer der fra før av? Antar at selger har en eller annen dokumentasjon på at arbeidet er utført forskriftsmessig......

 

MEN så snakkes det om å " banke " i siden på skroget...... Jeg kan banke i ukesvis jeg uten at det sier meg noe..... Hvordan finne ut om skroget er ok??? hvilken lyd hører man etter?? Hva ser man etter?

Link to post
Share on other sites

Bank på samme måte som når du banker etter spikerslag i veggen hjemme, eller som når legen din banker på magen din for å høre etter om alt sitter fast. Du HØRER når lyden forandrer seg fra kompakt til "dvask" eller "hul" om du vil. Hvis du har en baderomsvegg eller et gulv med løse fliser vet du hva jeg mener.Et skrutrekkerskaft er fint å banke med.

Link to post
Share on other sites

Men, har det noen betydning om det stod to motorer der fra før av? Antar at selger har en eller annen dokumentasjon på at arbeidet er utført forskriftsmessig......

Ja, det kan ha ganske stor betydning. Om skroget er konstruert for å ha to motorer er det også balansert for det - både sideveis trim og trim i lengderetningen. Det gir bedre stabilitet sideveis å ha to motorer fordi vekten da kommer lenger ut til sidene. Ofte brukes også tankplassering til å skape optimal balanse i båten. I lengderetnignen kan det påvirke hvor høyt nesa går på båten - men det kan du antakelig trimme bort med drev og flaps. men er båten konstruert for to ganske tunge motorer akter og har tanker foran - da kan de gå på nesa nå, og det kan være vanskelig å trimme bort om det er mye

 

Som det er sagt her før: CE merking er mer enn veldig viktig. Er ikke det i orden - finn deg en annen båt.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Whistler :)

Skal banke i vei, samt søke på sidene her på denne motoren :)

MEN jeg har søkt på Marinedisel, som den heter, men fikk ikke noe treff, derfor var jeg intresert å vite om noen hadde erfaringer med akkuratt den motoren, "Hammerhead", og ikke minst kvaliteten, service tilgjengelighet ol. Vet du Whistler hvordan det er å få tak i deler til GM motorer??

Link to post
Share on other sites

Hummmmmmm. Er VELDIG glad for de svarene jeg får, da dere forstår at jeg ikke er den mest erfarne på dette området....... Tenkte ikke på dette med balanse i båten med en og to motorer.... ganske opplagt egentlig...

Som sakt Tusen takk for svarene hitil :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...