Jump to content

HJELP...Skal kjøpe motorbåt.....


Hansa666

Recommended Posts

Jeg kikket litt på motoren her

Bilde

Stusser på et par ting:

1. el anlegget - ser definitivt ikke profft ut - skikkelig kabelrøre dette her. Vitner ikke om installasjon gjort av prof

2. er det lovlig installasjon av batteriene? Jeg trodde CE merkingen stilte krav til at batteriene skulle monteres i ventilerte, vanntette bokser jeg.

3. Motoren - mitt inntrykk - uten at jeg vet - er at Hammerdown er den billigste mulige løsningen om du vil ha en marinediesel.

4. hva slags drev sitter på motoren? Om det er samme drevet som satt på bensinmotoren så må du være Obs! Det er antakelig mye høyere dreimoment på diesel motoren enn på bensinmotoren - og dreimomentet kan knekke drevet. Ut fra annonsen står det Bravo 3 med kjøling. Jeg er ikke så veldig inni Mercruiser drev - men er det ikke Bravo 3 drevene som har ryki på en del Steyr motorer da?

5. Bunnen av motorrommet er møkkete - glemte de å vaske da de bytta motor eller lekker den nye motoren?

Link to post
Share on other sites

Vel, ser din skepsis Bitteliten....

Jeg må inrømme at jeg så mest på at båten var praktisk, hadde ny motor og drev, men ikke på ALT det andre som du og de andre har kommet med her i dag...

Er enig i at det så ikke så bra ut i dette motor rommet... Selv på min Nidelv 24 1980 mod, har jeg et eget rom for batterier... OG jeg som trodde at bravo 3 drev var gode saker ettersom det var nytt :)

Ser også de mørke feltene under drivreimene.... Ja hva det betyr, kan jeg ikke svare på, men jeg skal ringe eieren i dag, få litt mer info, og er dette ok, håper jeg enn ller annen via venne tjenesten kan ta en titt på båten FØR jeg setter meg på første fly til Trondheim.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Whistler :)

Skal banke i vei, samt søke på sidene her på denne motoren :)

MEN jeg har søkt på Marinedisel, som den heter, men fikk ikke noe treff, derfor var jeg intresert å vite om noen hadde erfaringer med akkuratt den motoren, "Hammerhead", og ikke minst kvaliteten, service tilgjengelighet ol. Vet du Whistler hvordan det er å få tak i deler til GM motorer??

Har desverre ikke peil på deletilgang. Det er noen her på forumet som har 6,5 L diesel. Du kan jo se hvordan råden utvikler seg utover dagen/kvelden. Har bensinmotor selv, og har sett på hammerheadmotoren som er rimelig alternativ ved et evt motorbytte. Tror den koster ca 170k uten drev. Passer rett på motorfester, bukkehorn og drev for V8 Mercruiser (og sikkert VP også)

 

Enig med Bitteliten og sier at el-kablingen "leaves a lot to be desired" .

Tror ikke bestemmelsene krever vanntett, ventilert boks, men at batteriene er festet forsvarlig og at polene er beskyttet mot "løsøre" som kan kortslutte. Det ser ut som det er vingemutter innfesting på battkablene, og det er visst ikke helt i henhold..

 

At motorrommet ser møkkete ut kan jo komme av at noen har skiftet olje og filter og vært uheldig.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt regnestykke er egentlig greit, båten koster 450.000, motoren har sikker kostet med alt mulig utstyr 250.000 i 2004. Dvs båten er i utgangspunktet ikke så dyr. MEN jeg ser jo hva som er skrevet i forumet, og i dag morges var jeg en lykkelig uvitende mann som hadde en båt i kikkerten, mens jeg nå er heller litt reservert.... :( Har jo en glimrende båt i dag, men med 4 barn hvor elstemann er 8 år, sier det seg selv at det er trangt om plassen til hu mor og meg.... ( skal ikke har flere barn.... hehe :)

 

MEN når man ser på bår, er det bra å ha en god porsjon skepsis. Hadde vært ultra kjipt å få en ekstra regning på 100.000 pga. at man kjøpte båt etter følelsen og ikke etter hode....

 

Når jeg kommer hjem fra jobb, skal jeg notere meg ned alt som er skrevet av tips og forslag, og stille selgeren en del spørsmål.

 

Nok en gang, takker for all hjelp her på forumet :):)

Link to post
Share on other sites

MEN når man ser på bår, er det bra å ha en god porsjon skepsis. Hadde vært ultra kjipt å få en ekstra regning på 100.000 pga. at man kjøpte båt etter følelsen og ikke etter hode....

Alltid fornuftig å ha litt sunn skepsis. Noe av det dummeste du kan gjøre, er å kjøpe en båt som er akkurat så dyr som du har råd til. Dette gjelder spesielt dersom båten har mye utstyr, som det kan koste skjorta å reparere. Det gjelder å ha litt kapital i bakhånd til uforutsette omkostninger, for de kommer garantert.

 

Ellers vil jeg ønske lykke til med båtkjøpet, enten det blir denne båten eller en annen!

 

 

Mvh,

John

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Takker for det John :yesnod:

Har litt mer papir i banken, men er enig i at prisen gjenspeiler ikke hva det koster å ha båt.... har smertelig fått erfare hva det koster utover det oppsatte budsjettet som en prøver å legge....

 

Men i kveld skal jeg ringe selgeren, og i morgen får dere vite hva som skjer videre :)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Whistler :)

Skal banke i vei, samt søke på sidene her på denne motoren :)

MEN jeg har søkt på Marinedisel, som den heter, men fikk ikke noe treff, derfor var jeg intresert å vite om noen hadde erfaringer med akkuratt den motoren, "Hammerhead", og ikke minst kvaliteten, service tilgjengelighet ol. Vet du Whistler hvordan det er å få tak i deler til GM motorer??

 

 

Søk heller på GM 6,5 liter V8 .Det skal være en forhandler av marindiesel i Bergen, men jeg husker ikke navnet. Har sett at han annonserer en del på FINN. Enkle ting som oljefilter kjøper du i bilbutikken( billigere). Bravo 3x drevet er det nyeste og beste fra Mercruiser og der har du ingenting og frykte !!

Har selv en GM 6.5 V8 diesel som jeg monterte i sommer, men har hatt den litt for kort tid til å skryte eller si noe negativt.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for svaret Trophy, nå er det bare å reise for å besiktige båten :)

Utfordringen her på dette forumet, er å få med seg all informasjon som blir lagt inn. Er veldig glad for den responsen jeg har fått, og jeg har lært mye :) Men som det alltid er, noen liker det ene utstyret, andre noe annet. Håper dette er starten på en lang båt kariere, og ikke en kort som går rett i dass pga. feil kjøp...:) Antar og tror at denne motoren er bra, har funnet en masse info om den på nettet, så dette skal nok gå bra :)

Spørsmål Trophy, bråker maskinen din??? Den marinedisel maskinen som står i denne båten går på max 3600 omdreininger ( 32 knop) crusing fart er 28 knop, og da ligger den på 3000. Stigningen på propellen er 26 grader. Er dette tilsvarende den du har?? Er det andre her på forumet som har tilsvarende data på en tilsvarende motor?? Selger snakket om en utveksling på 8 1:1. Sier meg nada, kanskje noen på forumet hvet hva det betyr?

Link to post
Share on other sites

Selger snakket om en utveksling på 8 1:1. Sier meg nada, kanskje noen på forumet hvet hva det betyr?

Det var kanskje 1,8:1 som det var snakk om vil jeg tro. Det betyr at hvis du har et motorturtall på 1800 omdreininger så har propellen 1000 o/min. Men 8:1 tror jeg ikke at det var. Da vil propellen din ha et turtall på ca 450 o/min og det er for sakte.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takker for svaret Trophy, nå er det bare å reise for å besiktige båten :)

Utfordringen her på dette forumet, er å få med seg all informasjon som blir lagt inn. Er veldig glad for den responsen jeg har fått, og jeg har lært mye :) Men som det alltid er, noen liker det ene utstyret, andre noe annet. Håper dette er starten på en lang båt kariere, og ikke en kort som går rett i dass pga. feil kjøp...:) Antar og tror at denne motoren er bra, har funnet en masse info om den på nettet, så dette skal nok gå bra :)

Spørsmål Trophy, bråker maskinen din??? Den marinedisel maskinen som står i denne båten går på max 3600 omdreininger ( 32 knop) crusing fart er 28 knop, og da ligger den på 3000. Stigningen på propellen er 26 grader. Er dette tilsvarende den du har?? Er det andre her på forumet som har tilsvarende data på en tilsvarende motor?? Selger snakket om en utveksling på 8 1:1. Sier meg nada, kanskje noen på forumet hvet hva det betyr?

 

Som en annen her sier så er utvekslingen trolig 1.8 : 1. Min er ikke en marindiesel og har bare 190 hk (uten turbo og komp ) så kan ikke sammenlignes. Toppturtallet på min er også 3600 og kan godt marsje på 3200 omdr , men en behagelig marsjfart ligger vel rundt 25 kn og da går det en del mindre diesel :yesnod: Motoren er veldig lettstartet og den støyer litt mer på sakte fart enn bensinmotoren, men på marsj er det ikke særlig forskjell (inne i cabinen). Motorrommet på sea ray'n så litt rotete ut, men er vel enkelt å fixe på. Hvorfor det er oljesøl der bør sjekkes opp. Bittelitens antydning om Mercruiser drev er feil og gjelder gamletypen Bravo 3 montert på større båter med bare en innstallasjon type tung båt-stor motor- B3. På sea ray'n var det bravo 3x som er meget bra, men er du i tvil så kontakt din nærmeste Mercruiser forhandler. Lykke til med eventuell handel :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret Trophy og Gladiator :yesnod: Oljesølet som man ser på bildet, stammer fra et uheldig oljeskift, og ikke fra en lekasje fra motoren. ( dette er i hvertfall hva selger sier). Men hele båten skal sjekkes, og da burde man finne event. feil og mangler.

Benyttet meg av vennetjenesten her på BP, og fikk svar fra Marwin på 10 Min!!!! Helt rått :flag:

SÅ nå får vi se hva som skjer videre.........

Link to post
Share on other sites

Bittelitens antydning om Mercruiser drev er feil og gjelder gamletypen Bravo 3 montert på større båter med bare en innstallasjon type tung båt-stor motor- B3. På sea ray'n var det bravo 3x som er meget bra, men er du i tvil så kontakt din nærmeste Mercruiser forhandler. Lykke til med eventuell handel :cheers:

Fint at du oppklarte. Marex monterte 2x Steyr motorer i en 330 som fikk drevhavari. Om jeg husker rett ble det nevnt i en test i Baatmagasinet. Jeg snakket også med en kar fra Goldfish en gang og han nevnte at de hadde montert kjøling på drevet for at de skulle tåle mer
Link to post
Share on other sites

mange som tror de vet noe her.

 

Marinediesel 6,5 l v8 på denne båten , må ha drevkjøler for at drevet skal holde i lengden. men ser på bilder at det er raka rør ut , må bråke noe forferdelig , men bra for motor , den får puste bra.

 

Alle som har ett bravo 3 drev bør og må ha drevkjøler for og forbygge havari.

 

vanlige service deler kan du kjøpe hos DP Service Haugesund , Jan Vidar vestvik , han er og expert på 6,5 l . han har og delelager for Peninsular 6.5 l v8 som er samme blokk. større utgaver av denne motor har speselle dyser , kan ikke gå i bilbutikken etter de. men mye av det samme er som på bilmotoren når det gjelder deler. anbefaler og ha ett reservekit ombord, 1 dyse,vannutskillerfilter, slangeklemmer osv.

denne marinediesel har kompressor som nok koster endel kroner når eller hvis den tar kvelden .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...