Jump to content

Yamaha F60 2015 skal det syntetisk eller mineralsk olje på denne?


hanto1

Recommended Posts

Om du deler hvilken Grade du ble foreslått, og hvilken modellkode din motor har så er det lettere å sammenlike med rett motor. Og å få brukererfaring (det kan være gull verdt :wink: )

 

Om en ser i innholdet i linken fra @Regattafisker så ser en: 

Den blå er ikke for det klimaet vi har noe sted i Norge...

Den sorte er for innblanding i bensin på 2-takt motorer.

Til sommersesong bruk er nok syntetisk (den i gullkanne til Gullpris :sweat:) ikke "nødvendig til vanlig bruk

image_2024-04-09_154805526.png.26aae8051b01dd2fd69fac2d83564fdb.png

 

I den samme brosjyren så skriver jo Yamaha følgende... men tar ikke alternativet med på bildet...

 

Yamahaolje.JPG.0dcc3eea91437b94e92ace73ef7d69a6.JPG

 

Det er ikke noe bastant riktig og galt her, det er mye skjønn.

 

Og som vanlig gjelder følgende Forumregel:
En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av K er og som koster X er skamdårlig.

En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av G er og som koster 10X er skambra.
En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av H, og som har flotte pukkler, og som koster 12X er best... desidert best:cool:

(det siste kapittelet er litt ironi og litt leggspark til de mest overtroiske her inne, har ikke fått vært med på en eneste oljediskusjon på nesten ett år nå så måtte skrive det... beklager TS)

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Motoren er en F60 ELPT, ut fra temperatur så anbefales alt fra 5-30, 10-30 osv til 20-40 .

Glem 20-40, Yamaha anbefaler klart dette bare til varme strøk.
 

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Noe som indikerer blanding av syntetisk og mineralsk

Ikke sikker på om jeg forstår deg riktig men du må ikke blande syntetisk og mineralsk olje.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke mineralolje, delsyntetisk eller fullsyntetisk. Du kan kjøpe svært dyr fullsyntetisk Yamahalube, rimelig delsyntetisk olje fra Biltema eller noe som ligger imellom på pris. Sørg for at du kjøper FC-W olje. 

 

Jeg bruker denne på min 2021 DF140BG 

https://www.marineshop.no/liqui-moly/131093/liqui-moly-marine-4t-motorolje-10w-30-5l

 

På en 2010 DF175 har jeg brukt denne 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/4-takts-utenbordsolje-10w-30-4-l-2000053417

Den er nå i ferd med å bli erstattet av denne 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/firetakts-pahengsmotorolje-10w-40-4-l-2000053359

 

Sitat

 

Link to post
Share on other sites

Nå har du fått mange gode svar på spørsmålet ditt, men jeg kommer allikevel med mitt bidrag. Ikke 100% relevant da det ikke er samme motor, men nærme nok synes jeg. 

Jeg har kun handlet olje hos Ravns Garage, der jeg kjøpte motoren. Sist jeg skulle ha olje spurte Erling om jeg ville ha mineral eller syntetisk. Det vet jeg ikke sa jeg, men det vet vel du? :giggle:  Han gikk da tilbake i fakturaene og så at jeg hadde kjøpt syntetisk sist gang, så da ble det det igjen. Hans vurdering var at jeg som bruker båten hele året gjerne kan kjøre på syntetisk. Bruker man båten bare om sommeren er det like greit med mineral mente han på. Motoren er en Mercury 100 2014 modell, men det er jo fremdeles en firetakter på omtrent samme alder. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Hans vurdering var at jeg som bruker båten hele året gjerne kan kjøre på syntetisk.

Bruker man båten bare om sommeren er det like greit med mineral mente han på.

Da kan vi vel slå fast at Erling, @Komodo, @abbor og meg mener det samme :clap:  sånt blir det ikke noe vill diskusjon av :lipseal:

@abbor, hvor mange timer har du logget med de oljene?  Jeg spør fordi jeg tror svaret vil berolige de som er skeptiske til mineralolje...

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste :smiley: 

 

Jeg klarer ikke å finne ut om det er delsyntetisk (slik som den 10W-30 utenbordsolja de hadde før).

Kanskje det står bak på kanna, jeg får sjekke neste gang jeg er på Biltema.

 

biltemaoutboard.jpg.e960556f9203c3c81b62ed2e11d0fac9.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

Det enkleste er ofte det beste :smiley: 

 

Jeg klarer ikke å finne ut om det er delsyntetisk (slik som den 10W-30 utenbordsolja de hadde før).

Kanskje det står bak på kanna, jeg får sjekke neste gang jeg er på Biltema.

 

biltemaoutboard.jpg.e960556f9203c3c81b62ed2e11d0fac9.jpg

Jeg er ganske sikker på at det ikke står på kanna. Jeg kjøpte og fylte slik olje i høst, og reagerte litt på at såpass sentral informasjon om olja ikke sto på kanna. 
Siden jeg har brukt den forrige olja til BT og den får gode skussmål rundt omkring, kjøpte jeg den likevel, men veldig tillitsvekkende er det ikke. 

Link to post
Share on other sites

Tipper det hadde stått på kanna hvis det hadde vært mineral eller helsyntetisk.

Så tenkte de vel at neida, vi trenger ikke å skrive på kanna hvis det er delsyntetisk :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 19 timer siden:

Da kan vi vel slå fast at Erling, @Komodo, @abbor og meg mener det samme :clap:  sånt blir det ikke noe vill diskusjon av :lipseal:

@abbor, hvor mange timer har du logget med de oljene?  Jeg spør fordi jeg tror svaret vil berolige de som er skeptiske til mineralolje...

 

Har ca 3200 timer på forskjellige fullsyntetiske og 400-500 timer med Biltema delsyntetisk. Mineralolje har jeg ikke brukt på båtmotorer siden jeg hadde Yamaha F50 for 20 år siden. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev for 12 timer siden:

Jeg er ganske sikker på at det ikke står på kanna. Jeg kjøpte og fylte slik olje i høst, og reagerte litt på at såpass sentral informasjon om olja ikke sto på kanna. 
Siden jeg har brukt den forrige olja til BT og den får gode skussmål rundt omkring, kjøpte jeg den likevel, men veldig tillitsvekkende er det ikke. 

IMG_9903.jpeg.1450338a6fa1ed7fe1db2e979174f194.jpeg

Link to post
Share on other sites

High Performance olje er et vanlig begrep på engelsk. Men kan vel ikke akkurat oversettes direkte til olje med høy ytelse :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Alltid artig med oljetråd 🙂

 

Er det noen som kan forklare fordelen med mineralolje? Annet enn en kan spare noen kroner. 

Men meg bekjent så er syntetisk, eller helsyntetisk bedre på alt. Bedre, jevnere smøring, viskositeten er mer stabil, men kanskje viktigst, hvis en har tenkt å ha motoren noen år, så holdes motorer rerer innvendig som har gått på syntetisk olje. 

Jeg skjønner jo mange tenker at en gjennomsnittlig påhenger går kanskje 6-800 timer på 20 år, og da er den rusta ut og søppel uansett, men som sagt jeg skjønner ikke hvorfor noen i 2024 mener mineralolje er tingen. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

jeg skjønner ikke hvorfor noen i 2024 mener mineralolje er tingen. 

 

Nei det kan du si. Jeg har gått for delsyntetisk for mange av mine motorer opp igjennom tidene.

Både bil, båt og MC.

Helsyntetisk kun på den nyeste bilen, 2013 modell. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 7 timer siden:
Sørlandet2 skrev for 13 timer siden:

Er det noen som kan forklare fordelen med mineralolje? Annet enn en kan spare noen kroner.

Det er desidert den viktigste egenskap en olje kan ha.... i vertfall her inne på båtplassen.

Er ikke pris en viktig egenskap da? Dersom olje og andre vedlikeholdsutgifter blir unødvendig dyre, så vil de jo til slutt overstige verdien av motoren. Da blir det på et tidspunkt billigere å slite ut motoren raskere og heller kjøpe ny. Ikke miljømessig riktig tankegang, men enhver er som regel seg selv nærmest. 

Link to post
Share on other sites

Å gå med mye tynnere olje enn fabrikanten anbefaler resulterer i elendig oljetrykk. Er motoren gammel så kan man også få lekkasjer.

Enkelte tror at bare man overgår produsentens spesifikasjon nok så lever motoren mye lengre.

Svogerens Suzuki 140 har for lengst passert 6000 timer på anbefalt oljekvalitet.

 

Min Yamaha godtar visst et ( overaskende) bredt spekter av olje og viskositeter, så da tar man noe man har på hylla. Masse annet man kan bekymre seg over og slanke lommeboka på med båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...