hanto1 Startet 9.April Del på Facebook Startet 9.April Vet ikke om jeg fant rett instruksjonbok på nettet, men der stod det bare hvilken gade oljen skulle ha basert på temperatur Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Det virker som om yamaha sin egen yamalube for 4 takter er syntetisk. https://yamahaoutboards.com/maintenance-matters/engine-oil-lube Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Om du deler hvilken Grade du ble foreslått, og hvilken modellkode din motor har så er det lettere å sammenlike med rett motor. Og å få brukererfaring (det kan være gull verdt ) Om en ser i innholdet i linken fra @Regattafisker så ser en: Den blå er ikke for det klimaet vi har noe sted i Norge... Den sorte er for innblanding i bensin på 2-takt motorer. Til sommersesong bruk er nok syntetisk (den i gullkanne til Gullpris ) ikke "nødvendig til vanlig bruk I den samme brosjyren så skriver jo Yamaha følgende... men tar ikke alternativet med på bildet... Det er ikke noe bastant riktig og galt her, det er mye skjønn. Og som vanlig gjelder følgende Forumregel: En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av K er og som koster X er skamdårlig. En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av G er og som koster 10X er skambra. En olje som er produsert av A, til spec C, og solgt av H, og som har flotte pukkler, og som koster 12X er best... desidert best (det siste kapittelet er litt ironi og litt leggspark til de mest overtroiske her inne, har ikke fått vært med på en eneste oljediskusjon på nesten ett år nå så måtte skrive det... beklager TS) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.April Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April Motoren er en F60 ELPT, ut fra temperatur så anbefales alt fra 5-30, 10-30 osv til 20-40 . Noe som indikerer blanding av syntetisk og mineralsk ( kan ikke huske å ha sett 5-30 mineralsk) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Har en 2023 mod F60 som vel er "identisk" med din 2015 mod. Denne skal ha Yamalube syntetisk motor olje. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April hanto1 skrev for 3 timer siden: Motoren er en F60 ELPT, ut fra temperatur så anbefales alt fra 5-30, 10-30 osv til 20-40 . Glem 20-40, Yamaha anbefaler klart dette bare til varme strøk. hanto1 skrev for 3 timer siden: Noe som indikerer blanding av syntetisk og mineralsk Ikke sikker på om jeg forstår deg riktig men du må ikke blande syntetisk og mineralsk olje. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Det er sannsynligvis semisyntisk olje han mener. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.April Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April Mener dem anbefaler begge typer enten eller Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Må inrømme at jeg overså den delen som @dieselfan uthevet i sitt innlegg, men der kommer det vel rimelig tydelig frem at yamahas anbefaling for "vanlige" 4-takter i alle forhold er 10W-30 mineralsk? Eller er dette likevel åpent for tolkning? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Du kan bruke mineralolje, delsyntetisk eller fullsyntetisk. Du kan kjøpe svært dyr fullsyntetisk Yamahalube, rimelig delsyntetisk olje fra Biltema eller noe som ligger imellom på pris. Sørg for at du kjøper FC-W olje. Jeg bruker denne på min 2021 DF140BG https://www.marineshop.no/liqui-moly/131093/liqui-moly-marine-4t-motorolje-10w-30-5l På en 2010 DF175 har jeg brukt denne https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/4-takts-utenbordsolje-10w-30-4-l-2000053417 Den er nå i ferd med å bli erstattet av denne https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/firetakts-pahengsmotorolje-10w-40-4-l-2000053359 Sitat Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Nå har du fått mange gode svar på spørsmålet ditt, men jeg kommer allikevel med mitt bidrag. Ikke 100% relevant da det ikke er samme motor, men nærme nok synes jeg. Jeg har kun handlet olje hos Ravns Garage, der jeg kjøpte motoren. Sist jeg skulle ha olje spurte Erling om jeg ville ha mineral eller syntetisk. Det vet jeg ikke sa jeg, men det vet vel du? Han gikk da tilbake i fakturaene og så at jeg hadde kjøpt syntetisk sist gang, så da ble det det igjen. Hans vurdering var at jeg som bruker båten hele året gjerne kan kjøre på syntetisk. Bruker man båten bare om sommeren er det like greit med mineral mente han på. Motoren er en Mercury 100 2014 modell, men det er jo fremdeles en firetakter på omtrent samme alder. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 9.April Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April Takker for svar, da blir det mineralsk, samme som jeg bruker på Mercury Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Komodo skrev 3 minutter siden: Hans vurdering var at jeg som bruker båten hele året gjerne kan kjøre på syntetisk. Bruker man båten bare om sommeren er det like greit med mineral mente han på. Da kan vi vel slå fast at Erling, @Komodo, @abbor og meg mener det samme sånt blir det ikke noe vill diskusjon av @abbor, hvor mange timer har du logget med de oljene? Jeg spør fordi jeg tror svaret vil berolige de som er skeptiske til mineralolje... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April dieselfan skrev 2 minutter siden: Da kan vi vel slå fast at Erling, @Komodo, @abbor og meg mener det samme sånt blir det ikke noe vill diskusjon av Nei, hvis vi skal klore ut øynene på hverandre så får det være av andre årsaker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 9.April Del på Facebook Svart 9.April Det enkleste er ofte det beste Jeg klarer ikke å finne ut om det er delsyntetisk (slik som den 10W-30 utenbordsolja de hadde før). Kanskje det står bak på kanna, jeg får sjekke neste gang jeg er på Biltema. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TåT Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April Teerex skrev for 8 timer siden: Det enkleste er ofte det beste Jeg klarer ikke å finne ut om det er delsyntetisk (slik som den 10W-30 utenbordsolja de hadde før). Kanskje det står bak på kanna, jeg får sjekke neste gang jeg er på Biltema. Jeg er ganske sikker på at det ikke står på kanna. Jeg kjøpte og fylte slik olje i høst, og reagerte litt på at såpass sentral informasjon om olja ikke sto på kanna. Siden jeg har brukt den forrige olja til BT og den får gode skussmål rundt omkring, kjøpte jeg den likevel, men veldig tillitsvekkende er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April Tipper det hadde stått på kanna hvis det hadde vært mineral eller helsyntetisk. Så tenkte de vel at neida, vi trenger ikke å skrive på kanna hvis det er delsyntetisk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April dieselfan skrev for 19 timer siden: Da kan vi vel slå fast at Erling, @Komodo, @abbor og meg mener det samme sånt blir det ikke noe vill diskusjon av @abbor, hvor mange timer har du logget med de oljene? Jeg spør fordi jeg tror svaret vil berolige de som er skeptiske til mineralolje... Har ca 3200 timer på forskjellige fullsyntetiske og 400-500 timer med Biltema delsyntetisk. Mineralolje har jeg ikke brukt på båtmotorer siden jeg hadde Yamaha F50 for 20 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April TåT skrev for 12 timer siden: Jeg er ganske sikker på at det ikke står på kanna. Jeg kjøpte og fylte slik olje i høst, og reagerte litt på at såpass sentral informasjon om olja ikke sto på kanna. Siden jeg har brukt den forrige olja til BT og den får gode skussmål rundt omkring, kjøpte jeg den likevel, men veldig tillitsvekkende er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April High Performance olje er et vanlig begrep på engelsk. Men kan vel ikke akkurat oversettes direkte til olje med høy ytelse Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Alltid artig med oljetråd 🙂 Er det noen som kan forklare fordelen med mineralolje? Annet enn en kan spare noen kroner. Men meg bekjent så er syntetisk, eller helsyntetisk bedre på alt. Bedre, jevnere smøring, viskositeten er mer stabil, men kanskje viktigst, hvis en har tenkt å ha motoren noen år, så holdes motorer rerer innvendig som har gått på syntetisk olje. Jeg skjønner jo mange tenker at en gjennomsnittlig påhenger går kanskje 6-800 timer på 20 år, og da er den rusta ut og søppel uansett, men som sagt jeg skjønner ikke hvorfor noen i 2024 mener mineralolje er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Sørlandet2 skrev 1 time siden: jeg skjønner ikke hvorfor noen i 2024 mener mineralolje er tingen. Nei det kan du si. Jeg har gått for delsyntetisk for mange av mine motorer opp igjennom tidene. Både bil, båt og MC. Helsyntetisk kun på den nyeste bilen, 2013 modell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pipe Svart 11.April Del på Facebook Svart 11.April Sørlandet2 skrev for 5 timer siden: Er det noen som kan forklare fordelen med mineralolje? Annet enn en kan spare noen kroner. Det er desidert den viktigste egenskap en olje kan ha.... i vertfall her inne på båtplassen. . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April Del på Facebook Svart 12.April pipe skrev for 7 timer siden: Sørlandet2 skrev for 13 timer siden: Er det noen som kan forklare fordelen med mineralolje? Annet enn en kan spare noen kroner. Det er desidert den viktigste egenskap en olje kan ha.... i vertfall her inne på båtplassen. Er ikke pris en viktig egenskap da? Dersom olje og andre vedlikeholdsutgifter blir unødvendig dyre, så vil de jo til slutt overstige verdien av motoren. Da blir det på et tidspunkt billigere å slite ut motoren raskere og heller kjøpe ny. Ikke miljømessig riktig tankegang, men enhver er som regel seg selv nærmest. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 12.April Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April Å gå med mye tynnere olje enn fabrikanten anbefaler resulterer i elendig oljetrykk. Er motoren gammel så kan man også få lekkasjer. Enkelte tror at bare man overgår produsentens spesifikasjon nok så lever motoren mye lengre. Svogerens Suzuki 140 har for lengst passert 6000 timer på anbefalt oljekvalitet. Min Yamaha godtar visst et ( overaskende) bredt spekter av olje og viskositeter, så da tar man noe man har på hylla. Masse annet man kan bekymre seg over og slanke lommeboka på med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.