Jump to content

Test/sammenligning av tangmultimetere for måling av strøm i båten


Lars H.

Recommended Posts

Det snakkes mye om å måle strøm med tangamperemetere her på forumet. Tidligere var vel det for de med tykk lommebok, men nå er slike måleinstrumenter tilgjengelig for "hvermannsen", de kan kjøpes hos feks. Biltema eller via eBay til overkommelig pris.

 

Men hvor nøyaktige er de?

 

Jeg har flere slike, 3 fra BT og 1 kjøpt hos Kina-mannen. Jeg tenkte å sammenligne disse, så jeg fant frem min nye Victron lader som kan settes som fast strømforsyning, satte den til 13V og belastet den med en halogenpære for bil. Appen viste da 5,1A. på bildet kan en se hva instrumentene viste samtidig. Instrumentet til høyre har ikke tang, men egen inngang for måling opp til 20A.

 

Tangmålerne har litt forskjellige måleområde, men jeg har valgt det laveste der det var mulig. Måleområdene som ble valgt var

  • måler A:   40A
  • måler B: 400A
  • måler C:   40A
  • måler D:   auto, 6/60/100A
  • måler E:   20A (ikke tangamperemeter)

 

Helt på trynet var vel ikke disse resultatene?

 

 

tangamperemeterSammenligning.jpg.43b83f991dfcaa50dee56d7f20a68451.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Imponerende. Selv de med størst avvik var ikke ille.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er testresultater for spenningsmåling for multimetrene mine. Det til venstre (ikke tangmeter) er det som var med i testen for strømmåling. Det er sikkert 25 år gammelt. DT-888 var ikke med i den testen. Det er forresten urgammelt. Jeg rappet det med meg da jeg sluttet hos FFI (ble pensjonist) i 2005 (nesten 19 år siden)!

 

multimeterfeil.jpg.fe4ebf12b242971b5caf562e8dd8f6a5.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Veldig imponerende! Men jeg mente du sa at det gule BT ikke fønket på 40A @Lars H.? Det er jo nærmest (om fasiten er riktig da)

 

Jeg sjekket forresten batteriet på mitt i dag og oppdaget at jeg hadde satt inn et dyrt Lithium long-life i det for mange år siden - og glemt det ut - så jeg skrudde det bare sammen igjen 😄

Link to post
Share on other sites

Dette ser "forbløffende" bra ut.
Jeg kjøpte selv denne varianten fra Kjell & Co, og fant den både praktisk og anvendelig.
Senere har jeg kjøpt flere, både til eget bruk og til å gi bort  -  og jeg er fortsatt like fornøyd!
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut210d-stromtang-acdc-200-a-p48436

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 10 minutter siden:

Veldig imponerende! Men jeg mente du sa at det gule BT ikke fønket på 40A @Lars H.? Det er jo nærmest (om fasiten er riktig da)

 

Det stemmer, men etter det har jeg hatt det åpent og herjet litt med det, og nå funker det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har mange spennende forsøk Lars. Dette var interessant.  Har selv testet mot app på victron og et par tangamperemeter.  Får egentlig samme resultat som deg. Ikke 100 prosent likt. Men godt nok for hobbyen min, som er båt😉🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som at du har ulike veier for hvordan strømførende leder passerer tanga. Er forsøket basert på den strømveien gjennom tanga som er indikert med pil på selve tengene?

 

Her vet jeg at det erfaringsmessig forekomme en del avvik, har selv gjort mange forsøk på dette med likestrøm og på strømmer på 60-70 A kan avlesningsverdien forandres med 4-5A om man vender (strøm)retningen på lederen gjennom tanga og ikke tar hensyn til at strømretningen under måling skal følge den retningen som pila på klypa viser.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke tenkt på, men nå er det bare den lille eBay måleren som noen markering for strømretning. Nå tok jeg ikke bilde under selve målingene, men hadde jeg gjort det hadde noen av målerne vist feks. ca. ÷5,0A og andre +5,0A. Ved leilighet kan jeg jo forske litt videre på dette.

 

Ellers er det viktig at en hver gang før en "klyper" tangen over ledningen at en nuller, altså trykker på ZERO knappen.

 

Noen av målerne har andre måleområder. Om en bruker områder som 600A eller 1000A får en ikke frem desimaler. Da kan fort en strøm på 5A vises som 4A eller 6A!  Med et måleområde som 400A vises det kun en desimal, og pr. def. er det alltid feil på siste siffer. Med 2 desimaler stoler jeg på første desimal, men tar andre desimal med en klype salt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Ellers er det viktig at en hver gang før en "klyper" tangen over ledningen at en nuller, altså trykker på ZERO knappen

Jepp.....dvs jeg har tangampermeter fra BT. Ikke brukt A måling før i vinter. Fikk forskjellig verdi om jeg sjekket pluss eller minus kabelen. Men etter å ha lurt litt på hvorfor det, leste jeg bruksanvisningen og lærte om ZERO-knappen. Etter det viste de samme A!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Man må jo ha noe i båten, garasjen, boden og gutteromet, he.

Helt enig. Det er ikke alle som forstår viktigheten av det😄 

Her er en kjekk ting å ha hvis en lurer på om voltmeteret viser riktig 😇

17132498842142054712853935163380.jpg

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev On 14.4.2024 at 21.16:

Dette ser "forbløffende" bra ut.
Jeg kjøpte selv denne varianten fra Kjell & Co, og fant den både praktisk og anvendelig.
Senere har jeg kjøpt flere, både til eget bruk og til å gi bort  -  og jeg er fortsatt like fornøyd!
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/multimetere/uni-t-ut210d-stromtang-acdc-200-a-p48436

 

Har samme modellen, og den viste ikke rett, husker ikke nøyaktig, men tror faktisk det var 2-3 amp avvik på rundt 30A, men det var nok bare en mandagsmodell, så din er sikkert grei. Men om måleinstrumenter generellt, så er det vært å vite at nøyaktigheten kan variere en del innenfor måleområdet, og jo større måleområde, jo større avvik får man gjerne. Ofte er dette også opplyst i produktinfo hvis man leser det med liten skrift.

Link to post
Share on other sites

Det man skal være oppmerksom på med tang-ampermetere er mekanisk slitasje i "kjeften".

Om tanga ikke går helt sammen på grunn møkk eller slapp fjær eller den er slarkete og blir litt forskjøvet der armene møtes vil det påvirke nøyaktigheten av måleresultatet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

On 4/15/2024 at 9:02 PM, Lars H. said:

Man må jo ha noe i båten, garasjen, boden og gutteromet, he.

 

Mange andre gode grunner til å ha flere multimetre:

 

  • Av og til trenger man å gjøre samtidige målinger på ulike steder i kretsen (samt samtidig måling av amp og volt)
  • Av og til (særilg når man kjøper billig vare) så slutter instrumenter rett og slett å virke - da bør man ha noen i reserve
  • Av og til er den plutselig tom for batteri - og det kan være noe styr å bytte batteri (lokk som må skrues opp, finne frem boksen med reservebatterier som er nederst og bakerst i lageret, svømme i land og lete etter butikk som selger batterier ...), da er det greit å få tatt målingen med et annet apparat.
  • Dersom man trenger presisjon, er det greit å kontrollmåle med ulike apparater for å sjekke at avviket ikke er for stort.

etc

 

Min vanligste grunn for å ha flere like ting hjemme er at de forsvinner i kaoset, og så kjøper jeg ny i stedet for å lete.  Dét er en dårlig strategi, da får man bare enda mer kaos ... heldigvis har jeg litt bedre kontroll i båten, men det hender jo at ting forsvinner (særlig når jeg er i "vedlikeholdsmodus" og har spredd alt av verktøy og deler over hele båten) eller havner på feil sted.

Link to post
Share on other sites

Ett formål hvor shunt-basert amperometer fortsatt er best er for måle lekkasjestrøm på et batteri når "alt" er skrudd av.

 

Jeg har et startbatteri som synker i spenning når det står ubrukt, det er nå såpass dårlig at jeg ofte ikke får start på motoren ved første forsøk dersom det er en stund siden den ble kjørt sist.  Jeg har fortsatt på lista mi å gjøre mer research på dette, har så langt gjort et kjapt forsøk med å måle med tangamperometer, fant ikke noe lekkasjestrøm, men jeg tror ikke BT-tangamperometeret mitt egner seg særlig på strømmer under 0.1A.  Dette burde jeg kanskje gjort mer research på.  (men spenningen faller såpass raskt at det må være snakk om mer enn 0.1A lekkasje - når jeg ikke kan måle noe med tangamperometeret er det vel greit å konkludere med at det er selvutladning i batteriet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...