Jump to content

Test/sammenligning av tangmultimetere for måling av strøm i båten


Lars H.

Recommended Posts

tobixen skrev for 1 time siden:

Min vanligste grunn for å ha flere like ting hjemme er at de forsvinner i kaoset, og så kjøper jeg ny i stedet for å lete.  Dét er en dårlig strategi, da får man bare enda mer kaos ... heldigvis har jeg litt bedre kontroll i båten, men det hender jo at ting forsvinner (særlig når jeg er i "vedlikeholdsmodus" og har spredd alt av verktøy og deler over hele båten) eller havner på feil sted.

Lol, godt å høre at det finnes folk der ute med min ordenssans :giggle:

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 3 timer siden:

For målingene man gjør i vedlikehold og reparasjon av bil og båt er +/-10% mer enn nøyaktig nok for en strømmåling. IMNSHO. For spenning stiller det seg annerledes, selvfølgelig.

 

Det er viktig med rett utstyr til rett bruk, man spiser jo ikke suppe med en gaffel. På samme måte bruker man ikke et tangamperemeter med måleområder som 40A, 100A eller 600A om man skal måle en lekkasjestrøm på kanskje 0,01A (10mA).

 

For egen del finner jeg da fra et vanlig multimeter (ikke tang) med måleområder for både mA og µA, se bilde.

 

multimeter_ua_ma.jpg.67235925ce26169d5b2036336f599eaf.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, det var mitt instrument da jeg jobbet på FFI. Jeg lurte det med meg da jeg ble pensjonist i 2005, for 19 år siden. Men kvalitet varer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev On 16.4.2024 at 8.45:

Helt enig. Det er ikke alle som forstår viktigheten av det😄 

Her er en kjekk ting å ha hvis en lurer på om voltmeteret viser riktig 😇

17132498842142054712853935163380.jpg

 

Moro :thumbsup: Hadde du bodd i nærheten hadde jeg antagelig kommet på besøk... Men også det instrumentet må jo kalibreres :wink:

Link to post
Share on other sites

Når jeg tester/sammenligner (spenning) mine instrumenter, bruker jeg en billig spenningsreferanse duppedit fra eBay. Det er jo ikke high tech, men den inneholder en krets (AD584) som skal ha bra data.

 

spenningsreferanse.jpg.4c3dd495262b41d66953259df453bd09.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

 

Moro :thumbsup: Hadde du bodd i nærheten hadde jeg antagelig kommet på besøk... Men også det instrumentet må jo kalibreres :wink:

Det er bare å komme innom 😄 Forstår ikke det med kalibrering, det er jo kalibrert. Riktignok i 2007, men kalibrert er kalibrert 😂😇 

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev for 2 timer siden:

Det er bare å komme innom 😄 Forstår ikke det med kalibrering, det er jo kalibrert. Riktignok i 2007, men kalibrert er kalibrert 😂😇 

Ok, da stikker jeg innom neste gang jeg er i Egersund (har vært der et par ganger på dykkertur) 👌

 

Angående kalibrering av utstyr så lærer du litt om det hvis du jobber i et selskap som er akkreditert... 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

Ok, da stikker jeg innom neste gang jeg er i Egersund (har vært der et par ganger på dykkertur) 👌

 

Angående kalibrering av utstyr så lærer du litt om det hvis du jobber i et selskap som er akkreditert... 

Du er hjertelig velkommen 😊 Vi hadde en del kalibrert utstyr på gamlejobben, så vet litt men ikke mye.😄

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...