Jump to content

Utskifting vinduer/pakninger og alt som er


b0rls

Recommended Posts

Etter mangfoldige runder med Capt Tolley er jeg nå lei. Jeg skrifter ut vinduer, pakninger og det som må gjøres for å få det tett.
Når jeg når tar ut alt ser jeg flere forskjellige tetningsmidler/silicon/tek-7 osv som nok har blitt brukt i forsøk på å få dette tett tidligere. Ser også at det må båres noen nye hull for å få klem alle plasser.
Til min store overraskelse fikk jeg ut alt uten at noen av skruene knakk :)

Det som var uheldig var at 2 plasser satt det så godt fast at litt av topcoat/glassfiberen følgte med og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre her. Holder det med pussing og sparkling?
Jeg lurer også veldig på hvilket tetningsmiddel jeg skal bruke mellom ALU list og glassfiber. Jeg lurer litt på en butyl-tape + ett lag med UV-resistant Tek-7 ytterst.

Tips tas i mot med glede :)
 

Screenshot2024-04-15at08_38_09.png.532cc51d5354a7246dbe584fe76d7744.png

 Screenshot2024-04-15at08_38_25.png.3f81631836db9428c2aafddae517ee6d.png

Screenshot 2024-04-15 at 08.38.17.png

Screenshot 2024-04-15 at 08.38.02.png

Screenshot 2024-04-15 at 08.37.10.png

Link to post
Share on other sites

Der gelcoat er revet av, ville jeg sparklet i med gelcoat-sparkel for å få en jevn flate som tetningen kan presse mot. Selv har jeg god erfaring med å tette med en god pølse med butylmasse. Dette forutsetter at rammen eller glasset presses mot gelcoaten, slik at butylen kommer under press. hvis glasset skrues på uten ramme, slik at butylen blir utsatt for sollys, bør du smøre en primer med UV-beskyttelse på glasset som en slags ramme som beskytter butylgummien mot sollys. UV-beskyttelse er ikke nødvendig hvis butylen blir liggende bak en ramme.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, tenker du da på denne? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/butyltetting-2000049751 
Ja det vil være press på dette, den ytterste delen som er på bilde her blir presset direkte på glassfiberen med hjelp av en list på insiden som det går noen skruer i. Innerste listen blir presset mot vinduet så her må jeg også opp med en form for pakning, mulig butylmasse kan fungere her også?

Dette er slik jeg har forstått dette ett Golar system som senere er kjøpt opp av Ertec

Link to post
Share on other sites

Har prøvd den, men den er ganske klissete. Foretrekker TEROSON RB 2759 som er litt fastere og enklere å jobbe med. Husk å legge så mye at det presses ut når du klemmer ramma på plass. Da vet du at det er nok.

 

Skulle tro det holder med tetning på yttersida. Det er der vann kan komme inn, og det er der det må være tett. På innsida hjelper det ikke med tetningsmasse.

 

Her er forresten en tråd som handler om vindustetning.

Link to post
Share on other sites

b0rls skrev On 16.4.2024 at 7.59:

Denne butylen er vel en herdende type? Teroson 2759 som @alf-inge linker til er den du skal bruke. Jeg slet litt med å få tak i den første gang jeg trengte det, fikk omsider tak i det i en caravan forretning. Men jeg tror @Chilli Solbris fører denne. 

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Jeg har alt til tetting av vinduer. 
Og her er link til hvordan du gjør det:


Og her er hvordan det gjøres når det ikke er klemte vinduer:

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...