Jump to content

Sjekkliste ved kjøp av brukt båt med Volvo D-motorer fra 2005 - 2012


Martin_

Recommended Posts

IMG_4288.png.345283ba36f9f3e9815a22047ff39b22.png

Jeg ser på båt med 2x 08mod D4 260 på aksler. Utifra bildet så kan det vel bekreftes at det IKKE er kompressor her?

Motorene nærmer seg 1800 timer uten tull, peilet oljen og kunne lese av på full. Har lest det skal være under midt på pinnen. Eier har nye løpehjul i metall, men ikke byttet som bildet viser. Har fått skjema med historikk på motorene, olje og filter byttet årlig. Skifte også på impellere. Men, nevnte reimer har ikke eier byttet i 7års eie.. men har holdt øye med dem. Dette tenker jeg må gjøres asap. Kjølerne demontert og renset  i 2020. Men ser en på bendet under den korte sorte slangen, så viser vel det litt saltutslag. Sirkulering kan da være lurt neste år. Er det andre ting jeg burde sjekke når jeg hopper ned i motorrom? Eksosbend og turbo er vel ikke like lett å sjekke på plass.. Går fint og likt på tomgang, 675rpm om jeg ikke husker feil.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
  blue moon skrev On 22.4.2024 at 19.27:

Jeg ser på båt med 2x 08mod D4 260 på aksler. Utifra bildet så kan det vel bekreftes at det IKKE er kompressor her?

Vis hele sitatet  

 

Yess :yesnod:

 

  blue moon skrev On 22.4.2024 at 19.27:

Er det andre ting jeg burde sjekke når jeg hopper ned i motorrom? Eksosbend og turbo er vel ikke like lett å sjekke på plass..

Vis hele sitatet  

 

Det meste er nevnt tidligere i tråden, men hadde tatt en kikk på åndefilteret og sjekket for gjennomslag med hånda (over påfyllingslokket) på 1500 rpm som er maks av det du får i fri.

 

Skorgenes?

Mvh. SAP

Link to post

@sap_2000 Åndefilteret er også byttet jevnlig ser jeg på historikk, er det filteres oppgave å ta imot overskytende olje eller er jeg ute å sykler nå? Er det grisete kan det enten renses i whitesprit eller byttes? Ingen dealbreaker regner jeg med? 
 

Ved sjekk av gjennomslag, er fremgangsmåten å ha hånden over påfyllingslokk olje ved rusing opp mot 1500rpm og da skal jeg IKKE kjenne noe blåsing. Korrekt?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
  Gabi skrev On 22.4.2024 at 20.13:

Det er del 13 på denne skissen. Om båten går i veldig halvplan og oljenivået er altfor høyt kan olje gå tilbake i innsuget og antennes. En liten sak som er lett å montere.

Vis hele sitatet  

Takk for oppklaring rundt denne enveis ventilen.

 

Hva gjør de nye endelokkene bedre enn de andre? Det er kanskje ikke så mange som har byttet disse, siden de er kostbare... 

Link to post
  Worry II skrev On 22.4.2024 at 22.09:

Kompressor er vel i hovedsak på drev-installasjoner, eller ? Ingen fare hos oss, @blue moon :thumbsup:

Vis hele sitatet  

Tidligere i denne tråden er det nevnt at kompressor og kan være levert på enkelte motorer for strak aksel. Men D4 og D6 styrer kompressor på en helt annen og bedre måte enn KAD-motorene. Så jeg er ikke bekymret for en kompressormotor på akselbåt etter å ha lest meg opp på dette i denne tråden. 

Link to post
  Scand 360 dc skrev On 23.4.2024 at 20.15:

Nye endelokk på kjølere har ikke sink, da disse er av plast.

Vis hele sitatet  


Dette gjelder senere årganger av D4/D6, uten at jeg vet nøyaktig årstall sånn 2018 ish. Og jeg er usikker på om det da gjelder begge kjølerne eller bare ladeluftkjøler. 
 

De første årgangene av disse motorene (fram til 2008?) hadde problemer med saltutslag under endelokkene på kjølerne og VP dekket kostnaden med bytte av disse om jeg ikke husker feil. Det er sink både på ladeluftkjøler og varmeveksler også etter bytte av disse lokkene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  Scand 360 dc skrev On 24.4.2024 at 9.28:

Hvor ser du du sink?

Vis hele sitatet  


Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell du har hentet bilde fra. Trådstarter spør om årsmodeller 2005 - 2012, det er det jeg forholder meg til når jeg svarer. Og på disse er det sink i både ladeluftkjøler og varmeveksler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja. 
 

Jeg anbefaler å lese instruksjonsboka. Denne og annen relevant informasjon kan lastes ned fra VPs nettsider. Om du søker på motornr får du opp det som er relevant for din motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  Martin_ skrev On 25.4.2024 at 21.29:

Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene? 

Vis hele sitatet  

 

Hodet på disse sinkpluggene er 1/2'' firkant. Passende verktøy til å skru ut disse (med skralle) kan du f.eks lage ved å sveise sammen to vanlige piper (med 1/2'' feste) mot hverandre. Eller lime de med en bit av en umbrakonøkkel mellom. Jeg gjorde det siste. Fungerte perfekt.

 

Firkantpipe.jpg.25c05455a4568b2fb4fde5bc2d52daed.jpg

Link to post

Det er dreneringsplugger både på ladeluftkjøler og varmeveksler. Svarte plastkraner som passer til 12 mm slange. Kan redusere vannsøl ved å drenere først, men litt søl er vanskelig å unngå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  Martin_ skrev On 25.4.2024 at 21.29:

Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene? 

Vis hele sitatet  

Sakset fra min personlige service-manual D6-310 2007-modell:

 

Skifte av zink på motor: Skru ut de gamle, 13mm fastnøkkel. Puss med vannslipepapir på de nye. Legg på et lag vanlig vannfast fett på gjengene. Det er kone gjenger så skru til men ikke hardt for da får du de aldri av igjen. «2 fingre men ikke ytterst på en fastnøkkel".

 

For zink i forkant av motor kan også skrallesett benyttes.

Link to post
  Gabi skrev On 26.4.2024 at 19.31:

Skifte av zink på motor: Skru ut de gamle, 13mm fastnøkkel.

Vis hele sitatet  


Dette funker, men over tid vil bruk av fastnøkkel ødelegge messingnippelen sinkpluggen er festet til. Bruk heller 1/2 toms firkant, jf bildene postet tidligere i tråden. Har du først brukt fastnøkkel kan nippelen være så deformert at det er vanskelig å få på 1/2 toms. 
 

Lagt til: Vannfast fett på gjengene og ikke dra for hardt til er gode tips ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...