Jump to content

Sjekkliste ved kjøp av brukt båt med Volvo D-motorer fra 2005 - 2012


Martin_

Recommended Posts

IMG_4288.png.345283ba36f9f3e9815a22047ff39b22.png

Jeg ser på båt med 2x 08mod D4 260 på aksler. Utifra bildet så kan det vel bekreftes at det IKKE er kompressor her?

Motorene nærmer seg 1800 timer uten tull, peilet oljen og kunne lese av på full. Har lest det skal være under midt på pinnen. Eier har nye løpehjul i metall, men ikke byttet som bildet viser. Har fått skjema med historikk på motorene, olje og filter byttet årlig. Skifte også på impellere. Men, nevnte reimer har ikke eier byttet i 7års eie.. men har holdt øye med dem. Dette tenker jeg må gjøres asap. Kjølerne demontert og renset  i 2020. Men ser en på bendet under den korte sorte slangen, så viser vel det litt saltutslag. Sirkulering kan da være lurt neste år. Er det andre ting jeg burde sjekke når jeg hopper ned i motorrom? Eksosbend og turbo er vel ikke like lett å sjekke på plass.. Går fint og likt på tomgang, 675rpm om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev On 20.4.2024 at 7.53:

Hvordan ser man om endelokk er byttet? Har ny type endelokk en særegen utforming?

Jeg kan ikke huske å ha sett noen forskjell egentlig. Om de er byttet kommer frem av kvitteringer fra forhandler, de er ganske dyre.

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev 14 minutter siden:

Jeg ser på båt med 2x 08mod D4 260 på aksler. Utifra bildet så kan det vel bekreftes at det IKKE er kompressor her?

 

Yess :yesnod:

 

blue moon skrev 16 minutter siden:

Er det andre ting jeg burde sjekke når jeg hopper ned i motorrom? Eksosbend og turbo er vel ikke like lett å sjekke på plass..

 

Det meste er nevnt tidligere i tråden, men hadde tatt en kikk på åndefilteret og sjekket for gjennomslag med hånda (over påfyllingslokket) på 1500 rpm som er maks av det du får i fri.

 

Skorgenes?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Åndefilteret er også byttet jevnlig ser jeg på historikk, er det filteres oppgave å ta imot overskytende olje eller er jeg ute å sykler nå? Er det grisete kan det enten renses i whitesprit eller byttes? Ingen dealbreaker regner jeg med? 
 

Ved sjekk av gjennomslag, er fremgangsmåten å ha hånden over påfyllingslokk olje ved rusing opp mot 1500rpm og da skal jeg IKKE kjenne noe blåsing. Korrekt?

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev On 19.4.2024 at 11.17:

Er enveisventilen for veivhusventilasjon enkel å få øye på ved inspeksjon av motor? Hvilken funksjon har denne?

Det er del 13 på denne skissen. Om båten går i veldig halvplan og oljenivået er altfor høyt kan olje gå tilbake i innsuget og antennes. En liten sak som er lett å montere.

Screenshot_20240422_221045_Firefox.jpg

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 57 minutter siden:

 

Yess :yesnod:

 

 

Det meste er nevnt tidligere i tråden, men hadde tatt en kikk på åndefilteret og sjekket for gjennomslag med hånda (over påfyllingslokket) på 1500 rpm som er maks av det du får i fri.

 

Skorgenes?

Er vel ingen skorgenes med så god plass framfor maskiner 🤣

Borsett fra 445 med v gir 

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 time siden:

Det er del 13 på denne skissen. Om båten går i veldig halvplan og oljenivået er altfor høyt kan olje gå tilbake i innsuget og antennes. En liten sak som er lett å montere.

Takk for oppklaring rundt denne enveis ventilen.

 

Hva gjør de nye endelokkene bedre enn de andre? Det er kanskje ikke så mange som har byttet disse, siden de er kostbare... 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 12 timer siden:

Kompressor er vel i hovedsak på drev-installasjoner, eller ? Ingen fare hos oss, @blue moon :thumbsup:

Tidligere i denne tråden er det nevnt at kompressor og kan være levert på enkelte motorer for strak aksel. Men D4 og D6 styrer kompressor på en helt annen og bedre måte enn KAD-motorene. Så jeg er ikke bekymret for en kompressormotor på akselbåt etter å ha lest meg opp på dette i denne tråden. 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev for 8 timer siden:

Nye endelokk på kjølere har ikke sink, da disse er av plast.


Dette gjelder senere årganger av D4/D6, uten at jeg vet nøyaktig årstall sånn 2018 ish. Og jeg er usikker på om det da gjelder begge kjølerne eller bare ladeluftkjøler. 
 

De første årgangene av disse motorene (fram til 2008?) hadde problemer med saltutslag under endelokkene på kjølerne og VP dekket kostnaden med bytte av disse om jeg ikke husker feil. Det er sink både på ladeluftkjøler og varmeveksler også etter bytte av disse lokkene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev for 2 timer siden:

Hvor ser du du sink?


Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell du har hentet bilde fra. Trådstarter spør om årsmodeller 2005 - 2012, det er det jeg forholder meg til når jeg svarer. Og på disse er det sink i både ladeluftkjøler og varmeveksler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 24.4.2024 at 13.55:


Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell du har hentet bilde fra. Trådstarter spør om årsmodeller 2005 - 2012, det er det jeg forholder meg til når jeg svarer. Og på disse er det sink i både ladeluftkjøler og varmeveksler. 

Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene? 

Link to post
Share on other sites

Ja. 
 

Jeg anbefaler å lese instruksjonsboka. Denne og annen relevant informasjon kan lastes ned fra VPs nettsider. Om du søker på motornr får du opp det som er relevant for din motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 7 timer siden:

Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene? 

 

Hodet på disse sinkpluggene er 1/2'' firkant. Passende verktøy til å skru ut disse (med skralle) kan du f.eks lage ved å sveise sammen to vanlige piper (med 1/2'' feste) mot hverandre. Eller lime de med en bit av en umbrakonøkkel mellom. Jeg gjorde det siste. Fungerte perfekt.

 

Firkantpipe.jpg.25c05455a4568b2fb4fde5bc2d52daed.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, eller som Brigg postet tidligere i annen tråd. Renner det mye saltvann ut av kjølern når en bytter disse? Den renner i så fall rett ned på reima. Ikke heldig, dekke til, liten bøtte under eller kanskje våtstøvsuger når en bytter?

skralle.jpeg.830b607fd7beedddc156e897bdd05b27.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er dreneringsplugger både på ladeluftkjøler og varmeveksler. Svarte plastkraner som passer til 12 mm slange. Kan redusere vannsøl ved å drenere først, men litt søl er vanskelig å unngå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 22 timer siden:

Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene? 

Sakset fra min personlige service-manual D6-310 2007-modell:

 

Skifte av zink på motor: Skru ut de gamle, 13mm fastnøkkel. Puss med vannslipepapir på de nye. Legg på et lag vanlig vannfast fett på gjengene. Det er kone gjenger så skru til men ikke hardt for da får du de aldri av igjen. «2 fingre men ikke ytterst på en fastnøkkel".

 

For zink i forkant av motor kan også skrallesett benyttes.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 15 timer siden:

Skifte av zink på motor: Skru ut de gamle, 13mm fastnøkkel.


Dette funker, men over tid vil bruk av fastnøkkel ødelegge messingnippelen sinkpluggen er festet til. Bruk heller 1/2 toms firkant, jf bildene postet tidligere i tråden. Har du først brukt fastnøkkel kan nippelen være så deformert at det er vanskelig å få på 1/2 toms. 
 

Lagt til: Vannfast fett på gjengene og ikke dra for hardt til er gode tips 👍

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...