Jump to content

Sjekkliste ved kjøp av brukt båt med Volvo D-motorer fra 2005 - 2012


Martin_

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter båt i størrelse 38 - 43 fot, årsmodell alt fra 2005 - 2012. Har lest mye om diverse problemer med Volvo D-Serie, på de tidligste utgavene. Er det fra etter 2010 D-Serien begynte å bli bedre med tanke på injectorer?

 

Flott om noen kunne komme med noen punkter på hva man bør kontrollere på disse motorene.

 

Har fått med meg at det bør være:

 

Glasslokk på strainer

Løpehjul på beltestrammer i metall. Kontroller saltutfelling på kjølere.

Peiling av oljenivå, skal oljemengde ikke være over merke på pinne.

Oppgraderte injectorer

Andre ting?

 

Ser etter båter med fast aksling, så gear og pakkboks blir å kontrollere.

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Med den båtstørrelsen antar jeg det er D4 eller D6 som er aktuelle, og ikke D3. 
 

Det viktigste er kanskje hvordan motoren(e) har blitt brukt og vedlikeholdt. 0 til 100 på kald motor og stans uten rolig nedkjøring først et ugunstig. Likeledes for lange intervall mellom service. 
 

Med fast aksling slipper du unna sjøvannsfilterne fra VP og alle lekkasjene disse er kjent for. Du slipper også unna alle problemene med drevene. 
 

Tror du allerede har nevnt de viktigste punktene. Oljenivå under midt på markeringen på peilepinnen er en god vane. 
 

Såfremt motorene ikke har veldig få timer er det lite å frykte for havari pga injektorer. Dette skjedde stort sett etter få timer. Men, ting kan jo skje med disse motorene på samme måte som med alle andre motorer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det er montert tilbakeslagsventil på oljeslange inn til åndefilteret, må evnt monteres.

 

Er det byttet endelokk på varmeveksler/intercooler til ny type?

 

Er varmeveksler/intercooler renset? Skal gjøres hvert 5. År sånn ca ca.

 

Skiftet frostvæske? Hvert 5. År om den er gul, hvert 2. År om den er grønn.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei! Ja, tenker på D4 og D6. Som vel har de samme utfordringene på tidlige utgaver. 

 

Er enveisventilen for veivhusventilasjon enkel å få øye på ved inspeksjon av motor? Hvilken funksjon har denne?

Hvilken endring på endelokkene for kjølerene er gjort? Kan man enkelt se at ny type er montert?

 

Dieselfan: Best uten kompressor støymessig med akselbåt?

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 11 timer siden:

Best uten kompressor støymessig med akselbåt?

Dersom ikke skroget du velger trenger kompressor så klarer jeg ikke å se en eneste fordel ved å ha en kompressor montert...
(Bortsett fra at motortemperaturen stiger saktere ved ubelastet tomgang når en ikke har kompressor)
Men vi er forskjellige... min filosofi er enkel, fjern alt som ikke er nødvendig :saint:
Du forenkler service.

Du reduserer fare for havari.
Du reduserer faren får å "miste" ferien.

Du reduserer støy i båten.

Du reduserer kostnaden ved å ha båt...

Men, snakk gjerne med produsent, brukere og forhandlere som kjenner båten du sikler på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

On 4/18/2024 at 11:46 PM, dieselfan said:

Når du velger akselbåt så er det kanskje greit å ha en klar formening om en ønsker kompressor eller ikke?

 

13 hours ago, Martin_ said:

Dieselfan: Best uten kompressor støymessig med akselbåt?

 

Jeg skrev en post i en annen tråd om dette temaet. Det gjelde motorene som er i dag.

Frem til 2012 var så vidt jeg vet bare D6 435 som hadde det i visse årganger, mens andre årganger/ utgaver ikke hadde kompressor. 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 33 minutter siden:

Jeg skrev en post i en annen tråd om dette temaet. Det gjelde motorene som er i dag.

Frem til 2012 var så vidt jeg vet bare D6 435 som hadde det i visse årganger, mens andre årganger/ utgaver ikke hadde kompressor.

Siden antall monterte D6 er så høyt, og dessverre også antallet havarerte D6 utgjør et betydelig antall og så mange har måttet bytte motorer, med det som har vært tilgjengelig i markedet...
Og det jeg har sett er vesentlig drevmotorer fra skyssbåter, turistbåter, taxibåter, pendlerbåter og safariracere+++ 
Derfor mener jeg det er relevant, når en ser etter båter i segmentet fra 2005 til 2012. Det er ikke det samme som å si at det gjelder alle båter.

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev On 18.4.2024 at 23.39:

Sjekk om det er montert tilbakeslagsventil på oljeslange inn til åndefilteret, må evnt monteres.

 

Er det byttet endelokk på varmeveksler/intercooler til ny type?

 

Er varmeveksler/intercooler renset? Skal gjøres hvert 5. År sånn ca ca.

 

Skiftet frostvæske? Hvert 5. År om den er gul, hvert 2. År om den er grønn.

 

 

Hvordan ser man om endelokk er byttet? Har ny type endelokk en særegen utforming?

Link to post
Share on other sites

Her var det mye bra info! Leser i tråden SAP refererer til, at VP 435 ble i noen år levert med kompressor for så å bli levert uten. Så her må jeg undersøke om det er kompressor på båter med 435 og akseldrift. 

 

Ønsker absolutt ikke kompressor, da kompressoren kansje blir liggende inne på turtall som man går på over lengre tidsperioder. 

Link to post
Share on other sites

On 4/20/2024 at 1:35 AM, dieselfan said:

Siden antall monterte D6 er så høyt, og dessverre også antallet havarerte D6 utgjør et betydelig antall og så mange har måttet bytte motorer, med det som har vært tilgjengelig i markedet...
Og det jeg har sett er vesentlig drevmotorer fra skyssbåter, turistbåter, taxibåter, pendlerbåter og safariracere+++ 
Derfor mener jeg det er relevant, når en ser etter båter i segmentet fra 2005 til 2012. Det er ikke det samme som å si at det gjelder alle båter.

 

Hvilken relevanse har dette i forhold til det du siterte meg på? Jeg skrev ikke noe om noen av tingene du nevner.

skjønner heller ikke hva du vil frem til.

 

On 4/20/2024 at 8:04 AM, Martin_ said:

Ønsker absolutt ikke kompressor, da kompressoren kansje blir liggende inne på turtall som man går på over lengre tidsperioder. 

 

Det fungerer ikke slik på D serien. Kompressoren kobles inn ved behov, ikke i et fast turtallsområde slik som med KAD.

I praksis vil det si at kompressoren stort sett kobles inn i et turtallsområde ved akselerasjon opp i plan. Som oftest er ikke kompressoren inne om man blir liggende i en halvfart med mindre båten er undermotorisert og/ eller har markant planingsterskel.

 

De færreste akslingbåter har planingsterskel så der vil van neppe oppleve at kompressoren er inne om man ligger på et fast turtall uansett. 

Antagelig av samme grunn VP droppe kpmressoren på 435 i noen år.

 

på 435 vil jeg si kompressoren kun er der for å kunne gi en rask akselerasjon, noe man i praksis aldri trenger på en stor akslingbåt.

Jeg hadde heller ikke vært redd for å kjøpe en 435 med kompressor. Kompressoren vil være utkoblet 99,x% av tiden og det eneste ekstra slitedelene er en ekstra reim, og løpehjul. 

Litt usikker, men man kan muligens ta av reima til selve kompressoren uten å få feilmelding på den generasjonen motorer også.

 

Kompressor hjelper på røyk og gange ved kaldstart.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Hvilken relevanse har dette i forhold til det du siterte meg på?

Ikke noe problem at du ikke skjønner noe av mitt innspill, jeg skal forklare det enda litt mer detaljert jeg vettu :yesnod:

Du gjorde et poeng av at kompressor på D6 akselmotorer ikke ble levert før 2012 modellen, og da på D6-435

Siden jeg vet at noen har erstattet akselmotorer med drevmotorer (uten å demontere kompressor) og noen har fått ettermontert kompressor, så anbefaler jeg TS å tenke igjennom om han ønsker kompressor eller ikke.
Der ligger relevansen.

Generelt så står det ganske klart i reglene for dette Forumet at å sitere hele innlegg ikke anbefales, slik som du gjør med mitt :wink:

Link to post
Share on other sites

Interessant at D4 og D6 motorene med kompressor kun aktiverer denne ved faktisk behov, og ikke bare over et definert tusrtallsområde som KAD motorene.  Takk for info SAP, jeg lærer stadig noe nytt!

 

Skjønte på mange KAD eiere med kompressormotorer at de ble gale av all kompressor-støy, om de kjørte lenge i dette turtallsområdet. Men da er dette med kompressorstøy ikke så mye å bekymre seg over med D4 og D6  😀

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, dieselfan said:

Ikke noe problem at du ikke skjønner noe av mitt innspill, jeg skal forklare det enda litt mer detaljert jeg vettu :yesnod:

 

Takker for det, for jeg skjønte faktisk ikke relevansen.

 

6 hours ago, dieselfan said:

Du gjorde et poeng av at kompressor på D6 akselmotorer ikke ble levert før 2012 modellen, og da på D6-435

 

Gjorde jeg det?

Jeg skrev vel dette i denne posten: 

 

On 4/20/2024 at 12:42 AM, sap_2000 said:

Frem til 2012 var så vidt jeg vet bare D6 435 som hadde det i visse årganger, mens andre årganger/ utgaver ikke hadde kompressor. 

 

og dette i posten jeg liket til:

 

Quote

VP eksperimenterte litt i en periode for endel år siden med kompressor på de motorene i serien med høyest ytelse på aksling, feks D6 435. Så forsvant kompressoren på 435 i mange år for å så komme tilbake på 440 og 480 for et par år siden.

 

Så kan ikke se at jeg har skrevet noe som helst om at kompressor på 435 ikke ble levert før 2012. Det er årene før det jeg prater om og synes det fremgår rimelig klart.

 

6 hours ago, dieselfan said:

Siden jeg vet at noen har erstattet akselmotorer med drevmotorer (uten å demontere kompressor) og noen har fått ettermontert kompressor, så anbefaler jeg TS å tenke igjennom om han ønsker kompressor eller ikke.
Der ligger relevansen

 

"noen" er ikke veldig representativt for det store flertallet som ikke har erstattet med gamle mer eller mindre restaurerte motorer fra feks skade og yrkesbåter mener nå jeg.

Ellers kan jeg nevne at D6 435 (som diskuteres her) aldri har blitt levert som drevmotor.

 

Videre kan jeg faktisk ikke erindre å ha hørt om kompressorhavari eller motorhavari relatert til kompressor på D6. Det er en ekstra reim og løpehjul til kompressoren som ikke medfører noe annet enn at kompressor ikke virker om noe ryker, så ser ikke det skumle med å kjøpe en 435 som måtte ha kompressor. Den kompressoren har ikke mange timene med gangtid uansett.

 

Men helt enig at kompressor er unødvendig på D6 435 med mindre den sitter i en meget spesielt og tungdrevet/ undermotorisert båt med planingsterskel.

 

Kan forøvrig legge til at det er originalinstallasjoner jeg prater om. Kan ikke huske å sett veldig mange om noen bastardinsatallasjoner på båter i det segmentet som TS vurderer. 

De  motorene som selges etter et langt liv i yrkesbåter havner som regel i eldre ting med stor hjemmemekkfaktor.

 

6 hours ago, dieselfan said:

Generelt så står det ganske klart i reglene for dette Forumet at å sitere hele innlegg ikke anbefales, slik som du gjør med mitt :wink:

 

Ser ingenting i reglene ang sitering.

Det som står i etikette seksjonen er dette:

 

Quote

Sitering: Ikke bruk mer enn nødvendig for forståelsen. Sitering av bilder og hele innlegg er sjelden nødvendig

 

Mener jeg har fulgt dette :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 6 timer siden:

Interessant at D4 og D6 motorene med kompressor kun aktiverer denne ved faktisk behov, og ikke bare over et definert tusrtallsområde som KAD motorene. 

 

Ja, det er en stor forskjell fra KAD hvor mange båter i visse fartsområder lå med kompressor inne konstant og totalt unødvendig. 

D-seren er jo en moderne CR motor med ørten sensorer og ECU så den har litt bedre grunnlag (bl.a beregnet belastningsprosent, ladetrykk (evt fravær av ladetrykk) for å styre innslag av kompressor. På godt motoriserte planende båter klarer man lett å få de opp i plan uten at kompressor slår inn om man tar det forsiktig. Men gir man på, spretter de opp i plan langt raskere enn hva som er mulig uten.

Motorer med høyere relativ ytelse (som 435 i D6 sammenheng), har større turbo som krever mer turtall/ eksostrykk før den begynner å lade.

Disse nyttegjøre seg ofte godt av kompressor, spesielt på båter med planingsterksel noe de færreste akslingbåter har.

 

Har kjørt endel KAD43 med bryter på kompressor. Det var utfordrende og tok vinter og vår å få en  liten og lett Windy 7500 i plan uten kompressor. Til sammelignimg hadde feks en mer enn dobbelt så tung Scand Baltic med samme motor null nytte av kompressor med mindre man skal måle 0 - 20 kn tiden. 

Martin_ skrev for 6 timer siden:

Men da er dette med kompressorstøy ikke så mye å bekymre seg over med D4 og D6  😀

 

Nei, det er i mine øyne ikke veldig mange bekymringer med D-serie og kompressor. 

Det som irriterer mest er reimskrik etter oppstart for de som slurver med serviceintervaller.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv om det er en smal sak så kan det være greit å sjekke om map-sensor har blitt byttet. Enkel del å bytte, men de som har hatt feil på denne har medført at motor ikke går som den skal (stopper ved visst turtall plutselig)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev On 20.4.2024 at 8.04:

Her var det mye bra info! Leser i tråden SAP refererer til, at VP 435 ble i noen år levert med kompressor for så å bli levert uten. Så her må jeg undersøke om det er kompressor på båter med 435 og akseldrift. 

 

Ønsker absolutt ikke kompressor, da kompressoren kansje blir liggende inne på turtall som man går på over lengre tidsperioder. 

 

Jeg har hatt 2 x D6/435 med kompressor på akseldrift på forrige båt i 9 år. Totalt problemfritt og ingen oppfølging forutenom et par oljebytter på kompressorene. Har også kompressor på min nåværende D6/370 og ser ikke de problemene som antydes her i det hele tatt.

 

Totalt 13 års eierskap til D6 med kompressor...

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 16 timer siden:

 

 

på 435 vil jeg si kompressoren kun er der for å kunne gi en rask akselerasjon, noe man i praksis aldri trenger på en stor akslingbåt.

 

 

Feil, uten velfungerende kompressorer på en tyngre flybridgebåt med aksel og D6/435 får du store problemer med å få båten opp i plan.

 

Da min forrige båt var i garantiperioden fikk jeg byttet en sensor som styrer innslaget til kompressor, var noe bugs med en serie Bosch sensorer. Uten kompressoren fungerende på den ene motoren var det omtrent håpløst å få båten opp i marsjfart, den brukte enormt mye tid på å klare å dra seg gjennom planterskelen.

 

Så kompressoren er en klar nødvendighet for de båtene som er utstyrt med dette konseptet som originalt.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Uten kompressoren fungerende på den ene motoren var det omtrent håpløst å få båten opp i marsjfart, den brukte enormt mye tid på å klare å dra seg gjennom planterskelen.

 

Som jeg skrev, med mindre båten har planingsterskel, noe de fleste ikke har eller er tungdrevet/ undermotorisert. Overpropping vil heller ikke hjelpe på.

Har aldri kjørt Ph 40 med 435 som du hadde, men diverse andre og har ikke samme oppfatning.

 

Manglende kompessorinnslag burde registreres av ECU.

Kan det være at ECU ble påvirket av manglende kompressor og justerte i forhold til dette?

 

VP har definitivt levert 435 uten kompressor i flere år, men for alt jeg vet kan det være andre forskjeller som oppveier. Annen turbo som lader tidligere feks. 

 

Uansett virker det som flertallet har kompressor.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det er en helt annen turbo på de versjonene av D6/435 som ikke har kompressor. Disse motorene blir veldig lat i mellomregisteret om ikke kompressoren fungerer på en slik versjon som har dette originalt.

 

Vet det ble solgt del Princess P42 med denne motoren men er ikke sikker på om de benytter kompressorvarianten eller ikke. Kan tenke meg at vekt og skrog gjør at denne vil oppføre seg ganske likt som PH40 med samme motor, iallefall ikke enklere å få opp i plan.

 

Skorgenes 445 er også solgt med D6/435 men har ikke noen kjennskap til hvordan disse båtene fungerer med dette oppsettet.

 

Iallefall, kompressordrift har ikke bekymret meg i det hele tatt, man ligger jo ikke å kjører med denne inne over lang tid og det tåler den uansett fint. Erfaringen er at det er kun i det området man bruker fryktelig mye diesel ,der båten trives dårligst at kompressoren arbeider. Kan dog bli nødt til å kjøre i dette fartsområdet i dårlig vær er vel eneste ankepunktet jeg har.

 

Synes ikke den lager nevneverdig mye støy heller men dette er jo mer avhengig av båt og isolering generelt.

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev for 6 timer siden:

Selv om det er en smal sak så kan det være greit å sjekke om map-sensor har blitt byttet. Enkel del å bytte, men de som har hatt feil på denne har medført at motor ikke går som den skal (stopper ved visst turtall plutselig)

 

Er dette noe som bør byttes etter en hvis tid, eller har det kommet en ny type man bør bytte til?  Har en D4-300 med drev fra 2009, eksobend, løpehjul, sjøvannsfilter mm.. er oppgradert, men MAP sensoren tror jeg sitter i fra 2009. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 42 minutter siden:

 

Er dette noe som bør byttes etter en hvis tid, eller har det kommet en ny type man bør bytte til?  Har en D4-300 med drev fra 2009, eksobend, løpehjul, sjøvannsfilter mm.. er oppgradert, men MAP sensoren tror jeg sitter i fra 2009. 

Det var bulletin på disse, fikk mine byttet på garanti. Om den fungerer fint er det ingen grunn til å bytte.

 

Forøvrig veldig enkelt å bytte denne om den skulle ryke.

Link to post
Share on other sites

Det var en serie map-sensorer som hadde dårlig kvalitet. Jeg har byttet på vår 2005-modell. Etter et tidspunkt ble sensorene forbedret og problemet forsvant. Jeg vet ikke fra hvilken årmodell. 
 

Men så lenge map-sensoren ikke trøbler er det ingen grunn til å bytte den. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...