Jump to content

Yamaha 9,9 totakt 1997 mod vanskelig å starte


Jonasran72

Recommended Posts

Hei 

 

Har en Yamaha totakt 9,9 97 mod som er veldig vanskelig å starte. Må trekke gjerne 10 ganger og med masse choke så går motoren i 30 sekunder siden stopper den. Etterpå er det nesten umulig å få start, gjerne etter en god stund. 
 

litt info 

Har helt ny bensin på tanken med rett blanding, lufteskrue åpen. Slanger og pumpen blir hard. 
forgasser får bensin, helt rensket og fin. 
reedventiler uten synlige problemer eller rust.

kompresjon på øvre 135psi nedre 132. 
tennplugger ikke helt nye men har virket fint på en annen motor. 

Når jeg ser på pluggene etter å ha prøvd å starte er dom veldig våte av bensin. 
Har gnist på pluggene. 
 

Kan dette vare ett plugg problem? (Ikke trolig. )
coil problem ?

Har jeg for dårlig gnist til at antenne blandingen ? 

Eller at noe med tenningen ikke stemmer? 
Har sjekket og mener instillingene skal være ok.
 

Dette er litt merkelig, og hvis noen har ett eller annet tips så vore det fantastisk. Har gått over motoren og prøvd å se om jeg har oversett noe men kan ikke se noe .  


Tack på forhånd 

 

Jonas

 

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev for 1 time siden:

Må trekke gjerne 10 ganger og med masse choke så går motoren i 30 sekunder siden stopper den.

Ut fra hva du beskriver her kan det virke som noe med forholdet mellom bensin og luft, eventuelt for lite «forgassing» av bensinen.

 

Virker jo som du har gjort mye riktig da, du har sjekket det meste. Hatt motoren lenge? I så fall, har den blitt verre med årene?
 

I disse dager er ofte startproblemer (og problemer under gange) tilknyttet etanol i bensinen (95 oktan E10), noe som kan reagere med aluminiumet i forgasseren og danne en form for gulaktig salt som tetter dyser (ja, til og med låse flottøren i fast stilling, selvopplevd). Hvordan renset du forgasseren? Var det da antydning til avleiringer i denne? Jeg har flere anledninger måttet ty til ultralydsvasker for å få det helt rent inni kanaler og slikt for at ting skal fungere igjen (påhengser og motorsager). Etter en runde og to med ultralyd har det løst seg.
 

Gnist på pluggene sier du, og disse blir våte av bensin. Er det god gnist, eller bare så vidt synlig? I så tilfelle, bare en tanke, men kan det være en (eller begge) tennpluggkablene har dårlig kontakt, eventuelt er irret såpass på innsiden at den er klar for utskifting?  Vil gjerne se forskjeller i styrke på gnisten mellom pluggene hvis så er. Et gammelt jungeltriks jeg lærte av bestefaren min ved tungstartede motorer var å tegne litt med blyant inni gapet på pluggene, da grafitt på pluggene gir bedre gnist ved oppstart. Likevel, det skal jo ikke være slik, har hatt flere av disse motorene selv, og de starter som regel alltid på første eller andre draget, uansett årstid. 

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev for 3 timer siden:

Har en Yamaha totakt 9,9 97 mod som er veldig vanskelig å starte.

Dette er den enkleste motoren å starte i vår galakse...
Så når du sliter med Yamaha 9,9 2T med elektronisk tenning, så er det definitivt noe som er fullstendig galt.

Først, jeg synes du har startet veldig lurt og tatt mange smarte valg :thumbsup:

 

Er også enig i alle @Hakkannen's betraktninger, gode poenger hele veien som vanlig.

 

Jonasran72 skrev for 3 timer siden:

Må trekke gjerne 10 ganger og med masse choke så går motoren i 30 sekunder siden stopper den.

Dette kan komme av problemer med nåleventil eller bensintilførsen. 

Tiltak: Åpne drenering på forgasseren etter at den har stoppet og få et inntrykk av om flotørkammeret er fullt eller om motoren stopper fordi bensinen som var i flotøkammeret er brukt opp. Pump så på blæra og sjekk at du enkelt klarer å pumpe bensin igjennom.

Når motoren stopper etter 20-30 s så kan det også komme av det motsatte. At forgasseren renner over og drukner pluggene. 
Tiltak: Fjern flammedemper slik at du kan se inn i forgasseren, dersom nåleventilen ikke lukker som den skal vil du normalt se at det renner bensin i nedre del av venturi.

 

Jonasran72 skrev for 3 timer siden:

Kan dette vare ett plugg problem?

Enig med deg. Neppe... men sjekk det ut.

Tiltak: studer gnistene i stummende mørke mens en hjelper drar i snora.

Jonasran72 skrev for 3 timer siden:

Eller at noe med tenningen ikke stemmer? 

Om motoren stopper etter 30s hver gang du starter den, så tviler jeg på det. Men for å sjekke ut det vanlige kan du...
Tiltak: Sjekk om du har riktig klaring innvendig i svinghjulet mellom spoleflatene og magnetene på svinghjulet. Sjekk at det ikke ligger rustflak mellom delene som lager kvalme.
Sjekk at kilen sitter på plass og ikke er klippet, sjelden feil men morsom...
Bruk en tenningslampe og test induktivt på begge pluggledningene at lampen trigger alle pulser når motoren stopper.

Sjekk alle jordingspunkter om du ikke opplever at tenningslampen trigger på alle pulsene.

 

Når du har sjekket dette og gitt systematisk tilbakemelding så finner vi feilen :thumbsup:
 
 

Link to post
Share on other sites

Er dette motor som har fungert feilfritt tidligere, eller har den ukjent forhistorie?

Har noen justert på forgassser blanding og tomgang?

Suger den falsk luftt, gjennom forgasser pakning, eller veiv?

At nåleventil stenger vet du ddersom pumpa blir hard.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode tips😄

 

Har testet to forgassere en har jeg lånt fra en annen motor som eier sier sveiv fint . Test forgasser er og helt rensket og fin. 
Men kan det vare slik at gnisten på begge pluggene er for dårlig til at antenne bensinen? Går det ann?

Tenningen har jeg satt opp med å få øverste syl i tdc og sjekket at reglagene matcher på svinghjul.etc etc. Kan ikke skjønne at det kan vare noe med tenningen? Er vel litt plug and play på disse motorene?

 

motoren har egentlig aldrig svevet ordentlig, dette er en jeg skal prøve å fikse opp.

kan tennspolen va gåen? 
pluggledningene?? 
 

takk 

mvh Jonas
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev for 5 timer siden:

Er dette motor som har fungert feilfritt tidligere, eller har den ukjent forhistorie?

Har noen justert på forgassser blanding og tomgang?

Suger den falsk luftt, gjennom forgasser pakning, eller veiv?

At nåleventil stenger vet du ddersom pumpa blir hard.

Hei 

 

Ikke noe som er justert på,har pakning på så skal ikke suge noe luft. Pakninger bunn topp veiv er byttet. Toppakning ifjol. Fra 95psi til ca 130 så det burde være bra. 
 

jonas

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 17 timer siden:

Dette er den enkleste motoren å starte i vår galakse...
Så når du sliter med Yamaha 9,9 2T med elektronisk tenning, så er det definitivt noe som er fullstendig galt.

Først, jeg synes du har startet veldig lurt og tatt mange smarte valg :thumbsup:

 

Er også enig i alle @Hakkannen's betraktninger, gode poenger hele veien som vanlig.

 

Dette kan komme av problemer med nåleventil eller bensintilførsen. 

Tiltak: Åpne drenering på forgasseren etter at den har stoppet og få et inntrykk av om flotørkammeret er fullt eller om motoren stopper fordi bensinen som var i flotøkammeret er brukt opp. Pump så på blæra og sjekk at du enkelt klarer å pumpe bensin igjennom.

Når motoren stopper etter 20-30 s så kan det også komme av det motsatte. At forgasseren renner over og drukner pluggene. 
Tiltak: Fjern flammedemper slik at du kan se inn i forgasseren, dersom nåleventilen ikke lukker som den skal vil du normalt se at det renner bensin i nedre del av venturi.

 

Enig med deg. Neppe... men sjekk det ut.

Tiltak: studer gnistene i stummende mørke mens en hjelper drar i snora.

Om motoren stopper etter 30s hver gang du starter den, så tviler jeg på det. Men for å sjekke ut det vanlige kan du...
Tiltak: Sjekk om du har riktig klaring innvendig i svinghjulet mellom spoleflatene og magnetene på svinghjulet. Sjekk at det ikke ligger rustflak mellom delene som lager kvalme.
Sjekk at kilen sitter på plass og ikke er klippet, sjelden feil men morsom...
Bruk en tenningslampe og test induktivt på begge pluggledningene at lampen trigger alle pulser når motoren stopper.

Sjekk alle jordingspunkter om du ikke opplever at tenningslampen trigger på alle pulsene.

 

Når du har sjekket dette og gitt systematisk tilbakemelding så finner vi feilen :thumbsup:
 
 

Ikke så dumt å åpne opp å sjekke svinghjulet og alle delene der. 
 

Takk👍

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang til tenningslampe så bruk den til å sjekke dynamisk tenning og signal frem til pluggene.
 

Bruk nattesten til å sjekke om du har svak eller kraftig gnist.
Ingen jeg kjenner kan vurdere en gnist i solskinn...

Sjekk om forgasseren renner over. 

Det er sjeldent at dårlig gnist fører til at motoren stopper etter 30s, dårlig gnist fører vanligvis til at motoren blir tungstartet.

 

Får inntrykk av at du har holdt på med denne motoren en stund... du er kanskje litt lei av den og ser deg blind på feilene? 
Start systematisk med det som er gratis og enkelt.
Legg bort alt som er basert på at "jammen det har jeg jo sjekket" Jobb systematisk fra en ende. Kryss av for det du har sjekket, ikke for det du tror er i orden.

 

Har vært borte i coiler som gir gnist ved start men som gir seg etter hvert pga dårlig jording.
Sjekk all jording på motoren, kjenn etter ledningsbrudd.

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev 23 minutter siden:

Ikke så dumt å åpne opp å sjekke svinghjulet og alle delene der. 

Du trenger ikke demontere svinghjul for å sjekke om du har riktig avstand mellom svinghjul og spolene, du kommer til med søkeblad fra undersiden, bruk litt smergelpapir også, ser du rust på det etter bruk må du demontere. drysser det rustflak så må du demontere. Husk å følge med på om kilen er der...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Har du tilgang til tenningslampe så bruk den til å sjekke dynamisk tenning og signal frem til pluggene.
 

Bruk nattesten til å sjekke om du har svak eller kraftig gnist.
Ingen jeg kjenner kan vurdere en gnist i solskinn...

Sjekk om forgasseren renner over. 

Det er sjeldent at dårlig gnist fører til at motoren stopper etter 30s, dårlig gnist fører vanligvis til at motoren blir tungstartet.

 

Får inntrykk av at du har holdt på med denne motoren en stund... du er kanskje litt lei av den og ser deg blind på feilene? 
Start systematisk med det som er gratis og enkelt.
Legg bort alt som er basert på at "jammen det har jeg jo sjekket" Jobb systematisk fra en ende. Kryss av for det du har sjekket, ikke for det du tror er i orden.

 

Har vært borte i coiler som gir gnist ved start men som gir seg etter hvert pga dårlig jording.
Sjekk all jording på motoren, kjenn etter ledningsbrudd.

Ja ska prøve å finne ut av litt av hvert her ser jeg. Kan vel ikke gi opp enda. Mange takk for gode tips👍

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev Just now:

Ja ska prøve å finne ut av litt av hvert her ser jeg. Kan vel ikke gi opp enda. Mange takk for gode tips👍

En ting til : hvordan mener du med tenningslampen? Han starter jo såvidt og sviver typ 20 sek? Tror ikke jeg skjønte det heilt😱😄

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev for 2 timer siden:

En ting til : hvordan mener du med tenningslampen?

Dette Forumet er etter min mening et sted hvor det er veldig akseptert å ikke vite alt og om en bare følger opp tråden sin og helst gir tilbakemelding på råd så får en hjelp, helt til det ordner seg.
Hver eneste gang du får beskrevet en måte å gjøre noe på som du ikke skjønner helt, så be om forklaring.
Hver eneste gang noen refererer til et utstyr som du ikke kjenner, så be om forklaring :thumbsup: det er raskeste vei til mål :thumbsup:

 

Tenningslampe: En stroboskoplampe som tenner lynraskt og brukes til å feks lese av når gnisten kommer, i forhold til veivens posisjon. Signalet er pulsen som går til pluggen gjennom pluggledningen, den plukkes opp induktivt, det vil si at den føler på hva som skjer i pluggkabelen fra utsiden. 
I gamle dager hadde "alle" tenningslampe, nå er den sjelden å se... og kunnskapen om den dør ut. Morro å se at det brukes av gutta i F1. Har veteranbil og veteran MC, der er tenningslampa fortsatt et betydelig hjelpemiddel. 
Når du kjenner tenningslampa så merker du med litt trening om noen av pulsene mangler. På noen tenningslamper er følsomheten regulerbar, da kan en bedømme om en har sterk eller svak gnist. En tenningslampe kan også avgjøre om en har "gnist på pluggen" eller mulighet til å ha det.

Håper dette oppklarer litt.
 

Link to post
Share on other sites

Har som sikkert flere her hatt ganske mange slike motorer, noe av det beste som finnes👍😊

Er du heeelt sikker på at låneforgasseren fungerer fint? Kan du få testet din forgasser på vennen din sin motor?

Ettersom den starter å går, ville jeg ikke lagt så mye i å feilsøke på tenningen inntil jeg hadde vært sikker på at forgasseren er i orden. Har ikke forgasseren blitt tømt skikkelig i fjor, kan dyser være tette selv om den ser ren ut. Spesielt om den har gått med E10 bensin med 2-t olje.

Motor med tett forgasser går gjerne kun med choke, for så å stoppe.

Vedder en femmer på at dette er feilen 🤑

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 6 timer siden:

motorer, noe av det beste som finnes👍😊

Er du heeelt sikker på at låneforgasseren fungerer fint?

Kan du få testet din forgasser på vennen din sin motor?

Ettersom den starter å går, ville jeg ikke lagt så mye i å feilsøke på tenningen

TS sier vel strengt tatt ikke om test forgasseren gikk bedre eller dårligere... Dermed må vi anta, og det er noe alla om en skal feilsøke... 

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev On 20.4.2024 at 15.50:

Ikke så dumt å åpne opp å sjekke svinghjulet og alle delene der. 

Og om du skal trekke av svinghjul, så må du bruke egnet tersj.

 

dieselfan skrev On 20.4.2024 at 16.13:

Har vært borte i coiler som gir gnist ved start men som gir seg etter hvert pga dårlig jording.

Også vært borti overslag i coil , som oppsto når motor fikk driftstemperatur.   Dvs hadde det vært det som skjer så skulle motor gått lengre enn 20 sek

 

Jonasran72 skrev On 20.4.2024 at 15.26:

Men kan det vare slik at gnisten på begge pluggene er for dårlig til at antenne bensinen? Går det ann?

Såvidt jeg ser av deletegninga, så er det 1 coil som gir gnist til begge sylindrene , så feil på coil /jording vil da kunne påvirke begge

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 8 timer siden:

Har som sikkert flere her hatt ganske mange slike motorer, noe av det beste som finnes👍😊

Er du heeelt sikker på at låneforgasseren fungerer fint? Kan du få testet din forgasser på vennen din sin motor?

Ettersom den starter å går, ville jeg ikke lagt så mye i å feilsøke på tenningen inntil jeg hadde vært sikker på at forgasseren er i orden. Har ikke forgasseren blitt tømt skikkelig i fjor, kan dyser være tette selv om den ser ren ut. Spesielt om den har gått med E10 bensin med 2-t olje.

Motor med tett forgasser går gjerne kun med choke, for så å stoppe.

Vedder en femmer på at dette er feilen 🤑

Hei 

Forgasseren jeg lånte er rensket og plukket ifra hverandre av meg for 3 dager siden, før jeg testet den. Alle dyser etc , er rensket med trykkluft og forgasser spray. Er 99,9% ren . Motoren som denne satt på er i deler grunnet ødelagt veiv. . Kan ikke skjønne at 2 forgassere skal lage problemer. Høres litt vel rart ut. 👍👍
 

jonas

Link to post
Share on other sites

Jonasran72 skrev 6 minutter siden:

Hei 

Forgasseren jeg lånte er rensket og plukket ifra hverandre av meg for 3 dager siden, før jeg testet den. Alle dyser etc , er rensket med trykkluft og forgasser spray. Er 99,9% ren . Motoren som denne satt på er i deler grunnet ødelagt veiv. . Kan ikke skjønne at 2 forgassere skal lage problemer. Høres litt vel rart ut. 👍👍
 

jonas

Jeg er sikker på at forgasseren får bensin , koppen er full og pumpen hard. Det som skjer etterpå er jo mer uavklart 😀😀

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...