Jump to content

Yamaha 9,9 totakt 1997 mod vanskelig å starte


Jonasran72

Recommended Posts

jerognal skrev 38 minutter siden:

Får du støt av å ta på de når motor går er de gåen.

Bra test som også er gratis :cool:

Noen er livredde for den testen....

Andre synes det er deiiiliiig :giggle:

 

Rart det er så stor forskjell på oss :cheers:

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 4 timer siden:

Også vært borti overslag i coil , som oppsto når motor fikk driftstemperatur.   Dvs hadde det vært det som skjer så skulle motor gått lengre enn 20 sek

Har også vært borte i coiler med den feilformen, men da har det ofte vært synlig sprekk i plastikkhuset.
Igjen så er det kjapt å avsløre med en nattest...

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:
ultralyd kommer til på steder hvor alskens spray og trykkluft ikke har allverdens virkning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skrotnisse skrev for 5 timer siden:

Tipper forgasser trenger en ultralydrens jeg

 

ivar skrev for 1 time siden:

ultralyd kommer til på steder hvor alskens spray og trykkluft ikke har allverdens virkning

 

Det er jeg ca 110% enig i... men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med?
Og hvor kan det skaffes?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med?

 

sant å si så har jeg ikke prøvd allverden.    Har testet med sitronsyre+zalo (og deretter rent vann for å få bort syrerester) , samt å ha deler i en beholder med parafin i "vannbad"   

 

Må tro det er endel mer effekt i et "proffmiddel" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 7 timer siden:

 

 

Det er jeg ca 110% enig i... men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med?
Og hvor kan det skaffes?

Fulgte et tips på YouTube om å bruke bensin, og det fungerte bra. Vann i vaskeren, og en beholder med bensin oppi der igjen som forgasseren legges i.

Men min vasker er ikke stor nok til det, så bruker bensin rett i vaskeren. Slår av varme, blir varmt nok uten...🙈😅

Tar med hele greiene ut på en åpen plass, lang skjøteledning...

Link to post
Share on other sites

Du har gått grundig til verks, så mulig dette blir litt banalt innspill, men bare for å avsjekke alle enkle løsninger - du sier du bruker mye choke. Har du testet å prøve å starte den med mindre choke, noen drag først med choke og så uten choke til starter? Jeg opplevde det samme på en totakter jeg hadde (riktignok en 115 hk), men samme symptomer - veldig tungstartet og så startet den, stoppet etter kort tid og måtte vente igjen en stund før den startet. Da var det for mye choke under start som druknet pluggene. Etter vi fant ut av det så var det kortere tid med choke og så normal start, og da ble alt bedre. Som sagt, litt grunnleggende sak, men alltid greit å avklare de enkleste tingene også :) lykke til med motoren!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Yamaha 9.9 fra den tidsperioden var at choken må av så fort den sviver, i det du slipper snora er det bare å dytte den inn. Venter du noen få sekunder mer drukner den og du har et helsike. Sommerstid fungerte det helt fin med minimalt med gass på kaldstart.

 

Yamaha 9.9 2-takt er verdens snilleste motor hvis du stryker den med hårene.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 20 timer siden:

men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med?

Har ikke personlig erfaring med dette, men i forbindelse med overhaling av pusteventiler fikk jeg tips av en kompis om et middel som heter Blue Gold https://www.scubasupport.nl/us/blue-gold-cleaners-blue-gold-oxygen-service-cleane.html 

 

Men så vidt jeg forstod på ham så fungerte det egentlig like bra med eddik og zalo. En dl eddik per liter vann, og en sprut med zalo. Han vasket delene 10 minutter på 45 grader. Tror faktisk han brukte eddik i tillegg til det Blue Gold middelet også. Det som er greia med pusteventiler er avleiringer av salt, korrosjon (irr) på forkrommede messingdeler, samt gammelt silikonfett. Utfordringene med en forgasser er kanskje litt annerledes, men det kan kanskje sammenlignes? Eddik er i alle fall bra til å løse opp korrosjon, der kommer jo også sitronsyra til @ivar inn i bildet.

 

Jeg har veldig god erfaring med Effekt kraftvask fra Europris til en rekke formål. Når jeg drar fram ultralydsvaskeren min kommer jeg til å prøve med vann, eddik og en skvett den kraftvasken. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 23.4.2024 at 11.32:

Det som er greia med pusteventiler er avleiringer av salt, korrosjon (irr) på forkrommede messingdeler, samt gammelt silikonfett.

 

Jeg jobbet i offshorebransjen tidligere, og der brukte vi Freon til rengjøring av pusteventiler og annet pusteluftrelatert. Også i ultralydvasker. Men da denne ble forbudt å omsette gikk vi rett og slett over til vann med noen dråper zalo i vaskeren. Og delene ble akkurat like rene som før. Så det skal ikke alltid så avanserte greier til for å få ting rent. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...