Jump to content

Baugpropell - må propellen ha klargang i tunellen?


El barco de Sol

Recommended Posts

Jeg har fått bytter til en ny 5 blades propell til Sleipner 60. 

Når jeg skal bunnsmøre båten så ser jeg at det ikke er klaring mellom bladene og tunellen. Vil dette gå bra eller må jeg bytte den nye propellen før jeg sjøsetter?

 

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet. Propellen er av kompositt. Om jeg ikke gjør tiltak, vil det medføre noe negativt? Eksempel: propell havarerer,tunell eller maskineriet skades. Eller vil kompositten slipes ned til riktig størrelse?

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 46 minutter siden:

Jeg har fått bytter til en ny 5 blades propell til Sleipner 60. 

Du har altså ikke montert propellen selv? Poenget er at den som har montert propellen nødvendigvis må ha kjent om det er klaring. De 5-bladers komposittpropellene er veldig stive, så om det ikke er klaring så hadde den vært vanskelig å montere.

 

El barco de Sol skrev 46 minutter siden:

Når jeg skal bunnsmøre båten så ser jeg at det ikke er klaring mellom bladene og tunellen.

Det skal være minst mulig klaring mellom tunell og propell. Skraper propellen i tunellen når du roterer på den? Skraper den bare i bunnstoffet i tunellen, så tar du bare vekk bunnstoffet akkurat der. Det kan ha blitt bygd opp litt tykt med bunnstoff. Dersom propellen skraper i glassfiberen i tunellen (usannsynlig), må du slipe litt ytterst på bladene slik at du får klaring. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...