Jump to content

Bunnstoff, hvordan ikke gjøre det?


Ingar

Recommended Posts

Artikkel i Båtmagasinet.

 

Hvem bruker hardt bunnstoff på vanlige båter i dag, over 40 år etter at selvpolerende kom på markedet?

Og rett på skroget uten 2-komponent grunning?  (På polyetylen skal man bruke penetrerende 2-komponent grunning som Hempel Sealer 599 eller Seajet 017.)

Ifølge teksten virker også bunnstoff beskyttende mot korrosjon. Spørs om @Hulda er enig..

 

Noen husker kanskje tråden fra 2008 der Hellisen&Co demonstrerte reparasjon av glassfiberskrog.... (Nettstedet ble senere nedlagt så videoen er borte.)

Link to post
Share on other sites

Vel, "ALLE" seilere bruker VC17, og mange som hart raske båter som bryr seg om bunnstoffets påvirkning på farten. Og ikke minst hvor enkelt det er å legge nye lag. Dette er hardt og du slipper at det bygger seg opp i tykke lag. For både harde og myke vi over tid flasse av og grope seg.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev for 13 timer siden:

Hvem bruker hardt bunnstoff på vanlige båter i dag, over 40 år etter at selvpolerende kom på markedet?

Jeg har vært ganske fornøyd med VC-17. Fordelen er at jeg slipper å skrape av noe, det er bare å påføre et nytt strøk i år etter år. Og det tørker på 10 minutt.  Men det krever at båten er oppe hvert år. Spesielt nå som VC-17 Extra er borte, og vi har fått den svenske varianten.

 

Jeg er også usikker på hvor bra det er å bade rundt en båt med selvpolerende bunnstoff. Jeg har sett barn som har vært ganske blå etter å ha holdt på rundt en slik båt. 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 13 minutter siden:

Vel, "ALLE" seilere bruker VC17, og mange som hart raske båter som bryr seg om bunnstoffets påvirkning på farten. Og ikke minst hvor enkelt det er å legge nye lag. Dette er hardt og du slipper at det bygger seg opp i tykke lag. For både harde og myke vi over tid flasse av og grope seg.

 

Så det som egentlig mangler i produkt rekken er bunnstoff-sparkel... :lipseal:

 

Kjøpte båt med Vc17 og ble anbefalt å fortsette, for det var så bra. det var helt grusomt dårlig. Jeg tror Vc17 krever at man tar opp båten og spyler flere ganger i sesongen.  Nå går heldigvis Vc17 inn i historien i år.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev for 15 timer siden:

Ifølge teksten virker også bunnstoff beskyttende mot korrosjon.

Fant ikke dette, har de vært inne og redigert artikkelen? 

 

Når deg gjelder emnetittelen på tråden så tror jeg at jeg har kroneksempelet på hvordan man ikke skal påføre bunnstoff. 

 

I oppveksten min var det en kar hjemme som fant ut at bunnstoff ikke løser seg i vann, og dermed pønsket ut at man kan påføre bunnstoff mens båten ligger på sjøen :crazy:  Det hører med til historien at det ikke var helt rett fram å få til kranløft der han hadde snekka. Så han hoppet i vannet i badebukse med en boks bunnstoff og pensel. Straks han tok med seg boksen under vann og begynte å dyppe penselen, la det seg ei hinne med bunnstoff på vannet rundt hele snekka. Påføring av bunnstoff på snekka ble selvsagt en total fiasko, men påføring av bunnstoff på seg selv ble ganske vellykket. Han måtte krabbe slukøret opp av vannet med en fin hinne av bunnstoff over hele seg, inkludert i håret :lol: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Fant ikke dette, har de vært inne og redigert artikkelen? 

 

Første avsnitt:
Fjern eventuelle rester av gammelt bunnstoff grundig før påføring av nytt. Deretter påføres et jevnt lag med bunnstoff over hele skroget for å beskytte mot alge- og rurvekst samt korrosjon.

 

(Postet med feil profil, Moderator=Ingar :blush:)

Link to post
Share on other sites

Moderator skrev 1 minutt siden:

Første avsnitt:
Fjern eventuelle rester av gammelt bunnstoff grundig før påføring av nytt. Deretter påføres et jevnt lag med bunnstoff over hele skroget for å beskytte mot alge- og rurvekst samt korrosjon.

Takk, jeg skumleste visst litt kjapt. 

 

Hele artikkelen er jo egentlig rett og slett ganske elendig. Dette med korrosjon kan umulig være særlig gjennomtenkt, det var vel bare et ord artikkelforfatteren mente passet inn i sammenhengen. Hvis jeg virkelig skal forsøke å rettferdiggjøre påstanden så må det bli at man til en viss grad isolerer metaller når man overmaler dem med bunnstoff. Det kan være en fordel når man f.eks. har både messing og rustfritt stål under vannlinja. Man ser effekten hvis man stoffer over en anode. Anoden blir da ekstremt lite effektiv, og man får økt tæring der man ikke skal ha tæring. Anoden vil knapt tæres i det hele tatt. 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 2 timer siden:

Så det som egentlig mangler i produkt rekken er bunnstoff-sparkel... :lipseal:

 

Kjøpte båt med Vc17 og ble anbefalt å fortsette, for det var så bra. det var helt grusomt dårlig. Jeg tror Vc17 krever at man tar opp båten og spyler flere ganger i sesongen.  Nå går heldigvis Vc17 inn i historien i år.

Jaja, jeg er usikker på hva du egentlig har opplevd med VC17 som kan være "grusomt dårlig", men det er laget for å være/ha en glatt overflate slik at om man bruker båten så vil det selvsagt hjelpe på å fjerne groe. Og på østlandet er det så vidt jeg kan se den mest populære blant seilere - og jeg har selv ikke brukt den. Men den er ren og pen på seilbåter som brukes, når de tas opp om høsten.

 

VC-17 lages i dag i en M versjon som er modifisert og de har allerede en V17m Eco uten biocider - så hvor har du det fra at denne forsvinner...

 

Det er aldri feil å google om man ikke kjenner til et produkt

Link to post
Share on other sites

 

 

Ingar skrev for 17 timer siden:

Ifølge teksten virker også bunnstoff beskyttende mot korrosjon. Spørs om @Hulda er enig.

Nå har VC 17m hvert på marked siden 2022 mener jeg.

 

Det blir lett slik når en ikke har peil og tar ting ut av rett sammensetningen 

Sitat ""Gammel VC 17m Vask med ferskvann.  ANDRE BUNNSTOFFER Bruk Interstrip for å fjerne alle rester av gammelt bunnstoff.  BAR GELCOAT VC General Tynner brukes til avfetting og rengjøring av overflaten. Slip lett med papir 240. Skyll med ferskvann og la tørke. Bruk VC Tar2 for beskyttelse mot plastpest.  STÅL Prime med VC Tar2 for beskyttelse mot korrosjon.  BLY Prime med VC Tar2.""

 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Jeg har vært ganske fornøyd med VC-17. Fordelen er at jeg slipper å skrape av noe, det er bare å påføre et nytt strøk i år etter år.

Påfør 2 3 strøk hver sesong. Jo mer bunnstoff som påføres, desto bedre beskyttelse 

mot groe. 3 fulle strøk anbefales for optimal ytelse når du søker direkte til VC Tar 2 Primer.  Tips Blande Rør godt om i baseboksen og se til at alt "bunnfall" blir utrørt. Bland pulveret som du finner under plasthatten med væsken i boksen. Rør eller rist grundig. Boksen er stor nok for grundig omrøring. Rør godt om med jevne mellomrom for å unngå bunnfall. En gang blandet, den Produktet kan brukes i opptil 7 dager, forutsatt at det er lagret med lokket på og blandes grundig før påføring. Tynner YTA600 VC General Tynner.  Tynne VC 17m Extra ­ Graphite tørker meget hurtig ­ en liten mengde VC General Tynner kan behøves for å lette påføringen.  Rengjøringsmiddel YTA600 VC General Tynner. VC General Tynner løser og fjerner flekker og søl fra VC 17m Extra ­ Graphite.  Rulle Påfør med en korthåret mohair rull. Annet Fargen kommer etter en tid i sjøen. Vær nøye, og påfør den mengde du har regnet ut skal brukes, selv om dette innebærer at du må påføre et ekstra strøk. Det er viktig at produktet er påført jevnt til en slett overflate, samt at antall anbefalte strøk er påført for å oppnå optimal effekt. Viktig informasjon Det er viktig å påføre rett mengde maling slik at ikke produktets livslengde forkortes. Kontroller produktets spre­evne. Produktets temeratur bør være minimum 5°C og maximum 35°C. Luft temperatur bør minst være 5°C og maks 35°C. Underlagets temperatur bør være min. 1°C over duggpunkt og maks 35°C. Alle deler av metall må være primet eller

 

https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/VC_17m_Extra_Graphite_nor_A4_20170713.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 59 minutter siden:

Jaja, jeg er usikker på hva du egentlig har opplevd med VC17 som kan være "grusomt dårlig", men det er laget for å være/ha en glatt overflate slik at om man bruker båten så vil det selvsagt hjelpe på å fjerne groe. Og på østlandet er det så vidt jeg kan se den mest populære blant seilere - og jeg har selv ikke brukt den. Men den er ren og pen på seilbåter som brukes, når de tas opp om høsten.

 

Båten min ble kjøpt fra Østlandet (Sandefjord), så det var sikkert derfor den hadde Vc17 fra før.
Til helårsbruk her på Vestlandet ble det mye å dra på utover høsten, se eksempel under.

Det ble vesentlig bedre da jeg skiftet til Waterglide som også var hardt, men etter overgang til Seajet 033 selvpolerende ble det en helt annen verden , nå ligger jeg ute 2 år i slengen, og mister kanskje en knapp knop på slutten :yesnod: Hvis det er lenge siden sist bruk ser jeg groen i kjølvannet mitt de første minuttene etter at jeg starter turen når det kjøres av.

 

img_0741.jpg

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 17 minutter siden:

 

strøk hver sesong. Jo mer bunnstoff som påføres, desto bedre beskyttelse 

mot groe. 3 fulle strøk anbefales for optimal ytelse når du søker direkte til VC Tar 2 Primer. 

Det blir en avveining ut fra hvor lang sesongen er, og om man har mulighet for å spyle eller børste båten i løpet av sommeren. Jeg er enig i 3 strøk første gang, på VC Tar. Det man skal være klar over er at VC Tar tørker ganske langsomt. Hvis man påfører VC17 på VC Tar for tidlig så kan det bli en slags krakelering. 

 

alfaalfa skrev 1 time siden:

 

VC-17 lages i dag i en M versjon som er modifisert og de har allerede en V17m Eco uten biocider - så hvor har du det fra at denne forsvinner...

 

Det er aldri feil å google om man ikke kjenner til et produkt

Ut fra dette forsvinner VC17m også: https://seatronic.no/magasinet/vc-17-utgar-hva-skjer-na

Link to post
Share on other sites

På de regattabåter jeg har eied, en mini650 og Humphrey30, ble det brukt VC17 med OK resultat. Noen år var det mer "slim" en andre. Men jeg merket raskt at jo mer nøye jeg var med påføringen og at påføringen var utført under rette forhold jo mindre groe utover sesongen. 

Link to post
Share on other sites

Den enes død den andres...

VC17 bunnstoffet blir ikke lenger produsert på grunn av nye EU-regler, men frykt ikke! AF2 Racing er her for å ta over!

AF2 Racing er et delvis selvpolerende bunnstoff som er ideelt for seilbåter 

Fordeler med AF2 Racing:

  • Det eneste bunnstoffet du kan påføre rett over VC17 uten å måtte slipe og prime på nytt!
  • Veldig effektiv mot slim og groer, noe av det beste på markedet! 
  • Egnet for plast- og trebåter
  • Enklere å påføre og krever mindre vedlikehold enn alternativet VC17
  • Kan brukes i saltvann   :thumbsup:

Hvordan påføre produktet

Rør grundig før bruk. Påføres med 2 strøk med minirulle.

https://www.baatpleiebutikken.no/blogs/vare-erfaringer-batpleiebutikken-1/vc17-er-blitt-forbudt-bunnstoffet-af2-racing-er-losningen-for-deg-som-ikke-vil-slipe-ned

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 9 minutter siden:

Det blir en avveining ut fra hvor lang sesongen er, og om man har mulighet for å spyle eller børste båten i løpet av sommeren. Jeg er enig i 3 strøk første gang, på VC Tar. Det man skal være klar over er at VC Tar tørker ganske langsomt. Hvis man påfører VC17 på VC Tar for tidlig så kan det bli en slags krakelering. 

 

Ut fra dette forsvinner VC17m også: https://seatronic.no/magasinet/vc-17-utgar-hva-skjer-na

Og for å gjenta meg selv - det er lov å google. Det som står er at biocider ikke skal være lov. VC-17m inneholder biocider. DET gjør IKKE VC-17m Ec. Og samme regel har vært på østkysten av Sverige i flere år. Der er VC17m ECO lovlig.

 

MEN for at du skal være helt lovlydig påfører du en sperregrunning utenpå din gamle biocid holdige bunnstoff før du maler med det nye biocidfrie. Slik at det ikke lekker gjennom. Uansett om det er International eller Hempel eller annet lovlig du bruker.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 55 minutter siden:

Der er VC17m ECO lovlig.

Så vi hadde altså¨disse variantene:

VC-17m

VC-17m Extra

VC-17m ECO

 

Nå er altså bare VC-17m ECO lovlig av dissie?  Men Seatronic anbefaler VC Offshore og VC Thin Film. Kan det være fordit VC-17 ECO er uegnet i våre farvann?  I databladet står det: 

"Lämpliga typer av vatten: Sötvatten". Det står også at det kan brukes på aluminium, noe som tyder på at det er helt fritt for kobber.  https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/vc-17m-eco
Mens for VC Offshore står det: Suitable water types: Sea Water, Fresh Water, Brackish Water. Her er det ikke nevnt aluminium
 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 59 minutter siden:

Så vi hadde altså¨disse variantene:

VC-17m

VC-17m Extra

VC-17m ECO

 

Nå er altså bare VC-17m ECO lovlig av dissie?  Men Seatronic anbefaler VC Offshore og VC Thin Film. Kan det være fordit VC-17 ECO er uegnet i våre farvann?  I databladet står det: 

"Lämpliga typer av vatten: Sötvatten". Det står også at det kan brukes på aluminium, noe som tyder på at det er helt fritt for kobber.  https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/vc-17m-eco
Mens for VC Offshore står det: Suitable water types: Sea Water, Fresh Water, Brackish Water. Her er det ikke nevnt aluminium
 

 

Men det at de heter VC må du ikke la deg lure av! Les om de inneholder biocider! Det er disse giftige tilsetningsstoffene som ikke lenger vil være lovlige.

 

"VC - Offshore"har et dataark der det står at de inneholder Biocider og vil mao være ulovlig innen kort tid. Og allerede uløovlig på østkysten av Sverige...der denne er laget

https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/VC_Offshore_EU_eng_A4_20240409.pdf?_ga=2.70605520.1572887530.1713880095-939526840.1713880095

Link to post
Share on other sites

Seatronic Thin film er heller ikke egnet for aluminium står det, og da innholder det vel noe kobber. Dette står på boksen:

image.png.f9421234a90b1da5f7e6fbc95a2f7ff8.png

 

 

Er det ikke slik da, at dette er en ny lavere grense som er tillatt?  At det andre heter VC Offshore EU, tyder vel på at det er tilpasset EU regler.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

med en fin hinne av bunnstoff over hele seg, inkludert i håret

 

Det er vel omtrent sånn jeg også ser ut etter å ha ligget på ryggen under båten og påført bunnstoff. Riktignok ikke i badebukse . . . 

Der misunner jeg seilbåtfolket når de står oppreist og ruller på, omtrent som å male veggen på huset hjeme . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...