Jump to content

Hydrolift S24 Racing Outboard


Lillef0t

Recommended Posts

Lillef0t skrev for 4 timer siden:

Kom også på at bensinslangen fra motor er 12mm tror jeg og strupet ned med en nippel fra 12-8mm inn på slangen videre inn til båt og ned på filter. Kan det strupe performance?

Du satser imponerende og drar til med flott utstyr og bruker masse energi. Men, hva er det som får deg til å ha et slikt forhold til viktige detaljer.

Om en motor kommer med 12mm tilførselslange, så er det mange gode grunner til det. Dagen motorer går veldig "lean". Når du går ned fra 12mm (113mm2) til 8mm (50mm2) 

Dette er tørre tall, i praktisk virkelighet er det mye verre. Strømning i et rør eller slange skjer i hovedsak i senter av det tilgjengelige tverrsnittet. Dette gjør forskjellen mye større i praksis enn på papiret. 

 

Lillef0t skrev for 4 timer siden:

Tviler egentlig på det men. Den suger jo det den skal ha.

Du skal være vanvittig dyktig for å vite at fabrikken har regna så sinnsykt feil.

Når du gjør modifikasjoner vil jeg råde deg til å passe på at modifikasjonene er til det bedre og ikke leker med marginene.

Link to post
Share on other sites

En viktig detalj som du sier som har blitt glemt litt! Mercury skriver 12mm slange. Min er 10mm fra filter men med en nippel/overgang mellom 10mm slangen og stussen på motoren. Så det blir i praksis en flaskehals der!

 

yamahan gikk med 8mm slange. 
 

Demonterte tidligere i dag nippler og slange og dro for å oppgradere men kom til sommerstengt dør😤

 

Men i morgen kommer i hvert fall dette i orden. 
 

resultatet er jo at pumpa på motoren må jobbe hardere.

Om det løser problemet med større slange er ikke sikkert. Men hadde jo vært latterlig om feilen ligger der.

Uansett.. det fikses i morgen!

Link to post
Share on other sites

Noe av det styggeste jeg vet er orange og brune storblomstrede gardiner... også revne sylindervegger. Særlig når det kommer av at motoren fikk for lite bensin...

 

Det sitter mange sensorer på den motoren, tror ikke noen av oss har full oversikt over hva som skjer når en struper bensintilførselen og motorstyringen begynner å finne på lure triks. Tror bestemt at det generelt å la motoren få det som den skal ha det. Ved en innsnevring skapes undertrykk. Når du får undertrykk endrer du kokepunktet. Du endrer frysepunktet også..  sånt kan skape rare reaksjoner

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Noe av det styggeste jeg vet er orange og brune storblomstrede gardiner... også revne sylindervegger. Særlig når det kommer av at motoren fikk for lite bensin...

 

Det sitter mange sensorer på den motoren, tror ikke noen av oss har full oversikt over hva som skjer når en struper bensintilførselen og motorstyringen begynner å finne på lure triks. Tror bestemt at det generelt å la motoren få det som den skal ha det. Ved en innsnevring skapes undertrykk. Når du får undertrykk endrer du kokepunktet. Du endrer frysepunktet også..  sånt kan skape rare reaksjoner

Står jo ganske greit her;
 

Low Permeation Fuel Hose Requirement

Low permeation fuel hoses are required for outboards manufactured for sale, sold, or offered for sale in the United States. The 450R requires 12.7 mm (0.5 in.) inside diameter fuel hoses.

 

12,7mm innvendig er jo ganske heftig.

 

Jeg må allikevel skjøte slangestussen fra motoren med en nippel over på ny bensinslange. Blir jo en ørliten innsnevring der, men ser hva jeg finner.


Når det gjelder propellere og SM girkassa opp mot garanti etc så gjelder dette:

Use only the following approved propellers:

  • Racing Cleaver

  • Racing Max5

  • Racing Maximus
     

Syntes egentlig det er litt merkelig da det er samme sport master som sitter på andre motorer. Det monteres jo et bredt spekter av 3 og 4 bladere også.

Link to post
Share on other sites

@dieselfan

Nå er fuelslange oppgradert til 1/2’’ og 12,7mm innvendig ihht til instruks. men skjøtenippel mellom slanger er fortsatt bare 9,4mm innvendig og nippel ut fra filter er ca 11mm innvendig. Sånn må det nesten bli.

 

Alternativt en skjøtestuss av et 14mm kobberrør som er rundt 10-11mm innvendig?

 

Det er jo også en nippel inn på motor som sikkert er rundt 10mm innvendig den også.

 

Flowen er nå allikevel oppgradert 

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 13 timer siden:

Når det gjelder propellere og SM girkassa opp mot garanti etc så gjelder dette:

Use only the following approved propellers:

  • Racing Cleaver

  • Racing Max5

  • Racing Maximus
     

Syntes egentlig det er litt merkelig da det er samme sport master som sitter på andre motorer. Det monteres jo et bredt spekter av 3 og 4 bladere også.


450R er vel i bunn og grunn en motor med racing spec?  Ikke værst at de gir garanti da i det store og hele tenker jeg.   Så de har vel tatt høyde for at disse vil gå mye på høy belastning..   Og så litt "det har vi ikke testet grundig nok så det kan vi ikke gå god for" :confused:

Vet ikke om det gjelder de nyere Veradoene også, men de første årene kjørte de på med ekstra fuel på topp for å kjøle ned interne komponenter. 
Det + 100hk mer enn Yamaha F350 vil i mitt hode tilsi at man må ha noe som sikrer nok fuelflow.   Større feilmargin er alltid kjekt

Jaja, nok synsing herfra, nå skal jeg holde kjeft :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 14 timer siden:

Eller lage en skjøtestuss av et rustfritt rør. Det kan være tynnere i godset. 

Da må du nesten dreie noe flott for slikt har ikke jeg😄

 

Eika skrev for 13 timer siden:

Evt bare fjerne slangen i motoren, så legger halvtom rett fra filteret og inn i motor, da slipper du skjøter nippel 

 

Jeg så på den 24 hydromotive'n den er til standar aksel med 15 splines og desverre ikke løst boss 

Det burde vært gjort ja!

 

ok, da får se etter annet evt.

 

jeg traff 6300+ og snaue 72kn i går.

litt bedre føre i Tønsbergfjorden så fikk litt bedre løft under virka det som.

krever ganske høy lift og trim, men så lenge den får kjøling er det good.

 

kan være litt groing under også sakker den litt for øyeblikket.

 

Har tilgang på tilsvarende cleaver 29,5p men det blir nok for stort.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 34 minutter siden:

72 i en vbunner er fort 


Er det bare meg som er kravstor på fart og forventer og ønsker mer her mener du?😄

 

Den går rett og pent nå da! Selv i 70.

Heeelt annerledes fra fjoråret.

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 22 timer siden:

Nå er fuelslange oppgradert til 1/2’’ og 12,7mm innvendig ihht til instruks. men skjøtenippel mellom slanger er fortsatt bare 9,4mm innvendig og nippel ut fra filter er ca 11mm innvendig. Sånn må det nesten bli.

Nei, se nederst, det finnes alltid en løsning.

Lillef0t skrev On 29.7.2024 at 23.33:

Low Permeation Fuel Hose Requirement

Low permeation fuel hoses are required for outboards manufactured for sale, sold, or offered for sale in the United States. The 450R requires 12.7 mm (0.5 in.) inside diameter fuel hoses.

 

12,7mm innvendig er jo ganske heftig.

Nå er du smart :thumbsup:

Du sjekker fakta, også følger du spec, prøv å få til det hele veien.

Du har fått imponerende fart på båten, det er et fysisk bevis på at du har gjort veldig mye riktig. 

"the devil is in the details" fenomenet er trolig din verste fiende. Jo flere av disse "filletingene" du klarer å få kontroll på jo mindre jalla vil du få. 

Skjønner jo at det er puuhh å holde på med noe så banalt som et forbaska skjøtestykke... når alt ser ut til å gå helt kanon. Men skjøtestykket er et eksempel på noe som virkelig kan kødde det til. Så la oss løse det...

Om du og andre kan lese videre i manualene og jakte på "detaljer" så skal jeg se hva jeg har av egnet materiale og lage en "spesial" om du vil ha det.

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 3 timer siden:

Da må du nesten dreie noe flott for slikt har ikke jeg😄

 

dieselfan skrev 32 minutter siden:

"the devil is in the details" fenomenet er trolig din verste fiende. Jo flere av disse "filletingene" du klarer å få kontroll på jo mindre jalla vil du få. 

Skjønner jo at det er puuhh å holde på med noe så banalt som et forbaska skjøtestykke... når alt ser ut til å gå helt kanon. Men skjøtestykket er et eksempel på noe som virkelig kan kødde det til. Så la oss løse det...

 

Støtter @dieselfan her, det kan være smart å legge litt ekstra jobb i de små detaljene. En halvtoms bensinslange lar seg utvide litt når du presser den på en nippel. Et rustfritt rør behøver ikke ha mer enn 1mm godstykkelse. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Er det greit å sprenge opp diameteren på slangen så mye?

1.15mm på radien vil jeg ikke være redd for så lenge slangen er ny. Hvor mange ganger har du ikke stappet en 3/8" slangestuss inn i en 8mm slange? 

Om en dreier en lang deilig entring i begge ender så får den god hjelp.

Generelt er en stram slangeklemme mye mer ødeleggende for selve slangen.

For egen del vil jeg være mer bekymret for å "skave" av slangen når en entrer skjøtenippelen. Veldig viktig at det ikke kommer slangebiter inn i bensinpumpe, trykkregulator, tilbakeslagsventiler +++

 

Anbefaler en tynn film med 2T olje på nippel ved montering.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 12 minutter siden:

1.15mm på radien vil jeg ikke være redd for så lenge slangen er ny. Hvor mange ganger har du ikke stappet en 3/8" slangestuss inn i en 8mm slange?

Joda, ser den :thumbsup: Men jeg ville holdt et lite øye med den skjøten etter en tid. Erfaringsmessig så har gummislangene en tendens til å krakkilere i krappe bøyeradier og der den strekkes mye. 

 

dieselfan skrev 14 minutter siden:

For egen del vil jeg være mer bekymret for å "skave" av slangen når en entrer skjøtenippelen. Veldig viktig at det ikke kommer slangebiter inn i bensinpumpe, trykkregulator, tilbakeslagsventiler +++

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 6 timer siden:


Er det bare meg som er kravstor på fart og forventer og ønsker mer her mener du?😄

 

Den går rett og pent nå da! Selv i 70.

Heeelt annerledes fra fjoråret.

Du må ikke gi deg, men du er på rett spor nå :) det er nå morroa begynner, finjusteringene som gir de siste knopene 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...