Kalle123456 Startet 24.April.2024 Link til dette innlegget Startet 24.April.2024 Er dette noe å bry seg om tro? Hvis det er plastpest hva er oppskriften på å bli kvitt den? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Stikk hull på en av blemmene, dersom det lukter ammoniakk er det plastpest. Finnes hundre forskjellige meninger om hva man bør gjøre med det, men såvidt jeg vet har ikke en eneste båt gått ned på grunn av det. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Hei! Men det er bare der blemmene er d er nødvendig med nedsliping og sparkling grunning osv? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Kor lenge har båten vert på land når du tok bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Kalle123456 skrev 26 minutter siden: Hei! Men det er bare der blemmene er d er nødvendig med nedsliping og sparkling grunning osv? Må vel strengt tatt ingenting, men dersom du starter er de synlige blemmene etter min erfaring bare toppen av isfjellet. Jeg har bare tatt de verste når jeg uansett måtte jobbe med glassfiberskade. Dersom jeg skal ta alt får det bli en gang absolutt alt annet er ferdig, og båten skal stå på land lenge. Men det er min mening, og ikke nødvendigvis fasit. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 husky dane 85 skrev 21 minutter siden: Kor lenge har båten vert på land når du tok bilder? Båten har stått på land ca 1 måned, synes ikke å se noen slike buler når vi tok den opp, men kan vær jeg har oversett dem. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle123456 Svart 24.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Valkyrja skrev 6 minutter siden: Må vel strengt tatt ingenting, men dersom du starter er de synlige blemmene etter min erfaring bare toppen av isfjellet. Jeg har bare tatt de verste når jeg uansett måtte jobbe med glassfiberskade. Dersom jeg skal ta alt får det bli en gang absolutt alt annet er ferdig, og båten skal stå på land lenge. Men det er min mening, og ikke nødvendigvis fasit. Okey takk for svar👍 Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Kalle123456 skrev 1 time siden: Båten har stått på land ca 1 måned, synes ikke å se noen slike buler når vi tok den opp, men kan vær jeg har oversett dem. Er de også bare på 'solsiden' eller begge sider? Du kan evt se om blemmene også er synlige før sola står opp. Du gjør uansett ingen skade med å stikke hull på en blemme og se hva som kommer ut. Min første tanke når disse ikke var synlige ved opptak, er at det er små luftlommer som ekspanderer når sola skinner på en sort flate. Om disse er ytterst i mellom gelcoat og glassfiber som det ser ut på bildet, er det også enklest å utbedre. Jeg ville uansett åpnet blemmene, og latt det tørke godt ut. Avhengig av hva som kommer ut av blemmene, er dette i beste fall en primer + gelcoat sparkel + bunnstoff reparasjon eller en slipe-/støpe jobb for en fullverdig reparasjon. Du ødelegger ingenting med den enkle utbedringen først, og evt se når sesongen er slutt om det er behov for mer innsats. Og; som det påpekes over: Skuta går uansett ikke ned pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Har set byllar på båtar når ein tar dei på land, men desse har forsvunne etter ei tid,åpna nokre av byllane å sjekk ka som kjem ut,er ikkje noko å mista nattesøvnen av, Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2024 Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Slip bort byllene, vask med mye vann, la tørke, sparkle med epoxyprimer, grunn og nytt bunnstoff. Eventuelt bare la være, plastpest utvikler seg svært sakte i vårt kalde klima. I varmere strøk er det et større problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kalle123456 Svart 25.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2024 Takker for gode tips👍 Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 ta et raid og åpne byllene opp ja - du vil vite hvor dypt det er. Er det ikke for gale så er det bare å pusse ned, tørk, 2-komponent epoxy sparkel (marin), gunning og bunnsmøring. Bedre å få tatt deg skikkelig nå, før det blir verre. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Kalle123456 Svart 26.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 hei! Nå har jeg fått åpnet opp og slipt litt hva tenker dere om dette, ser ganske tørt og fint ut så lurte bare på å sparkle me epoksy primer å grunne å stogge igjen, høres det lurt ut eller er jeg på viddene? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Sparkle med fiberarmert epoxysparkel. Eller fiberarmert polyestersparkel som er billigere. Og når det er gjort primer du med epoxyprimer (to-komponent) i fem strøk. Da blir overflaten vanntett. Var boblene tørre? Eller var de fuktig og luktet det eddik av dem? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kalle123456 Svart 26.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Chilli Solbris skrev 1 time siden: Sparkle med fiberarmert epoxysparkel. Eller fiberarmert polyestersparkel som er billigere. Og når det er gjort primer du med epoxyprimer (to-komponent) i fem strøk. Da blir overflaten vanntett. Var boblene tørre? Eller var de fuktig og luktet det eddik av dem? Boblene var fuktige, vet ikke hva de lukten men er bare en som er litt gale, vet ikke hva jeg skal gjøre med den. Kan legge ved en video. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Er det hull igjennom og sort bunnvann som renner ut? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Dette synes jeg ikke ser helt bra ut. Det ser ut som om det er sorte flekker i flere av de avslipte områdene. Er det like før det går gjennom glassfiberen noen steder? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 26.April.2024 Link til dette innlegget Svart 26.April.2024 Ser at du får flere råd om å slipe ned og sparkle opp. Jeg ville vært forsiktig med å gi slike råd over nettet kun basert på bilder. Det er ikke sagt noe om hvor mange lag glassfiber du har måttet slipe vekk, og det er heller ikke sagt noe om hvor tykt laminatet er. Det kan hende at du må legge på noe ny glassfiber. Da er det viktig med gode prosedyrer for å opprettholde styrken i skroget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 27.April.2024 Link til dette innlegget Svart 27.April.2024 Komodo skrev for 9 timer siden: Ser at du får flere råd om å slipe ned og sparkle opp. Jeg ville vært forsiktig med å gi slike råd over nettet kun basert på bilder. Det er ikke sagt noe om hvor mange lag glassfiber du har måttet slipe vekk, og det er heller ikke sagt noe om hvor tykt laminatet er. Det kan hende at du må legge på noe ny glassfiber. Da er det viktig med gode prosedyrer for å opprettholde styrken i skroget. Helt enig i dette! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kalle123456 Svart 30.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Chilli Solbris skrev On 26.4.2024 at 21.21: Sparkle med fiberarmert epoxysparkel. Eller fiberarmert polyestersparkel som er billigere. Og når det er gjort primer du med epoxyprimer (to-komponent) i fem strøk. Da blir overflaten vanntett. Var boblene tørre? Eller var de fuktig og luktet det eddik av dem? De var bløte å det største hullet var inn til betongen i skrogen, fikk tørket opp og lagt på glassfiber tror det ble greit så får vi se til neste år, takk for tips alle😊 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Normalt når det er vått, skal det tørke. Og noen ganger tørke lenge. Bruke fuktmåler å følge med til akseptabel fuktighet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.