Jump to content

Plastpest?


Kalle123456

Recommended Posts

Kalle123456 skrev 26 minutter siden:

Hei! Men det er bare der blemmene er d er nødvendig med nedsliping og sparkling grunning osv?

Må vel strengt tatt ingenting, men dersom du starter er de synlige blemmene etter min erfaring bare toppen av isfjellet. Jeg har bare tatt de verste når jeg uansett måtte jobbe med glassfiberskade. Dersom jeg skal ta alt får det bli en gang absolutt alt annet er ferdig, og båten skal stå på land lenge.

 

Men det er min mening, og ikke nødvendigvis fasit.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 21 minutter siden:

Kor lenge har båten vert på land når du tok bilder?

Båten har stått på land ca 1 måned, synes ikke å se noen slike buler når vi tok den opp, men kan vær jeg har oversett dem.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 6 minutter siden:

Må vel strengt tatt ingenting, men dersom du starter er de synlige blemmene etter min erfaring bare toppen av isfjellet. Jeg har bare tatt de verste når jeg uansett måtte jobbe med glassfiberskade. Dersom jeg skal ta alt får det bli en gang absolutt alt annet er ferdig, og båten skal stå på land lenge.

 

Men det er min mening, og ikke nødvendigvis fasit.

Okey takk for svar👍

Link to post
Share on other sites

Kalle123456 skrev 1 time siden:

Båten har stått på land ca 1 måned, synes ikke å se noen slike buler når vi tok den opp, men kan vær jeg har oversett dem.

Er de også bare på 'solsiden' eller begge sider?

Du kan evt se om blemmene også er synlige før sola står opp.

 

Du gjør uansett ingen skade med å stikke hull på en blemme og se hva som kommer ut.

 

Min første tanke når disse ikke var synlige ved opptak, er at det er små luftlommer som ekspanderer når sola skinner på en sort flate. Om disse er ytterst i mellom gelcoat og glassfiber som det ser ut på bildet, er det også enklest å utbedre.

Jeg ville uansett åpnet blemmene, og latt det tørke godt ut.

 

Avhengig av hva som kommer ut av blemmene, er dette i beste fall en primer + gelcoat sparkel + bunnstoff reparasjon eller en slipe-/støpe jobb for en fullverdig reparasjon.

Du ødelegger ingenting med den enkle utbedringen først, og evt se når sesongen er slutt om det er behov for mer innsats.

 

Og; som det påpekes over: Skuta går uansett ikke ned pga dette.

Link to post
Share on other sites

Slip bort byllene, vask med mye vann, la tørke, sparkle med epoxyprimer, grunn og nytt bunnstoff. Eventuelt bare la være, plastpest utvikler seg svært sakte i vårt kalde klima. I varmere strøk er det et større problem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ta et raid og åpne byllene opp ja - du vil vite hvor dypt det er. Er det ikke for gale så er det bare å pusse ned, tørk, 2-komponent epoxy sparkel (marin), gunning og bunnsmøring.

Bedre å få tatt deg skikkelig nå, før det blir verre.
 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

image.jpeg.95442ce002d4d77585f271b163a15c17.jpegimage.jpeg.0bd422cc058f7a9c868f4c6fc70a4693.jpegimage.jpeg.bd984edf3db33c6db24d4af81098ff05.jpeghei! Nå har jeg fått åpnet opp og slipt litt hva tenker dere om dette, ser ganske tørt og fint ut så lurte bare på å sparkle me epoksy primer å grunne å stogge igjen, høres det lurt ut eller er jeg på viddene?

Link to post
Share on other sites

Sparkle med fiberarmert epoxysparkel. Eller fiberarmert polyestersparkel som er billigere. Og når det er gjort primer du med epoxyprimer (to-komponent) i fem strøk. Da blir overflaten vanntett. 
Var boblene tørre? Eller var de fuktig og luktet det eddik av dem? 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Sparkle med fiberarmert epoxysparkel. Eller fiberarmert polyestersparkel som er billigere. Og når det er gjort primer du med epoxyprimer (to-komponent) i fem strøk. Da blir overflaten vanntett. 
Var boblene tørre? Eller var de fuktig og luktet det eddik av dem? 

Boblene var fuktige, vet ikke hva de lukten men er bare en som er litt gale, vet ikke hva jeg skal gjøre med den. Kan legge ved en video.image.png.2a93956e75207cd971c2b4ebe84bad6c.png

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg ikke ser helt bra ut. Det ser ut som om det er sorte flekker i flere av de avslipte områdene. Er det like før det går gjennom glassfiberen noen steder?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ser at du får flere råd om å slipe ned og sparkle opp. Jeg ville vært forsiktig med å gi slike råd over nettet kun basert på bilder. Det er ikke sagt noe om hvor mange lag glassfiber du har måttet slipe vekk, og det er heller ikke sagt noe om hvor tykt laminatet er. Det kan hende at du må legge på noe ny glassfiber. Da er det viktig med gode prosedyrer for å opprettholde styrken i skroget. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Ser at du får flere råd om å slipe ned og sparkle opp. Jeg ville vært forsiktig med å gi slike råd over nettet kun basert på bilder. Det er ikke sagt noe om hvor mange lag glassfiber du har måttet slipe vekk, og det er heller ikke sagt noe om hvor tykt laminatet er. Det kan hende at du må legge på noe ny glassfiber. Da er det viktig med gode prosedyrer for å opprettholde styrken i skroget. 

Helt enig i dette! 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...