Jump to content

Bruktmarked for 20 Kg syrefaste ankre (Delta og Bruce) + ankerrulle i baug?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å oppgradere båten med et baugspyd og større ankre. Jeg har idag en 42 fots seilbåt som veier ca 10 tonn (Bavari). 20kg syrefast Delta med 50m 10mm kjetting.

 

Akterut har jeg 20kg Bruce med 50m blytau. Slik jeg har forstått det, så er eksempelvis ankeret forut dimensjonert for "normale" forhold. Sommeren ifjor med storm i kastene er ikke det jeg tror Bavaria har dimensjonert mine ankre for. Derfor ønsket om å gå opp i størrelse. Tenker på Vulcan (baug) og Rocna med bøyle (akterut) - begge på 33 kg. (Eller er det like greit å velge Vulcan akterut også?). Sett på Ultra også, men det er dobbelt så dyrt+. Er det dobbelt så bra som de andre jeg har nevnt? :smiley:

 

Ankrene jeg har er jo fullt brukbare, og jeg ser at nye syrefaste Bruce selges for kr 5.500, nye syrefaste Delta går for kr 5.800. Rulla jeg tror jeg har går for kr 3.800 (Ahoy). Så spørsmålet mitt er om det finnes et bruktmarked for dette utstyret? Eller er det da slik at siden det er brukt, så faller prisen på FINN til typiske og nærmest ingenting?

 

Baugspydet er tenkt å gjøre det enklere å få benyttet ankeret akterut. Med stige blir det lettere å komme til land i uthavn. Alt dette er dyrt, så å avlette denne investeringen med mulig salg av eksisterende utstyr er jo da bakgrunnen for denne tråden.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Legger meg ikke opp i det ankerfaglige, ut over at det er masse tråder om det på forumet. 

 

Ja, det er et bruktmarked. Jeg kjøpte 20 kg. Spade på Finn. Er bare en måte å få pålitelig svar på hva markedsverdien for dine ting er: Begynn med en gang. Ta bilder og legg ut på Finn med den prisen du mener er riktig. Får du ikke solgt etter en stund, er prisen for høy. Mens du venter søker du etter lignende ting til salgs på Finn, og favorittmerker de annonsene du finner. Noter dato og pris i notatfeltet, og så følger du med på hva som går. 

 

Mange skriver "bud mottas, men ingen skambud". Et slags psykologisk press for å mest mulig ut av interessenter. Etter min erfaring funker det ikke, og skambud er et kunstig begrep. Et bud er en forpliktelse, ikke bare interessert prat. Så åpner det for motbud. Får du ikke det du må ha, takker du bare nei. Ingen behøver å skamme seg, og du har lært noe om markedsverdien.

 

Lykke til!

 

Link to post
Share on other sites

Det er et marked for slikt på Finn, og det visuelle med syrefast gjør nok at dette er mere attraktive anker kontra galvanisert.

Jeg tenker at en pris mellom 1/3 og 1/2 av ny pris er riktig.

 

Men vet du om vinsjen din vil klare å trekke opp et såpass mye tyngre anker som du planlegger for?

Link to post
Share on other sites

Takk for input på dette spørsmålet. Akkurat nå er det mest nye ankre på FINN, men det er jo bare å legge det ut og se hva som skjer. Jeg stusser dog over at prisen skal være så lav som 1/3 til 1/2 siden ankre vel ikke slites eller er "godt brukt"? Enig at syrefaste tar seg best ut, men det er jo ikke det viktigste når de skal brukes:smiley:

 

Usikker på den @Bergen. Jeg pleier å være forsiktig når ankre skal opp. Kjører litt vinsj av gangen og lar båten sige mot der det ligger. Noen ganger hjelper jeg med motor. Når ankerrulla er rett over, så er det jo bare å kjøre på til det løsner. Noen ganger har sikringen gått. Noen ganger har det sittet så fast at jeg har hjulpet til manuelt. Men når det først er løst, så klarer vel vinsjen 13 kg ekstra? Eller er det en litt for lettvin antakelse? 

 

 

image.jpeg.83c3a1e1868bf480bb006aff8152695e.jpeg image.jpeg.66b53f77d42da2e7dbe32f226055e286.jpeg

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Wichen greier sikkert 13 kg til. Egentlig er jeg like sikker på at 20 kg Bruce holder. @Roger jokan vel fortelle hvor mye båten hans veier. Dog, det kommer an på hvor du skal ankre. Hulda har nå en 30 kg Brucekopi. Det sitter dønn i mudder og sand. Jeg har vel ikke prøvd det i tett sjøgress.

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på dybde og vinsj selvfølgelig , men om du eksempelvis har denne https://www.watski.no/kjettinghjul-til-ankervinsj-i-pro-serien-11cg0?artnr=134780&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0HvCV6q3uvpRtndip7elHotTL-2zXGQJ2G1SUdSHrizOcJ2Y00jtoRoCrTcQAvD_BwE  så står den oppført med 79 kg arbeidsbelastning, og om du har 10 mm kjetting overstiger du dette om du skal løfte anker og kjetting opp fra 20 m dyp.

Link to post
Share on other sites

Ikke utenkelig at Bavaria har underdimensjonert, men med akkurat denne båten, "Vision", så har jeg hørt at de har "dratt på litt". Gruer meg til å undersøke på trange steder hva slags vinsjer jeg har:smiley:

 

Ellers har jeg bra erfaring med Bruce akterut på motorbåten. Det var bare trøbbel to ganger. Det var på innsiden av bryggene på Vettnet, N-Koster. Sjøgress. Den andre gangen var pga surr og at jeg ikke hadde kjørt fast Brucen. Men byttet til Rocna etterhvert på den båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 26.4.2024 at 22.02:

Derfor ønsket om å gå opp i størrelse.

Hvorfor.

Har en Mptiva 39 15 -16 tonn siden 1977 har Lofrans Tigres 1500W og 20 kg org Bruce og 8 mm kjetting forut hvert topp fra Bergen  kysten rundt og ned svenskekysten har vel snart totalt et år i Danske farvann er det verste å treffe er sjøgress på det tar lang tid å kjøre det løst  må bruke alle kompas kurser for å bryte det løst.

Det er ikke få ganger jeg har latt en båt fortøye på skutesiden som kommer driftende.

Da får vi dreggen hans inn. og går ankervakt.

Vind så har vi tester skalan.

Ved avgang kjører rederinnen og jeg vinsjer inn , normalt er det en liten dytt

forover så slipper ankret, de gangene det sitter  tar jeg kjettingen ut av kabularet og setter fast i pullerten og bruker  litt motorkraft. 

Akter opprinnelig var der tau og en solid paraply anker, fungerte topp.

Når ankervinsjen kom ble det blytau og Engbo 25kg  den ble bedre etter at jeg modifiserte den, Etter at Brucen foran kom opp med en 20 kg Org Bruce er det Bruce i i begge ender..

har lurt på å gå opp til 10mm kjetting. i 20 år.

Skifter ikke ut noe som Virker.

Ps. det som er viktig er4-5-6-7 osv. ganger dybden alt etter vind og sjø.

fulgte en gang i tiden noen som seilte året rundt da hadde flere daumann på 50 pund og  over100 m kjetting for å ri han av.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Enig i at 1/3 til 1/2 pris for pent syrefast virker lavt, jeg ville lagt ut for mer enn det (2/3) og evt. justert ned.

 

Til diskusjonen om dimensjon og vekt. Det går ikke fram av trådstart om du bare vil gardere deg mot uforutsette værforhold, eller om du faktisk har hatt problemer med festet med Delta..? De fleste "testere" er enige om at fasong og bladareal er viktigere enn vekt. I hht de fleste tabeller er ditt anker stort nok.

 

Du vet hvilke dybder du ankrer på, men dersom du vil ligge trygt i sterk vind, har du ikke kjetting til særlig mer enn 10 m dyp. Det har med vinkelen ankeret har på bunnen å gjøre, uavhengig av anker. Mer kjetting kan være viktigere enn tyngre anker.

 

Om du velger å gå opp i ankervekt, kommer det en betydelig økonomisk faktor til. Det største baugspydet med integrert rulle som er i de vanligste sortimentene - Båtsystem PB 1200 - koster ca. 28 000, og er spesifisert for 20 kg. anker. Det neste under - for 15 kg - koster ca 16 000. Hva du må ut med for et som er spekket for 33 kg. vet jeg ikke, men om vi legger prisforskjellen fra 15 til 20 kg. til grunn, blir det dyrt. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 14 timer siden:

Akkurat nå er det mest nye ankre på FINN, men det er jo bare å legge det ut og se hva som skjer. Jeg stusser dog over at prisen skal være så lav som 1/3 til 1/2 siden ankre vel ikke slites eller er "godt brukt"?

Du kan jo høyglanspolere ankeret slik at det ser bedre ut enn nytt, da burde det være lettere å bli kvitt. Det er en del skjærer der ute som liker alt som er blankt :giggle:

 

Steihy skrev for 2 timer siden:

Det største baugspydet med integrert rulle som er i de vanligste sortimentene - Båtsystem PB 1200 - koster ca. 28 000, og er spesifisert for 20 kg. anker.

Shit, for noen priser! Skjønner jo nå at jeg sparte noen kroner på å lage baugspyd og badeplattform med integrert ankerrulle av det solide slaget selv. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Shit, for noen priser! Skjønner jo nå at jeg sparte noen kroner på å lage baugspyd og badeplattform med integrert ankerrulle av det solide slaget selv. 

Og jeg vet nå hvem jeg skal snakke med når jeg røsker istykker Båtsystemrælet med bunnfast anker, og trenger nytt. Snakkes.

Link to post
Share on other sites

Da fikk Komodo konkurranse.

 

Men alvorlig talt så skjønner ikke jeg at Båtsystem har tilnærmet monopol på plattformer og baugspyd. Om det er konkurranse er den i hvert fall ikke veldig synlig på Google. Jeg har ikke funnet noe.

 

Kvaliteten er ikke imponerende, mål i katalogen stemmer ikke, du må gjøre den vanskelige tilpasningen av teaken rundt baugen uten annen prosedyrebeskrivelse enn: "Tilpass stavene rundt baugen" og mitt sett ble levert med feil beslag og manglet bolter. Importøren Flak forklarte det siste med at produsenten stadig endret ting uten å si fra, og at Flak ikke sjekket leveranser før utsendelse fra hovedlager(!) De valgte å tilby heving med en gang, sånn var de veldig streite. Jeg hadde allerede jobbet så mye med tilpasning at jeg skaffet bolter selv og gjorde ferdig, mot et prisavslag.

 

Sjekk denne tråden for diskusjon krefter på ankerplatform: https://baatplassen.no/i/topic/160521-heving-av-anker-i-større-bølger-dønning-uten-å-ødlegge-noe/ 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Interessant tråd du linket til @Steihy Prisene til Båtsystem er helt ville.  Dessuten er de allerede dyre, dimensjonert for 20 kg ankre. Med mindre man går opp til 150 versjonen de har som tåler 30 kg.

 

Jeg dropper baugspyd, men da er jeg over til kreative løsninger med tanke på å komme seg ned på fjellet med anker ut akterut.

 

Ser forresten av en i havna har et Vulcan på 20 kg. Det er en del større enn min 20 kg delta. Det ser voldsomt ut i forhold. Men jeg vurderer fortsatt større. Og bakgrunnen for det er som nevnt forrige sommer. Ligge longside på en øy på Koster i vindstille, og dagen etter kommer sommeren med storm i kastene. Vi dro tidlig nok og fikk plass i Grebbestad i en allerede stappfull havn. Videoen på seilere på FB anbefaler to hakk over anbefalingen, evt ankeret du har på båten. Jeg tenker Vulcan 25 eller 33.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...