Wannaz Startet 26.April Del på Facebook Startet 26.April Prøvd søke etter føere poster på dette men ikke funnet noen gode: Noen som har tips til hvordan en får den gulaktige lkken hvit igjen? Eller må en pusse ned å lakke på nytt? hva med oksidering av lakken, spesielt på undervannshus. Se bilder for min motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Den gulfarvning er magen til den man ser på gelcoat. Oxalsyre tager det. Maling oxyderer ikke, men det gør aluminium. Der du ser oxydering, der er malingen skallet af. Du må slibe, grunde og lakere. Aluminium oxyderer meget hurtigt, så grundingen skal ske så hurtigt som muligt efter slibning; helst med det samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Du kan prøve Ferrobet rustvask, blir levert på 1 liters sprayflasker, spray på og la dette virke noen minutter før du skyller av med vann. Denne inneholder fosforsyre og er sterk men fungerer bra på gule vannlinnjer mm. Merk deg dette er sterke saker så bruk hansker og vernebriller.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Saltsyre, da blir det helt hvitt på 30 sekunder. Men girhuset må lakkeres, det må også den grå flekken på plastdekselet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Hvor gammel er den motoren? Når jeg ser undervannshuset, er jeg fristet til å spørre hvordan det står til med anoder? Ser jo ut som undervannshuset ikke er beskyttet av anode, men blitt anode selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lillef0t Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Eika skrev for 4 timer siden: Saltsyre, da blir det helt hvitt på 30 sekunder. Men girhuset må lakkeres, det må også den grå flekken på plastdekselet Saltsyre går på kalk og da finnes det andre mildere produkter vel? Bruker det en sjelden gang i betongbransjen, men saltsyra er fæl og matter ned, tar overflaten og etterlater rust med tiden. Det har grodd litt hos meg også, med litt skjell, rur og diverse her og der og innimellom så vurderer å kjøre en runde med kalkvask fra lastebilen selv. Bunnstoff og gelcoat gulner også så hvilke kjemi kan en gå på med her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Hadde påhengeren vært en alufelg som har gulnet så ordner felgrens med syre den jobben. Tror jeg ville startet der da lakken tåler styrken som felgrensen er blandet ut til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April OMC har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske, og det er lenge. Hvitfarge gulner og lakk slipper. Tragisk at de aldri klarte å forbedre dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April 8 hours ago, Lillef0t said: Bunnstoff og gelcoat gulner også så hvilke kjemi kan en gå på med her? Oxalsyre ... det findes også i forskellige produkter fra f.eks. Hempel som fjerner gule striber på gelcoat. 6 hours ago, pipe said: felgrens med syre Felgrens baserer sig på saltsyre. Saltsyre er unødvendig stærk til formålet, det gør jobbet, javist, men det er ikke nødvendigt med så stærke midler. Oxalsyre er så tilpas mild, at jeg ikke har betænkeligheder meda at bruge opløsningen på en sprayflaske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April mthoms skrev for 6 timer siden: Felgrens baserer sig på saltsyre. Saltsyre er unødvendig stærk til formålet, det gør jobbet, javist, men det er ikke nødvendigt med så stærke midler. Joda saltsyre er sterkt men som felgrens er den godt utblandet og mange av oss har det kanskje stående selv om syrefri felgrens er den vanligste typen. Er jo enkelt å kjøpe den i en spray flaske men så klart kan man blande ut oxalsyre selv og pensle på hvis man husker regla om rekkefølge i fra barneskolen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrOtto Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Pass på at du bruker riktig anode for saltvann: zinc eller aluminium. Magnesium er kun for ferksvann. Bruker du båten i både saltvann og ferskvann: aluminium Fjern løst oksidert materiale med stål/messingbørste, puss området med sandpapir, rengjør med bremserens, isopropanol e.l liknende, spray med primer for aluminium før du lakkerer med motorens farge, så klarlakk. Gulnet lakk kan renses med vannlinjerengjøring/rens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Det ser jo ut som brakkert og undervannshus er på god vei til å tæres i filler. Her må du fikse anoder før motoren blir spist opp. På bildet ser eg ingen anode på brakkert. Min Yamaha har en SVÆR sinkanode på brakkert. Og den tæres. Må byttes ca hvert 3. år. Du bør absolutt få deg en anode på brakkerten. Og du har begynnende tæring på propellhus og. ...... Anodene på girhuset ser nesten uberørt ut...... altså de virker dårlig. Enten dårlige/feile anoder eller at de ikke har kontakt med gods i huset. Kan det være lakk under anodene? Da virker de jo dårlig..... hmmmmm... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Jeg hadde en 75hk, og den hadde anode i underkant av brakett, inn mot akterspeilet. Festet med 2 små skruer, som jeg kan skimte en av på bildet. Satt også en firkantet over kavitasjonsplata, som det også gjør på bildene her. Inne i propellhuset var det også anode. min var 2014 mod, drøye 600t og så like fin ut, så @Wannaz sin motor synes jeg så fæl ut. Ser ikke ut som anodene gjør jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannaz Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April jerognal skrev for 4 timer siden: Det ser jo ut som brakkert og undervannshus er på god vei til å tæres i filler. Her må du fikse anoder før motoren blir spist opp. På bildet ser eg ingen anode på brakkert. Min Yamaha har en SVÆR sinkanode på brakkert. Og den tæres. Må byttes ca hvert 3. år. Du bør absolutt få deg en anode på brakkerten. Og du har begynnende tæring på propellhus og. ...... Anodene på girhuset ser nesten uberørt ut...... altså de virker dårlig. Enten dårlige/feile anoder eller at de ikke har kontakt med gods i huset. Kan det være lakk under anodene? Da virker de jo dårlig..... hmmmmm... Anodene er tipp topp men skal sjekke om det er maling under. Alle er org fra merkeverksted - jeg har kun hatt den to år så uforandret på den tiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannaz Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April Her er anodene jeg har. Vet jo ikke hvor lenge det har vært slik, kan jo hende forrige eier har slurvet i flere år.. så utenom å sjekke for maling under anodene, hva mer kan jeg gjøre for å rep skadene+ forebygging samt lakking og gulningen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrOtto Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Den motoren har vært lakkert opp. Anoden skal ikke lakkeres. Skruen skal ha elektrisk ledene kontakt med både anode og gods i motor. Det holder. Ellers minner jeg om: Bytt alle anoder til enten zink eller aluminium om du har båten i saltvann. Kan anodene være av magnesium fordi forrige eier hadde den i ferskvann eller har kjøt feil anode? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Nå har du ikke skrevet årstall og HK, men flere(alle?) Etec har også en stor anode inne i propellhuset. Den er festet med to eller tre skruer, og er litt vrien å få ut. Derfor hopper mange over å bytte den. Var veldig mye tæring på den motoren ift min forrige 2008 115HK, og min nåværende 2008 175HK. Her tror jeg du må legge ned litt jobb på å sjekke at alt er OK, for dette anser jeg som unormal tæring Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Hvis anodene varer i flere år, f.eks hvis båten står på land litt, er det gunstig å sjekke at kontaktpunktene har god metallisk kontakt. Løsne bolter, gjøre rent og montere sammen. Viktig å rengjøre med ikke metallisk utstyr. Ståbørste er fy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MrOtto Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Det er masse stål på en utenbordsmotor i aluminium. F.eks. er alle skruene r i stål. Stålbørste blir først et problem når man skal sveise området. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannaz Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April MrOtto skrev for 13 timer siden: Den motoren har vært lakkert opp. Anoden skal ikke lakkeres. Skruen skal ha elektrisk ledene kontakt med både anode og gods i motor. Det holder. Ellers minner jeg om: Bytt alle anoder til enten zink eller aluminium om du har båten i saltvann. Kan anodene være av magnesium fordi forrige eier hadde den i ferskvann eller har kjøt feil anode? Båten har tidligere stått i saltvann er jeg fortalt, båten har de siste 2 år stått i brakkvann men hvor tidevannet påvirker med saltvann. Det er kun en kanal ut til sjøen. Hvordan sjekke hva materiale disse er av? De kan jo være byttet til riktig type av forrige eier som hadde også båten bare 2 sesonger? Honduras skrev for 13 timer siden: Nå har du ikke skrevet årstall og HK, men flere(alle?) Etec har også en stor anode inne i propellhuset. Den er festet med to eller tre skruer, og er litt vrien å få ut. Derfor hopper mange over å bytte den. Var veldig mye tæring på den motoren ift min forrige 2008 115HK, og min nåværende 2008 175HK. Her tror jeg du må legge ned litt jobb på å sjekke at alt er OK, for dette anser jeg som unormal tæring 2007 mod. 200 HO versjon. Jeg har funnet flere ETEC og samme motor på google som ser like fæle ut, men også noen som ser helt ny ut... MrOtto skrev for 2 timer siden: Det er masse stål på en utenbordsmotor i aluminium. F.eks. er alle skruene r i stål. Stålbørste blir først et problem når man skal sveise området. Så det er OK å rense anoder og området bak med stålbørste? Eventuelt stålbørste for rustfritt/messing? Er det noen som har bilde av anode inni propellhuset slik det nevnes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wannaz Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April Tusen hjertelig takk for alle tilbakemeldinger - Veldig med kjekt med hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Vedrørende siste anode. Er nok denne kanskje: https://www.marineshop.no/martyr-anodes/148567/martyr-johnson-evinrude-girhus-anode-sink-buet-blokkanode Har ikke sjekket så nøye, men mener den sitter på lagerholderen i girhuset Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.