Jump to content

Hvit Evinrude E-tec er blitt gul + oksidert


Wannaz

Recommended Posts

Prøvd søke etter føere poster på dette men ikke funnet noen gode:

 

Noen som har tips til hvordan en får den gulaktige lkken hvit igjen? Eller må en pusse ned å lakke på nytt? 

 

hva med oksidering av lakken, spesielt på undervannshus. Se bilder for min motorIMG_2037.jpeg.41c75492776c9bcd7da289cf149ba84d.jpegIMG_2038.jpeg.8771262ed21a7ef4158b864aca0462dd.jpegIMG_2039.jpeg.a83ddbefbe48601a86ce4c574bdb2aa1.jpegIMG_2040.jpeg.c5eb0775fbc502424468050ef249fa02.jpegIMG_2041.jpeg.fe0c2933d8636a15f00ce23b357b6b9a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den gulfarvning er magen til den man ser på gelcoat. Oxalsyre tager det.

 

Maling oxyderer ikke, men det gør aluminium. Der du ser oxydering, der er malingen skallet af. Du må slibe, grunde og lakere. Aluminium oxyderer meget hurtigt, så grundingen skal ske så hurtigt som muligt efter slibning; helst med det samme.

 

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve Ferrobet rustvask, blir levert på 1 liters sprayflasker, spray på og la dette virke noen minutter 

før du skyller av med vann. Denne inneholder fosforsyre og er sterk men fungerer bra på gule vannlinnjer mm.

Merk deg dette er sterke saker så bruk hansker og vernebriller..

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 4 timer siden:

Saltsyre, da blir det helt hvitt på 30 sekunder. Men girhuset må lakkeres, det må også den grå flekken på plastdekselet 

Saltsyre går på kalk og da finnes det andre mildere produkter vel? Bruker det en sjelden gang i betongbransjen, men saltsyra er fæl og matter ned, tar overflaten og etterlater rust med tiden.

 

Det har grodd litt hos meg også, med litt skjell, rur og diverse her og der og innimellom så vurderer å kjøre en runde med kalkvask fra lastebilen selv.

 

Bunnstoff og gelcoat gulner også så hvilke kjemi kan en gå på med her?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Lillef0t said:

Bunnstoff og gelcoat gulner også så hvilke kjemi kan en gå på med her?

Oxalsyre ... det findes også i forskellige produkter fra f.eks. Hempel som fjerner gule striber på gelcoat.

 

6 hours ago, pipe said:

felgrens med syre

Felgrens baserer sig på saltsyre. Saltsyre er unødvendig stærk til formålet, det gør jobbet, javist, men det er ikke nødvendigt med så stærke midler.

Oxalsyre er så tilpas mild, at jeg ikke har betænkeligheder meda at bruge opløsningen på en sprayflaske

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev for 6 timer siden:

Felgrens baserer sig på saltsyre. Saltsyre er unødvendig stærk til formålet, det gør jobbet, javist, men det er ikke nødvendigt med så stærke midler.

Joda saltsyre er sterkt men som felgrens er den godt utblandet og mange av oss har det kanskje stående selv om syrefri felgrens er den vanligste typen.
Er jo enkelt å kjøpe den i en spray flaske men så klart kan man blande ut oxalsyre selv og pensle på hvis man husker regla om rekkefølge i fra barneskolen

Link to post
Share on other sites

Pass på at du bruker riktig anode for saltvann: zinc eller aluminium. Magnesium er kun for ferksvann. Bruker du båten i både saltvann og ferskvann: aluminium

 

Fjern løst oksidert materiale med stål/messingbørste, puss området med sandpapir, rengjør med bremserens, isopropanol e.l liknende, spray med primer for aluminium før du lakkerer med motorens farge, så klarlakk.

 

Gulnet lakk kan renses med vannlinjerengjøring/rens.

Link to post
Share on other sites

Det ser jo ut som brakkert og undervannshus er på god vei til å tæres i filler. Her må du fikse anoder før motoren blir spist opp. På bildet ser eg ingen anode på brakkert. Min Yamaha har en SVÆR sinkanode på brakkert. Og den tæres. Må byttes ca hvert 3. år. Du bør absolutt få deg en anode på brakkerten.

Og du har begynnende tæring på propellhus og. ...... Anodene på girhuset ser nesten uberørt ut...... altså de virker dårlig. Enten dårlige/feile anoder eller at de ikke har kontakt med gods i huset. Kan det være lakk under anodene? Da virker de jo dårlig..... hmmmmm...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 75hk, og den hadde anode i underkant av brakett, inn mot akterspeilet. Festet med 2 små skruer, som jeg kan skimte  en av på bildet. Satt også en firkantet over kavitasjonsplata, som det også gjør på bildene her. 
Inne i propellhuset var det også anode. 
min var 2014 mod, drøye 600t og så like fin ut, så @Wannaz sin motor synes jeg så fæl ut. Ser ikke ut som anodene gjør jobben sin. 

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 4 timer siden:

Det ser jo ut som brakkert og undervannshus er på god vei til å tæres i filler. Her må du fikse anoder før motoren blir spist opp. På bildet ser eg ingen anode på brakkert. Min Yamaha har en SVÆR sinkanode på brakkert. Og den tæres. Må byttes ca hvert 3. år. Du bør absolutt få deg en anode på brakkerten.

Og du har begynnende tæring på propellhus og. ...... Anodene på girhuset ser nesten uberørt ut...... altså de virker dårlig. Enten dårlige/feile anoder eller at de ikke har kontakt med gods i huset. Kan det være lakk under anodene? Da virker de jo dårlig..... hmmmmm...

Anodene er tipp topp men skal sjekke om det er maling under. Alle er org fra merkeverksted - jeg har kun hatt den to år så uforandret på den tiden

Link to post
Share on other sites

Her er anodene jeg har. Vet jo ikke hvor lenge det har vært slik, kan jo hende forrige eier har slurvet i flere år.. 

 

så utenom å sjekke for maling under anodene, hva mer kan jeg gjøre for å rep skadene+ forebygging samt lakking og gulningen? IMG_2083.jpeg.c6b0f740fb7740a8c43ee3cee19d9795.jpegIMG_2081.jpeg.f91f44bdecae285a23de1b7472db7b3d.jpegIMG_2082.jpeg.f1d0ea11b50789c298817e6870c7f72e.jpegIMG_2080.jpeg.f96209e406b831c8dc167a2949998c82.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den motoren har vært lakkert opp. Anoden skal ikke lakkeres. Skruen skal ha elektrisk ledene kontakt med både anode og gods i motor. Det holder.

 

Ellers minner jeg om:

Bytt alle anoder til enten zink eller aluminium om du har båten i saltvann.

 

Kan anodene være av magnesium fordi forrige eier hadde den i ferskvann eller har kjøt feil anode?

Link to post
Share on other sites

Nå har du ikke skrevet årstall og HK, men flere(alle?) Etec har også en stor anode inne i propellhuset. Den er festet med to eller tre skruer, og er litt vrien å få ut. Derfor hopper mange over å bytte den. Var veldig mye tæring på den motoren ift min forrige 2008 115HK, og min nåværende 2008 175HK. Her tror jeg du må legge ned litt jobb på å sjekke at alt er OK, for dette anser jeg som unormal tæring

Link to post
Share on other sites

Hvis anodene varer i flere år, f.eks hvis båten står på land litt, er det gunstig å sjekke at kontaktpunktene har god metallisk kontakt. Løsne bolter, gjøre rent og montere sammen.

Viktig å rengjøre med ikke metallisk utstyr. Ståbørste er fy

Link to post
Share on other sites

MrOtto skrev for 13 timer siden:

Den motoren har vært lakkert opp. Anoden skal ikke lakkeres. Skruen skal ha elektrisk ledene kontakt med både anode og gods i motor. Det holder.

 

Ellers minner jeg om:

Bytt alle anoder til enten zink eller aluminium om du har båten i saltvann.

 

Kan anodene være av magnesium fordi forrige eier hadde den i ferskvann eller har kjøt feil anode?

 

Båten har tidligere stått i saltvann er jeg fortalt, båten har de siste 2 år stått i brakkvann men hvor tidevannet påvirker med saltvann. Det er kun en kanal ut til sjøen. Hvordan sjekke hva materiale disse er av? De kan jo være byttet til riktig type av forrige eier som hadde også båten bare 2 sesonger? 

 

Honduras skrev for 13 timer siden:

Nå har du ikke skrevet årstall og HK, men flere(alle?) Etec har også en stor anode inne i propellhuset. Den er festet med to eller tre skruer, og er litt vrien å få ut. Derfor hopper mange over å bytte den. Var veldig mye tæring på den motoren ift min forrige 2008 115HK, og min nåværende 2008 175HK. Her tror jeg du må legge ned litt jobb på å sjekke at alt er OK, for dette anser jeg som unormal tæring

 

2007 mod. 200 HO versjon. Jeg har funnet flere ETEC og samme motor på google som ser like fæle ut, men også noen som ser helt ny ut... 

 

MrOtto skrev for 2 timer siden:

Det er masse stål på en utenbordsmotor i aluminium. F.eks. er alle skruene r i stål. Stålbørste blir først et problem når man skal sveise området.

 

Så det er OK å rense anoder og området bak med stålbørste? Eventuelt stålbørste for rustfritt/messing? 

 

Er det noen som har bilde av anode inni propellhuset slik det nevnes? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...