Jump to content

Ekkoloddgiver og monteringsplate - hva gjør man når akterspeilet buer?


pløsen

Recommended Posts

Som nybegynner i båtlivet føles det ubehagelig å ta hull i skroget. Dog må ekkoloddgiveren fast, så har kjøpt en festeplate i norsk nettbutikk for om mulig slippe unna med et par hull.
 

Problemet mitt er at akterspeilet er buet slik at det oppstår rom mellom plata og glassfiberen i nedkant av plata. 
 

Vil dette by på problemer og er det noe jeg ikke har tenkt på? Og ser plassering ifht motor grei ut?

IMG_4678.jpeg

IMG_4676.jpeg

IMG_4677.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fulgte det ikke med en liten monteringsbranket til svingeren?
Jeg har enda ikke sett en hekksvinger som ikke har men jeg har nok ikke sett alt i denne verden.
Skjønner ikke poenget med den lange planken...selg den til en som bygger hus 

Dette er en typisk hekk svinger er bare til å skru fast

https://www.google.com/search?q=GT54UHD-TM+hekksvinger&rlz=1CARGFB_enNO920NO920&oq=GT54UHD-TM+hekksvinger&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTQxMjU4ajBqNKgCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Link to post
Share on other sites

pløsen skrev 1 time siden:

har kjøpt en festeplate i norsk nettbutikk for om mulig slippe unna med et par hull.

Hva slags materiale er det i denne plata? For meg ser det ut som en plate i termoplast, f.eks. POM eller PE. Vær obs på at mange av termoplastene er at de er dårlig limbare. 

 

Jeg ville montert svingeren uten å bore i akterspeilet i det hele tatt. Jeg ville limt på en solid plate av et materiale som er godt limbart, og skrudd svingeren i den. Hull i akterspeilet fører som regel til at kryssfinerkjernen over tid suger vann. En limbar termoplaster er PVC, limbar hereplast kan være f.eks. glassfiberarert polyester. Altså en bit av en helt vanlig glassfiberplate. Ellers er jo treverk et alternativ. Både eik og teak har god bestandighet mot råte, og er godt limbart med enten fugemasse eller epoxy. 

 

Når det gjelder buing i speilet ville jeg løst det ved å slipe klossen til omtrent riktig fasong. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...