trydis Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 For å følge opp denne så kan jeg melde om at ting har fungert perfekt i sommer og har "haugevis" med strøm tilgjengelig. - 2 kjøleskap går døgnet rundt + lading av diverse "duppeditter" - Dynamo gir mellom 80-90A ved lading (ved ca. 1200 RPM), når batteriene er tappet ned og stabiliserer seg i overkant av 80A - Trenger ikke lenger koble opp sammenleggbart solcellepanel når vi ligger i uthavn, har kun et fastmontert "Sunbeam Tough", som sjeldent/aldri er vinklet optimalt og gir 10-20W - Har ikke hatt behov for landstrøm etter byttet Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Gøy når ting fungerer minst like bra som håpet!👍 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Har samme erfaring etter å ha byttet 420 Ah bly/syrebatterier mot 400 Ah Lithium i vår med D6/Mitubishi 115 Ah som kraftforsyning. Et helt annet liv strømmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Samme erfaring her, byttet til Litium i våres, funker utrolig bra.. Har ikke giddet å ha landstrøm på siden jeg fikk Litium ombord.. Eneste jeg angrer på...er at jeg ikke installerte Litium for lenge siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Eg ventet til blybatterier kollapset … men ein nyverden ja, ligger på forbruk på 110-130 i døgnet. Klarer 3 døgn i uthavn uten og spare. Med 2 115 Ah dynamoer så er det bare og starte opp noen minutter så raser jo strøm inn på batterier.. ser over 90 ampere fra dynamoer. Bruker av til viktron inverter på 2000w til varmtvannstank og Lithium kan anbefales vist man liker og ligge i uthavn ja Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Vi ligger så godt som alltid i uthavn. Fantastisk å ankre opp et nytt sted med fulle batterier og ligge der uten "rekkeviddeangst" ⚡️ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Blybatterier som forbruksbank i båt er nok på vei til å bli gårdagens teknologi. Det holder jo med å se på alle andre elektriske innretninger rundt oss til å forstå blyakkumulatorens begrensninger i forhold til andre batteriteknologier. Hvem har f.eks. en mobiltelefon med blybatteri? Mer relevant er kanskje å se på elbiler, de ble jo ikke aktuelle før lithiumteknologien kom langt nok i forhold til pris/vekt/lade- og utladingsegenskaper. Se også på alle sparkesyklene som fyker rundt i byen, de hadde aldri fungert så bra med bly. Fikk endelig puttet inn lithium i båten vår også i går, og må si det ser lovende ut! Skrev nettopp et innlegg om det i DIY tråden til Dreuf: https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/page/40/#comment-2479525 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.