Jump to content

Hvordan vet man når man kan vente med å bytte ut (diesel) vannutskiller?


Sønningdalsund

Recommended Posts

Hvordan vet man når man kan vente med å bytte ut diesel/vannutskiller?

Har en Racor Element R25T og den gjennomsiktige delen ser slik ut nedentil (avbildet) må man allikevel alltid bytte den ut  i forbindelse med klargjøring? 

image.jpeg.1f78b380a4901e9ca1e4bfe7f7f37bde.jpeg

 

 

+ har ett spørsmål til. Hva kaller man denne  stopperen av drivstoffet (diesel) i bilde nummer to vedlagt på Norsk.. kaller man det bare for en solenoid? 

 

NB! på forhånd Beklager jeg min generelle uvitenhet, men jeg er villig til å lære.......

 

selenoid valve.JPG

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 15 minutter siden:

Normalt skifter du kun selve filteret. koppen i bunn, skifter du kun, om den er ødelagt.

 

 

 

Ja spørsmålet mitt var nok ikke klart nok stilt som vanlig :smash: Spørsmålet gjaldt selvsagt kun den utbyttbare delen (Det vil si Racor Element R25T) som du henspiller på i ditt svar :boxing: 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg ikke fylt diesel et år hadde jeg ventet. Jeg kjører dieselbil, skifter olje og oljefilter hvert år, skifter dieselfilter skjeldnere, er vel 30.000 km intervall. Det er 3000 mil. 0,7 l/ mil blir 2100 liter, Har aldri hatt stopp på bilen med dieselskitt. Så om du ikke fyller vann og dritt på tanker går det bra lenge, fyller du vann og dritt på tanken må du skifte ofte.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 23 minutter siden:

Ja å sammenligne veien å sjøen, er jo helt topp. :crazy:

Siden du ruller så crazy med øya, så får du forklare hvorfor det er helt topp, eller om det er ironi / sarkasme, hvorfor det ikke er helt topp. Mitt poeng var at fyller du møkkete diesel, bør du skifte filter. Fyller du ren diesel og alltid har gjort det er det ikke så nøye. Har du bedre input å gi trådstarter så får du være litt mer konkret. Du selger tydeligvis noe fra fuel-flow, så da har du vel fagkunnskap på området. Kom igjen med dine beste råd i stedet for et utsagn som er i beste fall vanskelig å tolke. 

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som kan garantere en fyller ren diesel??? Tar du prøver av diesel før du fyller, får disse analysert før du fyller videre?

 

Stopper bilen på veien, så blir det ikke store saken ut av dette.

Stopper motor i båten når du ligger mellom holmer å skjær i halv dårlig vær. Ja så er sjangs stor for å ende i skikkelige problemer å kanskje gå ned med båten.

 

Da ble plutselig dette filteret til 200kr en jævla dårlige innsparing.

Har du ikke råd å bytte et sådan filter årlig, så bør du ikke ha båt heller.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Hvem er det som kan garantere en fyller ren diesel??? Tar du prøver av diesel før du fyller, får disse analysert før du fyller videre?

Du trenger ikke spørre meg. Ditt råd er da skift filter hver gang du har fyllt diesel. Du trenger ikke krangle med meg, bare gi TS et fornuftig råd. Mitt opprinnelige svar er vel å illustrere at det finnes ikke ett svar på spørsmålet. Eneste info du gir er st et dieselfilter-skift koster 200 kr.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 53 minutter siden:

Du trenger ikke spørre meg. Ditt råd er da skift filter hver gang du har fyllt diesel. Du trenger ikke krangle med meg, bare gi TS et fornuftig råd. Mitt opprinnelige svar er vel å illustrere at det finnes ikke ett svar på spørsmålet. Eneste info du gir er st et dieselfilter-skift koster 200 kr.

Nå skrev jeg da vitterlig at normalt byttes det hvert år, lengre oppe.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ok dette er min tolkning av rådene  så langt:

 

1. Hvis jeg har hatt motoren i gang i maksimalt 200 timer eller brukt nær eller over 2000 liter drivstoff bør man så absolutt bytte vannutskyllings filteret jeg har spurt om. Men man kan bytte oftere. Gitt at man kjører med ren diesel sånn som jeg tror jeg gjør. Ikke masse vann og gørr inn på tanken her så vidt jeg vet.

 

2. Dieselfilteret som da er det faktiske drivstoff-filteret som står på motoren byttes hvert år/høst samme hva. 

 

Det er litt utydelig om man alltid bør bytte både vannskillefilteret (det som jo er en helt separat enhet) og dieselfilteret (drivstoff-filteret som står på motoren og må regnes som en del av den) samtidig? Gjør dere det?

 

 

Link to post
Share on other sites

larole skrev 24 minutter siden:

Bytt det på fridagen i morgen. Kikk på det gamle, så får du en slags pekepinn på om det er mye "dritt i vingene". Det koster lite, og konsekvensen av å ikke gjøre det kan bli totalhavari.

 

Better safe than sorry. Du har ett poeng.

 

Bytter jo i hvert fall dieselfilteret.

 

Men det er jo to filter for dieselen på båten. Vannutskillerfilteret jeg har er jo kjempestort. Er ikke den gjennomsiktige delen på vannskillefilteret til noe? feks at man ser at det er litt vann der eller enda verre grums slik at når man ser det så bytter man ganske umiddelbart? eller er det gjennomsiktig bare for å irritere?

Link to post
Share on other sites

det er nok en solenoid/magnet ventil på den drivstoff linja, kanskje koblet opp mot tennings nøkkelen til motor (?)
 

du kan kjøpe en avtappings ventil istedet for den skruen under racor filteret,  det letter filter bytte litt

når du bytter filter, legg nedi en sånn ring fra en plast flaske som er rundt korka, disse flyter i vann vanligvis og synker i diesel, og det er lettere å sjekke for vann der 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Bytt filter (både grovfilter og finfilter) en gang i året. Grei skuring. Det er det nærmeste du kommer når det gjelder forebyggende vedlikehold for din bruk av båt når det gjelder dieselfilter.

Det kan selvfølgelig skje at du får med drit i dieselen når du fyller, men å vite sikkert på forhånd om hvis og når dette eventuelt kan skje forutsetter evner på linje med Snåsamannen.

Det er selvfølgelig også viktig at tanken er rein.

Link to post
Share on other sites

Sønningdalsund skrev 36 minutter siden:

Er ikke den gjennomsiktige delen på vannskillefilteret til noe? feks at man ser at det er litt vann der eller enda verre grums slik at når man ser det så bytter man ganske umiddelbart? eller er det gjennomsiktig bare for å irritere?

 

Poenget med gjennomsiktig kopp er at du skal se når det er vann der. Så kan du åpne tappeskruen for å tappe av vannet.

 

Det er nok at du er uheldig med én fylling så har du vann og dritt på tanken. Da kan filteret blir tett selv om du byttet det i forrige uke. Ha derfor alltid et ekstra sett filter, og verktøy til å bytte de, om bord.

Link to post
Share on other sites

Furu skrev 56 minutter siden:

det er nok en solenoid/magnet ventil på den drivstoff linja, kanskje koblet opp mot tennings nøkkelen til motor (?)
 

du kan kjøpe en avtappings ventil istedet for den skruen under racor filteret,  det letter filter bytte litt

når du bytter filter, legg nedi en sånn ring fra en plast flaske som er rundt korka, disse flyter i vann vanligvis og synker i diesel, og det er lettere å sjekke for vann der 

 

Fantastiske gode og praktiske råd. Takker :clap:

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 49 minutter siden:

Bytt filter (både grovfilter og finfilter) en gang i året. Grei skuring. Det er det nærmeste du kommer når det gjelder forebyggende vedlikehold for din bruk av båt når det gjelder dieselfilter.

Det kan selvfølgelig skje at du får med drit i dieselen når du fyller, men å være sikker på forhånd om hvis og når dette eventuelt kan skje forutsetter evner på linje med Snåsamannen.

Det er selvfølgelig også viktig at tanken er rein.

 

Takker. Snåsamannen er død og det er slett ikke sikkert at han var så forutseende i live heller, særlig når det gjaldt intervaller for drit i dieselen. (Men Snåsamannen virket både hyggelig og velmenende så håper han requiescat in pace),

Link to post
Share on other sites

Oterbåt skrev 46 minutter siden:

 

Poenget med gjennomsiktig kopp er at du skal se når det er vann der. Så kan du åpne tappeskruen for å tappe av vannet.

 

Det er nok at du er uheldig med én fylling så har du vann og dritt på tanken. Da kan filteret blir tett selv om du byttet det i forrige uke. Ha derfor alltid et ekstra sett filter, og verktøy til å bytte de, om bord.

 

Takk for godt råd. Gruer meg til den dagen grovfilteret går tett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Det på bildet er jo kombinert grovfilter og vannutskiller normalt.

Så har du et finfilter på motor.

Typisk forhold 2 micron finfilter å 10 micron grovfilter. Så har vel noen også 30 micron på grovfilter.

 

Er nok 10 micron grovfilter på denne dama mi :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis båten din er den Askeladden som står i profilen er det mye sannsynlig at motoren er Mercruiser 1,7 dti.

Servicmanual sier da bytte av filter hver 200 timer eller årlig.

Min motor går langt under 200 timer i året.  Jeg forholder meg mer til timer enn tid på drivstoff-filter.

Går vanligvis 2-3 sesonger mellom bytter.

Fyller på en marina der det er stor omsetning av diesel, så er relativt trygg på at det jeg putter på tanken er rent.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...